• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۴ - ۰۴:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بیست‌وپنجمین اجلاس شورای دانشگاه در واحد نجف‌آباد در واحد نجف‌آباد؛

طهرانچی: تبدیل انتفاضه سنگی به موشکی حاصل جهاد علمی است

: بیست‌و‌پنجمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد دیروز در واحد مستقل نجف‌آباد به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد و با حضور معاونان و روسای مراکز سازمان مرکزی و روسای دانشگاه آزاد مراکز استان‌ها در واحد جامع مستقل نجف‌آباد آغاز به کار کرد. بررسی سیاست‌های راهبردی دانشگاه، ارائه گزارش کمیسیون تخصصی حفظ کیان دانشگاه و موضوعات مربوط به معاونت‌های مختلف دانشگاه ازجمله کارنمای فرهنگی، سیمای زندگی و پایش سلامت، کرسی‌های آزاداندیشی، گزارش کمیسیون تخصصی ارتقای علمی دانشگاه و آیین‌نامه دانشکدگان در دستور کار این نشست قرار داشت.

طهرانچی: تبدیل انتفاضه سنگی به موشکی حاصل جهاد علمی است

فرهیختگان: بیست‌و‌پنجمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد دیروز در واحد مستقل نجف‌آباد به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد و با حضور معاونان و روسای مراکز سازمان مرکزی و روسای دانشگاه آزاد مراکز استان‌ها در واحد جامع مستقل نجف‌آباد آغاز به کار کرد. بررسی سیاست‌های راهبردی دانشگاه، ارائه گزارش کمیسیون تخصصی حفظ کیان دانشگاه و موضوعات مربوط به معاونت‌های مختلف دانشگاه ازجمله کارنمای فرهنگی، سیمای زندگی و پایش سلامت، کرسی‌های آزاداندیشی، گزارش کمیسیون تخصصی ارتقای علمی دانشگاه و آیین‌نامه دانشکدگان در دستور کار این نشست قرار داشت.
همچنین گسترش‌ فضای انقلابی در دانشگاه، برنامه‌ هفتم توسعه، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، دستورالعمل شورای واقفین و خیرین استانی، تبیین نظام‌نامه مدیریت دانشی دانشگاه آزاد اسلامی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در این نشست دو‌روزه خواهد بود. در ابتدای این نشست و پس از خوشامد‌گویی فرید نعیمی، رئیس دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد، پیام دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی توسط مهدی نوید ادهم، دبیرکل هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیست‌وپنجمین اجلاس شورای دانشگاه که در واحد نجف‌آباد برگزار شد، گفت: «امروز 59 سال از 13 آبانی می‌گذرد که ژاندارم منطقه‌ای آمریکا امام راحل را به‌خاطر اعتراض به کاپیتولاسیون اخراج کرد و از سرزمین خود راند. حق اینچنین پایدار است که پس از 59 سال شاگرد این مکتب که آن روز در گهواره بود، مقابل چشمان چهار میلیارد انسان در کره خاکی از امام خمینی (ره) نقل می‌کند که آمریکا شیطان بزرگ است و ‌ای شیطان بزرگ بدان برای ناوهایت تدارک دیده‌ایم. چه حجتی بالاتر از این اتفاق مبارک و عظیم است؟» وی با اشاره به کشتار دانش‌آموزان در مقابل دانشگاه تهران توسط رژیم شاهنشاهی در سال 57 افزود: «امروز پس از آن سال‌ها دوباره دانش‌آموزان در سرزمین دیگری به خون کشیده می‌شوند. اکنون نظام سلطه و شیطان بزرگ با حقارت روبه‌روست، حقارتی که پایه آن در انقلاب دوم سال 58 گذاشته شد و امروز با اصابت راکت‌ها به پایگاه‌های آمریکا در منطقه معنای بیشتری پیدا کرده است.»
به گفته رئیس دانشگاه آزاد روزی هیچ‌کس جسارت حرف زدن با آمریکا را نداشت، اما امروز پایگاه‌های آمریکایی در منطقه امنیت ندارند، این نهالی است که معمارکبیر انقلاب آن را غرس کرد و امروز از عالم دیگری درحال مشاهده شفای صدر قوم مومنین است. خدا دشمنانش را در نتیجه این جنگ عذاب می‌کند و آنها را در هم می‌شکند. خدا را باید شاکر باشیم که در سایه نعمت ولایت که پرچم آن حقا به دست امام خامنه‌ای است، زندگی می‌کنیم.

دکتر طهرانچی اظهار کرد: «همه مشاهده کردند که چه کشورهایی در مجمع عمومی سازمان ملل علیه اسرائیل رأی ممتنع دادند. ببینید که چگونه اقتصاد خود را به نظام سلطه گره زدند و جرأت اظهارنظر ندارند. اما امروز ایران کشوری است که مستقل می‌اندیشد و مستقل عمل می‌کند. دنیا نیز آن را تصدیق می‌کند. امروز خیابان‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه ثابت می‌کند که سنت‌های الهی جاری است، حال درمی‌یابیم آرامش امام راحل که فرمودند با قلبی آرام می‌روم از کجا نشأت می‌گیرد و آن ضمیر پاک چرا امیدوار بود.» وی با بیان اینکه نظم جدیدی در حال شکل‌گیری در دنیاست، خاطرنشان کرد: «آثار و پیامدهایی از این نظم نوین جهانی به علم مربوط می‌شود و ما در حال ورود به دوره جنگ سرد دوم هستیم. دوره‌ای که اجتماع‌زدگی و اقتصادزدگی علم از نتایج آن است. اخیرا رهبر انقلاب خیز جدید علمی مبتکرانه‌ای را از ما طلب کرده‌اند که اتفاقا در بیانیه گام دوم نیز بدان اشاره کرده بودند. در خیز علمی جدید که سنگ‌بنای علمی آن پیش از این در کشور گذاشته شده بود، دستاوردهای از قبیل برون‌دادهای علمی، توسعه دانشگاهی، بهره‌مندی علمی در هسته‌ای و موشکی و... داشته‌ایم. امروز از انتفاضه سنگ به انتفاضه موشکی رسیده‌ایم و با استفاده از علم و محصولات آن، گنبد آهنین رژیم‌صهیونیستی به آبکش آهنی تبدیل شده است. این دستاورد نتیجه علم و محصول دانشگاه و آزمایشگاه است.» دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه پیروزی مقاومت در غزه محصول جهاد علمی است که با سلاح علم صورت گرفته است، گفت: «اگر این تسلیحات وارداتی بود، چنین پیروزی‌های حاصل نمی‌شد. اینجاست که توجه به چشمه علمی، اهمیت پیدا می‌کند. این رستاخیز اول علمی ما بود که منجر به استقلال دانشگاه و دستیابی به محصولات موشکی و هسته‌ای شد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «خداوند علمی که اعتقاد و باورش درست نباشد، ظن معرفی می‌کند که مراتب علم آن کامل نیست. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا علم می‌تواند راه خود را پیدا کند؟ در پاسخ باید گفت، خیر، زیرا علم از بینش و گرایش متأثر است. به قول قرآن آیا ندیده‌اید کسانی را که «هوی» را خدای خود گرفته‌اند. اگر بینش و باورها درست تنظیم نشده باشد و چشم دل کور باشد علم هدایتگر نخواهد بود همچون تمدن‌های دیگر که علم را به دست آوردند اما کارشان به جنایت علیه بیمارستان رسید.» وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید برای تربیت اعتقادی، علمی و اخلاقی دانشجویان خود هدف‌گذاری کند، افزود: «تربیت اعتقادی در بینش که جایگاه آن دل است، تربیت علمی در دانش که در عقل جای دارد و تربیت اخلاقی در گرایش که جایگاه آن نفس انسان است، تاثیر می‌گذارد. بدون بصیرت، حیات طیبه به دست نمی‌آید. پس بینایی ضرورت کار است. علم، مصدر ایمان و عقل مصدر علم است. علم و ایمان باید ملازم هم باشند نه مستقل از هم. ما تاکنون دانشجو را به‌گونه‌ای تربیت می‌کردیم که دل و ایمانش با هم ارتباطی نداشتند درحالی‌که نگاه قرآن این نیست.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار