• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۵ - ۰۱:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد و اعضای شورای دانشگاه میهمانان ویژه نمایشگاه پویش اشتغال واحد نجف‌آباد بودند؛

پای صدرا به واحدهای سراسر کشور باز شد

 تعامل صنعت و دانشگاه که اوضاع چندان مطلوبی هم در کشور ما ندارد، موجب شده تا عواید مختلفی که می‌توانست هم نصیب مراکز آموزش عالی شود و هم بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی را منتفع کند، از دست این دو گروه دور بماند.

پای صدرا به واحدهای سراسر کشور باز شد

سارا طاهری-مطهره‌سادات قاسمی، گروه دانشگاه: تعامل صنعت و دانشگاه که اوضاع چندان مطلوبی هم در کشور ما ندارد، موجب شده تا عواید مختلفی که می‌توانست هم نصیب مراکز آموزش عالی شود و هم بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی را منتفع کند، از دست این دو گروه دور بماند. البته این همه ماجرا نیست؛ دود فقدان این ارتباط در چشم دانشجویان به‌عنوان نیروهای آینده بازار کار هم خواهد رفت و شاخص اشتغال فارغ‌التحصیلان را هم نزولی می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی چندی است با برگزاری طرح پویش تلاش کرده تا گام جدی در مسیر برقراری ارتباط منسجم بردارد و با ایجاد زمینه حضور دانشجویان در صنایع، از یک‌سو مهارت دانشجویان را تقویت کند و از سوی دیگر نیازهای صنایع را پوشش دهد. برخی واحدهای دانشگاهی قدم‌های دیگری برای تکمیل این ارتباط برداشتند؛ مثل واحد جامع نجف‌آباد که با نمایشگاهی به نام «صدرا» صنعت و دانشگاه را به هم نزدیک کرده است. صنعتگران به اعتبار این دانشگاه در نمایشگاه شرکت کرده و دانشجویان نیز فرصت ارائه توانایی‌های خود را دارند. تاکنون دو رویداد در این دانشگاه برگزار شده و امسال نوبت به برگزاری سومین رویداد از صدرا رسید که در راستای طرح پویش برگزار می‌شود. اولین رویداد صدرا در سال 1398 برگزار شد؛ 50 شرکت از صنایع مختلف در این رویداد حاضر شدند و در گام نخست حدود 200 دانشجو به صنایع معرفی شدند و 37 نفر به استخدام شرکت‌ها درآمدند. در دومین رویداد صدرا که در سال 1401 برگزار شد نیز بیش از ۱۰۰ نفر دعوت شدند. در این رویداد هزار فرصت شغلی ایجاد شد که در مرحله اول حدود 500 نفر از دانشجویان متقاضی به صنایع معرفی شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند و در‌نتیجه روند کاری از این تعداد 250 دانشجو به‌صورت دائم جذب صنایع یا استخدام مجموعه‌ها شدند. در دومین رویداد صدرا صنایع مختلفی از قبیل شرکت پشتیبانی فولاد مبارکه، شرکت ذوب‌آهن اصفهان، هلدینگ کیمیا و شرکت‌های تابعه اسنوا حضور داشتند. سومین رویداد نیز دیروز در دانشگاه آزاد واحد مستقل نجف‌آباد همزمان با نشست شورای دانشگاه آغاز شد. 100 شرکت انتخاب‌شده قرار است حوزه اشتغال دانشجویان را پوشش دهند؛ یعنی همه رشته‌های دانشگاه در این نمایشگاه حضور داشته باشند. این شرکت‌ها در زمینه‌های رشته‌ای متفاوت فعال هستند و در حدود هزار فرصت شغلی ارائه می‌‌دهند. تجربه موفق رویداد صدرا باعث شد تا با مصوبه شورای دانشگاه پای این رویداد به تمام واحدها باز شود. بنابراین اگر دانشجوی دانشگاه هستید، منتظر نمایشگاه اشتغال و حضور صنایع در واحد خود باشید. 

دکتر محمدمهدی طهرانچی:

«صدرا» پویش اشتغال و مهارت‌آموزی دانشجویان را  توسعه می‌دهد

سومین رویداد صدرا روز گذشته میهمانان ویژه و البته متفاوتی داشت. دکتر طهرانچی به همراه معاونان و روسای استانی دانشگاه آزاد به مجتمع فرهنگی شهید حججی رفتند تا از نزدیک شاهد ارتباط‌گیری دانشجویان مشتاق به کار و اشتغال با فعالان مجموعه‌های اقتصادی باشند. رئیس دانشگاه آزاد حدود دو ساعت هم از غرفه‌ها دیدن کرد و همپای صحبت دانشجویان نشست. او در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران رویداد صدرا را «شکوفه درختی» دانست که سال‌ها برای به بار نشستن آن تلاش شده است. او گفت این رویداد به‌خوبی در سال سوم خود توانسته به اهداف تعیین‌شده نزدیک و به توسعه پویش اشتغال و مهارت‌آموزی دانشجویان منجر شود. 

رئیس دانشگاه آزاد معتقد است‌ کارآمادگی فقط سر کلاس اتفاق نمی‌افتد. او با بیان اینکه که تاکنون کلاس و کارگاه داشته اما کارخانه را کنار خودمان نداشته‌‌ایم اضافه کرد: «طرح پویش در دانشگاه آزاد از سه سالی که راه‌اندازی شده این مسیر را طی می‌کند که ذیل طرح پویش نمایشگاه‌های صنعت و دانشگاه را داریم که خود یک کلاس درس است.» دکتر طهرانچی تاکید کرد: «واحدهای دانشگاه آزاد باید مراکز پژوهشی و کارخانه‌هایی‌ داشته باشند تا دانشجویان بتوانند آموخته‌‌های نظری خود را در عرصه عمل انجام دهند؛ چراکه به اعتقاد او اساسا در مدل جدید دانشگاهی، دیگر امکان تربیت دانشجو بدون کارخانه وجود ندارد.» 

دکتر طهرانچی درباره این نمایشگاه نیز گفت: «الان از غرفه‌ای بازدید داشتم که دو جوان در آن نشسته‌‌اند، خودشان برگزیدگان دوره قبل صدرا در آن کارخانه هستند. این بسیار ارزشمند است؛ یعنی خود جوان این مسیر را طی کرده و خود با جوان بعدی مطرح می‌کند که این مسیر چیست. برخی اوقات از صاحبان صنایعی که در مصاحبه‌ها شرکت می‌کنند، می‌پرسیم، می‌گویند برخی اوقات بچه‌ها نسبت به شغل هیچ ایده محوری ندارند و در فضای مجرد و منزوی از واقعیت‌ها فکر می‌کنند. لذا این مسیر بسیار خوب و لازمی است. در دانشگاه آزاد این مسیر در واحدهای مختلف هموار شده و واحد نجف‌آباد یک واحد پیشرو در این زمینه است.»

برای خواندن متن کامل گزارش،‌ اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار