• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۲ - ۰۳:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

الجزیره؛ برندی بین‌المللی برای کشوری کوچک

آنچه می‌خوانید یادداشت شفاهی داود نعمتی‌انارکی ، عضو هیات‌علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما و مدیر‌کل اسبق روابط‌ عمومی صداوسیما است.

الجزیره؛ برندی بین‌المللی برای کشوری کوچک
شبکه الجزیره قطر در سال 1996 میلادی راه‌اندازی شد و در‌حال‌حاضر به زبان انگلیسی و عربی به پخش اخبار و رویدادهای مختلف می‌پردازد. هدف اصلی راه‌اندازی الجزیره این بود که به دیپلماسی عمومی کشور قطر کمک شود؛ یا به عبارتی استفاده از دیپلماسی رسانه‌ای که به اعتقاد من در این زمینه موفق بود. قطری‌ها تلاش کردند با بهره‌گیری از یک شبکه خبری حرفه‌ای فرا ملی ضعف‌های ژئوپلیتیکی خودشان را پوشش دهند. کشوری بسیار کوچک با راه‌اندازی این شبکه یک برند بین‌المللی را برای خود شکل داد تا بتواند از حاشیه بین‌الملل به متن ورود پیدا کند و به‌نظر من موفق هم بوده است.
اینکه شبکه الجزیره قطر، شبکه خبری موفقی بود به‌ دلایل مختلفی بر‌می‌گردد، اما من یک دلیل اصلی را از نظر خودم بیان می‌کنم و اینکه این شبکه از ابتدای تاسیس تا کنون ساختار حرفه‌ای را برای خود شکل داد و بر همان ‌مبنای ساختار حرفه‌ای عمل می‌کند. در‌ واقع این رسانه است که تصمیم می‌گیرد نقشی فعال و حرفه‌ای در پوشش خبری رویدادها ایفا کند و نه سیاست. عوامل تاثیرگذار خارج از رسانه بر عملکرد شبکه خیلی زیاد و همیشگی نبوده است، رویکرد حرفه‌ای باعث شده که به‌نحوی موثر در رویدادها وارد شود، پوشش دهد، مخاطب جذب کند و برای دیگر رسانه‌ها نیز به‌عنوان یک منبع خبری حرفه‌ای به‌رسمیت شناخته شود. البته عوامل دیگری نیز مانند پرداخت حرفه‌ای رویداد، سرعت در انتشار و... وجود دارد که شاید در این فرصت کوتاه نشود آنها را مطرح کرد.
نسبت یک شبکه با حاکمیت
شاید این سوال مطرح شود که چگونه این شبکه توانسته نسبت خودش را با سیاست‌های دولت قطر حفظ کند و در‌عین‌حال حرفه‌ای باشد. در این ارتباط دو مطلب را باید در‌نظر گرفت، اول اینکه خاطرم است با یکی از مدیران این شبکه که به ایران آمده بود صحبت می‌کردم، می‌گفت؛ دست‌اندرکاران راه‌اندازی این شبکه پذیرفته‌اند که در فعالیت‌های رسانه‌ای و خبری شبکه کمتر مداخله کنند و این یعنی با کمترین دغدغه رویدادها را پوشش دهند، ضمن اینکه عوامل شبکه و خبرنگاران، گزارشگران و مدیران آن نیز منافع ملی کشور را در‌نظر داشته باشند؛ ترکیب چنین دیدگاهی یعنی اینکه رسانه با کمترین دغدغه کار حرفه‌ای‌اش را انجام دهد.
نکته دوم را با اشاره به شعار تبلیغاتی شبکه الجزیره قطر می‌گویم، اینکه نظرهای مختلف را در مورد رویدادهای مهم پوشش می‌دهد، یعنی وارد شدن به منطقه اختلاف مشروع نسبت به یک موضوع مهم که همین امر موجب جلب توجه مخاطب می‌شود. مثل همین کاری که در برخی از برنامه‌های گفت‌وگو محور صداوسیما مثل برنامه شیوه انجام می‌شود که نظر مخاطب به آن جلب ‌شده و مورد پسندش قرار می‌گیرد. وقتی شما نسبت به یک موضوع روایت‌های مختلف را در کنار هم قرار می‌دهید، باعث جلب توجه مخاطب می‌شود و رسانه در چنین مواقعی حتی می‌تواند با ظرافتی خاص دیدگاه و تحلیل خود را در معرض مخاطب قرار دهد که بی‌شک مورد توجه هم قرار می‌گیرد.
حرفه‌ای کنار رسانه‌های ضعیف منطقه
به اعتقاد من شبکه الجزیره از ضعف رسانه‌ای که در این منطقه وجود دارد، توانسته استفاده کند. خیلی از رسانه‌های منطقه حرفه‌ای نیستند و مسلما اگر رویکرد و ساختاری حرفه‌ای داشتند، مسلما و چه‌بسا بهتر از الجزیره عمل می‌کردند. یک نمونه مثال بزنم و آن شبکه العالم و هیسپان‌تی‌وی صداوسیماست که در مواردی بسیار حرفه‌ای عمل کردند و تاثیرگذار هم بودند، خاطرم هست شبکه العالم در زمان حمله دوم آمریکا به عراق که باعث سرنگونی صدام شد، عملکردی بسیار حرفه‌ای و مخاطب‌پسند و نمونه داشت، درواقع رویکردی کاملا حرفه‌ای اتخاذ کرده بود. پس اگر رسانه‌های خبری منطقه از ساختار سیاسی فاصله بگیرند و ساختاری کاملا رسانه‌ای و حرفه‌ای پیدا کنند و ملاک عمل آنها نیز همین ساختار حرفه‌ای باشد، موفق و اثرگذار خواهند بود، نکته‌ای که شبکه الجزیره قطر به آن توجه داشته است.
ضریب نفوذ این شبکه در منطقه و سطح جهانی نیز نسبتا بالا بوده و دلیل آن نیز اینکه به‌عنوان یک منبع خبری معتبر به آن ارجاع داده می‌شود. همین نکته و نیز عملکرد حرفه‌ای آن که مبتنی‌بر عدم مداخله سیاست در فعالیت‌های خبری آن بوده، باعث شده که در منطقه این نگاه جا بیفتد که رسانه‌ای مستقل و بی‌طرف است؛ هر چند رسانه بی‌طرف معنا ندارد اما این به هنر رسانه بر‌می‌گردد‌ که بتواند چنین نگرشی را در مخاطبانش جا بیندازد.
نکته آخر اینکه مهم‌ترین تاثیر عملکرد حرفه‌ای یک رسانه افزایش اعتبار و درنهایت اعتماد مخاطب به جریان‌سازی خبری رسانه خواهد بود. به‌نظر من شبکه الجزیره مبتنی‌بر واقعیت‌های جهان اسلام و آنچه در فلسطین در حال اتفاق افتادن است، عمل کرده. البته این رویکرد در اکثر رسانه‌های جهان اسلام و به‌خصوص رسانه‌های خودمان‌ نیز به‌خوبی مشهود است و به همین دلیل در سطح جهانی نسبت به موضوع فلسطین تاثیرگذار بوده‌اند، من معتقدم بر خلاف جو حاکم بر رسانه‌های غربی عمل شده، اما با رویکردی حرفه‌ای و تاثیرگذار.
هزینه در رسانه منفعت دارد
باید بپذیریم که کار رسانه‌ای هزینه‌بر است. اگر می‌خواهید کار حرفه‌ای و تاثیرگذار در رسانه انجام دهید، باید هزینه کنید. مطمئن باشید اگر هزینه کرده و کاملا حرفه‌ای عمل کردید، منفعت آن بیشتر از هزینه خواهد شد. شما اگر به هزینه‌ها و‌ گردش مالی رسانه‌های بزرگ توجه کنید، متوجه خواهید شد که در کار رسانه هزینه‌های بالایی می‌کنند تا بتوانند توجه مخاطبان را جلب کنند و این یعنی جذب و حفظ مخاطب و چه منفعتی بالاتر از این برای یک رسانه.
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار