• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۰۱ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۳
  • 0
  • 0
اهداف متحدان راهبردی و غیرراهبردی رژیم‌صهیونیستی در این جنگ چیست؟

شکست اسرائیل حتی به نفع متحدانش خواهد بود

تظاهرات‌های گسترده ضداسرائیلی نشان می‌دهد مساله مخالفت با اسرائیل و جنایاتش که از سوی فعالان فلسطینی زنده و رسا روایت می‌شود تبدیل به یک مساله جهانی شده ‌است و رس انه‌های جهان نمی‌توانند این موضوع را سانسور کنند. اسرائیل نیز برای کنترل این موضوع حکم به تعطیلی دفاتر رسانه‌های خارجی از جمله الجزیره و بی‌بی‌سی در مناطق اشغالی داد.

شکست اسرائیل حتی به نفع متحدانش خواهد بود

فاطمه بریمانی‌ورندی، خبرنگار گروه نقد روز: بیش از دو هفته از جنگ 7 اکتبر میان غزه و رژیم‌صهیونیستی می‌گذرد. رژیم‌صهیونیستی با وجود همه حملات گسترده‌ای که به غزه‌ داشته و نسل‌کشی که در این منطقه انجام می‌دهد به نظر می‌رسد که دچار نوعی بحران شده ‌است. بحرانی که وضعیت این رژیم در منطقه و آینده سیاسی آن را به‌خصوص در روابط بین‌الملل دچار چالش و ابهام کرده‌است. از طرفی انزجار از اسرائیل و اقدامات آن دیگر به منطقه خاورمیانه مربوط نمی‌شود. تظاهرات‌های گسترده ضداسرائیلی نشان می‌دهد مساله مخالفت با اسرائیل و جنایاتش که از سوی فعالان فلسطینی زنده و رسا روایت می‌شود تبدیل به یک مساله جهانی شده ‌است و رس انه‌های جهان نمی‌توانند این موضوع را سانسور کنند. اسرائیل نیز برای کنترل این موضوع حکم به تعطیلی دفاتر رسانه‌های خارجی از جمله الجزیره و بی‌بی‌سی در مناطق اشغالی داد. حالا حتی متحدان رژیم‌صهیونیستی هم با «اما» و «اگر»های فراوان با او ادامه می‌دهند؛ چراکه آنها هم به دنبال تامین منافع خود بوده و ورود به وضعیت جنگی آنها را از اهداف سیاسی و اقتصادی‌شان باز می‌دارد. البته دیگر هیچ چیزی مانند قبل نیست. از دست دادن افکار عمومی برایش به‌گونه‌ای بوده که کشورها، با اهمیت کمتر مانند کلمبیا هم با انزجار قطع ارتباط‌شان را اعلام کرده‌اند. رژیم غاصب صهیونیستی حالا دیگر نه راه پیش دارد و نه راه پس؛ در میانه میدان هم تنها مانده و متحدانش با هزار عذر و بهانه پشتش را خالی کرده‌اند. برای دست یافتن به تحلیل دقیق‌تری از اوضاع فلسطین با سیدمحمدجعفر رضوی کارشناس فلسطین گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
اولین گام برای شناخت و تحلیل از وضعیت فعلی فلسطین و رژیم غاصب صهیونیستی شناخت دقیق از نحوه شکل‌گیری این رژیم است. اینکه رژیم‌صهیونیستی با چه هدف و چگونه تشکیل شده است می‌تواند تاحدودی برای ما مسیر ترسیم‌شده پیش‌روی این رژیم را روشن کند. اغلب برای نحوه شکل‌گیری این رژیم از اهداف درون دینی و خواست یهودیان برای زندگی جمعی در یک وطن واحد را مطرح می‌کنند، اما این تنها هدف و ‌انگیزه نیست. سیدمحمدجعفر رضوی درباره نحوه تشکیل رژیم‌صهیونیستی می‌گوید: «تشکیل رژیم‌صهیونیستی به‌ظاهر از سوی جنبش صهیونیسم در اواخر قرن19 میلادی انجام شد و یک‌ انگیزه‌‌ درون دینی از درون یهود توصیف می‌شود و آن هم ایجاد یک کشور واحد و یک وطن قومی برای یهودی‌هایی است که دارای وطن نیستند و در کل دنیا پخش شدند. این را به‌عنوان ‌انگیزه اصلی و اولیه مطرح می‌کنند اما مطالعه وضعیت آن عصر و اقداماتی که استعمارگران غربی از یک قرن قبل از آن صورت دادند نشان می‌دهد که تاسیس رژیم‌صهیونیستی برآمده از اهداف استعماری جهان غرب است و غرب برای اینکه استعمار خودش را تکمیل کند تاسیس این رژیم را در دستور کار خود قرار داد؛ ضمن اینکه ما نباید اهداف استعمار و روش‌های استعمارگرایانه آنها را از نگاه‌های ایدئولوژیک و نگاه‌های آخرالزمانی دور بدانیم. خیلی از اهداف استعمار در راستای امور آخرالزمانی براساس خوانش‌های یهودی و خوانش‌های غیردینی مطرح شده است. نگاه‌هایی که به دنبال ایجاد ساختارهایی است که می‌خواهد آخرالزمان را براساس دیدگاه‌های خاصی که امروز تحت عناوینی مثل شیطان‌پرستی یا کابالا یاد می‌شود، توصیف کند. فلذا استعمار برای اینکه اهداف خودش را به نتیجه برساند، تاسیس یک رژیم در فلسطین را _که لولای سه قاره است_ به‌عنوان یک هدف تعیین کرد و آن را به اجرا رساند و می‌بینیم که در راستای تاسیس این رژیم اقدامات متعددی از طرف استعمار صورت گرفت و کماکان هم صورت می‌گیرد. علنی‌ترین و جدیدترین آن سفری بود که جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی داشت و از جناح صهیونیست‌ها حمایت کرد و بعدی هم سفر «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلستان به اسرائیل بود که در عین جنایات آنها باز هم از آنها حمایت می‌کند. این مفهوم مفهومی است که از ابتدای تاسیس رژیم‌صهیونیستی دنبال شده و ما قدم‌به‌قدم که با تاسیس این رژیم پیش می‌آییم می‌بینیم که تاسیس آن با اهداف استعماری _که شاید یکی از آنها مقابله با اسلام و مقابله با مسلمانان باشد_محقق شده‌ است.»
آنچه این سال‌ها رقم خورده است باعث شده تا فلسطینیان علی‌رغم تفاوت‌هایی که داشتند، حالا در این جنگ همه در مبارزه علیه رژیم‌صهیونیستی کنار یکدیگر بایستند؛ رضوی در این باره می‌گوید: «با توجه به شکست‌هایی که سازش‌کاران طی 30 سال گذشته طبق توافقنامه اسلو شاهد آن بودند و موفقیتی را نتوانستند رقم بزنند و در قدم بعدی مقاومت موفقیت‌های بیشتری را رقم زد، در حال حاضر در بین مردم فلسطین تقریبا حامیانی ندارند و اگر هم باشند تعداد معدودی هستند و مردم فلسطین هم در حال حاضر حامی مقاومت و جریان مقاومت تا آزادی نهایی فلسطین هستند.»
گروه‌های مقاومت برای ایجاد هماهنگی و انسجام میان خود، به‌منظور مقابله با رژیم‌صهیونیستی اتاق عملیات مشترکی تشکیل داد. در این اتاق مشترک همه گروه‌ها و فرماندهان نظامی محور مقاومت حاضر شده و تقسیم وظیفه می‌کنند. محتوا و مدل کنشگری که در این اتاق تنظیم می‌شود با توجه به دست برتر محور مقاومت حائز اهمیت است. رضوی از این اتاق عملیات می‌گوید: «اینکه اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت در چه وضعیتی قرار می‌گیرد را به دو طریق می‌توان شناخت. یکی اینکه از محتوای داخل اتاق دیتا داشته باشید که این اتفاق رقم نخواهد خورد چراکه این محتوا و مسائل داخل اتاق به‌شدت امنیتی و اطلاعاتی است. دومین راه هم این است که از میدان‌های نبرد نشانه‌ها را پیدا کنیم. در عرصه تصمیم‌گیری نظامی رژیم‌صهیونیستی به‌خاطر غافلگیری که برای آنها در عرصه اطلاعاتی به وجود آمد، دچار سردرگمی شدند. درحال حاضر اخبار تایید می‌کند که برخی از بخش‌های نظامی آنها را فرماندهان نظامی ایالات متحده مدیریت می‌کنند. این نشان از سردرگمی آنها دارد. اما درمقابل می‌بینیم که محور مقاومت با وجود محدودیت‌های فراوانی که دارند، به‌شدت با برنامه عمل می‌کنند. نقاطی که مورد حمله قرار می‌دهند، تسلیحاتی را که استفاده می‌کنند، اهدافی را که در زمان‌های مشخص مورد حمله قرار می‌دهند نشان از این دارد که مقاومت با برنامه عمل می‌کند. همه اینها نتیجه اتاق عملیات مشترک جنگ مقاومت است که نشان می‌دهد دارند به‌خوبی عمل می‌کنند و تصمیم‌گیری‌های جدی و اساسی را هم انجام دادند. مهم‌ترین بخشی هم که می‌توانیم آثار اتاق مشترک و هماهنگی آن را مشاهده کنیم زمان حمله رژیم‌صهیونیستی است. اینکه پس از پایان جنگ مبادله اسرا چگونه انجام بشود و اسرای رژیم‌صهیونیستی در چه وضعیتی قرار بگیرند، آنجا عملکرد اتاق عملیات مشترک خودش را بهتر از وضعیت کنونی نشان خواهد داد.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۳

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار