تبعات ضربه اطلاعاتی و نظامی مقاومت، ادامه‌دار است؛
یک هفته از آغاز «طوفان الاقصی» در فلسطین اشغالی می‌گذرد و همچنان رسانه‌های غربی در تلاشند تا جزئیات بیشتری از حمله «برق‌آسا» و «غافلگیرکننده» گروه‌های مقاومت علیه رژیم‌صهیونیستی را منتشر کنند. بیش از رسانه‌ها، این نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی هستند که می‌خواهند به جزئیات این غافلگیری پی ببرند.
  • ۱۴۰۲-۰۷-۲۲ - ۰۲:۴۴
  • 00
تبعات ضربه اطلاعاتی و نظامی مقاومت، ادامه‌دار است؛
دومینوی شکست رژیم‌صهیونیستی
دومینوی شکست  رژیم‌صهیونیستی

فرهیختگان: یک هفته از آغاز «طوفان الاقصی» در فلسطین اشغالی می‌گذرد و همچنان رسانه‌های غربی در تلاشند تا جزئیات بیشتری از حمله «برق‌آسا» و «غافلگیرکننده» گروه‌های مقاومت علیه رژیم‌صهیونیستی را منتشر کنند. بیش از رسانه‌ها، این نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی هستند که می‌خواهند به جزئیات این غافلگیری پی ببرند. هر دو گروه البته تا اینجای کار معتقدند سرویس‌های نظامی و جاسوسی رژیم‌صهیونیستی، ضربه بزرگی خورده است. روزنامه «نیویورک تایمز» با اشاره به اینکه سرویس‌‌های نظامی و جاسوسی اسرائیل جزو «بهترین‌های جهان» به حساب می‌آیند، رخداد روز شنبه را «شکست‌های عملیاتی و اطلاعاتی» خوانده که منجر به بدترین «نقض دفاعی اسرائیل در نیم قرن گذشته» شده است.

اگرچه برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند چند روز پیش از عملیات، از طریق مصر اطلاعاتی به رژیم‌صهیونیستی در این باره داده شده اما نیویورک‌تایمز نوشته اولین شکست ماه‌ها قبل از حمله به رژیم وارد شده است زیرا روسای امنیتی اسرائیل «فرضیات نادرستی» درمورد میزان تهدیدی که حماس از غزه برای اسرائیل ایجاد می‌کرد، مطرح کردند. حماس در دو جنگ جهاد اسلامی با رژیم شرکت نکرده بود و حتی ماه گذشته، رهبری حماس در توافقی با میانجیگری قطر درگیری‌ها در امتداد مرز پایان داد و این تصور را ایجاد کرد که به دنبال تشدید تنش نیست. این باعث شده بود تا کمی پیش از حمله روز شنبه، اطلاعات اسرائیل وقتی که افزایش فعالیت‌ها در برخی از شبکه‌های شبه‌نظامی غزه را شناسایی کرد و هشدارهایی را به سربازان محافظ مرز ارسال کرد، این پیام‌ها یا به آنها نرسد یا بررسی نشود. ABC NEWS در گزارشی ادعا کرده که 12 سپتامبر (21 شهریورماه) حماس یک ویدئوی تبلیغاتی دو دقیقه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده که تقریبا شبیه‌سازی عملیات روز شنبه بوده است. در این عملیات حماس ماکت یک شهر در کرانه باختری را طراحی کرده و روی آن عملیات‌هایی شبیه روز شنبه را پیاده‌سازی کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، متوجه شد که این شهر ساختگی «هورش یارون»، شهرک اسرائیلی در کرانه باختری فلسطین اشغالی بوده است. «بردلی بومن»، افسر سابق ارتش ایالات متحده که اکنون مدیر ارشد «مرکز قدرت نظامی و سیاسی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»ست، در تحلیل این ویدئو گفته که «حماس عمدا مقامات اسرائیلی را به این باور رسانده است که برای انجام حملات به کرانه باختری به جای غزه آماده می‌شود». این گزاره یعنی آمادگی مقاومت برای طراحی عملیات در کرانه باختری، برای صهیونیست‌ها تقریبا مسجل بود چراکه دو هفته قبل از عملیات شبیه‌سازی شده حماس، «صالح العاروری»، معاون دفتر سیاسی حماس، هوشمندانه با المیادین گفت‌و‌گو کرد و به‌گونه‌ای سخن گفت که گویا قرار است کرانه باختری هدف باشد. او از قدرتمندتر شدن مقاومت در کرانه باختری گفته و از تمامی جوانان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی خواسته بود تا «به هر نحو ممکن» در مقاومت شرکت کنند. العاروری همچنین به صهیونیست‌ها هشدار داده بود اگر به سیاست‌های افراطی‌شان ادامه دهند «جنگی همه‌جانبه در منطقه ایجاد خواهند کرد.»

حماس برای گمراه کردن صهیونیست‌ها حتی در تماس‌هایی که توسط ماموران اطلاعاتی اسرائیل شنود می‌شد، این حس را نیز به وجود آورده بودند که آنها به دنبال «اجتناب از جنگ دیگری با اسرائیل» در آینده نزدیک هستند. مجموع این طراحی مقاومت، باعث شد تا هفته قبل هنگامی که مقامات اطلاعاتی اسرائیل به روسای ارشد امنیتی در مورد فوری‌ترین تهدیدات برای دفاع اطلاع دادند، آنها بر خطرات ناشی از لبنان در امتداد مرز شمالی اسرائیل تمرکز کنند.

صهیونیست‌ها با کنار هم قرار دادن این تهدید و عملیات شبیه‌سازی شده، مطمئن بودند باید نیرو و لجستیک بیشتری را در کرانه باختری مستقر کنند. این یعنی مقاومت گام نخست را به درستی برداشته بود و سرویس‌های جاسوسی رژیم را فریب داده بود.

ساعت 7 صبح روز 7 اکتبر، عملیات نه از کرانه باختری که از غزه آغاز شد. یکی از اصلی‌ترین اقدامات مقاومت، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای غیرفعال کردن ایستگاه‌های ارتباطی ارتش رژیم‌صهیونیستی بود تا از این طریق، نظارت از راه دور سربازان اسرائیلی مختل شود. این پهپادها که حامل مواد منفجره بودند، علاوه‌بر از کار انداختن این ایستگاه‌ها، مسلسل‌های کنترل از راه دور را که اسرائیل در استحکامات مرزی خود نصب کرده بود، منهدم کردند و ابزار کلیدی برای مبارزه با حمله زمینی را از بین بردند. پیش از آن، حماس با شلیک 5 هزار موشک و راکت، شهرک‌های صهیونیست را زیر آتش سهمگین قرار داد. برخی گزارش‌های تاییدنشده حتی حکایت از عملیات سایبری در این نبرد دارد. اما تا این لحظه این موضوع تایید یا رد نشده است. به موازات از کار افتادن ایستگاه‌های نظارتی بولدوزرها وارد میدان شدند تا بیش از 30 نقطه در حصار مرزی که با دیوارهای 6 متری دوبل محافظت می‌شد را باز کنند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰