• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۵ - ۰۱:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

احضار مسئولیت‌پذیری نسبت به حق

سیدحسن جنگ امروز محورمقاومت با رژیم‌صهیونیستی را نه در این لحظه که بهانه‌ای برای سخن از نبردی ابدی با شر قرار داد. او توشه راه انسان امروز را همین جبهه‌گیری علیه شر و مسئولیت‌پذیری نسبت به آن معنا کرد و در دل تمام آنها که هنوز گوشی برای شنیدن دارند دانه‌ای کاشت و مسئولیتی نهاد که روزی جوانه خواهد زد. 

احضار مسئولیت‌پذیری نسبت به حق

رضا صدیق، روزنامه‌نگار: نبرد حق/خیر و باطل/شر نه در ساحت عمومی که در عرصه فردی و در مواجهه با رخدادهاست که تعیین ‌‌‌تکلیف می‌شود. ساحت عمومی این نبرد، بروزات مشخص شدن تکلیف و جهت‌گیری فرد در خویشتن است و ازین رو است که مسئولیت نسبت به خیر/حق، در امر انسانی و نبرد درونی‌اش اهمیت بالایی دارد و مایه سعادت اوست. هگل در ارتباط حق و سعادت چنین می‌اندیشید که این دو نسبت به یکدیگر ترتبی مفهومی دارند. او سعادت را خیر می‌داند اما زمانی که خیر در راه سعادت زائل نشده باشد. زائل نشدن خیر نیز اشاره به همان جهت‌گیری درونی انسان نسبت به نبرد ابدی و درونی خیر و شر دارد که در زمانه حالا هر لحظه باید تعیین ‌ تکلیف شود. هگل ‌حق ضرورت‌ را چنین مطرح می‌کند که بدون قید و شرط، سعادت انسانی همیشه تابعی از حق/خیر است و سعادت حاصل نمی‌شود مگر از خیر. این نکته کلیدی همان امری‌ است که هر فرد را در مواجهه با رخداد در جبهه شر یا در جبهه خیر قرار می‌دهد؛ توامانی خیر و سعادت و جدانشدن این‌دو از هم متر فهمی‌ است که در بزنگاه، بدون هیچ قیدی جبهه خود را تعیین می‌کند. در این منظرگاه، تعین ساحت ذهنی، نسبت به «حق ضرورت» همان مسئولیت و وظیفه انسانی‌ است نسبت به حق، همان که انسان را سعادتمند می‌کند. 
نکته اما در وضعیت حالای جهان این است که با بسط نسبی‌گرایی اخلاقی در جامعه لیبرال/نئولیبرال، امر خیر و شر نیز تابعی از حوادث شده‌اند و با تبصره‌های رسانه‌ای منحرف می‌شوند. ورود رسانه به ساحت فردی اشخاص سبب جهت‌گیری نسبت به جبهه خیر و شر می‌شود. از این رو مهم است که همگان بدانند که در عصر امروز، کارکرد رسانه در مونولوگ انسانی خود با خویشتن، تغییر دادن فرکانس و رادار ‌حق ضرورت‌ به سوی شر و قلب محتوای صدای حق‌گوست. 
فهم این دو نکته یعنی نبرد درونی خیر و شر در هر انسان که بعد بیرونی پیدا می‌کند و نقش رسانه مین‌استریم در تغییر جهت دیالوگ درونی انسان به سود شر، همان نقطه‌ای ا‌ست که سخنان سیدحسن نصرالله را در جمعه سوم نوامبر قابل‌فهم‌تر می‌کند. 
سیدحسن در سخنرانی حساسش در میانه بحران و جنگ علیه رژیم‌صهیونیستی، نه‌فقط در چهره دبیرکل حزب‌الله یا خطیب و صدای محورمقاومت که در قامت نظریه‌پرداز اخلاق ظاهر شد تا صدای رسای لوامه‌ای باشد در مواجهه با صداسازی اماره درون و بیرون. 
از این روست که آن دم که سید‌حسن از «مسئولیت‌پذیری» تمام افراد روی زمین و انسان سخن گفت، وظیفه‌ای فراموش‌شده را به یاد بشر آورد. او وجدان به وهم دچار‌شده بشر را احضار کرد و در مقابل چهار میلیارد نفر، انذار به خطر شر داد و رهنمون کرد به نبردی که در خلوت تک تک انسان‌ها آغاز شده است. گویی بر فراز کوهی ایستاده بود و خطاب به ناظران عصا بر زمین می‌کوبید و از دل معرکه، مسئولیت‌پذیری نزدیک به هشت میلیارد انسان را نسبت به حق و خیر برای روز موعود طلب می‌کرد. 
سیدحسن دست روی نقطه آغازین نبرد گذاشت، یعنی روی نبرد درونی خلوت انسان‌ها. و به همین سبب نیز چنین گفت که درباره حق قدس و جنایت رژیم‌صهیونیستی سخن بگویید که سکوت خطاست. چون او می‌داند که در جهان امروز، رسانه به خلوت راه یافته و سوم شخص است در دیالوگ من با من، و جهت می‌دهد به تقابل درونی انسان‌های امروز که یک‌سر به حق می‌سایند و یک‌سو دست‌شان به زلف شر است. 
ممکن است کسی در خلوتش به سوی حق سوق پیدا کند اما این سوق متزلزل است در امروز جهان، زیرا  با هر باد رسانه و هیجاناتش، گمان از دست رفتنش بیراه نیست. به همین سبب است که آنگاه که به حق می‌رسی از آن باید سخن بگویی تا تکلیفت را با خودت روشن کنی. کلمات در ذهن بی‌شکلند و به محض بیان فرم و شکل می‌گیرند و بیان از این رو مهم است. حتی اگر دورت چند نفر به تعداد یک انگشت نشسته باشند هم، بیان حق و ابراز موضع علیه باطل مهم است. اولین مخاطب بیان، خود شخص است پس حق را در مخاطب قرار دادن خویش بیان باید کرد و اگر غیر خود کسی دیگر نیز شنید، شنید. 
آن نقطه مهم در سخنرانی سوم نوامبر سیدحسن نصرالله که بدون تاریخ است و مستتر و پیوسته در تاریخ انسان، اشاره به همین بخش بود؛ «مسئولیت‌پذیر بودن نسبت به حق در نبرد». او در سخنرانی‌اش انسان امروز را به ایستادن در جبهه خیر و سخن گفتن از حق رهنمون داد، حتی اگر زیر هیاهوی رسانه‌ها و اعوان و انصار جبهه شر شنیده نشود؛ زیرا  وحدت قلوب در جبهه خیر است که مهم است و همین گذرگاه باریک و سوسوی نور، راه به پیروزی در روز موعود خواهد برد. 
سیدحسن جنگ امروز محورمقاومت با رژیم‌صهیونیستی را نه در این لحظه که بهانه‌ای برای سخن از نبردی ابدی با شر قرار داد. او توشه راه انسان امروز را همین جبهه‌گیری علیه شر و مسئولیت‌پذیری نسبت به آن معنا کرد و در دل تمام آنها که هنوز گوشی برای شنیدن دارند دانه‌ای کاشت و مسئولیتی نهاد که روزی جوانه خواهد زد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار