• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۶ - ۰۴:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سینا ضیغمی‌نژاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مهم‌ترین کارم شکستن رکورد آسیا پس از 9 سال بود

ضیغمی‌نژادپس از 9 سال با پشت سر گذاشتن ورزشکار نابغه چینی موفق به شکستن رکورد 100 متر آزاد شد تا دستاوردهای خود را کامل‌تر کند. اتفاقاتی که در شرایط طبیعی باید باعث خوشحالی سینا ضیغمی‌نژاد باشد، اما ملی‌پوش کرمانی شنای کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با ناراحتی بسیار از عدم توجه به دستاوردهایش و حتی پرداخت نشدن کامل پاداش بازی‌های آسیایی خود صحبت کرد.

مهم‌ترین کارم شکستن رکورد آسیا پس از 9 سال بود

مهدی منصرف، خبرنگار: رقابت‌های پاراآسیایی 2022 هانگژو برای ورزش ایران رویدادی تاریخ‌ساز بود و درنهایت با درخشش ورزشکاران کشورمان و کسب عنوان دومی این مسابقات برای اولین بار با خاطره‌ای بسیار شیرین به پایان رسید. در این مسابقات ورزشکاران بسیاری موفق به کسب مدال‌های خوشرنگ شدند و با افتخارآفرینی پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوردند، اما بدون شک ستاره ورزش کشورمان در هانگژو، سینا ضیغمی‌نژاد، ورزشکار کرمانی پاراشنای ایران بود که با کسب دستاوردی بی‌نظیر نام خود را در تاریخ ورزش ایران جاودانه کرد.
ضیغمی‌نژاد در بازی‌های پاراآسیایی این دوره با کسب سه مدال طلا و یک مدال نقره موفق به کسب بیشترین مدال در بخش انفرادی شد و بدون شک پدیده کاروان ورزشی کشورمان نام گرفت. البته ملیحه صفایی، ملی‌پوش شطرنج کشورمان نیز در هانگژو موفق به کسب چهار مدال طلا شد، اما دو مدال طلا‌ در بخش انفرادی و دو مدال طلا در بخش تیمی کسب کرد تا ضیغمی‌نژاد بهترین دستاورد فردی را به نام خود ثبت کند. ضیغمی‌نژاد علاوه‌بر کسب این چهار مدال در بازی‌های پاراآسیایی، پس از 9 سال با پشت سر گذاشتن ورزشکار نابغه چینی موفق به شکستن رکورد 100 متر آزاد شد تا دستاوردهای خود را کامل‌تر کند.
اتفاقاتی که در شرایط طبیعی باید باعث خوشحالی سینا ضیغمی‌نژاد باشد، اما ملی‌پوش کرمانی شنای کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با ناراحتی بسیار از عدم توجه به دستاوردهایش و حتی پرداخت نشدن کامل پاداش بازی‌های آسیایی خود صحبت کرد. صحبت‌های ستاره درخشان بازی‌های پاراآسیایی کشورمان را در ادامه بخوانید.

بدون شک بازی‌های پاراآسیایی با کسب چهار مدال برای شما با خاطره‌ای بسیار شیرین به پایان رسید.
این اولین دوره‌ای بود که در این مسابقات شرکت می‌کردم، اما خدا را شکر در اولین حضور توانستم نتیجه دلخواه را با کسب سه مدال طلا و یک مدال نقره بگیریم. در کنار آن مهم‌ترین اتفاق شکستن رکورد آسیا پس از 9 سال بود. آن هم رکوردی که سال‌ها در اختیار ‌لی، ورزشکار چینی بود. کسی که به غیر از بازی‌های آسیایی جاکارتا که غایب بود، در هر دوره موفق به کسب هشت مدال طلا شده است و تمام رکوردها نیز در اختیار خودش بود. در این 9 سال هیچ‌کسی نتوانسته حتی نزدیک رکوردهای او شود، اما خدا را شکر توانستم این رکورد را بشکنم. در ماده 100 متر قورباغه و 200 متر مختلط انفرادی نیز رکورد ورودی المپیک پاریس را زدم تا ان‌شاءالله آنجا بتوانیم اتفاق ویژه دیگری را رقم بزنیم.

قبل از شروع بازی‌های پاراآسیایی فکر می‌کردید در اولین حضور با کسب چهار مدال به کشور بازگردید؟
طبق رنکینگ قبل از مسابقات در ماده 100 متر قورباغه و 50 متر آزاد در جایگاه یک رنکینگ بودم و پیش‌بینی‌ام حداقل کسب دو مدال طلا بود. در 100 متر کرال سینه نیز با رقیبم سر صدم ثانیه اختلاف داشتم، اما خدا را شکر با یک آمادگی خاص توانستم در آن ماده نیز طلا بگیرم.

حضور شاهین ایزدیار، پدیده بازی‌های پاراآسیایی 2018 باعث شده بود که بیشتر نگاه‌ها به او باشد، اما شما حتی موفق به شکست قهرمان بزرگی همچون ایزدیار نیز شدید؟
خدا را شکر طبق تمرینات و اتفاقات توانستم نتیجه بهتری بگیرم. البته هر دو نفر ما از عملکرد و رکوردهایمان راضی بودیم، اما خدا را شکر که مدال طلا و نقره برای ایران شد.

از اینکه با کسب سه مدال طلا و یک مدال نقره بهترین عملکردی فردی را در هانگژو داشتید چه احساسی دارید؟
حس خیلی خوبی دارد، اما به شرطی که دیده شود، حمایت صورت گیرد و نگاهی به آن شود.

به نظر می‌رسد از عدم توجه یک مقدار دلگیر هستید؟
بیشتر از یک مقدار است و خیلی دلخور هستم و فقط وعده و وعید بود.

در حال حاضر شما پاداش چند مدال خود را گرفته‌اید؟
فقط پاداش یک مدال طلا را گرفته‌ام و هیچ پاداش دیگری برای سایر مدال‌هایم نداده‌اند و قضیه را پیچاندند. گفتند برویم ایران و حساب و کتاب کنیم و حالا نیز بخواهند حساب و کتاب کنند و مالیات کسر کنند مشخص نیست چقدر می‌ماند.

غیر از ورزش شما شغلی دارید؟
به‌جز ورزش هیچ شغلی ندارم، اما چاره‌ای نداریم و باید با همین شرایط ادامه بدهیم.

مسئولان استان کرمان با توجه به افتخارآفرینی شما در هانگژو قولی به شما ندادند؟
فقط پیام تبریک دادند و عکس‌های مختلف، متفاوت و زیادی گرفتند. توقع داشتم توجه بیشتری صورت گیرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد. موضوعی که باعث دلسردی آدم خواهد شد تا یک جایی به سیم آخر بزند. مدال گرفتن در ورزش شنا اتفاق ویژه‌ای است، اما شکستن رکورد اتفاق بسیار بزرگی بود. هیچ‌کسی حتی فکر نمی‌کرد که این رکورد شکسته شود و توقعی وجود نداشت. بعد از این همه سال رکورد ورزشکار بسیار بزرگی شکسته شد، اما هیچ توجهی صورت نگرفت و کسی متوجه این اتفاق ویژه نشد. قول و وعده و عید زیاد بود، اما کاری صورت نگرفت.

چقدر امیدوار به کسب مدال در پارالمپیک پاریس هستید؟
مدال المپیک تاریخ‌سازی است و تا به حال کسی به آن حتی در شنای ایران فکر هم نکرده است. من در حال حاضر در رنکینگ چهارم هستم و با یک مقدار فشار این مهم اتفاق خواهد افتاد، اما به شرطی که شرایط خوبی فراهم شود. منظور از شرایط نیز شرایطی است که ورزشکاران حرفه‌ای دارند. چیزهایی مانند محل تمرین، تغذیه مناسب، ماساژور، فیزیوتراپ و روانشناس که هیچ‌کدام از آنها را نداریم. من در کرمان به زور یک محل تمرین پیدا می‌کنم و تمرکز ما صددرصد فقط روی ورزش نیست و هزار فکر و خیال داریم. در حالی که رقبای ما بدون دغدغه به تمرین فکر می‌کنند و ما همچنان به دنبال استخر هستیم.

امیدوار هستید برای پارالمپیک این مشکلات حل شود؟
اگر قرار بود اتفاقی بیفتد در این چند سال افتاده بود. این بار اول نیست که در این خصوص صحبت می‌شود و هزار بار این موارد گفته شده است. در اینجا باید هر روز به‌دنبال استخر باشیم که آیا می‌شود در آن تمرین کرد یا نه. ما دغدغه تمرین داریم و استرس و فکر و خیال بسیاری داریم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار