• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۶ - ۰۶:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
شکست تلاش‌های وزیر خارجه آمریکا، جو بایدن را راهی سرزمین‌های اشغالی کرد؛

ترمز نتانیاهو

به موازات دخالت در جنایات صهیونیست‌ها، آمریکا آنتونی بلینکن وزیر خارجه خود را به منطقه فرستاد تا علاوه‌بر مقامات رژیم‌صهیونیستی، با مقامات کشورهای منطقه نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

ترمز نتانیاهو

فرهیختگان: به همان میزانی که صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی در بلاتکلیفی برای تداوم جنگ به سر می‌برند، حداقل در شمال و جنوب، برای هر سناریوی احتمالی‌ای آمادگی وجود دارد. در جنوب، مقاومت به جز حمله سخت و غافلگیرانه، در انتظار آغاز عملیات زمینی از سوی صهیونیست‌ها است اما در شمال وضع به‌طور کامل فرق می‌کند. در شمال، درگیری‌های پراکنده حزب‌الله با صهیونیست‌ها، نشانه عزم جدی‌ برای ورود به منازعه است. در ابتدای حملات رژیم‌صهیونیستی برخی رسانه‌ها ادعا کردند حزب‌الله از طریق مصر به صهیونیست‌ها هشدار داده است درصورت ورود زمینی به غزه، آنها نیز به میدان خواهند آمد. جنایت وحشیانه صهیونیست‌ها در بمباران غیرنظامیان در غزه، شرایط را به‌طور کلی تغییر داد. جبهه مقاومت یک مرحله جلوتر آمده است و احتمال باز کردن جبهه دوم جنگ را به تداوم جنایات علیه غیرنظامیان پیوند زده است. این موضوع را حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در نشست خبری سفارت ایران در بیروت بیان کرد و «اعلام ساعت صفر» را به «تداوم جنایات» پیوند زد. او شامگاه دوشنبه در برنامه تلویزیونی صریح‌تر در این‌باره موضع گرفت و گفت که اگر از «فرصت‌های محدود» و «به‌شدت فشرده‌ای» که در اختیار سازمان ملل متحد و کنشگران سیاسی است استفاده نشود، «در ساعات آینده» امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم‌صهیونیستی اجتناب‌ناپذیر است. امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره ورود ایران به نبرد، «هر احتمالی» را «متصور» خواند و تاکید کرد «هیچ طرفی» نمی‌تواند نسبت به تداوم این وضعیت «بی‌تفاوت» باشد. مهم‌ترین بخش اظهارات وزیر خارجه ایران، هشدار نسبت به «حمله پیش‌دستانه» آن‌هم در «ساعات آینده» بود. او گفت که رهبران مقاومت اجازه نخواهند داد رژیم‌صهیونیستی هر اقدامی که مایل است در غزه انجام دهد و بعد از اینکه خیالش از غزه راحت شد به سراغ دیگر حوزه‌های مقاومت در غزه برود. لذا هرگونه اقدام پیش‌دستانه در ساعات آینده متصور است.
تا لحظه نگارش این گزارش، اتفاق پیچیده‌ای در میدان نیفتاده است. این بزرگ‌ترین مصیبتی است که صهیونیست‌ها با آن دست‌به‌گریبانند. آنها در ژوئیه سال 2006 پس از اسارت دو نظامی صهیونیست توسط حزب‌الله لبنان، واکنش نظامی گسترده‌ای نشان دادند و جنگی را به راه انداختند که 33 روز ادامه داشت. البته در همان جنگ که بیش از 165 صهیونیست به هلاکت رسیدند، صهیونیست‌ها ضربه سختی خوردند و ناچار شدند از آمریکا بخواهند با دخالت کشورهای عربی، بین دوطرف آتش‌بس برقرار کند. این بار اما به جای دو اسیر، صحبت از 200 اسیر و بیش از 1800 کشته است. با این حال ارتش صهیونیستی جز نمایش یک جنایت تمام‌عیار و وحشیانه قابل پیش‌بینی، ناتوان در پیاده‌سازی تدابیرش در میدان است. فلج مغزی صیهونیست‌ها ناشی از علل متنوعی است. نخستین دلیل، ضربه سختی است که سال 2014 در تهاجم زمینی به غزه خوردند. آنها می‌دانند که نقشه «آفند» عملیات 7 اکتبر، در «پدافند» هم حساب شده است. ورود به محیط شهری متراکم و خیابان‌های باریک در غزه، به حماس کمک می‌کند، درسی فراموش‌نشدنی به صهیونیست‌ها بدهد. درک همین محدودیت‌هاست که باعث شده سپهبد «هرزی هالوی»، رئیس ستادکل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده به سربازان بگوید جنگ «سخت و طولانی» خواهد بود. اما دلیل مهم‌تر، نگرانی صهیوینست‌ها از گسترش دامنه درگیری به جبهه‌های دیگر است. واقعیت این است که محور مقاومت توانسته به درستی از جهات مختلف رژیم‌صهیونیستی را در محاصره خود قرار دهد و در مواقع تهدید، از شاخه‌های مختلف خود حمایت کند. «راندا اسلیم»، پژوهشگر موسسه سیاست خارجی دانشگاه جان هاپکینز در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه به الجزیره گفته «ایران مجموعه‌ای از بازیکنان را گرد هم آورده است تا «محور مقاومت» خود را که اکنون یک ماشین منسجم است، تشکیل دهد. حزب‌الله درباره ایده «اتحاد جبهه‌ها» گفته است این ایده مانند ماده 5 ناتو است: حمله به یکی، حمله به همه است.» او گفته فکر نمی‌کند در گذشته وضع این‌طور بوده باشد.

مقامات صهیونیست‌، یک به یک در حال اعتراف به شکست و غافلگیری در جنگ، هستند. روز گذشته رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) اعتراف کرد در مهم‌ترین مأموریت خود «شکست» خورده است. او مسئولیت کامل این شکست و حوادث ۷ اکتبر را برعهده گرفت. این شکست آن‌هم به شکل غافلگیرانه، ستون فقرات ارتش رژیم صهیونیستی را در هم شکست. سردرگمی صهیونیست‌ها باعث شد تا برای جنایت‌ علیه غزه، فرماندهان آمریکایی به میدان بیایند. روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب نیز در دیدار با حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، با استناد به «اطلاعات متعدد»، «سیاستگذار و تنظیم‌کننده سیاست جاری این روزهای رژیم‌صهیونیستی»، را «آمریکایی‌ها» خواندند و واشنگتن را در این جنایت «مسئول» دانستند. در همین راستا، یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که یکی از واحدهای نیروی واکنش سریع تفنگداران آمریکایی متشکل از دو هزار تفنگدار به سمت آب‌های ساحلی (رژیم) اسرائیل در حال حرکت است. کمی بعد «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که این دو هزار تفنگدار آمریکایی در سواحل غزه و اسرائیل حضور دارند و به آنها اجازه داده شده تا در درگیری فلسطین و اسرائیل شرکت کنند.
به موازات دخالت در جنایات صهیونیست‌ها، آمریکا آنتونی بلینکن وزیر خارجه خود را به منطقه فرستاد تا علاوه‌بر مقامات رژیم‌صهیونیستی، با مقامات کشورهای منطقه نیز دیدار و گفت‌وگو کند. احتمال همراهی با تهاجم به غزه و انتقال گسترده مردم غزه به اردن یا صحرای سینا، محورهای اصلی رایزنی‌های بلینکن در پایتخت‌های عربی بود اما آن‌طور که رسانه‌ها نوشته‌اند، این پیشنهادات به‌طور کامل از سوی کشورهای عربی رد شده است. حتی واشنگتن‌پست نوشت که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی ساعت‌ها وزیر خارجه آمریکا را معطل کرد و در ابتدای گفت‌و‌گو نیز خواستار توقف «حملات» و «محاصره غزه» شد. ناتوانی بلینکن در مجاب کردن کشورهای عربی در همراهی با صهیونیست‌ها باعث شد تا او مجددا به سرزمین‌های اشغالی سفر کند. روز گذشته رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که او «مذاکرات سخت»ی را با بنیامین نتانیاهو داشته است؛ مذاکراتی که نزدیک به «8 ساعت» به‌طور انجامیده است. پس از این نشست، بلینکن مدعی شد که «آمریکا و اسرائیل توافق کردند تا طرحی را تهیه کنند که به موجب آن کمک‌های بشردوستانه کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی به غزه وارد شوند.» هرچند که مشخص نیست طرفین چقدر به این موضوع پایبند باشند اما به هر حال این شکلی از عقب‌نشینی از تداوم جنایت در غزه تلقی می‌شود. احتمالا ناتوانی بلینکن در تحقق اهداف سفر، باعث شده تا جو بایدن نیز به منطقه سفر کند. رسانه‌های صهیونیست خبر داده‌اند که سفر بایدن به اسرائیل پنج ساعته خواهد بود. آن‌گونه که وب‌سایت روزنامه «آروتز شوا» گزارش داده، بایدن چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح (به وقت محلی) وارد تل‌آویو می‌شود و ساعت ۱۵ اراضی اشغالی را ترک می‌کند. سفر بایدن را می‌توان به شکلی تلاش برای فریز تحولات در منطقه دانست. او در روزهای پیش، از صهیونیست‌ها خواست که تهاجم زمینی به غزه را فراموش کنند. پس از سرزمین‌های اشغالی بایدن به امان سفر خواهد کرد تا در نشست چهارجانبه‌ با حضور سران اردن، مصر، آمریکا و فلسطین شرکت کند. احتمالا محور اصلی این نشست، انتقال مردم غزه به یکی از دو کشور مصر و اردن خواهد بود. از همین‌رو نیز پیش از این نشست عبدالله دوم پادشاه اردن کوچاندن فلسطینیان به اردن را خط قرمز خواند و گفت: «با کوچ اجباری فلسطینیان ساکن نوار غزه (توطئه مشترک آمریکا و رژیم‌صهیونیستی برای کوچاندن مردم بی‌دفاع نوار غزه به کشورهای عربی به سبب ناتوانی در برابر مقاومت) مخالفیم و آن را خط قرمز می‌دانیم.» مجموع این شرایط نشان می‌دهد برخلاف لفاظی‌های صهیونیست‌ها، آنها عملا توان اجرای مرحله دوم جنایت خود در غزه را ندارند؛ چراکه ورود به غزه، به معنای یک جنگ بی‌پایان خواهد بود. تحلیلگران غربی می‌گویند در شمال سرزمین‌های اشغالی، درگیری‌های بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله مشخص نیست چه خواهد شد. آنها این نگرانی را تقویت کرده‌اند که به محض حمله زمینی به غزه، جبهه شمالی فعال شود و اسرائیل را در تنگنای سختی قرار دهد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار