• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۰ - ۰۳:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمربی تیم تکواندو دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با استفاده از نسل جوان پوست‌اندازی واقعی کردیم

بسیاری از قهرمانان ورزش کشور دانشجوی دانشگاه آزاد هستند

رضا ایمانزاده، ملی‌پوش سابق تکواندو ایران و سرمربی تیم دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از تغییر رویکرد این باشگاه در فصل جاری صحبت کرد که در زیر می‌خوانید.

بسیاری از قهرمانان ورزش کشور دانشجوی دانشگاه آزاد هستند

مهدی منصرف، خبرنگار: هفته نخست بیست و دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر تکواندو روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری برای اولین بار به شیوه گرندپری به صورت تیمی و انفرادی برگزار خواهد شد. در این دوره از رقابت‌ها 11 تیم صنعت مس کرمان، باشگاه دمنده، شرکت پالایش نفت آبادان، لوازم خانگی میکس پلاس، پاس، شهرداری ورامین، باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون ورزقان، دانشگاه آزاد اسلامی، یزدان، بارمان ابزار و یراق توسن، نفت مناطق مرکزی-زاگرس جنوبی به اضافه بازیکنان آزاد حضور خواهند داشت. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پرافتخارترین تیم‌های تکواندو کشورمان نیز در فصل جاری به رقابت با رقبای خود خواهد پرداخت. رضا ایمانزاده، ملی‌پوش سابق تکواندو ایران و سرمربی تیم دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از تغییر رویکرد این باشگاه در فصل جاری صحبت کرد که در زیر می‌خوانید.

شرایط دانشگاه آزاد برای حضور در این فصل رقابت‌های لیگ برتر چگونه است؟
واقعیت امر این است که امسال در حوزه مدیریتی تصمیم بر این گرفته شد که دو تیم در رقابت‌های لیگ برتر و نقش جهان داشته باشیم. البته سیاست ما در این فصل استفاده از نیروهای جوان است و ملی‌پوشی در تیم نخواهیم داشت. قصد داریم با صرفه‌جویی در هزینه‌ها و با استفاده از نسل جوان یک پوست‌اندازی واقعی داشته باشیم تا در سال‌های آینده این جوانان را به سطح ملی و سکوهای قهرمانی برسانیم. در سالیان گذشته ما با حفظ ملی‌پوشان خود، پوست‌اندازی می‌کردیم، اما امسال تصمیم گرفتیم با توجه به بالارفتن مبلغ قراردادها، سیاست جوانگرایی در پیش بگیریم و با نیروهای تازه‌کار در مسابقات شرکت کنیم.
چند درصد ترکیب تیم شما را دانشجویان دانشگاه آزاد تشکیل می‌دهند؟
تقریبا 90 درصد ترکیب تیم را دانشجویان دانشگاه آزاد تشکیل می‌دهند و 10 درصد نیز محصل هستند و هنوز به مقطع دانشجویی نرسیده‌اند. امیدواریم این نفرات نیز در آینده دانشجوی دانشگاه آزاد شوند تا 100 درصد ترکیب تیم را دانشجویان تشکیل بدهند.

دانشگاه در سالیان گذشته همواره یکی از مدعیان قهرمانی بود. با این تغییر سیاست امسال هم به دنبال حضور در جمع مدعیان هستید؟
دانشگاه آزاد 13 عنوان دارد که پنج یا شش مورد آن قهرمانی است. با توجه به برگزاری لیگ برتر به سبک و شیوه جدید هیچ چیزی دور از دسترس نیست و با نیروهای جوان خود مدعی هستیم. در لیگ نقش جهان اما مدعی قهرمانی هستیم و امیدوارم یکی از سکونشینان باشیم.

در سالیان گذشته خیلی از چهره‌های جوان در ترکیب دانشگاه آزاد تبدیل به ملی‌پوش شدند. فکر می‌کنید از ترکیب فعلی نیز در آینده شاهد حضور بازیکنی در تیم ملی باشیم؟
یکی از اهداف ما همین است. تیم حاضری‌خور نیستیم و اصلا پولی نیز برای حاضری‌خوری نداریم که به دنبال جذب بازیکنان ملی‌پوش باشیم. بازیکنانی مثل میرهاشم حسینی، آرمین هادی‌پور، سعید رجبی، عرفان بزرگی و حتی محمدباقری معتمد و علیرضا نصرآزادانی از رده سنی نوجوانان در تیم ما بودند و تبدیل به ستاره شدند و حتی به قهرمانی جهان و المپیک رسیدند. در حال حاضر نیز همان استراتژی را داریم و بیشتر به‌عنوان یک باشگاه بازوانی برای ورزش کشور و فدراسیون تکواندو هستیم. دانشگاه آزاد همیشه حامی ورزش کشور است؛ چون می‌دانید تیم تکواندو داشته باشیم یا نداشته باشیم، در جذب دانشجو یا در بعد تبلیغاتی تاثیری نخواهد داشت. مسئولان دانشگاه آزاد با تیمداری در بسیاری از رشته‌ها قصد حمایت از ورزش کشور را دارند. سیاست مرکز ورزش دانشگاه آزاد این است که هم بتواند به ورزش کشور کمک کند و در کنار آن چالشی برای دانشجویان خودمان ایجاد کند تا بتوانند قهرمان شوند. اکثر قهرمانان ما در رشته‌های مختلف که در طول سال در رشته‌های مختلف قهرمان جهان و آسیا می‌شوند از دانشجویان دانشگاه آزاد هستند یا در گذشته بودند.

از افزایش مبالغ قرارداد لیگ برتر تکواندو صحبت کردید. اطلاع دارید سقف قرارداد ملی‌پوشان در لیگ چقدر شده است؟
آنطور که شنیدم تیم‌های نفتی تا سقف 400، 500 میلیون تومان با بازیکنان قرارداد بسته‌اند. از جهت این اتفاق بسیار خوبی است که به رفاه قهرمانان ما کمک خواهد کرد و امیدوارم تعداد این تیم‌ها بیشتر شود و انگشت‌شمار نباشد تا فقط به دنبال بازیکنان تیم ملی باشند که بتواند یک سکویی را کسب کنند. افزایش این تیم‌ها به توسعه و رشد تکواندو نیز کمک خواهد کرد. تیم‌هایی مثل دانشگاه آزاد بیشتر جنبه رشد را در نظر می‌گیرد تا دانشجویان بتوانند در ورزش قهرمانی رشد داشته باشند و این تیم‌ها نیز می‌توانند در حفظ و نگهداری ملی‌پوشان و توسعه تکواندو تاثیرگذار باشند. امیدوارم این تیم‌ها کمک کنند تا در کنار ملی‌پوشان بازیکنان جوان نیز رشد پیدا کنند و آلترناتیو و پشتوانه‌ای برای تیم ملی باشند که هدف اصلی لیگ نیز همین است.

تغییر نحوه برگزاری مسابقات لیگ برتر به شیوه گرندپری و وزن به وزن که در پایان هر هفته با نفرات برتر همراه خواهد بود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این سیستم فقط در لیگ برتر برگزار خواهد شد. فکر می‌کنم بعد از 20 سال نیاز به تغییر و تحولی در شیوه برگزاری لیگ برتر می‌دادیم. در سالیان گذشته نیز این تفکر وجود داشت، اما اجرایی نشد. بالاخره با تمهیدات مسئولان فدراسیون تصمیم بر این گرفتند که لیگ برتر به این شکل برگزار شود. فکر می‌کنم از لحاظ بار فنی می‌تواند به تکواندو کمک کند. با سیستم قبلی برگزاری لیگ هیچ مسابقه‌ای در دنیا برگزار نمی‌شد و هیچ رویدادی به این صورت نبود که تیم‌ها با هم بازی کنند. فقط چند دوره جام باشگاه‌ها به این شکل برگزار شد که خیلی استقبال نشد و مجددا به سمت قرعه‌کشی انفرادی رفتند. این تغییر برای رشد فنی تغییر خوبی است و بازیکنان نیز باید خودشان را به‌روزرسانی کنند؛ چراکه نیاز به خودمراقبتی بیشتر دارند و از لحاظ فنی نیز باید برای هر هفته لیگ که حداقل هر یک ماه یک بار برگزار خواهد شد، آماده بمانند. ممکن است در این سیستم توانایی یک‌سری بازیکنان نیز کم باشد و نتوانند نتیجه دلخواه را بگیرند و بالعکس بازیکنانی نیز رشد کنند و من فکر می‌کنم در این سیستم یک‌سری چهره‌ها رشد خواهند کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار