• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۹ - ۰۳:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرشاد عربی، سرمربی ووشو تالو در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دوری چهار‌ساله از مسابقات در عملکرد بچه‌ها تاثیرگذار بود

فرشاد عربی سرمربی تیم ملی کشورمان که خود در دوران قهرمانی موفق به کسب نخستین مدال جهانی تالوی ایران در مسابقات جهانی 2007 شد، درخصوص دلایل ناکامی تالو در بازی‌های آسیایی با «فرهیختگان» گفت‌وگو کرد.

دوری چهار‌ساله از مسابقات در عملکرد بچه‌ها تاثیرگذار بود

مهدی منصرف، خبرنگار: ووشوی ایران در بازی‌های آسیایی یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی کشورمان بود که در ساندا و کوراش موفق به کسب مدال‌های ارزشمندی شد، اما تنها نقطه تاریک ووشو در بازی‌های آسیایی عدم نتیجه‌گیری در بخش تالو مردان بود. تالوی مردان ایران پیش از بازی‌های آسیایی هانگژو تنها موفق به کسب یک مدال برنز توسط احسان پیغمبری در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو شده بود، اما عملکرد جوانان ایران در رقابت‌های رده سنی پایه این امیدواری را ایجاد کرده بود که در این دوره نه‌تنها تالو دوباره موفق به کسب مدال شود، بلکه حتی رنگ مدال نیز بهبود پیدا کند. اتفاقی که درنهایت رخ نداد و چهار ملی‌پوش اعزامی تالوی ایران دست خالی به ایران بازگشتند. فرشاد عربی سرمربی تیم ملی کشورمان که خود در دوران قهرمانی موفق به کسب نخستین مدال جهانی تالوی ایران در مسابقات جهانی 2007 شد، درخصوص دلایل ناکامی تالو در بازی‌های آسیایی با «فرهیختگان» گفت‌وگو کرد. عربی در این مصاحبه اعلام کرد که یکی از دلایل ناکامی تالو در هانگژو را بعد از مسابقات قهرمانی جهان آمریکا اعلام خواهد کرد.

عملکرد تالو ایران در بازی‌های آسیایی رضایت شما را به‌عنوان سرمربی تیم ملی برآورده کرد؟
بزرگ‌ترین ریسک ما در این مسابقات اعزام دو بازیکنان جوانان بود. به هر حال نسل عوض شده بود و فدراسیون سال‌ها روی رده‌های پایه کار کرده بود و بر همین اساس تصمیم گرفتیم دو بازیکن رده جوانان خود را در اولین تجربه بزرگسالان اعزام کنیم. این ریسک را ما متحمل شدیم و شاهین بنی‌طالبی و حسین قبله‌نما به نوبه خود اجراهای خوبی داشتند. در کل بعد از کرونا و لغو تمام مسابقات ووشو، خیلی لطمه دیدیم. کشورهای شرقی به‌عنوان رقبای ما در مسابقات سی گیمز و ورلد گیمز آمریکا شرکت کردند، در صورتی که ما نتوانستیم ویزا بگیریم. رقبای ما این تجربه‌ها را داشتند، اما بچه‌های ما نزدیک به چهار سال میدان ندیده بودند و این در عدم نتیجه‌گیری اثرگذار بود. انصافا اگر بی‌پرده بخواهم صحبت کنم، رقابت بسیار نزدیک و سنگین بود و بچه‌ها در حد توان اجراهای خوبی داشتند.

قبل از مسابقات صحبت از تکرار مدال برنز تالو در بازی‌های آسیایی به‌عنوان تنها مدال این رشته بود و حتی پیش‌بینی مدال‌های خوش‌رنگ‌تری نیز می‌شد، اما به هیچ عنوان این اتفاقات نیفتاد.
بدون تعارف با توجه به توانایی بچه‌ها و تمرینات، اجراهای موفق و بدون خطایی داشتیم. یک خطا تنها احسان پیغمبری داشت که نمره زیادی از او کسر شد، اما سایر بچه‌ها با توجه به توانایی‌های خود اجراهایی داشتند که از آنها توقع نداشتیم. درخصوص عدم کسب مدال باید بگویم رقبای ما قوی‌تر بودند و از طرفی واقعیتی وجود دارد که بعد از مسابقات جهانی آمریکا درخصوص آن صحبت خواهم کرد. متاسفانه یک‌سری مسائل غیرفنی در بازی‌های آسیایی می‌تواند اثرگذار باشد که بعد از مسابقات جهانی حتما درخصوص آن صحبت می‌کنم.

اعزام احسان پیغمبری به‌عنوان تنها دارنده مدال بازی‌های آسیایی به هانگژو یکی از اتفاقات عجیب بود. انتظار می‌رفت با توجه به جوانگرایی صورت‌گرفته جای پیغمبری نیز یک بازیکن جوان اعزام می‌شد؟
احسان در انتخابی‌ها همه را از لحاظ داوری برد. ما یک چهارچوب‌ برای انتخاب افراد تعریف کردیم و براساس انتخابی و داوری است و باید طبق آن چهارچوب جلو برویم و نمی‌توانیم زیر آن بزنیم. در ساندا نیز همین‌طور است و کسی که در انتخابی درون اردویی برنده می‌شود، اعزام می‌شد. پیغمبری بعد از قهرمانی کشور، در انتخابی‌ها شرکت کرد و عملکرد خوبی داشت و نظر داوران و کمیته فنی را جلب کرد و توانست اعزام شود.

بعد از ناکامی تالو در بازی‌های آسیایی دوباره از نیاز به حضور مربی چینی برای موفقیت صحبت شد. نظر شما در این خصوص چیست؟
اصلا منکر این موضوع نمی‌شوم. هر مربی که بتواند به تالو ایران کمک کند باید قطعا اینجا حضور داشته باشد و کار کند، اما با بهترین سرمربی دنیا نیز اگر روالی که بتواند به تالو کمک کند را نداشته باشیم، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

یعنی اعتقاد دارید این روال وجود ندارد؟
با تیم‌ها و افرادی مسابقه می‌دهیم که در کل سال روی تالو کار می‌کنند و هیچ وقت تعطیلی ندارند. در اردوهای مقطعی که ما سه ماه قبل از مسابقه داریم، امکان تغییرات پایه‌ای را نداریم. لزوما آمادگی جسمانی و روانی برای موفقیت کافی نیست. تغییر تکنیک و فن در تالو زمانبر است و اگر ما می‌خواهیم عملکردی در حد رقبای خود داشته باشیم، باید هزینه زیادی بدهیم تا انتظارمان نیز به همان شکل باشد.

پس اعتقاد دارید با شرایط فعلی حضور مربی چینی نیز تاثیرگذار نخواهد بود؟
هیچ ادعایی در مربیگری ندارم. این موضوع را هم می‌توانیم بارها و بارها امتحان کنیم. اما به صورت مقطعی هیچ وقت در تالو جواب نمی‌گیریم. یعنی به صورت مقطعی برای حضور در یک مسابقه سه چهار ماه اردو بگذاریم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. واقعیت این است در زمان علی‌نژاد و برای حضور در مسابقات جهانی شانگهای که اولین تجربه مربیگری من در بزرگسالان بود، قبل از اردوهای رسمی، هر ماه 10 روز برای بچه‌ها اردو می‌گذاشتیم و 20 روز نیز به آنها برنامه می‌دادیم. تیم‌های پایه و بزرگسالان کشورهای رقیب همیشه در اردو هستند و هیچ وقت تعطیلی اردو ندارند، اما این روند برای ما خیلی هزینه دارد. تغییر ایجاد کردن در ورزشکار زمانبر است و باید این تکنیک به قدری تغییر کند که نمرات اجرا بالاتر برود.

بعد از بازی‌های آسیایی ما قهرمانی جهان آمریکا را در پیش داریم. تصمیم درخصوص تعداد نفرات اعزامی تالو گرفته شده است؟
ما برای مسابقات جهانی دو ورزشکار اعزام خواهیم کرد. شاهین بنی‌طالبی و محمدعلی مجیری ملی‌پوشان ما هستند که هر دو در یک فرم شرکت خواهند کرد. با توجه به برگزاری مسابقات در آمریکا، سختی دریافت ویزا و بودجه فدراسیون به ناچار دو نفر را اعزام خواهیم کرد. با این وجود تمام تلاش خود را برای موفقیت می‌کنیم و نتیجه آمریکا خیلی چیزها را می‌تواند مشخص کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار