• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۰ - ۰۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اقتصاد اسرائیل ۱۱ درصد کوچک می‌شود؛

تجارت ۱۱ میلیارد دلاری ترکیه و آذربایجان با صهیونیست‌ها

آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری فیچ و مودیز نیز ریسک اوراق قرضه صهیونیست‌ها را افزایش دادند. بانک مرکزی این رژیم نیز درپی افزایش برآورد خود از کسری بودجه و بدهی‌های دولت به دلیل هزینه‌های جنگ، پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی سال ۲۰۲۳ از ۳ درصد پیشین به 2.3 درصد کاهش داد. کاهش 0.7 واحد درصدی رشد تولید ناخالص داخلی ۵۲۰ میلیارد دلاری صهیونیست‌ها، معادل 3.64 میلیارد دلار خواهد بود.

تجارت ۱۱ میلیارد دلاری ترکیه و آذربایجان با صهیونیست‌ها

پانیذ رحیمی، خبرنگار: جنایات صهیونیست‌ها تمامی ندارد. براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدای حملات رژیم‌صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر تاکنون به ۸۴۸۵ نفر و شمار مجروحان نیز به بیش از ۲۱ هزار نفر رسیده است. همچنین شمار شهدای کرانه باختری نیز تاکنون به ۱۲۵ نفر و شمار مجروحان به ۲۰۵۰ نفر افزایش یافته است. پرواضح است دغدغه همه انسان‌های آزاده جهان این روزها غم و انده از این کشتار ظالمانه است. اما این جنگ نابرابر فارغ از قتل و عام مظلوم‌ترین انسان‌ها، تبعاتی نیز در بین افکار عمومی جهان برای رژیم اشغالگر قدس داشته و همچنین به‌لحاظ اقتصادی نیز برای صهیونیست‌ها و جهان و منطقه نیز تبعاتی داشته و خواهد داشت که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین تبعات این جنایت‌ها علیه مردم غزه، رسوایی صهیونیست‌ها در بین افکار عمومی جهان است. به نظر می‌رسد این موضوع علاوه‌بر آمدن مساله فلسطین به صدر اخبار جهان تبعات سنگینی را نیز برای رژیم جنایتکار صهیونیستی خواهد داشت. خروج سرمایه، کاهش امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش هزینه‌های امنیتی، کاهش رشد اقتصادی، افزایش نارضایتی مردم مناطق اشغالی و موارد دیگر ازجمله تبعات اقتصادی جنایت‌های اخیر صهیونیست‌هاست.

نفت، رتبه اول تجارت صهیونیست‌ها
گزارش‌های آمار موسسات بین‌المللی نشان می‌دهد اقلام اصلی واردات صهیونیست‌ها عبارتند از: نفت، سوخت‌های معدنی و محصولات نفت‌پایه با سهم 14 درصد، ماشین‌آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات آن با سهم 11.7 درصدی، راکتورهای هسته‌ای، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی سنگین با سهم 10.6 درصدی، وسایل نقلیه غیر از قطار یا تراموا و قطعات و لوازم جانبی آنها با 8.6 درصد، سنگ‌های قیمتی یا نیمه‌قیمتی، فلزات گرانبها با سهم 6.2درصد، لاستیک و پلاستیک و اقلام وابسته به آن با سهم 3.8 درصد، محصولات دارویی با 3.4 درصد، ابزارهای اندازه‌گیری پزشکی و غیرپزشکی با سهم 3.3 درصد، آهن و فولاد با سهم 2.8 درصد و مواد شیمیایی با سهم 2.1 درصد. همچنین شرکای اصلی واردات صهیونیست‌ها عبارتند از: چین (18.2 درصد) ایالات‌متحده (9.4 درصد از کل واردات)، ترکیه (6.3 درصد)، آلمان (5.7 درصد) و بلژیک، ایتالیا (3.4 درصد)، هند (2.9 درصد)، کره‌جنوبی (2.3 درصد) و کشورهای روسیه و بلژیک هر کدام 2.2 درصد بوده است. در بخش صادرات نیز طی سال 2022 حدود 25.4 درصد کالاهای صهیونیست‌ها به آمریکا صادر شده، 6.4 درصد به چین، 5.4 درصد به هند، 4.3 درصد به انگلستان، 3.5 درصد به ایرلند، 3.3 درصد به هلند، 3.2 درصد به ترکیه، 2.8 درصد به بلژیک، 2.6 درصد به برزیل و آلمان، 2.5 درصد به فرانسه و 2.2 درصد به هنگ‌کنک بوده است.

کشورهای اسلامی در صدر مبادلات نفتی با صهیونیست‌ها
آنطور که مشخص شد نفت و اقلام نفتی در صدر واردات صهیونیست‌ها قرار دارد. براساس گزارش موسسه مشاوره انرژی SolutiEn، بخش عمده واردات صهیونیست‌ها مربوط به نفت خام و به میزان 300 هزار بشکه است که توسط کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی یعنی آذربایجان و قزاقستان و از مسیر بندر جیحان ترکیه تامین می‌شود. از سوی دیگر رژیم‌صهیونیستی از درگاه‌های اصلی تامین انرژی گاز مصر و اردن است؛ مبتنی بر قرارداد 15 ساله‌ای که میان اردن و رژیم‌صهیونیستی در سال 2016 منعقد شده تامین 60 درصد گاز مصرفی این کشورها بر عهده اسرائیل است. آمار واردات تبادل تجاری صهیونیست‌ها با کشورهای اسلامی نیز نشان می‌دهد ترکیه طی 10 سال گذشته در حدود ۱۱ میلیارد لیتر سوخت که عمدتا از گازوئیل تشکیل می‌شود از صهیونیست‌ها به ارزش پنج میلیارد دلار وارد کرده است. نیجریه و گابن از اعضای اوپک دیگر مبادی اصلی واردات نفت را تشکیل می‌دهند. در مجموع ۴۰ درصد از سبد انرژی مصرفی در رژیم‌صهیونیستی به نفت وابسته است. با گسترش اختلافات میان دولت مرکزی و دولت محلی کردستان عراق که منجر به توقف صادرات نفت این منطقه به صهیونیست‌ها در سال جاری شد مصر و برزیل به مبادی وارداتی نفت رژیم‌صهیونیستی اضافه شدند. در این گزارش آمده است که پس از عادی‌سازی روابط مصر به عنوان اولین کشور اسلامی با صهیونیست‌ها از سال ۲۰۰۵ و طی قرارداد ۲۰ ساله صادرات گاز این کشور به صهیونیست‌ها آغاز اما به دنبال وقوع انقلاب سیاسی در مصر از سال ۲۰۱۲ متوقف شد. با کشف ذخایر گازی در آب‌های مدیترانه جریان گاز در خط لوله EMG معکوس و مصر از سال ۲۰۱۹ به واردکننده گاز از صهیونیست‌ها تبدیل شد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر سالانه پنج میلیون متر مکعب معادل هشت درصد از کل مصرف مصر از خط لوله EMG  به مصر صادر می‌شود. گزارش مذکور مدعی است با امضای تفاهمنامه میان کمیسیون اروپا رژیم‌صهیونیستی و مصر برای صادرات گاز به اروپا احداث خط لوله ۶۵ کیلومتری Ramat Hova به Nitzana در دستور کار قرار گرفته است تا سالانه شش میلیارد مترمکعب گاز بیشتری از ذخایر گازی سرزمین‌های اشغالی به مصر ارسال و روانه بازار اروپا شود.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار