• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۷ - ۰۵:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
علی عبدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

تیر خلاص آنانیموس به زیرساخت‌های نظامی صهیونیست‌ها

اخیرا گروه هکری آنانیموس اطلاعاتی از آژانس ملی دیجیتال اسرائیل منتشر کرده است. این البته همه اطلاعاتی نیست که این گروه هکری به آن دست پیدا کرده است. می‌شود گفت تقریبا یکی از بی‌سابقه‌ترین حملات سایبری به زیرساخت‌های نظامی رژیم‌صهیونیستی مثل شاباک و موساد وارد شده که اطلاعات اصلی آن را در اختیار نیروهای مقاومت قرار داده است.

تیر خلاص آنانیموس به زیرساخت‌های نظامی صهیونیست‌ها

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: اخیرا گروه هکری آنانیموس اطلاعاتی از آژانس ملی دیجیتال اسرائیل منتشر کرده است. این البته همه اطلاعاتی نیست که این گروه هکری به آن دست پیدا کرده است. می‌شود گفت تقریبا یکی از بی‌سابقه‌ترین حملات سایبری به زیرساخت‌های نظامی رژیم‌صهیونیستی مثل شاباک و موساد وارد شده که اطلاعات اصلی آن را در اختیار نیروهای مقاومت قرار داده است. امری که در موفقیت عملیات اخیر حماس به سرزمین‌های اشغالی نیز نقش قابل‌توجهی داشته است. برای بررسی ابعاد این حمله و ضرباتی که به رژیم‌صهیونیستی وارد شده با علی عبدی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

اطلاعات کامل شبکه موساد در دست نیروهای مقاومت
عبدی ابتدا به حمله سایبری که به سرورهای مرکزی نظامی رژیم‌صهیونیستی شده، اشاره کرد و گفت: «هدف اصلی حمله‌ای که صورت گرفته سه نهاد اصلی نظامی-امنیتی رژیم‌صهیونیستی بوده است. حمله به ارتش، آمان (سازمان اطلاعات ارتش)، موساد (سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل) و شاباک (سرویس امنیت داخلی اسرائیل)، صورت گرفته ‌است. در واقع پک کلی اطلاعات سرورهای مرکزی هر سه سازمان شامل اطلاعات پرسنلی اسرائیلی‌ها بوده است. برای مثال در ارتش اطلاعات پرسنلی اطلاعات یگان‌های تابع ارتش، اطلاعات فرماندهی‌ها، افسرها و نیروهای کادر وجود داشته است. این اطلاعات حالا کاملا تخلیه شده و در اختیار مقاومت قرار گرفته است. در شاباک هم این اطلاعات شامل اطلاعات پرسنلی کادر رسمی خود سازمان امنیتی به انضمام شبکه منافع و عوایدی که اینها در فلسطین به‌ویژه در کرانه باختری و نوار غزه داشتند، می‌شد. اطلاعات موساد هم به همین نسبت؛ سرورهای مرکزی‌، اطلاعات پرسنل‌ رسمی سازمان و کلیه شبکه عوامل و منابع آنها در منطقه سرقت شد. می‌توان به ضرس قاطع گفت الان اطلاعات کامل شبکه موساد در منطقه در دست مقاومت است. اتفاق دیگری که رخ داده است، پاک شدن اطلاعات اصلی و بک‌آپ آنهاست. کلیه اطلاعات پس از هک شدن هم از روی سرور مرکزی پاک شده و هم بک‌آپ آنها از بین رفته است. به احتمال زیاد الان خود رژیم هم مخصوصا در بحث موساد دچار معضل از دست دادن اطلاعات اصلی خودش شده‌ است.» این کارشناس بین‌الملل در پاسخ به اینکه هک این اطلاعات چه نسبتی با عملیات حماس دارد نیز گفت: «هک شدن و از کار افتادن دوربین‌های هشدار سریع باعث شد در اطراف حصار غزه هیچ هشداری منتقل نشود، یعنی عملا با ورود و گذر نیروهای حماس از حصار نوار غزه به شهرک‌ها هیچ هشدار جدی مخابره نشد. از دیگر موارد عدم واکنش گنبد آهنین به پرتاب پنج هزار موشک در سه ساعت اول حمله بود. مواردی از این دست همه به علت همین پک سایبری سراسری بود که هر سیستم نظامی را از کار انداخت. فقط سرقت اطلاعات نبود. کندی سیستم‌های هشدارهای نظامی و امنیتی و حتی از کار افتادن آنها هم مطرح بود که در لحظه نتوانستند هیچ پاسخ درخوری به اقدام حماس بدهند. این امر چه از جهت هشدار و چه از جهت مقابله به مثل مانند سیستم گنبد آهنین اتفاق افتاده است.»

پیش از این هیچ وقت سرویس‌های مرکزی رژیم‌صهیونیستی آماج حمله قرار نگرفته بودند
عبدی درباره تفاوت این حمله سایبری با دیگر حملات به اسرائیل و نهادها نیز توضیح داد: «اولین تفاوت در اهداف حمله است که معمولا هیچ هدفی برای حملات وجود نداشت. حملات نظامی مثل حمله به شرکت رافائل اتفاق افتاده اما هیچ‌وقت موساد یا حتی شاباک به این شکل آماده حمله نبوده است. مثلا نهایت اتفاقی که برای شاباک افتاده بود در دو سال گذشته بود که دوربین‌های امنیتی آن هک شد و بعد با اختلال شدید مواجه شد. هک دوربین‌های منزل رئیس موساد یا وزیر جنگ از دیگر حملاتی بود که در این سال‌ها اتفاق افتاد اما هیچ وقت سرویس‌های مرکزی آماج حمله قرار نگرفته بودند. این حمله هم از جهت حجم، عمق، اهداف و آماج اصلا با موارد گذشته قابل قیاس نیست. از همه مهم‌تر این است که علاوه‌بر سرقت کلیه اطلاعات سرورهای مرکزی آن اطلاعات معدوم هم شده‌اند، یعنی اگر غیر از اطلاعات سرورها و بک‌آپ اطلاعات جای دیگری ذخیره نشده باشد، نتوانستند آن را حفظ کنند و عملا با بحران مواجه خواهند شد.»

تاکتیک رسانه‌های صهیونیستی درباره حمله سایبری به زیرساخت‌های مرکزی اسرائیل
این کارشناس بین‌الملل در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که رسانه‌های صهیونیستی سعی کردند هک زیرساخت‌های مرکزی اسرائیل را کوچک نشان دهند و توضیح می‌دهد: «رسانه‌های جریان اصلی که وابسته به خود صهیونیست‌هاست، سعی کردند اولین روایت را تولید کنند و در آن روایت هم دو تاکتیک به خرج دادند. یکی منتسب کردن این حمله به بیرون از نیروی مقاومت به‌خصوص روس‌ها بود. اعلام اینکه این کار روس‌ها بوده، اگر هم این کار مستقیما توسط روس‌ها انجام نشده است، در این قضیه روس‌ها هم ذی‌نفع بودند و تلاش کردند که کوچک‌نمایی کرده و کار مقاومت را عادی بدانند. از جهتی هم تاکتیک دوم، خفیف کردن این عملیات بی‌سابقه است و سعی می‌کنند آن را کوچک نشان بدهند، یعنی اولا اعلام کنند که عملیات ابعاد گسترده و وسیعی ندارد و در حقیقت ابعاد مهمی نداشته است. دوم اینکه آسیب‌های واردشده محدود بوده و این آسیب‌ها الان جمع و ترمیم شده‌ است. درصورتی‌که اینها همه‌اش کذب است. مثلا مدعی هستند که شرکت چک‌پوینت مایکروسافت این حمله را ترمیم و آسیب را رفع کرده است. درصورتی‌که خود سایت چک‌پوینت بالا نمی‌آید و خوابیده است. از ترس اینکه خودشان هم مورد حمله قرار نگیرند، چند وقتی است که سایت را خوابانده و هیچ کاری نمی‌کنند. اما برگمن به دروغ مدعی شده ‌است که این شرکت مساله را برای اسرائیلی‌ها حل کرده است.»
وی در ادامه درباره اینکه چرا رسانه‌های داخلی ایران به این موضوع نپرداختند، نیز گفت: «نمی‌دانم علت دقیقش چیست. شاید ما درک و دریافت دقیق و کاملی نداریم و همه چیز را بیشتر عینی و انضمامی می‌بینیم و می‌خواهیم براساس چیز تعینی حرف بزنیم و چون این مساله چیزی نیست که تصویر بمباران، موشک، انفجار یا ترور برای آن استفاده کنید شاید توضیحش برای مخاطب خیلی سخت باشد. شاید هم برایشان غیرقابل باور باشد. آنها با الجزیره صحبت کرده بودند که پوشش دهند اما این رسانه‌ هم جرات نکرد. می‌گفتند اگر این کار را انجام دهند اسرائیل ممکن است به آنها آسیب بزند. با المیادین هم صحبت شده بود اما پای کار نبودند. در رابطه با رسانه‌های داخلی اطلاعی ندارم.»

اسرائیل پشتوانه‌های اطلاعاتی خود را از دست داده است
عبدی در ادامه اشاره می‌کند که پوشش اخبار، عملا بر وجهه امنیتی رژیم اثر می‌گذارد و توضیح می‌دهد: «عملا اسرائیل پشتوانه‌های اطلاعاتی خودش را از دست داده است. شما فکر کنید الان موساد که بانک اقساط داشته، اطلاعات این بانک سرقت شده و در سرورهای مرکزی نیز نابود شده است.»
عبدی در ادامه درباره رویکرد آنانیموس و پروژه‌هایی که در این مدت انجام دادند می‌پردازد و می‌گوید: «رویکردشان اندکی عمیق‌تر از گروه‌هایی مثل عصای موسی است. یعنی هم حرکت‌شان عمق بیشتری دارد و هم دقیق‌تر انجام شده و هم به نظر من اثرگذاری‌اش، بیشتر بوده ‌است. کارهایی که گروه‌هایی مانند عصای موسی، مثل هک دوربین‌های امنیتی شاباک یا صنایع نظامی انجام دادند، عمق نفوذ و اثربخشی‌اش به‌مراتب خیلی بیشتر است. دیگر اتفاقی هم که رخ داده این است که اینها تنها آن سه سازمان را مورد حمله قرار نداده‌اند. عملا دو هلدینگ اصلی سایبری اسرائیل مانند اختاپوس تامین‌کننده امنیت سایبری نهادهای دولتی اسرائیل بودند. همین سیستم‌های امنیتی و نظامی هم تامین‌کننده امنیت سایبری صنایع نظامی اسرائیل به‌خصوص صنایعی که به فروش می‌رود یعنی سیستم‌های نظامی که آنها می‌فروشند، سیستم‌های پدافند هوایی، سیستم‌های راداری، سیستم‌های موشکی و هرگونه سیستمی که فروش می‌رود، تامین امنیت سایبری آنها با شرکت اختاپوس و یک شرکت دیگر است. این دو شرکت هم مورد آسیب جدی قرار گرفته‌اند و عملا تمام خریداران صنایع نظامی امنیتی اسرائیل که خریدهایشان تامین شده بود، به‌شدت آسیب‌پذیر شدند؛ چراکه اطلاعات کامل آنها همین الان هم در اختیار گروه‌های مقاومت است.»
عبدی درباره برخی حملات سایبری ایران که زیرساخت‌های مهمی را هدف قرار داده بود و توجه به این موضوع در بعد امنیتی و رسانه‌ای گفت: «بعد از حمله سایبری اتاکس نت در سال 86-85 آسیب جدی به ما وارد شده بود. اما حالا به این نقطه رسیدیم که عملا دشمن را زمین‌گیر کرده‌ایم. ما عملا با نسل سوم جنگ سایبری میان مقاومت و اسرائیل مواجه هستیم. آسیب‌پذیری برای جنگ اول بود که فضای آن هم مدنی‌تر بود. الان زمین ماست و دشمن عملا دچار ضعف شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار