• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۴ - ۰۱:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
۱۰ چشم‌انداز علمی برای ۲۰۳۰؛

برنامه‌ریزی جدید انگلیسی برای رسیدن به نوآورترین اقتصاد دنیا

دولت انگلیس مدتی است به دنبال آن است که تا سال 2030 بتواند خود را به‌عنوان ابرقدرت جهانی در عرصه فناوری ثابت کند و برای رسیدن به این هدف بزرگ، استراتژی‌ها و چهارچوب‌های مختلفی را مدنظر قرار داده است.

برنامه‌ریزی جدید انگلیسی برای رسیدن به نوآورترین اقتصاد دنیا

ندا اظهری، مترجم: دولت انگلیس مدتی است به دنبال آن است که تا سال 2030 بتواند خود را به‌عنوان ابرقدرت جهانی در عرصه فناوری ثابت کند و برای رسیدن به این هدف بزرگ، استراتژی‌ها و چهارچوب‌های مختلفی را مدنظر قرار داده است. موفقیت آینده انگلیس به‌عنوان کشوری ثروتمند، قوی و بانفوذ به توانایی حوزه‌های مختلف برای ایجاد نقاط قوت در حوزه علوم، فناوری و نوآوری و امور مالی وابستگی دارد. دولت این کشور به‌تازگی چهارچوب علم و فناوری را ارائه کرده است که شواهد نشان می‌دهد درصورت همکاری بخش دولتی جامعه مدنی، دانشگاه، صنعت و بخش خصوصی و نیز شرکای بین‌المللی با یکدیگر می‌توان اطمینان حاصل کرد که علم و فناوری حاشیه‌ای از زندگی مردم این کشور نیست و در بطن آن قرار دارد. این چهارچوب، اهداف و چشم‌انداز دولت را برای علم و فناوری در چهارچوبی پایدار ارائه می‌دهد که چشم‌انداز انگلیس را تا سال 2030 مشخص می‌کند. این چهارچوب با همکاری نزدیک با حوزه‌های علم و فناوری این کشور توسعه یافته است.

همزمان با اینکه دولت انگلیس چهارچوبی را برای توسعه علم و فناوری ارائه داده، «میشل دونلان» وزیر علوم، نوآوری و فناوری انگلیس تاکید کرده است که با افزایش رقابت کشورهای دنیا، ما هم با چالش‌های جدیدی مواجه هستیم که باید برای محافظت از ملت و مردم خود و حفظ سلامت کره زمین، آنها را به بهترین شکل حل کنیم. انگلیس ید طولایی در زمینه مدیریت و نوآوری دارد که از آن جمله می‌توان به اختراع موتور بخار تا راه‌اندازی شبکه گسترده جهانی اینترنتی اشاره کرد. با نگاه به آینده درمی‌یابیم که با توجه به رقابت کشورهای دنیا در حوزه علم و فناوری، سرمایه‌گذاری روی این بخش‌ها از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به نصف رساندن تورم به‌منظور کاهش هزینه‌های زندگی مردم و برقراری امنیت مالی و نیز ایجاد اقتصادی قدرتمندتر به‌واسطه ایجاد مشاغل بهتر از اولویت‌های نخست‌وزیر انگلیس به شمار می‌رود. او درباره توان علمی و فناورانه کشور عنوان کرده است که انگلیس را می‌توان یکی از رقبای اصلی آمریکا و چین دانست. انگلیس چهار دانشگاه در جمع 10 دانشگاه برتر دنیا و نیز یک بخش فناوری به ارزش بیش از یک هزار میلیارد دلار در اختیار دارد. تنها هشت شهر دانشگاهی انگلیس در کنار هم، بیشترین استارتاپ‌های میلیارد دلاری تک‌شاخ دنیا را در خود جمع کرده است که تعداد این استارتاپ‌ها بیشتر از مجموع استارتاپ‌های فرانسه و آلمان هستند و این می‌تواند بیانگر بنیه قوی این کشور در حوزه‌های علم و فناوری باشد. با وجوداین که رقبایی چون فرانسه و آلمان با سرعت به سمت سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه‌های علم و فناوری حرکت کرده‌اند، انگلیس هم برای اینکه از این گردونه عقب نماند، باید هر چه سریع‌تر میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را در این دو حوزه افزایش دهد تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد. از این رو سازمان علوم، نوآوری و فناوری را در انگلیس راه‌اندازی کرده‌ایم تا به این واسطه برای رسیدن به مأموریتی مشخص که همان تبدیل شدن به نوآورترین اقتصاد دنیاست، دست پیدا کنیم. وزیر علوم، نوآوری و فناوری انگلیس تاکید کرده است که با رسیدن به این هدف مطرح‌ترین کسب‌وکارهای انگلیس با بهره گرفتن از قابلیت فناوری هوش مصنوعی برای پیش‌بینی احتمال خرابی تجهیزات یا ماشین‌آلات، امکان تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، کاهش زمان خرابی تجهیزات یا استفاده از رایانه‌های کوآنتومی برای کشف داروهای جدید نجات‌بخش آینده بهتری را پیش‌روی خود خواهند داشت.

میشل دونلان، چهارچوب علم و فناوری را که به‌تازگی از سوی دولت ارائه شده، نوعی چشم‌انداز استراتژیک می‌داند که 10 اقدام کلیدی برای دستیابی به اهداف این کشور تا سال 2030 برای آن طراحی شده است. او معتقد است که باید برترین استعدادهای دنیا را در انگلیس گرد هم بیاوریم و برای بهبود آینده صنایع مختلف نیروی کار مهارت دیده تربیت کنیم؛ علاوه‌بر این طراحی زیرساخت‌ها و تعیین سرمایه‌گذاری مشخص برای تجاری‌سازی محصولات فناورانه و تقویت فضایی نظارتی برای حمایت از نوآوری ازجمله اقداماتی است که باید در قالب طرحی بلندپروازانه مورد استفاده قرار گیرد. او اشاره می‌کند که ما در رسیدن به این هدف از هر اهرمی در دولت برای اجرای طرح استفاده کرده و از نزدیک با رهبران صنعت و دانشگاه انگلیس و جهان همکاری خواهیم کرد. او متعهد شده است که اگر در این مسیر با یکدیگر کار کنیم تا سال 2030 به ابرقدرت علم و فناوری تبدیل شویم.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین