• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۸ - ۰۲:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آیا رژیم‌ صهیونیستی منزوی خواهد شد؟

جنگ بعدی غزه باید جنگ حقوق علیه اسرائیل باشد

تصاویر منتشرشده از راهپیمایی لندنی‌ها در حمایت از مردم غزه چنان عظیم و آخرالزمانی است که تحلیل این حمایت حتی برای تحلیلگران امور بین‌الملل هم سخت و پیچیده شده است. کاربران عرب فضای مجازی تصاویر راهپیمایی مردم لندن را در کنار تصاویر جشنواره‌هایی به اشتراک می‌گذارند که این شب‌ها در شهر ریاض عربستان درحال برگزاری است. با انتشار این تصاویر از لندن و ریاض؛ کاربران عرب به طعنه نوشته‌اند که ظاهرا پیش از قطع شدن اینترنت غزه، اینترنت عربستانی‌ها قطع شده که خبر از حال مردم غزه ندارند.

جنگ بعدی غزه باید جنگ حقوق علیه اسرائیل باشد

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: تصاویر منتشرشده از راهپیمایی لندنی‌ها در حمایت از مردم غزه چنان عظیم و آخرالزمانی است که تحلیل این حمایت حتی برای تحلیلگران امور بین‌الملل هم سخت و پیچیده شده است. کاربران عرب فضای مجازی تصاویر راهپیمایی مردم لندن را در کنار تصاویر جشنواره‌هایی به اشتراک می‌گذارند که این شب‌ها در شهر ریاض عربستان درحال برگزاری است. با انتشار این تصاویر از لندن و ریاض؛ کاربران عرب به طعنه نوشته‌اند که ظاهرا پیش از قطع شدن اینترنت غزه، اینترنت عربستانی‌ها قطع شده که خبر از حال مردم غزه ندارند. از سویی دیگر پون پلارا، وزیر امور حقوق اجتماعی اسپانیا در واکنش به نسل‌کشی فلسطینیان در باریکه غزه در پیامی ویدئویی می‌گوید: «کشورهای اتحادیه اروپا باید فورا علیه اسرائیل چهار اقدام را انجام دهند: تعلیق روابط دیپلماتیک با اسرائیل، وضع قاطعانه تحریم‌های اقتصادی، تحریم تسلیحاتی، احضار نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و سایر حاکمان سیاسی به دادگاه جنایی بین‌المللی به‌علت بمباران غیرنظامیان در باریکه غزه.»
این روزها جهان همه علیه رژیم غاصب صهیونیستی یکصدا شده است و همه فریاد آزادی سرزمین‌های اشغالی و توقف جنگ علیه مردم غزه را فریاد می‌زنند. پرسشی که در این میان به‌وجود می‌آید این است که آیا این اقدامات و محکومیت‌ها باعث انزوای این رژیم در عرصه بین‌الملل خواهد شد؟
موضوعی که در جنگ هفت اکتبر اسرائیل و غزه پیش آمده، این است که اسرائیل کاملا به‌طور مشخص و بی‌پرده هم قوانین بین‌المللی و هم قوانین مرتبط با حقوق بشر را زیر پا گذاشت و هر نوع اقدام غیرانسانی که می‌توانست انجام دهد را هم انجام داد. «ثمانه اکوان» معتقد است مهم‌ترین موضوع این است که اکنون تمام دنیا، چه مردم و چه حکومت‌ها فهمیده‌اند که اسرائیل گرچه به‌عنوان یک کشور، توسط برخی کشورهای دنیا شناخته شده و عضو سازمان ملل است، اما در این جنگ چهره واقعی و وحشیگری خودش را به نمایش گذاشت. او می‌گوید: «اگر قرار باشد با این بازیگر بین‌الملل به‌صورت عادلانه برخورد شود، باید هم از سازمان‌های بین‌المللی بیرون انداخته شود و هم تحت تحریم قرار گیرد. همچنین کشورهای دنیا با اتحاد سعی کنند که رژیم‌صهیونیستی را در قبال اقداماتش پاسخگو کنند. این امر می‌تواند از طریق مراجعه به سازمان‌های بین‌الملل، دیوان بین‌المللی کیفری و دادگستری و شکایت از رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل انجام این جنایات باشد. به‌جز این موارد، به‌دلیل اینکه مردم در اتفاقات اخیر از طریق وجود شبکه‌های اجتماعی آگاه شده‌اند، بی‌اعتمادی‌شان نسبت به رسانه‌های اصلی کشورهای غربی هم دیده شد.»

ریشه جنایات رژیم‌صهیونیستی
اکوان معتقد است پس از بی‌اعتمادی مردم جهان به رسانه‌های غربی در جنگ فعلی اسرائیل و فلسطین؛ ما شاهد چند اتفاق خواهیم بود. «اولین اتفاقی که می‌افتد، این است که رژیم‌صهیونیستی در دید مردم، یک رژیم منفور خواهد بود و رژیمی است که باید با آن مقابله شود. مساله بعدی این است که آیا کشورهای دیگر و رهبران کشورها، چنین کمپینی را علیه اسرائیل پیش خواهند برد؟ کمپین‌هایی که اسرائیل را مجبور به پاسخگویی کند. با توجه به حمایت آمریکا و کشورهای غربی و کشورهای اسلامی منطقه، به‌نظرم اقدامی برای تحریم اسرائیل صورت نخواهد گرفت. اما این مردم خواهند بود که کمپین‌هایی را علیه اسرائیل تشکیل خواهند داد و نتیجه آن تحریم رژیم‌صهیونیستی، شهرک‌نشینان و کالاهای اسرائیلی است.» اکوان تحلیل سومش را در قالب یک پرسش مطرح می‌کند. «آیا این تحریم‌ها باعث انزوای اسرائیل می‌شود؟» این تحلیلگر امور بین‌الملل و خاورمیانه می‌گوید: «این امر محکم و قطعی است. شما نمی‌توانید تصور کنید از این به بعد، رژیم‌صهیونیستی در جایگاه قبلی خود از لحاظ وجهه انسانی قرار دارد. پیش از این اتفاقات، آمریکایی‌ها و کشورهای غربی با کمک رسانه‌هایشان تلاش داشتند نشان دهند رژیم صهیونیستی، رژیمی است که همیشه مورد حملات پارتیزانی قرار می‌گیرد و باید از امنیت خودش دفاع کند. اما اکنون تصویر این‌گونه شده است که باید ریشه رفتارهای رژیم‌صهیونیستی را پیدا کنیم. ریشه عملیات امروز رژیم‌صهیونیستی از 75 سال قبل شروع شده و آن مساله اشغالگری است. این مساله در هیچ‌یک از جنگ‌هایی که درگیرش می‌شد، مطرح نبود. اما اکنون کار به جایی رسیده که دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید ریشه این اقدامات، اشغالگری اسرائیل است.»

تحریم رژیم‌صهیونیستی برای کشورهای اسلامی موضع ساده‌ای است
اکوان بر این باور است که از این به بعد، اسرائیل باید پاسخگوی سوالات زیادی باشد. او می‌گوید: «این پاسخگویی هم در معرض افکار عمومی و هم در معرض کشورهای مستقلی خواهد بود که در این خصوص دغدغه دارند. بسیاری از کشورهای اسلامی منطقه به‌جز تعدادی از کشورها که غیرت خاصی درباره مسائل جهان اسلام ندارند، به‌خصوص باقی کشورهای مستقل موضع‌شان نسبت به اسرائیل مشخص است. اگر کشورهای اسلامی، همکاری داشته باشند و تعارفات‌شان را با کشورهای غربی کنار بگذارند، تحریم اسرائیل موضع ساده‌ای برای کشورهای عرب منطقه خواهد بود. حتی برای کشورهایی که متوجه موضوع شده‌اند هم همین‌طور است. دولت‌هایی که نمی‌خواهند اکنون سرشان را زیر برف کنند و تماشاگر باشند. کشور اسپانیا و دولت اسپانیا و برخی از نمایندگان مجلسش هم در همین راستا قرار می‌گیرند. برخی از نمایندگان مجلس انگلستان و نمایندگان کنگره آمریکا هم از همین دسته‌اند. اتفاقا همین‌ها می‌توانند یک اطلاع‌رسانی محکم و قوی علیه رژیم‌صهیونیستی داشته باشند و سعی کنند سیاست‌ها را در دولت‌هایشان به‌نحوی تنظیم کنند که این رژیم پاسخگو باشد.» این تحلیلگر امور بین‌الملل می‌گوید در کشورهای غربی به‌دلیل حمایت‌های صد‌درصدی از رژیم‌صهیونیستی انتظار کمی می‌رود. انتظار اصلی از کشورهای مستقل و خصوصا کشورهای اسلامی است. «باید ببینیم که کشورهای اسلامی در زمینه تحریم اسرائیل قرار است چه کاری انجام دهند. عربستان هنوز که هنوز است، سعی می‌کند که راه وسط را پیش بگیرد. درست است که به‌صورت لفظی محکوم می‌کند، اما اقدامی درجهت تنبیه رژیم‌صهیونیستی انجام نمی‌دهد. حتی سعی می‌کند هم شرایط را با برگزاری کنسرت و جشنواره عادی جلوه دهد. انگار نه انگار که در جهان اسلام اتفاقی افتاده است و عربستان همچنان برگزاری جشنواره را ادامه می‌دهد اما کشورهایی هم هستند که تکلیف‌شان با این مساله از قبل مشخص است. مانند ایران، عراق، ترکیه، سوریه، یمن، لبنان، اندونزی و مالزی. این کشورهای اسلامی به هر شیوه‌ای، رژیم‌صهیونیستی را نمی‌پذیرند و از لحاظ پروپاگاندا و فشار آوردن به سایر کشورهای اسلامی برای رفتن به‌سمت اقدامات عملی لازم است که فعالیت‌هایشان بیشتر شود.»

شبکه‌های اجتماعی واکنش ندادن نسبت به جنایات رژیم‌صهیونیستی را سخت‌ترکردند
اکوان معتقد است مهم‌ترین امر اکنون این است که همه اقداماتی که رژیم‌صهیونیستی درحال انجامش است، به‌صورت گسترده در رسانه‌ها و فضای مجازی پخش شود که همه مردم دنیا بدانند واقعا چه خبر است؛ «اینکه در لندن اکنون راهپیمایی میلیونی شکل می‌گیرد و در فرانسه با وجود تمام تهدیدات، مردم این‌گونه بیرون می‌آیند، یا در ترکیه با وجود اینکه اردوغان هیچ واکنشی نشان دهد ولی الان خودش از مردم می‌خواهد که تظاهرات راه بیندازند، همه نشان می‌دهند که اتفاقا برخلاف جنگ‌های قبلی به‌دلیل اینکه پای شبکه‌های اجتماعی درمیان است و مردم به‌صورت مستقیم از اخبار و حوادث باخبرند، واکنش نشان ندادن کشورها علیه رژیم‌صهیونیستی سخت‌تر شده است. اکنون در آمریکا می‌گویند این موضوع ممکن است به یکی از موضوعات مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 تبدیل شود. الان مسلمانان آمریکا میان گزینه بد و بدتر یعنی بایدن و ترامپ مانده‌اند که کدام را انتخاب کنند. مطمئنم که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این مساله می‌تواند یک فاکتور و مساله تاثیرگذار باشد.»

دروغگویی دولت‌های غربی برای ملت‌هایشان نمایان شد
این تحلیلگر امور بین‌الملل همچنین در ادامه درباره اینکه آیا ملت‌ها، دولت‌هایشان را مجبور به قطع رابطه می‌کنند یا خیر، می‌گوید: «در کشورهای غربی این موضوع مطرح نیست؛ چراکه دولت‌ها دست به چنین کاری نمی‌زنند. به‌خاطر دارم در سال 2003 وقتی آمریکا می‌خواست به عراق حمله کند، یک راهپیمایی دو تا سه‌میلیونی در واشنگتن برگزار شد. جورج بوش اعلام کرد ما سیاست‌هایمان را کف خیابان تعیین نمی‌کنیم. دولت داریم و دولت تعیین می‌کند. قصدم این است که بگویم کشورهای غربی تا این حد به مساله بی‌توجه هستند. الان هم می‌بینیم که بایدن چه کاری انجام داده است. در ابتدا حمله به بیمارستان غزه را نپذیرفت و با نتانیاهو دست به یکی کرد که واقعیت را تحریف کنند. اما الان رسانه‌های غربی و رسانه‌های خودشان در بیان مساله توسط رهبران‌شان شک کرده‌اند. کانال 4 انگلستان، حتی بی‌بی‌سی و نیویورک‌تایمز سوالاتی را مطرح کردند که نشان می‌دهد شواهد دروغگویی و پنهان کردن مدارک توسط نتانیاهو و بایدن مطرح است، بنابراین در کشورهای غربی این انتظار نمی‌رود اما حداقلش این است که دروغگویی، ریاکاری و فساد دولت‌های غربی برای مردم‌شان نمایان‌تر می‌شود و به‌سمتی می‌رود که اگر انتخابات در کشورها برگزار شود، این موضوع در انتخابات آن کشورها ظهور می‌کند و کار به جایی کشیده می‌شود که فردی را انتخاب می‌کنند که علنی و به این شکل از رژیم‌صهیونیستی حمایت نمی‌کند.»

باید کار به مجامع حقوقی بین‌المللی کشیده شود
بعد از اتمام جنگ، آمریکایی‌ها برای کار روی افکار عمومی‌شان برنامه رسانه‌ای دارند. این تحلیل اکوان، تحلیلگر امور بین‌الملل است. او ادامه می‌دهد: «ما نیز اتفاقا در این سمت ماجرا باید از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مردم را آگاه نگه داریم. در کشورهای اسلامی کار مقداری متفاوت است؛ چراکه مردم به‌قدری سطح توقع‌شان در مساله فلسطین از دولت‌ها بالاست که مجبورشان می‌کنند سیاست‌ها تغییر پیدا کنند. گمان نمی‌رفت ترکیه در هفته اول تصمیم بگیرد با رژیم‌صهیونیستی قطع ارتباط کند یا دیپلمات‌ها اخراج شوند یا راهپیمایی وسیعی اتفاق بیفتد اما اکنون اردوغان مجبور شد مردم را به راهپیمایی دعوت کند. در عراق با وجود اینکه گروه‌های مقاومت پایگاه‌های عراقی را مورد هدف قرار می‌دادند و دولت عراق می‌گفت نباید این کار صورت بگیرد اما اکنون دیگر نمی‌توانند جلوی مردم را بگیرند. مطمئنا چه دولت‌های اسلامی و چه دولت‌های غیراسلامی در کل دنیا به‌سمتی می‌‌روند که مردم در انتخابات‌ها افرادی را که از رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کنند، به‌رسمیت نمی‌شناسند.»

حیات سیاسی نتانیاهو بعد از جنگ غزه تمام می‌شود
اکوان همچنین درباره این موضوع که پس از جنگ آیا رژیم‌صهیونیستی منزوی خواهد شد؟ معتقد است بستگی به این دارد که تا تمام شدن آتش جنگ، اسرائیل دست به چه اقداماتی خواهد زند. «زمانی که آتش جنگ بخوابد، در سرزمین‌های اشغالی سیستم سیاسی علیه نتانیاهو دادگاهی بزرگ برگزار می‌کند و احتمالا حیات سیاسی او به پایان می‌رسد، همچنین همه اتفاقات جنگ گردن نتانیاهو می‌افتد. کشورهای دیگری که بخواهند از اسرائیل حمایت کنند هم ممکن است همه این جنایات را گردن او بیندازند و بگویند ببین این داستان تمام شد و نتانیاهو عمر سیاسی‌اش به اتمام رسید. حالا باید به‌سمت رقم زدن یک اتفاق دیگر برویم. احتمالا آمریکایی‌ها به‌سمت راه‌حل دو دولتی می‌روند. در کشورهای دیگر هم تنها کاری که باید انجام شود و به نظر من ترکیه و ایران جلودار مساله هستند، این است که این قضیه تا به اینجا نباید به اتمام برسد. باید کار به مجامع حقوقی بین‌المللی کشیده شود و انواع و اقسام شکایت‌ها علیه رژیم‌صهیونیستی شکل بگیرد. نه با محوریت شخص نتانیاهو، بلکه با محوریت خود رژیم‌صهیونیستی. پس از آن باید مطالبه‌گر باشند که اشغالگری به‌پایان برسد، یعنی مساله بعدی پس از جنگ غزه، جنگ حقوقی است و اگر کشورهای اسلامی و تشکیلات خودگردان فلسطین این جنگ را ببرند، جنگ نظامی را هم برده‌اند. اگر هم بخواهند فراموش کنند، آب از آب تکان نمی‌خورد و احتمال به‌وقوع پیوستن چنین اتفاقاتی در نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد