• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۱ - ۰۲:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی شرایط 2 نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا؛

سپاهان نخستین 3 امتیاز را می‌خواهد، نساجی فرار از بحران

سومین هفته از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا امروز برگزار می‌شود و دو نماینده ایران یعنی تیم‌های سپاهان و نساجی مقابل حریفان خود صف‌آرایی می‌کنند. این هفته از رقابت‌ها در‌ حالی برگزار می‌شود که تیم سپاهان تنها با یک امتیاز در رده سوم جدول گروه C قرارداد و تیم نساجی که ۳ امتیازی است رتبه سوم را در گروه D به خود اختصاص داده است.

سپاهان نخستین 3 امتیاز را می‌خواهد، نساجی فرار از بحران

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: سومین هفته از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا امروز برگزار می‌شود و دو نماینده ایران یعنی تیم‌های سپاهان و نساجی مقابل حریفان خود صف‌آرایی می‌کنند. این هفته از رقابت‌ها در‌ حالی برگزار می‌شود که تیم سپاهان تنها با یک امتیاز در رده سوم جدول گروه C قرارداد و تیم نساجی که ۳ امتیازی است رتبه سوم را در گروه D به خود اختصاص داده است. عملکرد دو تیم طی هفته‌هایی که گذشت چندان راضی‌کننده نبود؛ هرچند برای سپاهان شرایط خوب پیش نرفت و هنوز یک بازی از سایر تیم‌ها عقب‌تر است اما همین حالا هم می‌توان اعتراف کرد حرکت نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان امیدوار‌کننده نیست از این رو در آستانه هفته سوم به بررسی عملکرد این دو تیم پرداختیم.

برای اثبات توانمندی‌ها
بازی هفته دوم تیم سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا لغو شد و هنوز هم وضعیت مشخصی ندارد. اخبار ضد و نقیض درخصوص بازی سپاهان و الاتحاد بعضا ناراحت‌کننده است؛ چراکه می‌تواند درنهایت به ضرر نماینده کشورمان تمام شود. یک‌بار صحبت از لغو کامل بازی است و ناگهان درخصوص احتمال برگزاری بازی در شهری بی‌طرف صحبت می‌کنند. موضع کنفدراسیون فوتبال آسیا در این خصوص هنوز مشخص نشده است. حتی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم اخبار متفاوتی در این باره ارائه می‌دهد. باید منتظر بمانیم تا درنهایت کمیته انضباطی این نهاد بین‌المللی آسیایی، درخصوص اتفاقاتی که بین دو تیم در ورزشگاه نقش‌جهان رخ داد، تصمیم بگیرد. همین هم باعث شده تا تیم سپاهان تنها با اولین امتیاز خود آن هم در بازی مقابل نماینده عراق در جایگاه سوم قرار بگیرد. نکته قابل توجه اما آنجایی است که آلمالیق هم وضعیتی بهتر از سپاهان ندارد آنها با پذیرفتن دو شکست پی‌در‌پی بدون امتیاز در انتهای جدول رده‌بندی گروه C هستند. این در حالی است که طبق آمار اغلب مواقعی که سپاهان مقابل حریفان ازبک قرار گرفته، برنده بوده است. به این ترتیب این امید می‌رود که سپاهان بتواند با پشت‌سر گذاشتن این حریف آسان، اولین سه امتیاز خود را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا کسب کند. سپاهان برای این بازی هر چند مهره‌هایی چون شهریار مغانلو، رضا شکاری و امید نورافکن را در اختیار ندارد اما باز هم حریف ترسناکی به حساب می‌آید. شاگردان مورایس که لیگ برتر را بدون شکست پشت‌سر گذاشتند در آسیا نیز جزء قدرتمندترین‌ها به حساب می‌آیند و احتمال اینکه دست پر از ازبکستان به اصفهان برگردند بسیار زیاد است.
اگر از چالش‌هایی که برای تیم سپاهان درخصوص بازی با الاتحاد پیش آمد فاکتور بگیریم، اتفاق جدید، حواشی مربوط به سرمربی آنهاست؛ هرچند مدیران و مسئولان باشگاه سپاهان تلاش کردند حواشی مربوط به احتمال جدایی مورایس را بی‌اهمیت جلوه دهند اما واقعیت این است که اظهارات سرمربی سپاهان درخصوص ادامه همکاری با این تیم به‌شدت مهم و جدی به‌نظر می‌رسد. نکته اینجاست که عملکرد غیرحرفه‌ای مسئولان فوتبال ایران این مربی را دل زده کرده و دوست دارد برای ادامه فعالیت خود به فوتبال اروپا برگردد. از این رو بازی سپاهان مقابل آلمالیق، بدون شک تحت تاثیر مصاحبه اخیر سرمربی تیم‌شان قرار گرفته است؛ هرچند این حریف آنقدر خطرناک نیست که بتواند به مشکلی برای تیم سپاهان تبدیل شود. آنها در لیگ خود در آخرین بازی مقابل تیمی رده دوازدهمی به برتری رسیدند و فعلا در جایگاه پنجم لیگ ازبکستان قرار دارند.
در‌حال‌حاضر نیروی‌هوایی ‌عراق است که در این گروه پیشتاز بوده و با ۴ امتیاز صدر‌نشین است. از این رو تیم سپاهان در‌صورت پیروزی مقابل این حریف ازبکستانی می‌تواند به صدر جدول برسد. تساوی دو حریف دیگر می‌تواند بهترین نتیجه برای سپاهان باشد؛ چراکه در‌صورت برگزاری بازی لغو شده با الاتحاد و پیروزی سپاهان در آن بازی، صعود حتمی است. از این رو سپاهانی‌ها باید فقط به فکر پیروزی در بازی‌های بعدی باشند تا در‌صورت برگزاری بازی هفته دوم دیگر جای هیچ اما و اگر باقی نماند.

برای تحمل انتقادها
شرایط برای تیم نساجی به‌دلیل پیروزی در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا خوب پیش می‌رود؛ هرچند آنها در هفته دوم مقابل الهلال شکست را پذیرفتند اما جایگاه‌شان در جدول رده‌بندی چندان بد نیست. نساجی در حالی با ۳ امتیاز در جایگاه سوم گروه D قرار گرفته است که دو تیم الهلال و نوبهار به ترتیب با ۴ امتیاز در جایگاه اول و دوم قرار دارند. از این رو این تک‌امتیاز فاصله نمی‌توانند مانعی برای نساجی باشد. به این ترتیب آنها نه‌تنها با شکست نوبهار می‌توانند از آنها سبقت گرفته و خود را بالاتر از این تیم در جایگاه دوم قرار دهند، بلکه حتی ممکن است در‌صورت شکست الهلال، صدر‌نشین گروه خود نیز شوند.
در لیگ برتر اما شرایط برای نساجی اصلا خوب پیش نمی‌رود. شاگردان مهدی رحمتی در بدترین شرایط ممکن قرار دارند‌. نساجی ۵ امتیازی در جایگاه دوازدهم قرار دارد و به همین دلیل مهدی رحمتی در بازی اخیر مقابل آلومینیوم از سوی سکوها به‌شدت مورد انتقاد واقع شد. شرایط برای تیم نساجی در لیگ برتر تا حدی بحرانی است که آنها با انتقادهای شدید تاکتیکی روبه‌رو هستند و کنفرانس اخیر سرمربی این تیم با حجم زیادی از سوالات انتقادی همراه بود. در‌عوض تیم نوبهار که در بازی اخیر خود مقابل بوکسرو رده سیزدهمی 3 بر صفر پیروز شده در جدول رده‌بندی پس از گذشت ۱۲ هفته ۴۰ امتیازی است و در جایگاه دوم قرار گرفته است. اسکندروف و یاخشیبایف دو بازیکن گلزن تیم نوبهار هستند که نه‌تنها در لیگ قهرمانان که در لیگ برتر این کشور نیز گلزن ظاهر شدند البته بهترین گلزن این تیم ازبکستانی آستن اورانوو است که هرچند در لیگ این کشور عملکرد خوبی داشته و تاکنون ۸ گل به‌ثمر رسانده است اما هنوز در لیگ قهرمانان شاهد گلزنی این بازیکن نبودیم. به این ترتیب نوبهار شرایطی بهتر نسبت به نساجی دارد و این می‌تواند از نظر روحی به نفع آنها باشد.
برای نساجی تنها نتایج نیست که مشکل‌ساز شده، بلکه آنها اخیرا یکی از اعضای کادر‌فنی خود را از دست داده‌اند. حجم انتقادات اخیر هواداران باعث شد وحید فاضلی که پیش از این هم زمزمه‌هایی از جدایی او شنیده می‌شد قراردادش را با باشگاه نساجی فسخ کند. از تیم مس کرمان به‌عنوان مقصد بعدی این مربی نام برده می‌شود. چندی پیش نیز علی دهقانی که خردادماه سال‌جاری به‌عنوان معاون ورزشی باشگاه نساجی انتخاب شده بود، از سمت خود استعفا کرد؛ هر‌چند دلیل استعفای او نیز مشخص نشد اما از شرایط موجود این‌طور به‌نظر می‌رسد که برخی اختلافات داخلی در این تیم وجود دارد. طبیعی‌ است وقتی تیمی نتیجه نگیرد این چالش‌ها به‌وجود آمده و کنترل شرایط سخت خواهد شد.
البته صادق درودگر، مدیرعامل باشگاه نساجی اخیرا در حمایت از مهدی رحمتی ادامه همکاری با این مربی را با وجود انتقاد سکو‌ها اعلام کرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد آنها قصد دارند با وجود ناکامی همچنان با این مربی به کارشان ادامه دهند. بدون شک اگر جایگاه تیم نساجی در لیگ قهرمانان آسیا نیز به خطر بیفتد درودگر با این صراحت از او حمایت نخواهد کرد. تجربه نشان می‌دهد هرگاه این مدیرعامل حمایت خود را اعلام کرده اتفاقاتی متفاوت رخ داده است‌. از این رو این حمایت مقطعی فقط برای حفظ آرامش نساجی و به معنی استحکام جایگاه مهدی رحمتی نخواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک