• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۳ - ۰۱:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چشم‌انداز نسل جدید ماشین‌ها در دنیا چطور است؟

ویراژ چین در اتوبان تولید ماشین برقی

چین که در تولید خودروهای موتور احتراق داخلی بسیار عقب‌تر از سایر کشورها بود، خودروهای برقی را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری استراتژیک در حوزه جدیدی از خودروسازی می‌دید که در‌صورت شروع زودهنگام می‌توانست برتری داشته باشد.

ویراژ چین در اتوبان تولید ماشین برقی

فرهیختگان: اغلب کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط‌زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. به همین دلیل غول‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، باعث شده بزرگان خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. در این رقابت چین توانسته در سال 2022 با تولید 4 میلیون و 400 هزار خودروی برقی و یک میلیون و 500 هزار خودروی هیبریدی 58 درصد سهم تولید کل جهان را به خود اختصاص دهد و جایگاه اول را کسب کند. بعد از چینی‌ها، آمریکا با اختلاف بسیار زیادی در جایگاه دوم با تولید 800 هزار خودروی برقی و‌ 190 هزار خودروی هیبریدی با سهم 10 درصدی از تولید کل جهان قرار دارد. برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی این است تا سال 2030 تعداد تولید خودروهای برقی به حدود 37 میلیون دستگاه برسد که این میزان معادل 30 درصد از کل تولید خودرو در جهان خواهد بود. البته این میزان به‌شرطی است که انقلابی در تولید خودروهای برقی رخ ندهد و وضعیت تولید به همین منوال ادامه داشته باشد. همچنین طبق برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 سهم چینی‌ها از کل تولید خودروهای برقی به 40 درصد و سهم آمریکا به 21 درصد خواهد رسید. پژوهشگران معتقدند تولید خودروهای برقی در آینده برخی از معادلات جهانی بخش انرژی را نیز تغییر خواهد داد.

عمده‌ترین تولیدات خودرو‌های برقی تحت دو عنوان در بازار وجود دارد: خودروی BEV که به معنای وسایل نقلیه برقی باتری‌دار می‌باشد که این نوع خودرو به‌طور معمول دارای مخزن سوخت یا لوله اگزوز نیستند و فقط به الکتریسیته برای نیروی محرکه متکی هستند. این خودروها نسبت به خودروهای موتور احتراق داخلی، مانند خودروهای بنزینی و دیزلی، گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند. دسته دیگر از خودرو‌ها، خودروی PHEV است که به معنای خودرو‌های برقی پلاگین هیبریدی بوده که از هر دو منبع انرژی بنزین و الکتریسیته استفاده می‌کند و همچنین این توانایی را دارد که صرفا روی باتری کار کند و یا فقط از گاز و بنزین یا ترکیبی از هر دو استفاده کند. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی میزان تولیدات خودرو‌های برقی و هیبریدی در کل جهان در سال 2022 معادل 10 میلیون و 200 هزار دستگاه بوده است. چین در سال 2022 با تولید 4 میلیون و 400 هزار خودروی برقی و یک میلیون و 500 هزار خودروی پلاگین هیبریدی با سهم 58 درصدی از تولید کل جهان در جایگاه اول قرار گرفت و در جایگاه دوم با اختلاف بسیار زیادی آمریکا با تولید 800 هزار خودروی برقی و 190 هزار خودروی هیبریدی با سهم 10 درصدی از تولید کل جهان قرار دارد. بعد از آن آلمان با تولید 470 هزار خودروی برقی و 360 هزار هیبریدی و سهم 8 درصدی، انگلستان با تولید 270 هزار خودروی برقی و 100 هزار هیبریدی با سهم 4 درصدی، فرانسه با تولید 210 هزار خودرو برقی و 130 هزار هیبریدی با سهم 3 درصدی در جایگاه 5 کشور برتر در تولید این خودروها قرار دارند.

چین که در تولید خودروهای موتور احتراق داخلی بسیار عقب‌تر از سایر کشورها بود، خودروهای برقی را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری استراتژیک در حوزه جدیدی از خودروسازی می‌دید که در‌صورت شروع زودهنگام می‌توانست برتری داشته باشد. همچنین به نقش خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا و وابستگی به نفت وارداتی علاقه‌مند بود.

کارشناسان می‌گویند به‌طور‌کلی، سیاست‌های ترویج صنعتی چینی‌ها موثر بوده است. امروزه، هشت مدل از 10 مدل برتر خودرو‌های برقی فروخته شده در چین توسط شرکت‌های چینی ساخته می‌شوند و چین صادرات خودروهای برقی را در سطح جهانی آغاز کرده است. مصرف‌کنندگان چینی می‌توانند از بین نزدیک به 300 مدل خودروی برقی بیشتر از هر جای دیگری، یکی را انتخاب کنند. شرکت‌های چینی نیز بیش از هر کشور دیگری برای توسعه مدل‌های برقی مقرون به صرفه تلاش کرده‌اند. حتی ژاپن با آنکه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خودروسازی به‌شمار می‌رود، اما در عرصه مدل‌های برقی از کشورهای رقیب عقب افتاده است. در سال گذشته از بین خودروسازان این کشور، فقط 4 شرکت تویوتا، نیسان، هوندا و مزدا مدلی برقی به بازار عرضه کرده‌اند. عجیب‌تر اینکه مجموع فروش مدل‌های برقی این 4 برند در سال قبل فقط 168 هزار دستگاه بود که معادل یک درصد از کل فروش آنها می‌شود. عامل موفقیت دیگر چین در جذب مصرف‌کنندگان این است که چین 760 هزار نقطه شارژ سریع و یک میلیون نقطه شارژ عادی نصب کرده که بیشتر از مجموع سایر نقاط جهان است. همانند نروژ، چین نیز مزایای غیر‌پولی را به رانندگان خودروهای برقی عمدتا در سطح شهر تعمیم داده است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار