• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۷ - ۰۲:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی وضعیت مجوزهای موسیقی در ۴ماه گذشته؛

اجرای کنسرت ۱۴ برابر شد

«فرهیختگان» وضعیت مجوزهای موسیقی در ۴ماه گذشته را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بررسی کرد.

اجرای کنسرت ۱۴ برابر شد

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: رونق دوباره به کنسرت‌ها بازگشت. کنسرت‌ها در سبک‌های مختلف در اکثر استان‌ها درحال برگزاری است و مخاطبان موسیقی را به‌سمت خود می‌کشاند. مطمئنا زندگی آدمی بدون هنر سخت است. موسیقی از آن جنس آثار هنری است که از جامعه امروز ایران جدایی‌ناپذیر است و می‌توانیم بگوییم هر انسانی در زندگی‌اش، هر روز با موسیقی درگیر است و به آن گوش می‌دهد. آدمی وقتی با موسیقی‌ روبه‌رو می‌شود، می‌تواند به یک شرایط روحی و هیجانی دست پیدا کند که آن شرایط می‌تواند او را در مقایسه با دیگر اوقات زندگی خود، در وضعیت دیگر و عمدتا بهتری قرار دهد. در گزارش امروز سراغ موسیقی و کنسرت‌ها و تک‌آهنگ‌هایی رفته‌ایم که در سه‌ماهه دوم سال 1402 مجوز گرفته‌اند. اتفاقاتی که در پاییز 1401 افتاد، تا چندماه کنسرت‌ها را به‌کما برد اما با جشنواره موسیقی فجر در بهمن‌ماه دوباره کنسرت‌ها و موسیقی جان دوباره گرفت. 573 اجرای صحنه‌ای از تیرماه تا آبان ماه 1402در سراسر کشور برگزار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش که 40 اجرای صحنه‌ای داشتیم، حدود ۱۴ برابر رشد را در اجراها شاهد هستیم. البته این نکته را باید گوشزد کنیم که این تعداد اجراهای صحنه‌ای شامل اجراهایی می‌شود که مجوز ارشاد را داشته‌اند و اجرا در سالن‌های زیر 1000 نفر در شهرستان‌ها را شامل نمی‌شود که اگر به این تعداد اضافه شود، رقمی بیش از 573 اجرا را خواهیم داشت. در گزارش پیش‌رو آمار سه‌ماه فصل تابستان 1402 و آمار مهرماه را به تفکیک آورده‌ایم که نشان از رشد کنسرت‌ها در حوزه پاپ دارد. همچنین از کنسرت‌هایی گفتیم که قرار است آبان‌ماه امسال تنور موسیقی را هرچه بیشتر داغ کنند.

در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۲۹۲ اجرای صحنه‌ای مجوز دریافت کردند و تعداد دفعات این برنامه‌ها به ۷۷۶ نوبت اجرا در کشور رسید. در مدت یادشده ۷۰ آلبوم موسیقی مجوز دریافت کردند و برای ۹۴۰ تک‌آهنگ و در همین مدت سه آلبوم تصویری موسیقی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مجوز انتشار صادر شده است. حضور رسمی دو گروه موسیقی ایرانی در خارج از کشور و همچنین صدور مجوز انتشار ۴۲ کتاب گویا از دیگر اقدامات دفتر موسیقی در سه‌ماهه نخست سال جاری بوده است. در سه‌ماهه نخست سال جاری در بخش تاسیس و تمدید مجوز مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری و همچنین استودیوهای صدابرداری، ۱۸ مجوز صادر شده است.

براساس این آمار، مجوز 352 تک‌آهنگ، 26 آلبوم موسیقی، 22 نماهنگ و یک مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر شده است. همچنین در مدت یادشده، 128 اجرای صحنه‌ای موسیقی مجوز گرفته‌اند که دفعات اجراهای صحنه‌ای 294 اجرا بوده است. در میان تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته، 270 اثر در ژانر موسیقی پاپ، 36 اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، 20 اثر در ژانر موسیقی نواحی، 9 اثر در ژانر موسیقی سنتی، هشت اثر در ژانر موسیقی کلاسیک، هشت اثر در ژانر موسیقی الکترونیک و یک اثر در قالب موسیقی کودک تولید شده‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز هفت آلبوم موسیقی سنتی، دو آلبوم موسیقی کلاسیک، چهار آلبوم موسیقی پاپ، دو آلبوم موسیقی نواحی، هشت آلبوم موسیقی تلفیقی، دو آلبوم موسیقی الکترونیک و یک سرود در تیرماه 1402 صادر شده است. برای این آثار مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار آن در اختیار مالک اثر است. در مقایسه با تیرماه 1401 که مجوز ۲۵ تک‌آهنگ، چهار آلبوم موسیقی و هشت اثر تصویری را صادر کرده است، رشد خوبی را در 1402 در این ماه شاهد هستیم. تمامی تک‌آهنگ‌هایی که در تیرماه 1401 مجوز گرفتند در حوزه موسیقی پاپ بودند و از بین آلبوم‌های مجوزگرفته در این ماه، یک آلبوم موسیقی پاپ، دو آلبوم موسیقی محلی و یک آلبوم موسیقی کلاسیک بوده است. در این ماه ۴۰ مجوز اجرای صحنه‌ای نیز صادر شد که ۲۴ اجرای آن به موسیقی پاپ، دو اجرا به موسیقی سنتی، شش اجرا به موسیقی تلفیقی، دو اجرا به موسیقی محلی و شش اجرا به موسیقی کلاسیک اختصاص داشت. دفعات اجرای صحنه‌ای در تیرماه نیز به ۶۸ اجرا رسید.

در دو ماه مرداد و شهریور، مجوز ۵۴۸ تک‌آهنگ، ۳۸ آلبوم موسیقی و ۱۶ نماهنگ را صادر کرده است. در مردادماه ۱۴۰۲، مجوز ۲۶۰ تک‌آهنگ، ۲۶ آلبوم موسیقی، ۹ نماهنگ، دو آلبوم تصویری، ۱۸ کتاب گویا و شش مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری را صادر کرده است. در مدت یادشده چهار گروه موسیقی به خارج از کشور اعزام شده و دو اجرای مناسبتی مذهبی با ۱۲ نوبت اجرا روی صحنه رفته‌اند. در میان تک‌آهنگ‌های مجوزگرفته، ۲۰۶ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۸ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۱۳ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۱۲ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۸ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و ۳ اثر در ژانر موسیقی الکترونیک تولید شده‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز ۱۰ آلبوم موسیقی سنتی، شش آلبوم موسیقی پاپ، سه آلبوم موسیقی نواحی، دو آلبوم موسیقی تلفیقی، دو آلبوم موسیقی کودک، دو آلبوم موسیقی کلاسیک و یک آلبوم موسیقی ارکسترال در مردادماه ۱۴۰۲ صادر شده است. همچنین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریورماه ۱۴۰۲، مجوز ۲۸۸ تک‌آهنگ، ۱۲ آلبوم موسیقی، هفت نماهنگ، دو آلبوم تصویری، شش کتاب گویا، و هفت مجوز تاسیس و تمدید استودیوی صدابرداری و مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری را صادر کرده است. در مدت یادشده دو گروه موسیقی به خارج از کشور اعزام شده و ۲۳ اجرای مذهبی مناسبتی با ۵۸ نوبت اجرا روی صحنه رفته‌اند. در میان تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته، ۲۱۹ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۲۱ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۲۰ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۱۳ اثر در ژانر موسیقی سنتی، هشت اثر در ژانر موسیقی الکترونیک، پنج اثر در ژانر موسیقی کلاسیک، یک اثر در ژانر موسیقی کودک و یک اثر در ژانر موسیقی ارکسترال تولید شده‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز پنج آلبوم موسیقی پاپ، سه آلبوم موسیقی الکترونیک، دو آلبوم موسیقی سنتی و دو آلبوم موسیقی نواحی در مردادماه ۱۴۰۲ صادر شده است. در مردادماه 1401، مجوز ۸۰ تک‌آهنگ، یک آلبوم صوتی و دو آلبوم تصویری و در شهریورماه، مجوز ۲۹۶ تک‌آهنگ، ۱۸ آلبوم صوتی و یک آلبوم تصویری را صادر کرد. همچنین در مردادماه، ۲۸۰ قطعه شعر و ۱۱ نماهنگ و در شهریورماه، ۷۳۸ قطعه شعر و ۱۹ نماهنگ مجوز گرفتند.
برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار