• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۰ - ۰۴:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمایه‌گذاری روی رشته‌هایی که در آنها غایب بودیم، چقدر برای ورزش ما سودآور است؟

راهکاری برای صعود در بازی‌های آسیایی

بازی‌های آسیایی هانگژو به اتمام رسید و مدال‌های رشته‌های مختلف آن توزیع شد. اگر پای ثابت بازی‌ها بوده باشید، در میان اسامی رشته‌هایی که در آن مدال توزیع شد، شاید اسم برخی‌شان را هم نشنیده باشید یا در جریان نباشید چه ورزشی هستند، رشته‌هایی که ورزشکاری از ایران برای شرکت در آن اعزام نمی‌شود اما هست و مدال‌آور هم هست.

راهکاری برای صعود در بازی‌های آسیایی
یگانه عصاری، خبرنگار:بازی‌های آسیایی هانگژو به اتمام رسید و مدال‌های رشته‌های مختلف آن توزیع شد. اگر پای ثابت بازی‌ها بوده باشید، در میان اسامی رشته‌هایی که در آن مدال توزیع شد، شاید اسم برخی‌شان را هم نشنیده باشید یا در جریان نباشید چه ورزشی هستند، رشته‌هایی که ورزشکاری از ایران برای شرکت در آن اعزام نمی‌شود اما هست و مدال‌آور هم هست. یکی از آنها رشته‌ای مانند پنجاک سیلات است که نامش را برای اولین بار در دوره قبلی بازی‌های شنیدیم و این بار نه! اما این رشته‌ها چقدر مدال‌آورند و چقدر باعث پیشرفت رقبای ایران در جدول مدالی می‌شوند؟ با نگاهی به این لیست متوجه می‌شویم که با توجه به چنین ورزش‌هایی می‌توانیم صعود مناسبی در جدول داشته باشیم.
انواع ژیمناستیک( هنری، ترامپولین، ریتمیک و... )
یکی از اتفاق‌های خوبی که امسال برای کاروان اعزامی کشورمان به بازی‌های هانگژو افتاد، مدال نقره مهدی الفتی بود که در بخش پرش خرک به دست آمد. مدالی که برای اولین بار تیم ژیمناستیک و کاروان ایران در این رشته را روی سکو برد. نکته مهم اینجاست که این رشته، بخش‌های مختلفی دارد که ایران در هیچ یک از آنها شرکت نمی‌کند. ترامپولین، ژیمناستیک هنری، ژیمناستیک ریتمیک و... . رشته‌ای که بسیار مدال‌آور هم هست. ایران امسال در دارحلقه و پرش خرک نماینده داشت. در این مواد 27 مدال توزیع می‌شود.
اسکیت بورد
مدال ترانه احمدی در اسکیت یکی دیگر از اتفاق‌های خوب امسال بود، این در حالی است که دیگر نمایندگان کشورمان نیز اگرچه موفق به کسب مدال نشدند اما رکوردها را جابه‌جا کردند. اسکیت اما بخش دیگری هم دارد، که اسکیت بورد نام دارد و ایران نماینده‌ای در آن ندارد. در این رشته حداقل 24 مدال توزیع می‌شود.
دراگون بوت
یکی از زیرشاخه‌های قایقرانی است که اگرچه در ایران به صورت فعال دنبال می‌شود اما نماینده‌ای در آسیا نداریم. قایقرانی البته مواد دیگری هم دارد؛ سیلینگ، آب‌های خروشان، کانو، رویینگ دو و چهار نفره و... که مهسا جاور و زینب نوروزی در ماده آخر موفق به کسب مدال نقره شدند.
انواع شنا (ماراتن، هنری، شیرجه)
یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های بازی‌های آسیایی و المپیک شناست که تیم کشورمان اگرچه معمولا در این رشته نماینده‌ داشته اما هرگز از آنها انتظار مدال نداشته‌ایم. شنا، شنای ماراتن، شنای هنری، شیرجه و... مواد مختلف این رشته هستند که ما معمولا فقط در اولی و آخری نماینده داریم. در این چهار ماده از شنا، 24 مدال توزیع می‌شود.
سه‌گانه (شنا، دو، دوچرخه‌سواری)
یکی از معروف‌ترین و پرتماشاگرترین رشته‌های بازی‌های آسیایی که ایران در آن نماینده‌ای ندارد. ورزشکاران این رشته در سه ماده دوومیدانی، شنا و دوچرخه‌سواری شرکت می‌کنند و مدال‌های بسیاری نیز در این رشته توزیع می‌شود. این رشته در بخش بانوان، آقایان و میکس برگزار می‌شود که درنهایت 9 مدال توزیع می‌شود.
پنج‌گانه مدرن
یکی دیگر از رشته‌های بازی‌های آسیایی هانگژو که البته طبق اعلام سایت رسمی بازی‌ها، آخرین سالی بود که به این صورت برگزار می‌شد و از المپیک پاریس برخی مواد و قوانین آن تغییر خواهد کرد. در این رشته بازیکنان در پنج رشته سوارکاری، شمشیر اپه، دوومیدانی، شنای فری‌استایل و تیراندازی با هم رقابت خواهند کرد. در این رشته 9 مدال در مواد مختلف به ورزشکاران اهدا می‌شود.
دوچرخه‌سواری
این رشته انواع مختلفی دارد که ورزشکاران ایرانی تنها در چند ماده آن رقابت می‌کنند. دوچرخه‌سواری کوهستان، پیست، دوچرخه‌سواری جاده و مسابقات bmx انواع مختلف این رشته هستند. دوچرخه‌سواران ایران در دو بخش کوهستان و پیست حضور داشتند. 16 مدال در این رشته‌ها به ورزشکاران اهدا خواهد شد.
شمشیربازی
این رشته در سه ماده در بازی‌های آسیایی برگزار شد؛ سابر، اپه و فلوره که ورزشکاران ایرانی تنها در رشته سابر با رقبا به رقابت پرداختند. ورزشکاران اپه و فلوره ایران به دلیل احتمال کم مدال‌آوری به مسابقات اعزام نشدند. اتفاقی که البته در شمشیربازی باعث حواشی بسیاری هم شد. در این رشته 27 مدال توزیع می‌شود.
سایر رشته‌ها
چندین رشته دیگر در بازی‌های آسیایی امسال وجود داشت که کشور ما هیچ نماینده‌ای در آن نداشت. سافت‌ بال، بیسبال، گلف، اسکواش، سپک تاکرا، ورزش‌های رایانه‌ای و... نمونه‌هایی از این رشته‌ها هستند که کشور ما ورزشکار اعزامی به آن ندارند و این در صورتی است که برخی از آنها در ایران به صورت فعال دنبال می‌شود. نکته حائز اهمیت این رشته‌ها، تعداد بالای مدال‌آوری دیگر کشورها در این رشته‌ها است.
عملکرد رقبا در ورزش‌هایی که غایب بودیم
چین تایپه: چین تایپه که درنهایت موفق به کسب رتبه ششم شد، موفق به کسب 3 مدال در ژیمناستیک هنری، 1 مدال نقره در بیسبال، 1 مدال در گلف، 1 مدال برنز در سافت بال شد.
هند: یکی از نکات قابل توجه مدال‌آوری هندی‌ها مدال‌های پرتعداد آنها در رشته اسکواش است. هندی‌ها در اسکواش موفق به کسب 5 مدال و در کریکت که ورزش اصلی هند است موفق به کسب 2 مدال طلا شدند. آنها همچنین در هاکی موفق به کسب یک مدال طلا و برنز، در سپک تاکرا یک برنز و در گلف یک مدال نقره گرفتند.
تایلند: کشور تایلند موفق به کسب 4 مدال طلا در رشته سپک‌تاکرا، 4 مدال در ورزش‌های رایانه‌ای، 3 مدال در دراگون بوت و 2 مدال در جوجیستو شد.
قزاقستان: تیم قزاقستان موفق به کسب مدال در رشته‌های ژیمناستیک، کوراش، واترپلو، بوکس و والیبال ساحلی شد. رشته‌هایی که ایران یا در آن نماینده‌ای نداشت یا موفق به کسب مدال نشد.
هنگ‌کنگ: دارنده مدال طلای راگبی، گلف و اسلحه فلوره در بازی‌های آسیایی 2022. سه مدال ارزشمند برای هنگ‌کنگ که این کشور را در جدول توزیع مدال بالا برد. مدال برنز گلف و اسکواش را هم به مدال‌های این کشور اضافه کنید.
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک