• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۰ - ۰۳:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کدام فدراسیون‌ها در بازی‌های آسیایی 2022 ناکام بودند؟

مدال‌هایی که آب شدند

پرونده نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی یکشنبه 16 مهرماه به صورت رسمی بسته شد. رقابت‌هایی که به دلیل بیماری کووید 19 با یک سال تاخیر در سال 2023، اما با همان اسم بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو برگزار شد تا کشورهای قاره آسیا با مشخص شدن نتایج رشته‌های مختلف ارزیابی دقیقی از روند فعالیت ورزشی کشور خود در چهار سال گذشته داشته باشند.

مدال‌هایی که آب شدند

مهدی منصرف، خبرنگار: پرونده نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی یکشنبه 16 مهرماه به صورت رسمی بسته شد. رقابت‌هایی که به دلیل بیماری کووید 19 با یک سال تاخیر در سال 2023، اما با همان اسم بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو برگزار شد تا کشورهای قاره آسیا با مشخص شدن نتایج رشته‌های مختلف ارزیابی دقیقی از روند فعالیت ورزشی کشور خود در چهار سال گذشته داشته باشند. ورزشی که در سالیان اخیر صرف کار‌کرد ورزشی خود را در دنیا از دست داده است و بسیاری از کشورها با توجه به اهمیت ورزش در جوامع خود به دنبال انتقال پیام‌های بسیاری از طریق مسابقات و رویدادهای مختلف هستند.
المپیک آسیایی هانگژو نکات و درس‌های بسیاری برای مسئولان ورزش کشور داشت و قطعا آنها به خوبی متوجه شدند که بسیاری از کشورها برای تغییر نگرش دنیا چه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در ورزش خود داشتند تا با موفقیت نه‌تنها باعث نشاط و شادی عمومی در جوامع خود شوند، بلکه نام کشور خود را بیش از پیش در دنیا بر سر زبان‌ها بیندازند. شاید تا سالیان گذشته هیچ‌گاه علاقه‌مندان ورزش و مسئولان ورزش کشورمان در تصورات خود روزی را نمی‌دیدند که برای کسب جایگاه بهتر در بازی‌های آسیایی چشم‌انتظار نتایج ورزشکاران بحرینی و کره‌شمالی باشند، اما در این دوره و در پایان مسابقات به خوبی نفس این دو کشور را پشت سر خود احساس کردند. در دوره‌های گذشته همواره رقابت کاروان ایران با کشور ازبکستان برای کسب جایگاه پنجم و ششم بود، اما در هانگژو مشخص شد که علاوه‌بر روند صعودی ورزش ازبکستان ما نیز روند نزولی را دنبال کردیم. اما در رقم خوردن سقوط یک‌پله‌ای کاروان ورزشی ایران بخشی از فدراسیون‌های ورزشی با نتایج ناامید‌کننده بیشترین نقش را داشتند که قصد داریم در این مطلب به بررسی فدراسیون‌هایی که انتظارات را برآورده نکردند، بپردازیم.

وزنه‌برداری
رشته المپیکی وزنه‌برداری با توجه به جایگاه و سابقه آن در تاریخ ورزش کشورمان در المپیک و بازی‌های آسیایی یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای بدترین عملکرد در میان رشته‌های ورزشی کشورمان است. وزنه‌برداری در هانگژو تا روز آخر برگزاری رقابت‌هایش در حسرت مدال بود و درنهایت با مدال نقره علی داوودی به کار خود پایان داد. این نتایج در شرایط کسب شد که در دوره گذشته مسابقات این رشته با کسب 2 مدال طلا پس از کشتی که 5 مدال طلا کسب کرد؛ در کنار رشته‌های دو طلایی دیگر مانند کاراته، تکواندو، ووشو، کبدی و دوومیدانی قرار گرفت. علاوه‌بر کسب دو مدال طلا در جاکارتا، این رشته مدال نقره نیز به دست آورد تا نقش خود را در کاروان ورزشی کشورمان به خوبی ایفا کند. وزنه‌برداری با نتایج هانگژو زنگ خطر عدم کسب مدال در المپیک پاریس را به صدا درآورد تا نگرانی مسئولان ورزش کشورمان بیشتر شود.
تکواندو
با حضور پرافتخارترین المپین تاریخ ورزش کشورمان در راس مدیریت رشته تکواندو انتظار می‌رفت شاهد بازگشت این رشته به روزهای اوج خود باشیم، اما نه‌تنها هنوز خبری از روزهای خوب نیست، بلکه برای اولین بار در تاریخ حضور این رشته در بازی‌های آسیایی شاهد عدم کسب مدال طلا توسط تکواندو بودیم.
ملی‌پوشان تکواندو کشورمان در هانگژو در مجموع مسابقات کیوروگی و پومسه موفق به کسب سه مدال نقره و پنج مدال برنز شدند و با جای خالی مدال طلا انتظارات علاقه‌مندان ورزش و تکواندو را برآورده نکردند. موضوعی که مسئولان ورزش کشورمان نیز بارها به آن اشاره کردند. این نتایج‌ در حالی این دوره برای تکواندو کسب شد که در جاکارتا این رشته موفق به کسب دو مدال طلا، سه نقره و سه برنز شده بود و پس از کشتی و کاراته سومین فدراسیون موفق لقب گرفته بود. شاید تنها دلخوشی علاقه‌مندان تکواندو بعد از پایان این مسابقات جوانگرایی تیم کشورمان باشد که ما را به آینده این نفرات امیدوار نگه می‌دارد.

کاراته
کاراته همواره یکی از رشته‌های موفق کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های آسیایی بوده است که به خوبی نقش خود را در سبد مدالی ورزش کشورمان ایفا می‌کرد، اما در هانگژو به خوبی مشخص شد که حتی اگر کشوری در رشته‌ای یکی از قطب‌های دنیا باشد نیز با عدم حضور در مسابقات متضرر خواهد شد. کاراته در شرایطی در هانگژو حاضر شد که روند نزولی آن از بعد از کسب مدال طلای تاریخی سجاد گنج‌زاده در تنها المپیک خود در توکیو شروع شده بود. در این دو سال کاراته ایران به دلایلی در مسابقات جهانی امارات حاضر نشد و پس از آن نیز یکی بعد از دیگری حضور در مسابقات کاراته وان را از دست داد تا به وضوح از مناسبات سرمایه‌گذاری کشورها در این رشته جا بماند. اتفاقی که نتیجه آن کسب یک مدال طلا و دو برنز شد که فاصله بسیاری با نتیجه دوره گذشته و کسب دو مدال طلا، سه نقره و سه برنز داشت.

کبدی
رشته کبدی یکی دیگر از رشته‌هایی بود که در این دوره نتوانست عملکرد فوق‌العاده خود در جاکارتا را تکرار کند و با تبدیل دو مدال طلای خود به دو مدال نقره همانند رشته‌های وزنه‌برداری، تکواندو و کاراته نقش اصلی را در کاهش مدال‌های طلای کاروان کشورمان ایفا کرد. البته شاید نتوان رشته کبدی را با توجه به حضور هند در بازی‌های آسیایی به‌عنوان یکی از قطب‌های این رشته در میان رشته‌های ناکام قرار داد، اما بالابردن توقعات در دوره گذشته باعث شد تا نتایج این رشته در این دوره چندان مورد توجه قرار نگیرد.

دوومیدانی
هرچند در رشته دوومیدانی کسب مدال طلای حسین رسولی در پرتاب دیسک این امیدواری را ایجاد کرد تا در سالیان پس از احسان حدادی، ایران همچنان مدعی اصلی کسب مدال طلای این ماده در بازی‌های آسیایی باشد، اما کاهش یک مدال طلا نسبت به دوره گذشته باعث شد تا توقعات از دوومیدانی نیز برآورده نشود. دوومیدانی در هانگژو با کسب یک مدال طلا و یک نقره در پرتاب دیسک به کار خود خاتمه داد؛ در حالی که در جاکارتا علاوه‌بر طلای احسان حدادی در پرتاب دیسک، حسن کیهانی نیز در دوی 3000 متر با مانع به مدال طلا رسیده بود و امیر مرادی نیز در 1500 متر نقره کسب کرده بود.

بسکتبال
روند نزولی بسکتبال ایران در سالیان گذشته در بازی‌های آسیایی نیز به خوبی خود را نشان داد و این رشته پرطرفدار با دست خالی به کشورمان بازگشت. بسکتبال در حالی پس از دو مدال نقره در دو دوره گذشته این بار به مدال نرسید که در دوره گذشته در بسکتبال سه نفره نیز مدال برنز را کسب کرده بود. تبدیل دو مدال به دست خالی بسکتبال این فدراسیون را نیز در زمره ناکامان قرار می‌دهد.

جودو
قراردادن رشته جودو در میان رشته‌های ناکام با توجه به اتفاقات چهار سال اخیر این رشته و تعلیق از حضور در میادین ورزشی شاید خیلی منصفانه نباشد. جودو در حالی با سه جودوکار در بازی‌های آسیایی حاضر شد که تنها در فاصله چند روز قبل از این مسابقات دوران تعلیقش به پایان رسید و طبیعتا نباید با این شرایط توقع کسب مدال از این رشته داشت. جودو در جاکارتا موفق به کسب یک مدال نقره و یک برنز شده بود، اما این بار فرصت مدال‌آوری برای کاروان کشورمان را پیدا نکرد و تنها به امید روزهای روشن پس از تعلیق در مسابقات حاضر شد.

واترپلو
یکی دیگر از رشته‌هایی که نتوانست مدال دوره گذشته خود را در هانگژو تکرار کند، رشته واترپلو بود. واترپلو پس از کسب مدال برنز در بازی‌های آسیایی گذشته این بار نیز فرصت مدال‌آوری در مسابقات را داشت، اما شکست در دیدار رده‌بندی مقابل قزاقستان رویای کسب مدال این رشته را برای دومین دوره متوالی بر باد داد.

قایقرانی
قایقرانی در هانگژو موفق به کسب مدال شد، اما توقعات را با توجه به 24 ورزشکار اعزامی برآورده نکرد. علیرضا سهرابیان، رئیس این فدراسیون حتی در مقطعی از احتمال دو رقمی شدن مدال‌های این رشته در بازی‌های آسیایی صحبت کرده بود، اما بعدها و قبل از اعزام مدعی شد که این صحبت‌ها را قبل از کاهش دو‌متری آب دریاچه آزادی مطرح کرده است. با این حال قایقرانی نه‌تنها در هانگژو در کسب مدال دو رقمی نشد؛ بلکه هفت مدال بازی‌های آسیایی جاکارتایش به پنج مدال نزول پیدا کرد. قایقران‌ها در هانگژو دو مدال نقره و سه برنز کسب کردند؛ در حالی که دوره گذشته به چهار مدال نقره و سه برنز رسیده بودند.

تیراندازی
تیراندازی در هانگژو دقیقا دستاورد جاکارتا را با کسب یک مدال برنز تکرار کرد، اما برای رشته‌ای که در المپیک توکیو توسط جواد فروغی به مدال طلای المپیک دست پیدا می‌کند، قطعا این نتیجه یک شکست بزرگ است. کسب جایگاه بیست و ششمی قطعا به هیچ عنوان شایسته پرچمدار کاروان ورزشی کشورمان و دارنده مدال طلای المپیک نبود. از رشته‌ای که از سال گذشته ملی‌پوشانش در دو گروه و زیر نظر دو سرمربی جداگانه کار می‌کردند طبیعتا نباید توقع نتایج درخشان داشت و شاید حالا بعد از هانگژو مسئولان این رشته متوجه تصمیمات اشتباه خود شده باشند. اعزام 17 ورزشکار و حضور نام‌های‌ شناخته‌شده‌ای مانند جواد فروغی دارنده مدال طلای المپیک، نجمه خدمتی، دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون، الهه احمدی، دارنده سه مدال نقره و یک برنز بازی‌های آسیایی گوانگژو و اینچئون در بخش تیمی و انفرادی، هانیه رستمیان، پوریا نوروزیان و امیر جواهر‌خو و شرمینه چهل امیرانی باعث بالا رفتن توقعات شده بود اما این رشته نیز نام خود را در میان ناکامان ثبت کرد.
شمشیربازی
شمشیربازی نیز از رشته‌هایی بود که از لحاظ مرغوبیت مدال نسبت به دوره گذشته با افت مواجه شد. این رشته در دوره گذشته یک مدال نقره و یک مدال برنز کسب کرد، اما در این دوره رنگ تک مدال نقره آن به برنز تبدیل شد تا با دو مدال برنز به کار خود پایان دهد.

تیراندازی با کمان
تیراندازی با کمان نیز با 10 ورزشکار اعزامی یکی دیگر از رشته‌هایی بود که توقع کسب مدال از آن در بازی‌های آسیایی هانگژو می‌رفت. رشته‌ای که تنها تصویر قابل بحث از آن اشک‌های غلامرضا شعبانی‌بهار، رئیس فدراسیونش بعد از ناکامی در کسب مدال بود.

بوکس
برای رشته‌ای که حواشی آن در سال گذشته از متنش پررنگ‌تر بود، ناکامی در هانگژو اتفاقی طبیعی بود. البته پس از قرعه‌کشی مسابقات بسیاری از کارشناسان این رشته اعتقاد داشتند از تیم پنج‌نفره کشورمان می‌توان انتظار دو مدال برنز داشت. انتظاری که با توجه به صحبت‌های روح‌الله حسینی، رئیس فدراسیون قبل از مسابقات که شانس کسب دو تا سه مدال را برای این رشته قائل شده بود، بیشتر نیز شده بود. اما درنهایت بوکس نیز با شکست‌های سریالی بدون مدال به ایران بازگشت تا تنها در دو دوره حضور در بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال نشده باشد.

فوتبال
بدون شک یکی از بزرگ‌ترین ناکامان بازی‌های آسیایی هانگژو فدراسیون فوتبال است. فدراسیونی که با توجه به قرعه‌کشی مسابقات و حریفانش در صورتی که خودش نمی‌خواست هم حداقل باید برای مدال برنز تلاش می‌کرد، اما شکست عجیب و ناباورانه در مقابل ویتنام در مرحله یک‌چهارم نهایی لقب ناکام بزرگ هانگژو را برای آن به ارمغان آورد. تیمی که فدراسیون فوتبال برای اعزامش به بازی‌هایی آسیایی فعالیت همه باشگاه‌هایش را به حالت تعطیلی درآورده بود تا درنهایت مغلوب تیمی شود که پس از بردن ایران دو شکست‌ پرگل را در نیمه‌نهایی و رده‌بندی تجربه کرد.

اسکیت
رشته اسکیت با کسب نخستین مدال خود در تاریخ بازی‌های آسیایی می‌تواند نام خود را در میان رشته‌های موفق کاروان ورزشی کشورمان کسب کند. اما اعزام هشت ورزشکار و قول هنرجو، رئیس این فدراسیون برای کسب چهار مدال در این مسابقات باعث شده بود تا این رشته حتی بتواند در میان رشته‌های ناکام نیز قرار بگیرد. ترانه احمدی یکی دیگر از دختران شایسته ورزش کشورمان بود که در این مسابقات و در ماده فری‌استایل به مدال نقره رسید و تاریخ‌ساز شد، اما نباید عملکرد رومینا سالک را نیز در این مسابقات فراموش کرد. سالک در دور مقدماتی با ثبت رکورد 4.254 صدم ثانیه توانست رکورد انفرادی جهان را بشکند، اما با شکست مقابل حریف خود درنهایت چهارم شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار