• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۰ - ۰۳:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ویسی: توقعات را بالا بردم و حالا چاره‌ای جز برد ندارم

سکوها ملتهب است اما نفت آبادان و سرمربی‌اش فعلا نگرانی ندارند

اگر بگویم همه هواداران تیم صنعت نفت با ادامه فعالیت ویسی مخالف هستند بی‌انصافی است. اگر نگاهی به تماشاگران بازی این تیم مقابل استقلال خوزستان بیندازید می‌بینید که او دوستدارانی هم دارد که برای حمایت به ورزشگاه آمده بودند. درواقع مخالفت با ویسی بیشتر اتفاقی است که در فضای مجازی رخ می‌دهد. تا جایی که جو سکوها را هم تا حدی در اختیار گرفته و آرامش این تیم را به هم زده است.

سکوها ملتهب است اما نفت آبادان و سرمربی‌اش فعلا نگرانی ندارند

نیلوفر مژدهی، خبرنگار؛ سرمربی تیم صنعت نفت آبادان ذهنیت مثبتی از خود در فصل گذشته ایجاد کرد تا جایی که توقعات به‌شدت از او بالا رفت و حالا همه چیز برخلاف آن چیزی است که عبدالله ویسی فکر می‌کرد. تصور طرفداران تیم صنعت نفت از ویسی همان مربی‌ای بود که در انتهای فصل قبل به‌شکل معجزه‌آسایی این تیم را در لیگ برتر حفظ کرد یا سرمربی را می‌دیدند که با استقلال خوزستان قهرمان ایران شد اما درواقع هر دوی این افتخارات برای ویسی و تیم‌های خوزستانی فقط یک اتفاق بود، نه اینکه این سرمربی توانایی چنین کاری را نداشته باشد، بلکه مقابله با تیم‌های بزرگ با بودجه‌های کلان آن هم برای تیمی که بدترین شرایط مالی را دارد سخت و دردسرساز است.

مشکل ویسی با هواداران
اگر بگویم همه هواداران تیم صنعت نفت با ادامه فعالیت ویسی مخالف هستند بی‌انصافی است. اگر نگاهی به تماشاگران بازی این تیم مقابل استقلال خوزستان بیندازید می‌بینید که او دوستدارانی هم دارد که برای حمایت به ورزشگاه آمده بودند. درواقع مخالفت با ویسی بیشتر اتفاقی است که در فضای مجازی رخ می‌دهد. تا جایی که جو سکوها را هم تا حدی در اختیار گرفته و آرامش این تیم را به هم زده است. ویسی از ابتدا قصد نداشت در این تیم بماند. او بعد از اینکه صنعت نفت را در لیگ برتر ماندگار کرد با پیشنهاد تمدید قرارداد روبه‌رو شد و از آن پس چالش‌ها برای ساختن تیمی قدرتمند آغاز شد و درست در همان زمان بود که ویسی با شعار «تیمی در حد آسیا می‌سازم» به‌نوعی توقعات را از خود بالا برد. این حرکت ناشیانه سرمربی تیم صنعت نفت درست مثل خودکشی بود؛ چراکه او از شرایط حاکم بر آبادان و تیم‌های نفتی به‌خوبی اطلاع داشت. از این رو بعید بود که با وعده تزریق پول به باشگاه خام شود، درنتیجه وقتی این‌طور قاطعانه از بستن تیم آسیایی صحبت کرد به‌واقع تیر خلاص را به خود شلیک کرد، درحالی‌که لازم نبود برای بقا چنین وعده‌هایی بدهد و می‌توانست در شرایطی بهتر و با فشار کمتر تیمش را هدایت کند. عبدالله ویسی در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «این واقعیت را قبول دارم که توقع‌ها را از خودم بالا بردم. تیم من پتانسیل زیادی دارد. می‌توانیم در ادامه لیگ بهتر از این عمل کنیم اما چون با برخی اظهارات و البته با توجه به نتایج فصل گذشته توقع هواداران را از خود بالا بردم و حالا چاره‌ای جز برد ندارم.»
هوادارانی که خود را برای تیم قدرتمند و شگفتی‌ساز همچون فصل گذشته آماده کرده بودند ناگهان نه‌تنها آن تیم آسیایی را ندیدند، بلکه حتی در نتیجه‌گیری هم ناکام هستند، بنابراین بدون آنکه به دلایل این ناکامی‌ها توجه کنند به‌دنبال نزدیک‌ترین مقصرند و همه کاسه‌وکوزه‌ها را سر او شکستند. در چنین شرایطی اغلب این‌طور به‌نظر می‌رسد که شاید برخی در پشت‌پرده می‌خواهند ویسی سرمربی باشد و جو را علیهش آلوده می‌کنند. یکی از نزدیکان به باشگاه در این مورد به ما گفت: «شاید این‌طور به‌نظر برسد که برخی قصد تخریب ویسی را دارند، حتی صحبت‌هایی درخصوص نارضایتی مدیرعامل از او به وجود آمده اما واقعیت این است که باشگاه به‌شدت خواهان ادامه همکاری با اوست و حتی آنها بعید می‌دانند نیرویی از بیرون برای برکناری او متحد شده باشد.» به این ترتیب این فرد نزدیک به باشگاه هرگونه خرابکاری در جهت تخریب عبدالله ویسی را رد کرد و مدعی شد این فقط شیطنتی جسورانه از سوی برخی پیج‌های هواداری است که به عواقب کارشان فکر نمی‌کنند و فقط می‌خواهند از طریق تغییر مشکلات را برطرف کنند. درحالی‌که با برکناری ویسی نه‌تنها مشکلات برطرف نمی‌شود، بلکه بر آنها خواهد افزود.

چرا هیچ وقت پول نیست
کل فوتبال ایران از منابع دولتی یا شرکت‌های وابسته به دولت ارتزاق می‌کنند و فقط تیم‌های نفتی هستند که در لیگ برتر و به‌صورت حرفه‌ای نمی‌توانند بودجه بگیرند. اینکه بخواهیم بگوییم بقیه تیم‌ها تحت‌پوشش شرکت‌های خصوصی هستند یا به‌شکل خصوصی اداره می‌شوند جز گول زدن خودمان چیز دیگری دربر ندارد. این درست است که عبدالله ویسی در ابتدای فصل برای ساختن تیم رویایی شعارهای زیادی سر داد اما درنهایت خودش مجبور شد با حضور در جلسات مختلف در تهران با مدیران بالادست شرکت نفت ملاقات کند و حداقل بودجه را برای ادامه فعالیت این باشگاه درنظر بگیرد. اینکه ویسی می‌گوید پیشنهادهایی داشته اما به‌خاطر صنعت نفت نپذیرفته است دقیقا به همین زمان برمی‌گردد. روزهای پیش از شروع فصل که سرمربی صنعت نفت از آبادان تا تهران مدام درحال رفت‌وآمد بود و در جلسات مختلفی شرکت می‌کرد که شاید بتواند بخشی از مشکلات تیم نفت آبادان را حل کند، درواقع ویسی خودش بهتر از هرکسی می‌دانست که تیم صنعت نفت با این بودجه‌های آبکی به جایی نمی‌رسد اما وقتی کار را شروع کرد هرگز به این مسائل اشاره نکرد تا توقعات همچنان در حد تیم آسیایی برای هواداران باقی بماند. همین امر باعث شد بعد از اظهارات تندی که در کنفرانس خبری از سوی ویسی بیان شد مدیرعامل این باشگاه حمایت تمام‌وکمال خود را از او اعلام و همچنین تاکید کند که در روز بازی با پرسپولیس ویسی روی نیمکت می‌نشیند. بااین‌حال بد نیست بدانید اخبار خوبی از باشگاه صنعت نفت به گوش می‌رسد، خبرها حاکی از پرداخت بخشی از مطالبات بازیکنان است. درصورتی‌که بودجه موردنظر طی روزهای آینده به باشگاه برسد پول بازیکنان را پرداخت می‌کنند تا آنها دغدغه‌ای برای ادامه فعالیت در آبادان نداشته باشند. آنها تاکنون فقط موفق شده‌اند ۸ درصد از مطالبات خود را دریافت کنند، درحالی‌که هشت‌ هفته از رقابت‌های لیگ برتر گذشته اما برخی تیم‌ها پرداختی خود را حتی تا ۳۵ درصد نیز افزایش داده‌اند.

کار سخت دفاع صنعت مقابل مهاجمان سرخپوش
شاید این‌طور به‌نظر برسد اتفاقاتی که در بازی صنعت نفت و استقلال خوزستان روی سکوهای ورزشگاه رخ داد تمرکز، آرامش و اتحاد تیم صنعت نفت را به‌هم ریخته است، بااین‌حال هرچند حواشی سکوها در آن بازی کمی بازیکنان و سرمربی این تیم را ناراحت کرد اما شرایط یکی، دو روز اخیر بسیار متفاوت بوده است. ویسی می‌داند که بازی سخت حساس و سرنوشت‌سازی در خانه پرسپولیس پیش رو دارند، درنتیجه خود را برای جدالی سخت آماده کرده‌اند. شرایط روحی بازیکنان بسیار خوب است و سرمربی خوزستانی این تیم اتفاقات اخیر را به‌دست فراموشی سپرده است. او که از اول مشکلات را پیش‌بینی می‌کرد هرگز تصور نمی‌کرد با محبوبیتی که در آبادان پیدا کرده از سوی سکوها تخریب شود، برای همین بعد از بازی بسیار هیجان‌زده و ناراحت شده بود. وی در این مورد گفت: «هرچه بود مربوط به گذشته است، ما بازی حساس با پرسپولیس را درپیش داریم. شرایط به‌شکلی پیش‌نرفت که توقع داشتیم اما الان دیگر به این چیزها فکر نمی‌کنیم و تمرکزمان روی بازی حساس با پرسپولیس است.» تیم صنعت نفت بالاتر از تیم‌های خوزستانی دیگر همچون فولاد و استقلال خوزستان در رده چهاردهم جدول قرار دارد، دو تیم پیکان و هوادار که آنها نیز مانند صنعت نفت ۶ امتیازی هستند فقط با تفاضل یک گل بیشتر در جایگاه‌های دوازدهم و سیزدهم قرار دارند. از این رو برای ویسی و شاگردانش حضور در نیمه بالایی جدول کار سختی نیست؛ چراکه فاصله امتیازات بسیار پایین است و آنها خیلی زود می‌توانند خود را در نیمه بالایی جدول جای دهند. آنها با توجه به دفاع نامنظم و پراشتباهش خود، در مقابل مهاجمان پرقدرت و جسور پرسپولیس روز سختی خواهند داشت اما ناامید نیستند.
بااین‌حال هرقدر پیروزی در این بازی می‌تواند آبادانی‌ها‌ را از بحران نجات دهد، شکست در بازی با پرسپولیس می‌تواند جو موجود را برای ویسی سخت‌تر از گذشته کند. بااین‌حال ذکر این نکته ضروری است که صنعت نفت پول ندارد تا پرداخت کند، از طرفی ویسی قرارداد دارد و برکناری‌اش کار راحتی نیست. نفتی‌ها تنها در یک صورت می‌توانند شاهد استعفای این مربی باشند و آن هم نتایج مکرر و ضعیف این تیم خواهد بود. به‌نظر می‌رسد ویسی تنها در صورتی از صنعت نفت جدا می‌شود که نتواند خواسته‌هایش را در این تیم پیاده کند و از بحران موجود فاصله بگیرد. اگر در این فصل بودجه‌ای هرچند محدود در اختیار باشگاه قرار گرفته تا آنها بتوانند حداقل ۸ درصد از مبلغ قرارداد اعضای تیم را بپردازند به کمک عبدالله ویسی صورت گرفته است. ملاقات‌های او با مدیران بالادست در شرکت نفت این فرصت را فراهم کرد تا آنها با بودجه هرچند اندک بخش کوچکی از مطالبات بازیکنان را بپردازند. اگر همین حالا در این تیم اعتصاب صورت نمی‌گیرد یا بازیکنان گلایه‌ای ندارند، به‌دلیل اتحادی است که سرمربی در این تیم ایجاد کرده است. اگر از توانایی‌های فنی این مربی فاکتور بگیریم، او یک روانشناس کامل به‌حساب می‌آید. اغراق نیست اگر بگوییم ویسی فصل گذشته صنعت نفت را به‌لحاظ روحی در لیگ برتر حفظ کرد. اگر به گذشته برگردید و قهرمانی ویسی با تیم استقلال خوزستان در لیگ برتر را مرور کنید، کاملا مشخص است که استقلال خوزستان میل به برنده شدن و قهرمانی را احساس کرد و پیش از آنکه به‌لحاظ فنی شایسته جام‌قهرمانی باشد از نظر روحی جام را برده بود. حالا که ویسی ماندنی شده به‌نظر می‌رسد بودجه هم در راه است، سرمربی صنعت نفت برای موفقیت به روحیه احتیاج دارد چیزی که می‌تواند آنها را از بحران خارج کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار