• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۸ - ۰۳:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
دستور هیات‌مدیره تراکتور به سرمربی اسپانیایی: به‌دنبال اصلاحات باش!

حمایت از خمز به‌شرط تغییرات

اینکه خمز تیم را خودش بسته یا بازیکنان را باشگاه برای او خرید، در‌حال‌حاضر کمترین اهمیت را دارد؛ چراکه حال تیم تراکتور با وجود هزینه‌های سنگین خوب نیست. با هر بازی‌ای که تراکتور برگزار می‌کند بیشتر به این نکته پی می‌بریم که خمز هر‌ چند سرمربی خوبی است اما برای شناخت بازیکنان زمان زیادی می‌خواهد یا به‌قولی قدرت تشخیص او در این مورد کم است.

حمایت از خمز به‌شرط تغییرات

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: دو باخت پی‌در‌پی تراکتور مقابل شمس‌آذر و ذوب‌آهن، این تیم را دوباره به حاشیه برد. صحبت‌های تند پاکو خمز درخصوص تیم تراکتور و بازیکنان باعث شد تا شائبه جدایی سرمربی اسپانیایی تراکتورها بر سر زبان‌ها بیفتد. همان‌طور که پیش از این در «فرهیختگان» خواندید شرایط قراردادی خمز به مدیران این باشگاه اجازه نمی‌دهد او را اخراج کنند. همین حاشیه امنیت خمز هم باعث شده تا بدون پرده و بی‌پروا از زمین و زمان انتقاد کند و ناکامی‌هایش را با برخی کمبودها که واقعا هم وجود دارد، توجیه کند.

جلسه ختم به خیر شد
موضع‌گیری تند پاکو خمز نسبت به بازیکنانش بعد از شکست مقابل ذوب‌آهن حواشی زیادی به‌همراه داشت. این انتقادها در شرایطی رخ داد که باشگاه تراکتور نیز از عملکرد خمز راضی نبود. آنها هر چند هرگز مستقیما اعلام نکردند، اما خبرها از باشگاه تراکتور حاکی از آن بود که از منتقدان ترکیب تیم خمز هستند. آنها از اینکه سرمربی تیم‌شان هنوز ترکیب اصلی خود را پیدا نکرده و در مرحله آزمون و خطا قرار دارد، شاکی بودند و این موضوع را بارها به او اطلاع دادند. خمز اما نسبت به پیام‌هایی که به او می‌رسید چندان جدی نبود. او با اخلاق خاص و یک‌دنده بودنش اصلا به فکر تغییر شرایط نیست و معتقد بود این بازیکنان آنهایی نیستند که او می‌خواست. از این رو برای اینکه ترکیب اصلی خود را پیدا کند در هر بازی دست به تغییر می‌زد و همچنان بعد از هشت هفته راضی نبود.
همین موضوع باعث شد تا هیات‌مدیره باشگاه تراکتور این مربی را فرا خوانده و به‌دلیل اتفاقات اخیر از او توضیح بخواهد. باشگاه تراکتور که تا دیروز با سرمربی تیمش با ملاطفت رفتار می‌کرد، تعارفات را کنار گذشته و در این جلسه به‌جد با او برخورد کرد و از این مربی خواست اشتباهاتش را به گردن گرفته و برای تغییر شرایط تلاش کنند. آنها با زبان بی‌زبانی به خمز فهماندند «همینی که هست» و در‌واقع از این مربی خواستند خودش را برای موفقیت تیمی با همین شکل و شمایل آماده کند. هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور که در جلسه هیات‌مدیره با خمز نیز حضور داشت در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «روز یکشنبه جلسه هیات‌مدیره باشگاه بود و از خمز هم خواستیم برای پاره‌ای توضیحات به ما ملحق شود. مطالب و نقطه نظرات زیادی بین دوطرف رد و بدل شد. در جوی کاملا دوستانه، هیات‌مدیره سوالات خود را مطرح و پاسخ‌هایی را نیز دریافت کرد. به جزئیات نمی‌پردازم اما درنهایت به نقطه نظرات مشترکی رسیدیم.»
هر چند در پایان این جلسه دوساعته نکته نظرات هیات مدیره به سرمربی تیم منتقل شد و خمز نیز توضیحاتی در این زمینه ارائه داد، اما فعلا حمایت از خمز در دستور‌کار قرار گرفته و امیدوارند شرایط به‌سوی بهتر شدن پیش برود.

بازیکنان راضی نشدند
یکی از دلایلی که هیات‌مدیره خمز را به جلسه فراخواند، موضع‌گیری بازیکنان تیم تراکتور علیه سرمربی است. بازیکنان تراکتور به‌نوع تمرینات و برنامه تمرینی قبل از بازی‌های رسمی معترض بودند و معتقدند این مربی بدون آگاهی از وضعیت بدنی بازیکنان قبل از بازی فشار زیادی به بازیکنان وارد می‌کند، در‌حالی‌که تمرینات خمز نشان می‌دهد او به عقب برنمی‌گردد. در‌واقع خمز عادت ندارد تمریناتش را به روزها قبل برگرداند و معتقد است این کار برای تیمی که رو به جلو حرکت می‌کند، کافی نیست. در این صورت او چطور می‌تواند در‌حالی‌که به خواب و تغذیه بازیکنانش شخصا رسیدگی می‌کند، نسبت به توانایی‌ها و شرایط بازیکنانش بی‌توجه باشد؟ در‌واقع خمز در جلسه هیات‌مدیره در این مورد کاملا توجیه شد؛ هر چند او مربی‌ای نیست که فشار را از روی تیمش بردارد و در‌عوض توقع دارد بازیکنان خود را با این سختی‌ها عادت دهند تا در بازی با نساجی بازگشتی قدرتمند داشته باشند؛ هرچند خمز در جلسه هیات‌مدیره از این نظر توجیه شد اما به‌واقع بعید است تغییری در رویه خود به‌وجود بیاورد و از فشار تمرینات کم کند. او از بازیکنان، سختکوشی می‌خواهد و به همین دلیل مهم‌ترین فاکتور برای این مربی همدلی با بازیکنانی است که آنها را به باد انتقاد گرفته و حالا از دستش شاکی هستند. مدیرعامل باشگاه تراکتور در مورد آنچه در جلسه هیات‌مدیره در مورد انتقاد خمز از بازیکنان و گلایه بازیکنان از این مربی مطرح شد، به ما گفت: «می‌توانم بگویم ما در همه موارد به نقطه نظرات مشترکی رسیدیم. قرار شد همه چیز اصلاح شود. همان‌طور که گفتم نمی‌خواهم به جزئیات بپردازم؛ چراکه گفتنش بی‌فایده است اما قرار شد تمرینات از امروز به بعد، به‌صورت فشرده برگزار شود. به این ترتیب تیم را برای بازی مقابل نساجی و استقلال آماده می‌کنند و در‌عوض باشگاه هم نهایت همکاری را با این مربی خواهد کرد. او قول داد از این پس در کارش موفق باشد و نواقص را برطرف کند. به این ترتیب همه مواردی که در ذهن هیات‌مدیره وجود داشت، مطرح شد تا دیگر موردی برای دوطرف باقی نماند.» از حرف‌های نصیرزاده این‌طور بر‌می‌آید که مدیران این باشگاه از خمز خواسته‌اند تا با بازیکنان مدارا کرده و همه چیز را اصلاح کند. قطعا این همه چیز شامل فشار تمرینات، مشکل اصلی بازیکنان نیز می‌شود و اگر خمز این موضوع را پذیرفته باشد به معنی آن است که تابو شکسته؛ چراکه این مربی لجباز به هیچ صراطی مستقیم نبود و درواقع بر تمرینات استقامتی به‌شدت تاکید داشت.
مشکل تراکتور کجاست؟
اینکه خمز تیم را خودش بسته یا بازیکنان را باشگاه برای او خرید، در‌حال‌حاضر کمترین اهمیت را دارد؛ چراکه حال تیم تراکتور با وجود هزینه‌های سنگین خوب نیست. با هر بازی‌ای که تراکتور برگزار می‌کند بیشتر به این نکته پی می‌بریم که خمز هر‌ چند سرمربی خوبی است اما برای شناخت بازیکنان زمان زیادی می‌خواهد یا به‌قولی قدرت تشخیص او در این مورد کم است. از این‌رو هنوز نتوانسته ترکیب اصلی خود را پیدا کند و البته ضریب اشتباهات بازیکنانش هم بالاست. با این حال اگر به بازی آخر این تیم مقابل ذوب‌آهن نگاهی بیندازید کاملا مشخص است که آنها در مالکیت توپ، شوت به دروازه و تعدد پاس و خصوصا پاس‌های درست از ذوب‌آهن بهتر بودند و فقط گل نزدند.
تیم خمز بی‌نظم و کلافه است و در تاکتیک‌ها سردرگم عمل می‌کنند. به همین دلیل در نیمه اول مشکل داشته و این‌طور به‌نظر می‌رسید که غافلگیر شدند. ناهماهنگی تراکتوری که فضای زیادی را برای بازیکنان حریف به‌وجود می‌آورد، اجازه نمی‌داد آنها با شکل یک تیم، حریف اصفهانی خود را تحت فشار بگذارند و همین اشتباهات مکرر و از دست رفتن توپ باعث شد تمرکز کاملا از بین رفته و فشار زیاد را متحمل شوند؛ هر چند خمز در نیمه‌دوم کمی بازیکنانش را توجیه کرد، اما ضعف‌ها همچنان ادامه دارد و این‌طور به‌نظر می‌رسد که این مربی برای رسیدن به تیم ایده‌آلش زمان بیشتری می‌خواهد. نصیرزاده با اعتراف به اینکه تیم‌شان هنوز نواقصی دارد، به صحبت‌های اخیر در جلسه‌ هیات‌مدیره در این مورد اشاره کرد و افزود: «نتیجه جلسه هیات‌مدیره همه مسائل مختلف، چه آنها که در ذهن من و مدیران بود و چه آنها که در ذهن بازیکنان و هواداران و حتی اصحاب رسانه بود را در‌ بر می‌گرفت، درنهایت ما به تعامل رسیدیم. از این رو سیاست باشگاه بر تعامل با خمز تا پایان فصل است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار