• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۴ - ۰۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هر ۱۵ دقیقه در غزه یک کودک کشته می‌شود؛

مرگ یونیسف و بقیه مترسک‌ها

کودکان فلسطینی تجربه کاملا متفاوتی از سایر کودکان جهان دارند. آنها با مقاومت در برابر اشغالگران تاریخ کشورشان را می‌سازند. یاد می‌گیرند چگونه جزئیات ربوده‌شده وطن‌شان را زندگی کنند و آنچه را که هیچ‌کس ذهنیتی از آن ندارد را با خود در طول دوره کودکی‌شان حمل می‌کنند و در صورت لزوم با جان و زندگی‌شان هزینه لازم برای وطن‌شان را می‌پردازند.

مرگ یونیسف و بقیه مترسک‌ها

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: با هر موج تجاوز رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه و دیگر بخش‌های سرزمین اشغالی ارتش رژیم‌صهیونیستی خیل عظیمی از غیرنظامیان و خصوصا کودکان را مورد هدف خود قرار می‌دهد به‌گونه‌ای که سالانه ده‌ها کودک فلسطینی قربانی تجاوزهای این رژیم می‌شوند. براساس گزارش‌های موجود، تعداد کودکان شهید در فلسطین از سال ۲۰۰۰ تا پایان دو سال گذشته دو هزار و ۲۳۰ نفر بوده است که ۳۱۵ نفر از آنها در جریان تجاوزهای رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۰۹ به شهادت رسیدند. ۵۴۶ کودک نیز در جریان تجاوزگری سال ۲۰۱۴ میلادی رژیم‌صهیونیستی جان خود را از دست دادند. در تجاوز ۱۱ روزه نیروهای اشغالگر به نوار غزه در ماه می‌۲۰۲۱، کودکان فلسطینی در صدر اهداف رژیم‌صهیونیستی قرار داشتند و هواپیماهای جنگنده با بمباران وحشیانه خانه‌های فلسطینیان، جان صدها تن را گرفتند. آمارها می‌گوید که از ۲۳۲ فلسطینی قربانی حملات ماه می، تعداد ۶۵ نفر کودک بودند. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل تیرماه سال گذشته در یک گزارش سالانه با موضوع «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» به کودک‌کشی رژیم‌صهیونیستی پرداخت و در بخشی از این گزارش سالیانه ۴۵ صفحه‌ای خود آورد: « اسرائیل مسئول کشتار ۷۸ کودک فلسطینی و معلولیت ۹۸۲ کودک دیگر در اراضی اشغالی فلسطین در سال ۲۰۲۱ است.» بنا بر گزارش دبیرکل سازمان ملل، ۸۵ کودک فلسطینی حین بازداشت توسط نیروهای اسرائیلی مورد بدرفتاری قرار گرفتند و ۷۵ درصد گزارش کردند که خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند. براساس گزارش گوترش، در مجموع ۱۱۲۸ کودک شامل ۱۱۲۱ فلسطینی، ۷ اسرائیلی معلول شدند که از این تعداد ۶۶۱ کودک در غزه، ۴۶۴ کودک در کرانه‌باختری اشغالی ازجمله قدس شرقی و سه کودک در اسرائیل بودند. براساس گزارشی از المیادین، از شروع درگیری‌های جدید میان حماس و اسرائیل، یعنی از 7 اکتبر تا به امروز 2360 کودک شهید، 5364 کودک مجروح و 835 کودک از غزه مفقود شده‌اند. آمارهای منتشرشده از سوی المیادین می‌گوید که با آغاز جنگ7 اکتبر؛ در هر پنج دقیقه یک بزرگسال از اهالی غزه و هر15 دقیقه یک کودک غزه‌ای به شهادت می‌رسد. آن‌گونه که پیداست، تعداد کودکان کشته‌شده در این19 روز تقریبا معادل تمام کودکان کشته‌شده از سال 2000 تا پیش از آغاز عملیات7 اکتبر است، یعنی تعداد کودکان کشته‌شده حملات اخیر رژیم‌صهیونیستی معادل تمام کودکان کشته‌شده فلسطینی در22 سال اخیر است. در دو روز گذشته و بمباران شدید نوار غزه 700 نفر به شهادت رسیدند که دست‌کم 300 کودک تنها در یک شب کشته شدند.

کودکان فلسطینی تجربه کاملا متفاوتی از سایر کودکان جهان دارند. آنها با مقاومت در برابر اشغالگران تاریخ کشورشان را می‌سازند. یاد می‌گیرند چگونه جزئیات ربوده‌شده وطن‌شان را زندگی کنند و آنچه را که هیچ‌کس ذهنیتی از آن ندارد را با خود در طول دوره کودکی‌شان حمل می‌کنند و در صورت لزوم با جان و زندگی‌شان هزینه لازم برای وطن‌شان را می‌پردازند. ممکن است ما با کودکان فلسطینی همدردی کنیم و جایی که آنها درد می‌کشند ما نیز درد بکشیم. اما واقعیت این است که برخلاف میل بسیاری از سیاستمداران جهان کودکان فلسطینی حتی به موقع مرگ هم زندگی‌ساز و سرنوشت‌ساز هستند. کودکان فلسطینی به‌خوبی می‌دانند که چگونه احساسات خود را به رسانه‌های مغرض جهان بیان کنند. کودکان فلسطینی پرسش‌هایی اساسی از رسانه‌های جهان دارند. اینکه چگونه و چرا جهان و رسانه به آنها خیانت می‌کنند و چرا تصاویر خانه‌هایشان از روی نقشه گوگل پاک شده است؟ لیلی علی، خبرنگار خبرگزاری الجزیره در سال2021 میلادی گزارشی با عنوان «چرا کودکان فلسطینی از کودکان سایر جهان متفاوت‌ترند؟» نوشته است. هر چند دو سال از عمر این نوشته می‌گذرد اما خطوط و کلمات این گزارش همچنان بیانگر وضعیت دردناک کودکان غزه است. یک روانشناس کودک و نوجوان در این گزارش معتقد است که کودکان جهان تاریخ را از روی کاغذ کتاب‌هایشان می‌آموزند اما کودکان فلسطینی لحظه‌به‌لحظه تاریخ کشورشان را زندگی می‌کنند و انواع تجاوزها به حریم کودکی و حریم شخصی زندگی‌شان را تجربه می‌کنند. «اشغال، محاصره و بحران‌های مکرر محل زندگی، کودکان فلسطینی را نسبت به یکدیگر مسئولیت‌پذیر می‌کند تا جایی که کودکان پناه همدیگر می‌شوند و همزمان علی‌رغم زخمی که بر قلب‌هایشان است اما در دل‌هایشان تنها یک هدف جمعی را دنبال می‌کنند. مساله فلسطین از زمان شیرخوارگی همراه با شیر مادر به نوزادان دیکته می‌شود و عموما کودکان دلیل آوارگی و زندگی در چادرها را می‌دانند.» «وفاء ابوموسی» همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار الجزیره به این مساله تاکید می‌کند که زندگی در فلسطین امری را به کودکان می‌آموزد؛ اینکه چگونه مردم در کنار اشغال سرزمین‌شان، زندگی می‌گذرانند و درمقابل فشار روانی این موضوع همچنان مقاوم هستند. اهالی غزه می‌گویند که ما به مرگ عادت داریم. این سخن اما سخنی دردناک است چراکه وقتی اشغالگران صهیونیستی خانه‌ای را خراب می‌کنند، گل یاسمن خانه‌ای را می‌خشکانند و دیوارهایش را فرو می‌ریزند درواقع امید درون دل‌های فلسطینی‌ها را هدف حمله قرار داده‌اند. از این رو وقتی کسی در غزه کشته می‌شود تاریخ، امید و احساسات یک نسل را با خود زیر خاک می‌برد. به همین دلیل است که کودکان از دوره کودکی استقامت، مبارزه و حب به وطن را از مادران خود می‌آموزند تا حتی درصورت خشک شدن گل‌های یاسمن خانه یا فرو ریختن دیوارها هم با وجود مردن اما امید همچنان در دل‌هایشان زنده باقی بماند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار