• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۷ - ۰۳:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
واکنش دانشگاهیان به جنایت رژیم‌صهیونیستی؛

اعتراض دانشگاه به هولوکاست در غزه

چند ساعت زمان لازم بود تا بعد از مخابره شدن خبر جنایت جنگی رخ‌داده در غزه با بمباران بیمارستان المعمدانی این شهر، سیر واکنش‌های جهانی به این جنایت راه بیفتد. حمله‌ای دیوانه‌وار از سوی جنگنده‌های این رژیم که باعث شد مردم و دانشجویان تهرانی نیمه‌های بامداد سه‌شنبه در میدان فلسطین تجمع کردند.

اعتراض دانشگاه به هولوکاست در غزه

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: چند ساعت زمان لازم بود تا بعد از مخابره شدن خبر جنایت جنگی رخ‌داده در غزه با بمباران بیمارستان المعمدانی این شهر، سیر واکنش‌های جهانی به این جنایت راه بیفتد. حمله‌ای دیوانه‌وار از سوی جنگنده‌های این رژیم که باعث شد مردم و دانشجویان تهرانی نیمه‌های بامداد سه‌شنبه در میدان فلسطین تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی چون «اگر جنایت در غزه متوقف نشود، نمی‌توان جلوی مقاومت را گرفت»، «غزه کنارت هستیم، قدس فدایت هستیم»، «مرگ بر حامی اسرائیل» و... خشم‌شان را از این اتفاق دهشتناک نشان دهند. سیل دانشجویان و مردم اما در میدانی که نام مردم این کشور را یدک می‌کشد، آرام نگرفت و تجمع‌کنندگان به سمت خیابان نوفل لوشاتو به راه افتادند تا صدای اعتراض‌شان را در نیمه‌های بامداد سه‌شنبه 25 مهر ماه به گوش مسئولان سفارت فرانسه و بعد از آن به گوش انگلیسی‌ها برسانند. البته اگر کمی به عقب برگردیم، باید عنوان کرد وزیر بهداشت در همان ساعت اولیه این فاجعه در گفت‌وگویی تلفنی با احمد المنظری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی از آمادگی کامل کشور برای ارسال کمک‌های دارویی و اعزام گروه‌های درمانی سخن گفته بود.

میدان فلسطین میعادگاه دانشجویان معترض
نه‌تنها واکنش‌های شبانه به پایتخت کشور خلاصه نشد و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در کنار دانشجویان و مردم قم و تبریز هم با برگزاری تجمع شبانه همدردی خود را به با این اتفاق نشان دادند، بلکه روز گذشته هم کلاس‌های درسی دانشگاه‌های کشور تا ساعت 12 ظهر تعطیل شدند تا دانشجویان بتوانند با برگزاری تجمع‌های مختلف اعتراض‌شان را به این جنایت که دنیا را در شوک فرو برده، نشان دهند. صبح دیروز حیاط دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، خوارزمی، صنعتی‌شریف، علم و صنعت و الزهرا‌(س) شاهد برگزاری تجمع‌هایی اعتراضی به این جنایت بود. تجمعاتی که البته تنها به فضای این دانشگاه‌ها محدود نشد و دانشجویان این دانشگاه‌ها درنهایت خودشان را به میدان فلسطین رساندند تا در کنار تجمع مردمی-دانشجویی که بار دیگر در همین میدان برگزار شده بود، حضور پیدا کنند. تجمعی که برخلاف شب اول، به سمت میدان انقلاب ادامه پیدا کرد و این دانشجویان با در دست داشتن پلاکارد و پرچم فلسطین ضمن اعلام اعتراض، همبستگی خودشان را با مردم غزه نشان دادند. هر‌چند که در این تجمع بزرگ کادر درمان، پرستاران، پزشکان و نیروهای اورژانس و هلال‌احمر حضور پررنگی داشتند اما سهم دانشجویان غیرپزشکی هم در آن قابل توجه بود. در این میان دانشجویان دانشگاه‌های دور از پایتخت هم با برگزاری تجمع‌های اعتراضی و صدور بیانیه خودشان را به قطار اعتراضی‌ راه‌افتاده در دنیا نسبت به این جنایت بزرگ این روزهای دنیا رساندند. در این میان دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مانند تهران-شمال هم ساکت ننشسته و دست به برگزاری تجمع زدند.

صدای رسای دانشجویان استان‌های مختلف در اعتراض به جنایت بیمارستان المعمدانی
همه تجمع‌ها اما در خیابان‌های تهران خلاصه نشد، بلکه دانشجویان برخی از استان‌های مختلف کشور هم پا به پای دانشجویان تهرانی به میدان آمده بودند. دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در کنار فضاسازی محوطه و نشان دادن اعتراض‌شان از این طریق، با جامعه دانشگاهی مشهد همراه شده و با برگزاری اجتماع بزرگ این جنایت را محکوم کردند. دانشجویان و اساتید دانشگاه کردستان و مردم و دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی هم دست به برگزاری تجمع‌های اعتراضی زدند. در این میان جامعه دانشگاهی زنجان هم با برگزاری تجمعی حمله رژیم‌صهیونیستی به یکی از بیمارستان‌های غزه را محکوم کردند. دانشجویان لرستانی نیز با دانشجویان دانشگاه‌های اراک و بیرجند هم‌صدا شدند.
واکنش دانشجویان تنها به برگزاری تجمع خلاصه نمی‌شد و تشکل‌های مختلف مانند اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به این جنایت واکنش نشان دادند. در این میان دفتر تحکیم وحدت هم با انتشار نامه‌ای خطاب به سردار قاآنی خواهان اعزام نیرو به غزه شده بود. همچنین دانشجویان علوم پزشکی اصفهان هم علاوه‌بر صدور بیانیه، آمادگی خود را برای اعزام به غزه و انجام کمک‌های درمانی اعلام کردند. هفت دفتر تشکل دانشجویی استان کرمانشاه و شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان هم با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را نشان دادند.

دانشگاه آزاد وحشی‌گری رژیم‌صهیونیستی را محکوم کرد
دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد هم با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را از این جنایت نشان دادند که در بخشی از این بیانیه آمده است: «بی تردید این جنایت هولناک نشان داد رژیم‌صهیونیستی در حال مرگ و فروپاشی است و عملیات غرورآفرین ‌طوفان الاقصی‌ نشان داد «اسرائیل به‌زودی از بین خواهد رفت» و هیچ خباثت و شرارتی نه‌تنها مانع شکست نهایی و اضمحلال آن نخواهد بود، بلکه بر سرعت و شدت آن خواهد افزود.» همچنین اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد استان تهران هم با انتشار بیانیه‌ای این جنایت را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانسته و تاکید کردند: «اقدامات رژیم اشغالگر قدس نقض همه قوانین بین‌المللی از قبیل کنوانسیون لاهه ۱۹۰۷، کنوانسیون ژنو ۱۹۴۹ درخصوص حفاظت از اشخاص غیرنظامی در زمان جنگ، معاهده بین‌المللی محو همه اشکال تبعیض نژادی، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ۱۹۶۶ و... است. جنایات ناشی از هفت دهه تجاوز و غصب رژیم‌صهیونسیتی باید در محاکم بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد و جنایتکاران آن باید به دادگاه صالحه سپرده شوند.» دانشگاه صنعتی همدان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صنعتی اراک، شهر کرد، قم، صنعتی اصفهان و یاسوج هم با صدور بیانیه‌هایی این اقدام غیرانسانی رژیم صهیونیستی را در کشتار صدها زن و کودک بیگناه محکوم کردند.

افکار عمومی جنایت رژیم‌صهیونیستی را متوجه دولت‌های مدعی حقوق بشر می‌دانند
دفاتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به این جنایت واکنش نشان دادند. در بخشی از این بیانیه‌ آمده است: «امروز جهانیان نظاره‌گر نسل‌کشی و جنایت سازمان‌یافته در فلسطین اشغالی توسط رژیم شیطانی و ضدبشری صهیونیستی هستند؛ رژیمی که اساس آن با نسل‌کشی و جنایات سازمان‌یافته‌ گره خورده و تاسف بار آنکه همواره مورد حمایت سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های مدعی حقوق بشر از جمله آمریکا و انگلیس خبیث بوده است. افکار عمومی جهانی مسئولیت اصلی نسل‌کشی کنونی از جمله حمله وحشیانه به بیمارستان غزه را متوجه این کشورها و سازمان‌ها می‌داند و با مردم فلسطین ابراز همدردی و همراهی دارد. اما سکوت و انفعال برخی از کشورهای اسلامی دردناک و توجیه‌ناپذیر است و ملت‌های مسلمان بایستی با حمایت‌های سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی خود، مردم فلسطین را تا ریشه‌کن ساختن این غده سرطانی، یاری و پشتیبانی نمایند.»
بسیج اساتید و وزارت علوم با صدور بیانیه کشتار مردم غزه را محکوم کردند
سازمان بسیج اساتید و وزارت علوم نیز با انتشار بیانیه‌هایی این جنایت را محکوم کردند که در بخشی از بیانیه این وزارتخانه آمده است: «این بار روحیه ددمنشی و تجاوزگری رژیم کودک‌کش صهیونیستی باعث شده‌ از روی عجز و ناتوانی‌ علاوه‌بر تکرار ظلم‌ها و جنایات و کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری، جنایتی دیگر از نوع حمله به بیمارستان را مرتکب شود. این رژیم اشغالگر، با حمله به مراکز درمانی، علاوه‌بر نقض قوانین بین‌المللی در عدم حمله به مراکز غیرنظامی، سبوعیت و وحشی‌گری خود را در معرض نمایش جهانی قرار داده و دل‌های مسلمانان جهان و حق‌طلبان را مالامال از کینه، نفرت، بی‌تابی و انتقام نموده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار