• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۵ - ۰۶:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عادت خوب رئیس صداوسیما در پاسخ به دانشگاه ترک نشد؛

پرسش‌های دانشجویان به تغییرات اتوبوسی رسید

دانشگاه صداوسیما روز گذشته میزبان رئیس رسانه ملی بود تا به فاصله کمتر از یک هفته پیمان جبلی دو دیدار تقریبا مفصل با اهالی دانشگاه داشته باشد.

پرسش‌های دانشجویان به تغییرات اتوبوسی رسید

فرهیختگان: دانشگاه صداوسیما روز گذشته میزبان رئیس رسانه ملی بود تا به فاصله کمتر از یک هفته پیمان جبلی دو دیدار تقریبا مفصل با اهالی دانشگاه داشته باشد. اگر حساب‌وکتاب‌مان اشتباه نباشد، او در سال جاری حداقل سه دیدار دانشجویی داشته که در نوع خود قابل ‌توجه و البته تقدیر است. چندی پیش دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)، هفته گذشته نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی و روز گذشته هم دانشجویان دانشگاه صداوسیما فرصت بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود را به رئیس سازمان صداوسیما پیدا کردند. جبلی مهرماه 1400 عهده‌دار این مسئولیت شد و درطول دوسال اخیر هم دوبار به دانشگاه صداوسیما رفته است، با این تفاوت که در نشست روز گذشته خبری از پوشش زنده حتی در شبکه تلوبیونی دانشگاه نبود. در دیدار روز گذشته که به‌نوعی آیین استقبال از دانشجویان و آغاز سال تحصیلی دانشگاه محسوب می‌شد، چهار تن از فعالان دانشجویی نکات خود از نقدهای جدی به عملکرد سازمان تا مشکلات صنفی در مدت زمانی قریب‌به یک‌ساعت مطرح کردند؛ البته پدر معنوی بچه‌های دانشگاه صداوسیما (به ‌قول خودشان) در انتهای صحبت‌هایش، دقایقی هم سخنان دانشجویان حاضر در نشست را شنید و به آنها پاسخ گفت و با آنها عکس یادگاری گرفت.

رضا ندری، دبیر جامعه رسانه اسلامی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امید ما به گفت‌وگو در این جلسه نیز از همان جهت است که شما رویه‌های سابق را بنا دارید تغییر بدهید، گفت: «اگر نقدی صورت می‌گیرد می‌خواهیم بگوییم اساسا با نگاه جریان روشنفکری بیمار فاصله دارد و بین ما و نقدهای ما کاملا برخاسته از دغدغه انقلاب اسلامی و انتظارات رهبر انقلاب است.» او در ادامه با اشاره به اینکه یکی از الزامات موفقیت سازمان در حوزه تولید محتوا، تولید باکیفیت و سریع نسبت به حوادث فوری است، اظهار کرد: «روند طولانی تولید محتوا باعث شده است که صداوسیما در لحظه نتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد. می‌توان با تشکیل تیم‌های چابک تولید محتوا در هر شبکه حتی به صورت غیر‌رسمی نیازهای فوری شبکه را برطرف کرد. در حال حاضر تامین محتوای بسیاری از شبکه‌ها توسط نهادهای خارج سازمان در حال رقم خوردن است. دور از انتظار نیست اگر روزی سوره و اوج و چنین نهادهایی تعطیل شود، شاهد خالی ماندن آنتن شبکه‌ها باشیم. بعضا مشاهده شده بعضی از شبکه‌ها چند نیروی تولیدی متخصص مانند تدوینگر و نویسنده را نیز ندارند.» دبیر جامعه رسانه اسلامی در ادامه گفت: «پیام باید در لایه‌های عمیق به مخاطب منتقل شود نه در سطحی‌ترین لایه‌ها؛ و این امر نیاز به خلاقیت و هنرمندی برنامه‌سازان دارد. درصورتی‌که دراکثر برنامه‌های تلویزیون شاهد یک فرم ثابت و تکراری و خسته‌کننده‌ایم.» او تصریح کرد: «اگر بنا به رویکرد شما اصالت با محتواست، در وهله اول باید به هر وسیله‌ای که شده ما این محتوا را به مخاطب برسانیم. در صورتی‌که عمده مخاطبان ما اساسا دیگر مخاطب تلویزیون نیستند. تعصب بی‌جا بر قالب برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با شعار تیم شما مبنی‌بر اصالت محتوا سازگاری ندارد. پیشنهاد می‌شود علاوه‌بر حضور فعالانه در فضای مجازی، از قالب‌های جدیدتری استفاده کنید.» ندری در ادامه با اشاره به اهمیت برنامه‌ها و شخصیت‌های برند سازمان افزود: «یکی از سرمایه‌های سازمان‌های رسانه‌ای برنامه‌ها و شخصیت‌های برند آنهاست. برند‌هایی مثل جناب خان، نود، فیتیله و... هرچند مجری یا عوامل این برنامه‌ها تصمیم به قطع همکاری با صداوسیما گرفته‌اند ولی چرا ما از همین برند با افراد دیگری استفاده نمی‌کنیم؟»

دبیر جامعه‌رسانه اسلامی در ادامه با بیان اینکه ضعف در واکنش سریع و خلاقانه به حوادث فوری یکی از اشکالات عمده خبررسانی در صداوسیما است، گفت: «واکنش سریع نیز تنها پخش زنده یک رویداد نیست بلکه تحلیل به موقع و تبیین دقیق حوادث را نیاز دارد. نمونه بارز آن همین ماجرای جنگ اخیر مردم مظلوم غزه و صهیونیست‌ها است که نشان داد صداوسیما نتوانست مرجعیت خبری جبهه مقاومت را کسب کند و رسانه‌های دیگر مانند الجزیره با خلاقیت و تنوع توانستند گوی سبقت را از کانال‌های متعدد صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بربایند.» 

 رضا کوه‌پیکر، مسئول و نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صدا‌و‌سیما بیان کرد: : «دلخوری‌مان دلتنگی‌ است اما پدر را به دلیل نیامدن تهدید به هوچی‌گری جلوی این خانه نکرده‌ایم، ما ادب آموخته‌ایم. این‌گونه خطاب‌تان کردیم تا در ابتدا موضع نقدمان روشن شود. ما قطعا برای نقد آمده‌ایم نه تخریب، نقدی سازنده از جنس یک خانواده و البته تخصص، نه از آن نقدهای بختکی و مشوش که خوراک رسانه‌های بیگانه را فراهم کرده و به سازمان فشار دو چندان بیاورد.» 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار