• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۳ - ۰۵:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از هجدهمین عصرانه علوم انسانی؛

لگنهاوزن؛ در دفاع از نسبی‌گرایی متعادل

سلسله نشست‌های عصرانه‌های اندیشه که به آشنایی با اندیشه، افکار و آرای فیلسوفان و اندیشمندان خاص و مطرح علوم انسانی در سطح بین‌المللی اختصاص دارد چهارشنبه آخر هر ماه به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی وزارت علوم برگزار می‌شود. هجدهمین برنامه از این سلسله نشست‌ها با حضور اندیشمند میهمان پروفسور محمد لگنهاوزن برگزار شد.

لگنهاوزن؛ در دفاع از نسبی‌گرایی متعادل

فرهیختگان: سلسله نشست‌های عصرانه‌های اندیشه که به آشنایی با اندیشه، افکار و آرای فیلسوفان و اندیشمندان خاص و مطرح علوم انسانی در سطح بین‌المللی اختصاص دارد چهارشنبه آخر هر ماه به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی وزارت علوم برگزار می‌شود. هجدهمین برنامه از این سلسله نشست‌ها با حضور اندیشمند میهمان پروفسور محمد لگنهاوزن برگزار شد.

گری کارل یا محمد لگنهاوزن اندیشمندی نام‌آشنا و موثر در سپهر اندیشه کشور هستند که دانشجویان زیادی سالیان سال از دانش وی بهره‌مند شده‌اند. بیش از 30 سال است که این فیلسوف حق‌جو در قم به سر می‌برد. او روزگاری کرسی تدریس در دانشگاه تگزاس جنوبی را داشت اما بار سفر بست و برای آشنایی با فلسفه اسلامی، به ایران مهاجرت کرد و در قم ماندگار شد و با حضور در محیط‌های دانشگاهی و حوزوی به تربیت دانشجویان در بحث‌های علمی و ترجمه و تالیف کتاب‌ها و مقالات پرشمار در حوزه فلسفه پرداختند. ایشان همواره در تلاش است تا در حوزه علم به روز باشد و چهره ماندگار فلسفه در سال 89 نیز هستند. ازجمله آثار محمد لگنهاوزن «مسائل معاصر اندیشه اسلامی»، «اسلام و پلورالیسم دینی»، «وجود خدا»، «ذات و خصوصیات»، «دستورات فلسفی» «جهاد و شهادت» و... است.

رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه در آغاز نشست ضمن خوشامدگویی و اظهار خشنودی از میزبانی پروفسور لگنهاوزن در هجدهمین عصرانه علوم انسانی گفت: «ایمان پروفسور لگنهاوزن به جریان انقلاب و پیش از آن، باور او به پایه‌های تفکر عقلانی اسلامی و فراتر از آن، پشت کردن به منافع و امکانات رفاهی و موقعیت‌های دانشگاهی جذاب موجود در ایالات متحده و مهاجرت شجاعانه ایشان به ایران، یک واقعه مهم و الهام‌بخش محسوب می‌شد که شاید تاکنون کمتر مورد تامل عمیق قرار گرفته است. ایشان یک جوان دانشگاهی معمولی نبود بلکه در زمان مهاجرت به ایران، استاد دانشگاه تگزاس جنوبی و خود صاحب‌نظر فلسفی برجسته دانشگاهی محسوب می‌شد که مهاجرت او به ایران‌ یک نشانه مهم نسبت به حقانیت انقلاب اسلامی و پیام‌های جهانی جذاب انقلاب قلمداد می‌شد. با حضور و اقامت پروفسور لگنهاوزن در ایران، ایشان خیلی زود به عضوی مهم و تاثیرگذار از خانواده جامعه علمی و فلسفی ایران خصوصا حوزه علمیه قم تبدیل شد؛ عضوی که علاوه‌بر بهره‌گیری از اعماق علوم اسلامی و تکمیل گام به گام دایره شناخت خود از اسلام شیعی در ابعاد و اضلاع گوناگون، نقش بسیار ممتازی در تعلیم و نقد دقیق و عالمانه نظریه‌های فلسفی معاصر غرب در ایران داشتند.» وی همچنین افزود: «دکتر لگنهاوزن جدای از تدریس‌های فراوان، تربیت شاگردان دانشمند و همچنین سخنرانی‌های علمی با کیفیت پرشمار در نشست‌های تخصصی، آثار علمی گران‌سنگی نیز در دوران اقامت خود در ایران داشته‌اند که هر یک به سهم خود نقش برجسته‌ای در بسط و تعمیق دانش و معرفت فلسفی داشته است. از مسائل معاصر اندیشه اسلامی تا اسلام و پلورالیسم دینی، از روح: نگاهی تطبیقی، تا ادله وجود خدا: مفهوم، ساختار و ارتباط، از ذات و خصوصیات: گفت‌وگوی سنت‌های مسیحی و اسلامی تا عیسی از نگاه قرآن و احادیث شیعه و نیز دستورات فلسفی.» در ادامه ایشان اظهار داشتند: «علاوه‌بر شخصیت علمی برجسته و اثربخش پروفسور لگنهاوزن، نمی‌توان نسبت به شخصیت اخلاقی و معنوی ایشان و کرامت، متانت و سعه‌صدر دکتر لگنهاوزن که مطمئنا الگویی درخشان برای ماست، سخن نگفت. پروفسور لگنهاوزن در طول سال‌های حضور پربرکت خود در ایران، نماد یک شخصیت علمی اخلاق‌مدار، متواضع و صادق بوده‌اند که جامعه علمی ایران همواره به ایشان به‌عنوان عضوی مهم از خود افتخار کرده است.» در پایان نیز ضمن امیدواری برای فراهم شدن امکان بهره‌گیری مضاعف از سرمایه علمی و معنوی این دانشمند و متفکر گرانمایه برای همه - چه در دانشگاه و چه در حوزه- بیان داشتند: «تصور من این است که به‌ویژه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی علوم انسانی در ایران هنوز آنچنانکه شایسته است از برکات علمی پروفسور لگنهاوزن بهره‌برداری نکرده‌اند. امیدوارم در آینده نزدیک، هم شاهد آثار علمی تازه، و هم کلاس‌هایی در موضوعات جدید از پروفسور لگنهاوزن در تهران باشیم. برای ایشان صمیمانه آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون دارم.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها