• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۳۰ - ۰۶:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 1
جزئیات تورنمنت شرق آسیا به میزبانی ژاپن؛

قلعه‌نویی پیشنهاد کره را نپذیرفت

تیم ملی فوتبال ایران در حالی عنوان قهرمانی تورنمنت اردن را به خود اختصاص داد که تا کمتر از سه ماه دیگر باید در جام ملت‌ها شرکت کند و حضور هرچه بیشتر در بازی‌های تدارکاتی و شرکت در چنین تورنمنت‌هایی می‌تواند به حضور هرچه بهتر و منسجم‌تر تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2023 قطر کمک بسزایی کرده و کمک‌حال امیر قلعه‌نویی و کادرش برای انتخاب بهترین‌ها به‌منظور حضوری پرقدرت در جام ملت‌ها باشد.

قلعه‌نویی پیشنهاد کره را نپذیرفت

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی فوتبال ایران در حالی عنوان قهرمانی تورنمنت اردن را به خود اختصاص داد که تا کمتر از سه ماه دیگر باید در جام ملت‌ها شرکت کند و حضور هرچه بیشتر در بازی‌های تدارکاتی و شرکت در چنین تورنمنت‌هایی می‌تواند به حضور هرچه بهتر و منسجم‌تر تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2023 قطر کمک بسزایی کرده و کمک‌حال امیر قلعه‌نویی و کادرش برای انتخاب بهترین‌ها به‌منظور حضوری پرقدرت در جام ملت‌ها باشد. این در حالی است که تنها برنامه قطعی برای تیم ملی تا جام ملت‌ها به دو دیدار این تیم در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2026 و یک دیدار دیگر در روزهای منتهی به جام ملت‌ها در کشور قطر معطوف می‌شود. با این حال این احتمال وجود دارد که در بین این دو رقابت (مقدماتی جام جهانی تا جام ملت‌ها) تیم ملی در یک تورنمنت دیگر نیز در خاور دور حاضر شود.
نکته قابل توجه اینکه در همین ارتباط مهدی محمدنبی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال و مدیر تیم ملی در مورد وضعیت شرکت تیم ملی ایران در تورنمنت شرق آسیا (کره جنوبی یا ژاپن) در مصاحبه تلویزیونی جمعه صبح عنوان کرده بود: «این مساله هنوز قطعی نشده است. آنها دنبال دعوت از تیم‌های بزرگ هستند و قرار است دو تیم بزرگ به همراه ایران در این مسابقات شرکت کنند. اگر در این تورنمنت حضور داشته باشیم، باید بدون لژیونرها برویم، چون آبان آخرین فیفادی ما قبل از جام ملت‌های آسیا خواهد بود.» نبی همچنین با بیان اینکه قطعی شدن حضور شاگردان قلعه‌نویی در تورنمنت شرق آسیا در برنامه لیگ برتر هم تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: «هفته‌هایی از این بازی‌ها به تعویق می‌افتد. در این باره جلسه‌ای با سازمان لیگ و قلعه‌نویی خواهیم داشت.» حال اینکه این رقابت‌ها در چه تاریخی و به میزبانی چه کشوری برگزار می‌شود همه اینها فعلا نکات مبهمی هستند که جای پرداختن به آنها وجود دارد.

ژاپن میزبان تورنمنت شرق آسیا
پیش از این در گزارشی در «فرهیختگان» به جزئیات برنامه‌های تیم ملی تا قبل از جام ملت‌ها اشاره کرده و در بخشی از این گزارش نوشتیم: «طبق صحبت‌های نبی و قلعه‌نویی، تیم ملی فوتبال ایران قرار است تا قبل از جام ملت‌های آسیا یک دیدار بزرگ ملی را در صورت صلاحدید کادر فنی در دستور کار قرار بدهد. برهمین اساس شنیده می‌شود احتمالا تیم ملی در این دیدار به مصاف یکی از دو غول بزرگ شرق آسیا یعنی کره جنوبی یا ژاپن خواهد رفت. در این بین شنیده می‌شود ژاپنی‌ها درخواست کرده‌‌اند با توجه به نبود زمان، مسابقه‌ای تدارکاتی بدون لژیونرهای دو کشور برگزار شود.» بر همین اساس شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که این تورنمنت به میزبانی کشور ژاپن برگزار می‌شود اما درباره زمان برگزاری و سایر جزئیات دیگر مانند تیم‌های ملی بزرگی که نبی از آنها به‌عنوان سایر تیم‌های حاضر در این رقابت صحبت کرده است، اطلاعی در دسترس نیست و برخی از مسئولان فدراسیون و حتی اعضای کادرفنی تیم ملی نیز از این جزئیات بی‌اطلاع هستند.

دربی 102 لغو می‌شود؟
اگرچه درباره زمان برگزاری و حضور قطعی تیم ملی در تورنمنت شرق آسیا هنوز اخبار تایید‌شده‌ای وجود ندارد اما درباره زمان برگزاری آن می‌توان گمانه‌زنی‌های مختلفی را مطرح کرد. نکته قابل توجه اینکه با توجه به اینکه نبی از عدم حضور لژیونرها و تعطیلی احتمالی رقابت‌های لیگ صحبت به میان آورده است؛ به نظر می‌رسد همین دو کد این نتیجه را در بر داشته باشد که تورنمنت شرق آسیا در بازه زمانی‌ای برگزار می‌شود که بازی‌های لیگ برتر در جریان بوده و از فیفادی هم خبری نخواهد بود.
حال اگر این فرضیه مطرح شود که این رقابت‌ها در بازه زمانی مطابق با فیفادی‌های مهر و آبان (دهه سوم این ماه‌ها) برگزار شود؛ این بدان معناست که مسابقات لیگ در دهه سوم آذر لغو شده که در این صورت به صورت قطعی دربی 102 هم لغو خواهد شد. این در صورتی است اگر تورنمنت شرق آسیا در دهه اول دی ماه برگزار شود باز هم این اتفاق می‌تواند هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول را تحت‌الشعاع قرار داده و این رقابت‌ها را کنسل کند.

پیشنهاد کره‌ای‌ها رد شد
از نکات قابل توجه درباره رقابت‌های تدارکاتی تیم ملی تا قبل از جام ملت‌ها می‌توان به پیشنهاد کره جنوبی برای دیدار دوستانه با تیم ملی ایران اشاره کرد. در این خصوص شنیده می‌شود فدراسیون کره جنوبی در چند مقطع از فدراسیون ایران درخواست می‌کند تا دو تیم قبل از جام ملت‌ها در دیداری تدارکاتی به مصاف هم بروند که هر بار این پیشنهاد از سوی کادرفنی تیم ملی رد شده است. بر همین اساس شنیده‌ها از اطرافیان تیم ملی حاکی از آن است که کره‌ای‌ها در آخرین پیشنهاد خود از فدراسیون ایران درخواست می‌کنند که این دیدار پشت درهای بسته و چند روز باقی مانده به جام ملت‌ها برگزار شود که قلعه‌نویی این درخواست را هم نمی‌پذیرد تا به این ترتیب روی دست رقیب سنتی ایران آب پاکی ریخته باشد.
این احتمال وجود دارد که ایران و کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها با یکدیگر برخورد کنند که این موضوع نمی‌تواند بی‌ارتباط با رد درخواست کره‌ای‌ها برای برگزاری بازی تدارکاتی با ایران از سوی کادرفنی تیم ملی باشد.

بازی با اندونزی در دستورکار
همان‌طور که اشاره کردیم تیم ملی تا قبل از جام ملت‌ها یک دیدار تدارکاتی دیگر را هم در کشور قطر یعنی میزبان جام ملت‌ها در جریان برگزاری اردوی خود در این کشور انجام خواهد داد. در این خصوص یکی از مربیان تیم ملی به «فرهیختگان» گفت: «در کشور قطر و چند روز مانده به آغاز رقابت‌ها قرار است یک دیدار تدارکاتی را برگزار کنیم. حریف ما هنوز مشخص نیست اما این حریف برای این دیدار به‌گونه‌ای انتخاب شده است که بتوانیم برخی بازی‌های خود در جام ملت‌ها را شبیه‌سازی کنیم.»
این در صورتی است که از اردوی تیم ملی خبر می‌رسد تیم ملی فوتبال ایران به‌منظور حضور پرقدرت در جام ملت‌های آسیا در دیداری تدارکاتی چند روز مانده به آغاز این رقابت‌ها احتمالا به مصاف اندونزی خواهد رفت. گویا مقدمات برگزاری این دیدار فراهم شده و هماهنگی‌های نهایی برای برگزاری آن نیز انجام شده است. به این ترتیب بازی با اندونزی بدان معناست که دیدار با کشورهایی مانند هنگ‌کنگ در مرحله گروهی و احتمالا بازی با تایلند در مرحله یک هشتم و کره جنوبی در دیدار با یک چهارم برای کادرفنی شبیه‌سازی شده؛ این در حالی است که با توجه به شرایط جدول، احتمال برگزاری دیدار تیم ملی ایران با اندونزی (در‌صورتی‌که این کشور بتواند از سد کره جنوبی بگذرد) در مرحله یک‌چهارم نهایی نیز وجود خواهد داشت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار