• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۸ - ۰۰:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
از مسابقات جهانی تا هانگژو؛

فصل خزان ستاره‌های همیشگی ورزش ایران

اگر نگاهی اجمالی به چند مسابقه اخیر برخی ستاره‌های همیشگی ورزش ایران بیندازیم، به نکته‌ای نگران‌کننده می‌رسیم که اگر به آن توجه نشود، سهمیه المپیک و به تبع آن مدال‌های بسیاری از کف خواهد رفت و نکته این است که متاسفانه اینها که معمولا در ورزش ایران نمایش خوبی داشته‌اند، در حال سوسو زدن هستند و آن درخشش همیشگی را ندارند. این در حالی است که در ذهن ما نام چند نفر از آنها همیشه به مدال گره خورده بود ولی تاکنون موفق به کسب مدال یا درخشش همیشگی‌شان در مسابقات جهانی اخیر رشته خود یا بازی‌های هانگژو نشده‌اند،

فصل خزان ستاره‌های همیشگی ورزش ایران

یگانه عصاری، خبرنگار: اگر نگاهی اجمالی به چند مسابقه اخیر برخی ستاره‌های همیشگی ورزش ایران بیندازیم، به نکته‌ای نگران‌کننده می‌رسیم که اگر به آن توجه نشود، سهمیه المپیک و به تبع آن مدال‌های بسیاری از کف خواهد رفت و نکته این است که متاسفانه اینها که معمولا در ورزش ایران نمایش خوبی داشته‌اند، در حال سوسو زدن هستند و آن درخشش همیشگی را ندارند. این در حالی است که در ذهن ما نام چند نفر از آنها همیشه به مدال گره خورده بود ولی تاکنون موفق به کسب مدال یا درخشش همیشگی‌شان در مسابقات جهانی اخیر رشته خود یا بازی‌های هانگژو نشده‌اند، از کسب سهمیه المپیک جا مانده‌اند یا مدال‌های همیشگی‌شان را نگرفته‌اند و افول آنها کاملا مشهود است. اگرچه کمبود امکانات و نبود حمایت‌ها مزید بر علت است و کسی منکر آن نیست اما این ستاره‌ها باید دیده و دوباره احیا شوند تا بشوند همان ستاره‌های همیشگی.

الهه احمدی، تیراندازی
نام الهه احمدی در تیراندازی ایران با مدال گره خورده بود و با حضور او در مسابقات کشوری، جهانی و آسیایی همیشه از او انتظار مدال داشتیم. اتفاقی که در چند وقت اخیر نیفتاده است و البته اوضاع تیراندازی ایران رو به وخامت است. نمونه عینی این مساله را در بازی‌های هانگژو دیدیم که تیم ملی تیراندازی ایران با ۱۶ ورزشکار و در سه رشته تفنگ، تپانچه و اهداف پروازی در بازی‌های آسیایی رقابت کرد و در پایان حاصل کار همه تیراندازان کسب تنها یک مدال برنز آن هم در میکس تپانچه تیمی بود که رستمیان و جوهری موفق به کسب آن شدند. نمایندگان این رشته البته در مسابقات جهانی هم عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش نگذاشتند. دارنده مدال طلای المپیک هم اوضاع بهتری ندارد!

جواد فروغی، تیراندازی
قهرمان المپیک در بازی‌های آسیایی بیست و ششم شد! این خبر و البته موضع‌گیری فروغی پس از کسب این رتبه کافی بود که به اوضاع بد تیم تیراندازی پی ببریم. دارنده مدال طلای المپیک پس از کسب این رتبه گفت: «فشار روی ما زیاد بود و انتظارات بالا کار را برایم سخت‌تر کرده بود.» بسیاری از رسانه‌ها عنوان بزرگ‌ترین ناکام هانگژو را هم به فروغی دادند که از قضا پرچم‌دار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هم بود. تنها دارنده سهمیه المپیک پاریس در رشته تیراندازی تا این لحظه هانیه رستمیان است که در مصاحبه‌ای گفته بود با اسلحه قرضی سهمیه گرفتم!

محمدعلی گرایی، کشتی
کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران این روزها زیر بار انتقادات است. از حذف زودهنگام و ناباورانه او در مسابقات جهانی بلگراد تا پرتاب بطری در مسابقات جهانی و ماجرای تعلیق او. در جریان برگزاری رقابت محمدرضا‌گرایی مقابل حریف ژاپنی در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان، در شرایطی که ‌گرایی در حال شکست مقابل حریف خود بود، یک بطری آب از روی سکوهای تماشاگران به روی تشک پرتاب شد. ژاپنی‌ها با اعلام اینکه برادر محمدرضا عامل پرتاب بطری به روی تشک بوده است خواستار برخورد با محمدعلی‌گرایی شدند که درنهایت نیز وی از روی سکو به بیرون سالن مسابقات هدایت شد و مساله تعلیق او به میان آمد. او به صلاح‌دید کادر فنی در کاروان اعزامی به هانگژو هم جایی نداشت.
حسن تفتیان، دوومیدانی
یکی‌دیگر از تیم‌هایی که این روزها بسیار مورد انتقاد است، تیم ملی دوومیدانی ایران است که برخی نمایندگانش عملکرد خوبی در بازی‌های آسیایی نداشتند. حسن تفتیان یکی از آنهاست که با سه صدم ثانیه در هانگژو چهارم شد و پس از کسب این نتیجه لب به انتقاد گشود و اعلام کرد که «گفته‌اند باید خودم پول اردو بدهم و در مسابقات شرکت کنم بعد مربی هم با من اعزام نشد و من بدون مربی در هانگژو شرکت کردم.» با این حال شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید او پس از ورود به صنعت مدلینگ، حالا در عرصه تجارت زعفران هم فعال است و برند خود را در بازار عرضه کرده است؛ اگرچه سهمیه المپیک او تا 90 درصد قطعی به نظر می‌رسد!

فرزانه فصیحی، دوومیدانی
یکی دیگر از نامداران عرصه دوومیدانی ایران که در هانگژو از حضور در فینال هم بازماند و همگان را متعجب کرد، فرزانه فصیحی بود. او البته با حضور بی‌دلیل همسرش در این بازی‌ها بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و حواشی بسیاری برایش ایجاد شد اما نمی‌توان نادیده گرفت که فصیحی با رکورد ضعیف 11.70 در گروه خود چهارم شد و از رسیدن به فینال بازماند. او در طول برگزاری مسابقه یک کارت زرد هم به دلیل خطای استارت گرفت.

علی پاکدامن، شمشیربازی
یکی از ورزشکاران ایرانی که همیشه از او انتظار مدال می‌رود، علی پاکدامن، کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر ایران است که البته در هانگژو شاید آن‌طور که باید انتظارها را برآورده نکرد و خیلی زود در بخش انفرادی حذف شد. شاید تصور بر این بود که بازیکنان کره‌جنوبی و ژاپنی برای او دردسر‌ساز شوند اما پاکدامن مقابل نماینده چین شکست خورد. پاکدامن البته در رقابت‌های قهرمانی جهان که مرداد ماه امسال در میلان هم برگزار شده بود، عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت. با این حال جام جهانی الجزایر و پنجمین مرحله مسابقات رنکینگ انتخابی المپیک از 18 تا 20 آبان ماه در دو بخش انفرادی و تیمی برگزار می‌شود و شاید پاکدامن با مدال‌آوری خود دوباره به روزهای درخشان بازگردد.

تیم ملی وزنه‌برداری
عملکرد وزنه‌برداری ایران در هانگژو به قدری بد بود که شاید نام بردن از تنها یک وزنه‌بردار کار درستی نباشد اما کسب تنها یک نقره با توجه به اعزام ۱۰ وزنه‌بردار (هفت مرد و سه زن) به هیچ عنوان نمی‌تواند نتیجه قابل دفاع و مطلوبی باشد. به‌خصوص که در مسابقات ریاض هم نتایج قابل قبولی برای آنها به دست نیامد. مساله‌ای که زنگ خطر را برای وزنه‌برداری ایران به صدا درآورد و حالا نفراتی مانند رضا دهدار، علی داوودی، سیده‌الهام حسینی، میرمصطفی جوادی و... باید با تمام توان خود برای بازگرداندن اعتبار همیشگی وزنه‌برداری ایران تلاش کنند.

هشدار به ورزش ایران
به اسامی‌ای که از آنها نام بردیم و هیچ‌کس منکر ستاره بودن آنها در رشته خودش در آسمان ورزش ایران نیست، می‌توان نام‌های دیگری مانند بهمن عسگری، مهدی خدابخشی، دانیال شه‌بخش و... را هم اضافه کرد. افرادی که مدال‌آوری همیشگی‌شان و این افول ناگهانی می‌تواند یک هشدار جدی برای ورزش ایران باشد. این در شرایطی است که کمتر از یک‌سال به بازی‌های المپیک پاریس فرصت باقی است و مسابقات مختلف برای کسب سهمیه المپیک برگزار شده و همچنان ادامه دارد و به غیر از تلاش فردی ورزشکاران، باید دید برنامه فدراسیون‌ها برای ارتقا‌ و بهبود نتایج در ورزشکاران‌شان در المپیک چه خواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار