• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۳ - ۰۲:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 1
حال و روز این روزهای سپاهان نتیجه عملیات غیر‌حرفه‌ای؛

مورایس و تیمی که در هم شکسته

سپاهان روزهای سختی را تجربه می‌کند، تیمی که بدون شکست در جدول رده‌بندی لیگ برتر یکه‌تازی می‌کرد، حالا به مرحله‌ای رسیده که اولین شکست خود را در خانه و در مقابل چشم هواداران، آن هم مقابل تیم ملوان متحمل می‌شود. سپاهان که این فصل را با چشم‌انداز قهرمانی آغاز کرده بود به دفعات غافلگیر شد و از آنچه برای خود متصور بود فاصله گرفته است.

مورایس و تیمی که در هم شکسته

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: سپاهان روزهای سختی را تجربه می‌کند، تیمی که بدون شکست در جدول رده‌بندی لیگ برتر یکه‌تازی می‌کرد، حالا به مرحله‌ای رسیده که اولین شکست خود را در خانه و در مقابل چشم هواداران، آن هم مقابل تیم ملوان متحمل می‌شود. سپاهان که این فصل را با چشم‌انداز قهرمانی آغاز کرده بود به دفعات غافلگیر شد و از آنچه برای خود متصور بود فاصله گرفته است. یارگیری‌های خاص تیم سپاهان در ابتدای فصل، تزریق جوانان این باشگاه به جمع تیم بزرگسالان، اردوی خوب و بازی‌های تدارکاتی مناسب، در کنار همه امکاناتی که باشگاه سپاهان دارد، این تیم را به سمت و سویی پیش برد که همگان تصور کردند قرار است تلاش قهرمانی سپاهان پس از چند فصل تلاش به ثمر برسد اما طی روزهای اخیر این تیم آنچنان از زمین و زمان زخم خورد که شاید قهرمانی برای آنها ازدست‌رفته به نظر برسد.
بعد از کسر امتیاز از سوی کمیته انضباطی، حالا از سوی AFC نقره داغ شدند تا با سرعت هرچه تمام‌تر در سراشیبی سقوط، از همه اهداف و رویاهایشان فاصله بگیرند.

وقتی فیفا سیاست را وارد فوتبال می‌کند
شاگردان مورایس تازه کسر چهار امتیاز از سوی کمیته انضباطی را فراموش کرده بودند که حکم سنگین کمیته انضباطی AFC داغ تازه‌ای بر قلب آنها گذاشت. پس از اینکه تیم الاتحاد ورزشگاه نقش جهان را به مقصد عربستان ترک کرد تمام آرزوهای تیم سپاهان به یکباره نابود شد. تزلزل در این تیم کم‌کم رنگ واقعیت گرفت و سپاهانی که بدون باخت و با قدرت در بالای جدول تکیه زده بود، به تیم سردرگم امروز تبدیل شد که شاهد هستیم. سپاهان هرچند تلاش می‌کند در شرایط بد فعلی، خود را با روحیه و سرپا نشان دهد اما کاملا مشخص است که حواشی اخیر در لیگ قهرمانان آسیا روی عملکرد مورایس و شاگردانش تاثیر گذاشته است.
وقتی رسانه‌ها از مربی سپاهان درخصوص رای سوال می‌کنند او اذهان را منحرف کرده، این موضوع را به باشگاه مربوط می‌داند در حالی که تنش اصلی به او و شاگردانش وارد شده است. آنها هفته‌ها تلاش کرده و عرق ریختند تا در نتیجه تمرینات سخت امتیازات موردنیاز را جمع‌آوری کنند اما در عوض نه‌تنها از آن امتیازات بازمانده که حتی بدون برگزاری بازی سه امتیاز را از دست دادند. مورایس و شاگردانش کمترین تاثیر را در اتفاقاتی که رخ داد داشتند اما بیشترین ضرر را دیدند. در واقع وقتی سرمربی سپاهان این موضوع را به باشگاه حواله می‌دهد شاید منظورش این است که باشگاه مقصر این اتفاقات است. اینکه باشگاه سپاهان در اتفاقات اخیر یکی از مقصران اصلی است جای خود، اما گاهی برخی تصمیمات از حوزه فوتبال خارج است و با این حال تاوانش را فوتبالی‌ها می‌دهند. این‌طور که شنیدیم باشگاه سپاهان درخصوص قوانین فیفا گزارش‌های لازم را به مقامات مسئول داده بود اما پاسخ مورد‌نیاز را نگرفت چون در بسیاری موارد باشگاه‌ها تصمیم‌گیرنده نیستند. درنهایت آن اتفاقی که نباید افتاد، شاید به همین دلیل است که فیفا تاکید دارد سیاست‌ را وارد فوتبال نکنیم اما این شعاری بیش نیست؛ چراکه در مقر فیفا چیزی که بیش از پیش وارد فوتبال شده سیاست است.
حالا باشگاه سپاهان که دستش به جایی بند نیست نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در تلاش است تا از طریق فیفا و CAS مشکل را حل کند اما چیزی که مشخص است قوانین فیفا استانداردهایی دارد که در همه‌جا به یک شکل رعایت می‌شود. از این رو بعید است شکایت سپاهان به جایی برسد. این شکایت هم هنوز صورت نگرفته اما باشگاه سپاهان به کمک وکلای خود در تلاش است تا بهترین مستندات را ارائه کرده و حداقل نتیجه‌ای بگیرد.

حال و روز سپاهان نتیجه کسر ۴ امتیاز و نقره‌داغ AFC
شرایط در باشگاه سپاهان به سمت و سویی پیش می‌رود که مورایس به‌شدت از ادامه کار در ایران ناامید شده است. او که به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای وارد ایران شد از همان روزهای ابتدایی کاریزمای بسیار قابل قبولی از خود نشان داد و به سرعت در بین اهالی فوتبال خود را به‌عنوان یک مربی موجه و صاحب سبک مطرح کرد. شرایط اما برای او آن‌طور که باید و توقع داشت خوب پیش نرفت. شاید این تیم به لحاظ فنی عملکرد خوبی داشت و در کنار برخی نقاط ضعف با ارائه فوتبال زیبا علاقه‌مندان را به وجد می‌آورد اما حالا از تیم سپاهان دیگر آن زیبایی‌ها را نمی‌بینیم.
کنفرانس‌های خبری به‌شدت کوتاه و مختصر، جواب‌های بدون تمرکز و هیجانی از سرمربی تیم سپاهان، درگیری با بازیکنان روی نیمکت و دوچرخه‌سواری‌های تک‌نفره‌اش در حوالی سی‌و‌سه‌پل همه نشان می‌دهند که مورایس از یک آدم هیجانی و پر‌جنب‌و‌جوش به یک مربی کم‌طاقت و منزوی تبدیل شده است. از مصاحبه چند وقت پیش این مربی درخصوص بازگشت به کشورش کاملا مشخص بود که دیگر در تیم سپاهان به مورایس خوش نمی‌گذرد. اهداف او رنگ باخته و تلاش‌هایش برای رسیدن به جام‌هایی که در تصوراتش داشت دیگر چندان به واقعیت نزدیک نیست. سپاهان دیگر نه آن تیم منسجم و جنگنده گذشته است نه سرمربی‌اش دیگر برای برنده شدن ‌انگیزه دارد. این واقعیت‌ها در بازی با ملوان کاملا مشخص بود و سپاهانی‌ها که همواره در جاگیری و فضاسازی یکی از تیم‌های زبانزد لیگ برتر بودند نه‌تنها از چنین خصایصی فاصله گرفته بودند بلکه به حریف این اجازه را دادند تا به راحتی از همه فضاها استفاده کرده و حتی سپاهان را تحت فشار قرار بدهند. ملوان سه گل زد و سپاهان را از پیش رو برداشت اما مورایس به خوبی می‌داند سپاهان دیگر آن تیمی نیست که او توقع داشت. البته سرمربی سپاهان نیز از واقعیت‌های خودش فاصله بسیاری دارد. هنوز فراموش نکرده‌ایم این مربی که زمانی در آرامش کامل کنار خط هدایت تیمش را برعهده داشت چگونه حتی تا آستانه زد و خورد با یکی از بازیکنانش پیش رفت. اگر سپاهان در آن لحظه گل نمی‌زد درگیری مورایس و دابو می‌توانست به جاهای باریک کشیده شود. اتفاقاتی که برای تیم سپاهان از ابتدای فصل جدید رخ داده است‌، این تیم و مربی‌اش را از پا درآورده و اگر ذات جنگجوی این تیم نبود چه‌‌بسا شرایط بدتری را از آنها می‌دیدیم. همین حالا هم باشگاه مانده است برای دابو چه حکمی را صادر کند که هم او را تنبیه کرده و هم بر تنش‌های باشگاه نیفزاید.
هرچند عوامل باشگاه سپاهان فعلا و تا مشخص شدن شرایط این تیم چه از نظر داخلی و چه در شکایت احتمالی بهCAS ، ترجیح می‌دهند سکوت کرده و درخصوص تصمیمات‌شان توضیح ندهند اما به نظر می‌رسد در سردرگمی کامل به سر می‌برند و بر این باورند که شاید اتفاقاتی مهندسی‌شده، مانعی است تا آنها به جام قهرمانی لیگ برتر نرسیده و مانعی برای سرخابی‌های پایتخت‌نشین نباشند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار