• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۶ - ۰۴:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشکدگان تعلیم و تربیت با 9 گروه کشوری آغاز به کار کرد

«دانشکدگان» کلید‌واژه‌ای است که این روزها در دانشگاه آزاد به گوش می‌رسد. مدتی است که مسئولان دانشگاه آزاد راه‌اندازی دانشکدگانی را کلید زده‌اند که حرکت در مسیر حکمرانی علم اساس اصلی تشکیل آنهاست. در ذیل هر کدام از معاونت‌های موضوعی دانشگاه آزاد چندین دانشکدگان شکل گرفته است. در معاونت علوم تربیتی و مهارتی دو دانشکدگان شکل گرفته که یکی از آنها با عنوان «تعلیم و تربیت اسلامی» شناخته می‌شود.

دانشکدگان تعلیم و تربیت با 9 گروه کشوری آغاز به کار کرد

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: «دانشکدگان» کلید‌واژه‌ای است که این روزها در دانشگاه آزاد به گوش می‌رسد. مدتی است که مسئولان دانشگاه آزاد راه‌اندازی دانشکدگانی را کلید زده‌اند که حرکت در مسیر حکمرانی علم اساس اصلی تشکیل آنهاست. در ذیل هر کدام از معاونت‌های موضوعی دانشگاه آزاد چندین دانشکدگان شکل گرفته است. در معاونت علوم تربیتی و مهارتی دو دانشکدگان شکل گرفته که یکی از آنها با عنوان «تعلیم و تربیت اسلامی» شناخته می‌شود.
مسئولان دانشگاه برای اینکه «مدرسه‌ دانشگاه» را درون نظام دانشگاه آزاد ببینند در ابتدا اقدام به راه‌اندازی معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی و در گام بعد ایجاد معاونت علوم تربیتی و مهارتی کردند. آن طور که دکتر طهرانچی گفته است معاونت علوم تربیتی و مهارتی می‌خواهد برای «امر ربانی» معلم تربیت کند. «انقلاب» در تعلیم و تربیت تعبیری است که او برای تاسیس دانشکده‌های تعلیم و تربیت به کار برده و می‌گوید دانشکده‌های تعلیم و تربیت، امور مدارس را از یک امر کالبدی به «امر ربانی»‌ گذار خواهند داد. به گفته او چیستی، چرایی و چگونگی باید در دانشکدگان تعلیم و تربیت رقم بخورد. بنابراین در معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشکدگان تعلیم و تربیت راه‌اندازی و مسئولیت آن برعهده فاطمه حمیدی‌فر گذاشته شد. حمیدی‌فر معاونت آموزش عمومی و تعالی مدارس سما، عضو شورای راهبردی پیش‌دفاع متمرکز دانشگاه آزاد و عضو شورای تخصصی گسترش علوم انسانی و هنر را در کارنامه خود دارد. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره هدف از تشکیل دانشکدگان در این دانشگاه، جزئیات تشکیل دانشکدگان تعلیم و تربیت، مهم‌ترین اقدامات این دانشکدگان در گام‌های اول و دوم سخن گفت.
او در ابتدای سخنان خود درخصوص اهداف تشکیل دانشکدگان در دانشگاه آزاد گفت: «در راستای تحقق برنامه تحول و تعالی دانشگاه در زمینه بازنگری ساختار نظام آموزشی با تاکید بر حوزه‌های‌ دانشی میان‌رشته‌ای و ایجاد دانشکده‌های موضوعی و فناوری و مهارتی تاسیس دانشکدگان در دانشگاه آزاد کلید خورد.» او ادامه داد: «مرجعیت بخشی به نگاه تخصصی و بهره‌گیری از توان نیروی انسانی متخصص در راستای اصلاح و بازنگری رشته‌های تحصیلی برای افزایش اثربخشی میان‌ رشته‌هایی تحصیلی و ظرفیت‌ها و نیازهای آمایشی منطبق بر رصد روندهای علم، فناوری و مشاغل جدید و آینده‌پژوهی دانش مهم‌ترین هدف از تشکیل این دانشکدگان بود. مسئولان دانشگاه همچنین با تاسیس دانشکدگان تلاش دارند تا توانمندسازی و شبکه‌سازی و تقویت هم‌افزایی اعضای هیات‌علمی، نخبگان و پژوهشگران در پاسخگویی به نیازهای ملی و محلی و حوزه دانش‌های مرجع و مرزشکن را دنبال کنند.»
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد در ادامه درخصوص اجزای این دانشکدگان نیز صحبت به میان آورد و گفت: «این دانشکدگان دربرگیرنده گروه‌های دانشی حول موضوعی مشخص برای حل مسائل و نیازهای روز ملی یا بین‌المللی در راستای برنامه تحول و تعالی دانشگاه است.»
حمیدی‌فر در ادامه درخصوص دانشکدگان تعلیم و تربیت که به تازگی مسئولیت آن را نیز پذیرفته است، گفت: «در میان علوم انسانی، تعلیم و تربیت از اولین حوزه‌هایی است که متفکران مسلمان در مواجهه با آن به تامل در رابطه این حوزه دانشی با دین اسلام و آموزه‌های اسلامی پرداختند، زیرا ماموریت انبیا دعوت مردم به مکارم اخلاقی و زمینه‌سازی برای رشد استعدادهای انسانی شمرده شده و وظیفه نبی‌اکرم در مرحله نخست تزکیه و تعلیم بوده است.»
او اضافه کرد: «تربیت در رویکرد اسلامی به رشد و شکوفایی استعدادهای انسان به‌ویژه در نیازهای حیات معنوی او توجه دارد و محدود به رفتار یا حتی قوای ذهنی نیست، بلکه مخاطب اصلی تربیت قلب انسان‌هاست. از نظر انسان‌شناسی اسلامی، هدف از تربیت ساخته شدن شاکله وجودی هر شخص براساس استعدادهای فطرت پاک الهی انسانی و با یاری‌گری عوامل محیطی و مبتنی‌بر اختیار انسان است.»
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد با بیان اینکه در تربیت کرامت اکتسابی انسان تحصیل می‌شود، اظهار کرد: «هر چند افراد دارای اختیار هستند، اما نیازمند یاری‌گری عوامل محیطی است تا استعدادها و گرایش‌های فطری به‌صورت کامل شکوفا شود. تربیت انسان در محیط‌های مختلف به‌ویژه محیط خانوادگی، محیط آموزشی، محیط رفاقتی و محیط شغلی صورت می‌گیرد.»
او در ادامه تصریح کرد: «با توجه به این نکات، در کنار ساختارهای دانشی موجود در دانشگاه‌های کشور همچون دانشکده‌های علوم تربیتی، وجود ساختاری چندرشته‌ای و موضوعی در کشور به‌شدت احساس می‌شود که با تمرکز «تعلیم و تربیت اسلامی» محوریت بر حوزه تعلیم و تربیت و موضوعات مرتبط با آن با جهت‌گیری اسلامی و با رویکرد تحول‌گرایانه به تحقق اهداف و رسالت‌های نظام تربیتی کشور کمک کند.»

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار