• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۷ - ۰۸:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
این 6 دقیقه و 20 ثانیه به‌نفع فوتبال است؛

حمله شبانه به بی‌عقلی

آنهایی که دوشنبه‌شب این هفته پای برنامه فوتبال برتر نشستند و فوتبالی هم نبودند، لذت بردند از نوشیدن بی‌امان واقعیت. درباره اتفاقات بازی سپاهان و الاتحاد تا امروز بسیار و بسیاری نوشتند و گفتند اما تنها بخش کوچکی از حقیقت بودند.

حمله شبانه به بی‌عقلی

سیدمهدی موسوی‌تبار، دبیر فرهیختگان آنلاین: «شش دقیقه و 20 ثانیه طوفانی» یا «شش دقیقه و 20 ثانیه حقیقت»؛ هر اسمی دوست دارید برایش بگذارید، اما آنهایی که دوشنبه‌شب این هفته پای برنامه فوتبال برتر نشستند و فوتبالی هم نبودند، لذت بردند از نوشیدن بی‌امان واقعیت. درباره اتفاقات بازی سپاهان و الاتحاد تا امروز بسیار و بسیاری نوشتند و گفتند اما تنها بخش کوچکی از حقیقت بودند. آنچه دهم مهرماه سال‌جاری در اصفهان رخ داد فراتر از یک اتفاق ورزشی بود و درنهایت صرفا به حیثیت فوتبال لطمه نزد. مساله دردناک‌تر درباره اتفاقات اصفهان این بود که به‌راحتی و با هزینه پایین یا حتی صفر، امکان جلوگیری از این فاجعه بود. درباره فقدان عقلانیت پیرامون این بازی گفته‌اند و گفته‌ایم اما باز هم آن را می‌توان از ابعاد مختلف بررسی کرد. کاری که میثاقی دوشنبه‌شب و در کمتر از هفت دقیقه آن را به بهترین شکل ممکن انجام داد. پیش از این و در همین «فرهیختگان» به برخی از رفتارها و صحبت‌های میثاقی نقدهایی داشتیم که شب حضور درویش بعد از بازی النصر و حضور قربانزاده، نمونه‌هایی از آنها هستند. دوشنبه‌شب این هفته اما، مجری فوتبال برتر فقط مدافع همه فوتبال نبود و از حیثیت ایران دفاع کرد. فوتبال برتر برای گروه یا تیم خاصی نیست و براساس فلسفه انتخاب اسمش هم باید فوتبال، در این برنامه و برایش برتر از همه‌چیز باشد. برای جلوگیری از اشتباهات مشابه توصیه می‌شود که مسئولان اصفهان، مسئولان فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاه سپاهان، به‌جای شکایت، این شش دقیقه و 20 ثانیه را بارها تماشا کنند تا احتمالا و ان‌شاء‌الله متوجه عمق اشتباهات‌شان شوند و به مدیران دیگر هم توصیه کنند.
البته باید این را هم متاسفانه بگوییم که حرف‌های میثاقی در فوتبال برتر کمترین وظیفه یک رسانه به بزرگی سازمان صداوسیما و شبکه‌سه است. آنقدر این حرف‌ها در سال‌های اخیر گفته نشده که این مونولوگ مجری این برنامه تلویزیونی دیده و شنیده می‌شود. تلویزیون باید پر باشد از این شش دقیقه و 20 ثانیه‌ها در همه حوزه‌ها و نه البته صرفا بعد از وقوع حادثه. ویژگی خاص فوتبال برتر نه کارشناسی داوری‌اش است نه حضور میهمان‌های خاصش. حالا که تعداد برنامه‌های ورزشی فضای مجازی و صداوسیما به‌مراتب بیشتر از قبل شده، همین واکنش‌هاست که تفاوت‌ها را رقم می‌زند و باعث دیده شدن یک برنامه می‌شود.
در ماجرای اصفهان، یک فرد یا گروه خاصی مقصر نبودند و این خطا محصول یک بی‌خردی جمعی بود که حتما باید با مسببان آن برخورد شود. رسانه اما وظیفه‌اش بیان کردن دلایل است و پیشگیری از تکرار اتفاقات مشابه. چرا با مدیران خطاکار سپاهان و فدراسیون فوتبال برخورد نشده است؟ سوالاتی که میثاقی دوشنبه‌شب پرسید پرسش‌هایی اساسی درباره یک فاجعه بود. پاسخ رئیس فدراسیون فوتبال بعد از چند روز وقفه به کدام ابهامات پاسخ داد؟ آنهایی که نگران صندلی مدیریت‌شان در داخل و خارج هستند و آن مدیران غیرفوتبالی که پشتیبان این رفتارهای غیرعقلانی بودند چه جوابی برای افکار عمومی و آبروی رفته و بیت‌المال هدررفته دارند؟ رسانه حتما باید همین‌ها را پیگیری کند و این حداقل رسالتش است.
این ورژن میثاقی برای فوتبال مفید است و کار می‌کند. دعواها و کل‌کل‌های رنگی همیشه بوده و هست و شاید همین‌ها نگاه‌ها را از مسائل اصلی دور کرده است، اما نقش صحیح و درست برنامه فوتبال برتر همین است که دنبال مشکلات و مسائل اصلی و واقعی فوتبال باشد و جایگاه خود را آنقدر بالا ببرد که سخنگوی همه مردم شود نه تریبون یک فرد یا حتی یک تیم یا شبکه. مردم ایران فوتبال را دوست دارند و این یک واقعیت انکارنشدنی است. بخش زیادی از زندگی بسیاری از آنها به فوتبال گره خورده است و در چنین فضایی حق دارند که حرف‌های دل‌شان را از رسانه ملی بشنوند و ببینند و میثاقی همین را به مخاطبان هدیه داد. حمله شبانه به بی‌عقلی، همان کاری بود که مجری برنامه به‌درستی آن را انجام داد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار