• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۰ - ۰۳:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
از سورپرایز تنیس روی میز تا مدال تاریخی ژیمناستیک؛

ورزش‌هایی که در هانگژو 2022 انتظارات را برآورده کردند

در تحلیل دلایل سقوط کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو، نباید از اتفاقات مثبت و موفقیت‌های ورزش کشورمان در این مسابقات غافل شد. قطعا دیده شدن ضعف‌ها و برطرف کردن آنها یکی از اصول موفقیت است، اما صرف توجه به نیمه‌خالی لیوان نیز باعث خواهد شد از نیمه‌پر و تاریخ‌سازی برخی رشته‌ها و ورزشکاران مسابقات نیز غافل بمانیم.

ورزش‌هایی که در هانگژو 2022 انتظارات را برآورده کردند

مهدی منصرف، خبرنگار:در تحلیل دلایل سقوط کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو، نباید از اتفاقات مثبت و موفقیت‌های ورزش کشورمان در این مسابقات غافل شد. قطعا دیده شدن ضعف‌ها و برطرف کردن آنها یکی از اصول موفقیت است، اما صرف توجه به نیمه‌خالی لیوان نیز باعث خواهد شد از نیمه‌پر و تاریخ‌سازی برخی رشته‌ها و ورزشکاران مسابقات نیز غافل بمانیم. قطعا درخشش دختران سرزمین‌مان در بازی‌های آسیایی این دوره و پتانسیل‌های بالای ورزش بانوان در کشورمان از اتفاقات بسیار خوبی بود که باید در‌جهت تقویت آنها گام‌های حمایتی بیشتر برداشت. موفقیت تنیس‌روی‌میز در مهد این رشته و قاره آسیا دیگر نکته‌ای بود که حتی در جامعه کشورمان نیز اثرات خود را گذاشته بود و تا چند روز درخشش ملی‌پوشان ورود زبان مردم بود. در ادامه قصد داریم با بررسی تک‌تک فدراسیون‌های موفق حالا از نیمه ‌پر لیوان نیز صحبت کنیم تا با حمایت‌های بیشتر در دوره‌های آینده ضمن تداوم این موفقیت‌ها به دستاوردهای بهتری نیز برسیم.

کشتی
جایگاه ورزش اول کشور در میان مردان و علاقه‌مندان ورزش باعث شده است تا همواره و در تمامی رویدادها بیشترین توقع از این رشته وجود داشته باشد. کشتی در این دوره با شرایط بسیار خاص در بازی‌های آسیایی حاضر شد. برگزاری مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی در فاصله بسیار کوتاه تا بازی‌های آسیایی باعث شده بود تا نگرانی‌های بسیاری درخصوص مصدومیت و حتی عدم موفقیت ورزشکاران کشورمان در هانگژو وجود داشته باشد. اتفاقی که درنهایت باعث شد مسئولان فدراسیون کشتی و کادرفنی تیم‌های ملی در برخی اوزان دست به جابه‌جایی نفرات بزنند، اما درنهایت شاکله نفرات عنوان‌دار و ستاره‌های کشتی فرنگی و آزاد را به این مسابقات اعزام کنند. اقدامی که نتیجه آن کسب 10 مدال در مجموع 12 وزن رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد بازی‌های آسیایی بود تا این‌بار نیز کشتی سربلند از بازی‌های آسیایی خارج شود. کسب 5 مدال طلا، 4 نقره و یک برنز ملی‌پوشان کشتی باعث شد تا این‌بار نیز این فدراسیون بهترین عملکرد و مهم‌ترین نقش را در جایگاه کاروان ورزشی کشورمان داشته باشد. نکته مهم دیگر نیز عملکرد بهتر این رشته نسبت به دوره گذشته است. کشتی در جاکارتا نیز موفق به کسب 5 مدال طلا شده بود، اما در مجموع مدال‌های نقره و برنز عملکرد ضعیف‌تری نسبت به این دوره داشت و تنها 3 برنز کسب کرده بود. البته بازی‌های آسیایی این فرصت را به کادرفنی تیم‌های ملی کشورمان داد تا متوجه برخی از نقطه‌ضعف‌های کشتی‌گیران شوند و این موضوع قطعا در فاصله یک‌ساله تا المپیک پاریس بهترین اتفاق ممکن بود.

ووشو
در روزهای ابتدایی مسابقات که بسیاری از رشته‌ها به‌خصوص تکواندو در کسب مدال طلا توفیقی نداشتند، حضور و درخشش ووشوکاران اتفاق بسیار ویژه‌ای بود. ووشو که این‌بار علاوه‌بر ساندا و تالو یک یار کمکی نیز به‌عنوان کوراش در کنار خود داشت تا در مجموع این دو رشته با کسب 3 مدال طلا، 7 نقره و 2 برنز بهترین کمیت مدالی را داشته باشد و بعد از کشتی نیز دومین فدراسیون در بعد کیفیت مدال باشد. نمایندگان ووشو ایران با کسب 6 مدال از 6 فرصت در بخش ساندا (مبارزه) موفق به ثبت رکورد 100 درصدی مدال شدند و اتفاق بسیار مثبتی را برای ورزش کشورمان رقم زدند. در تالو نیز زهرا کیانی همانند دوره گذشته با تکرار مدال نقره خود نام خود را به‌عنوان تنها بانوی تالوکار موفق به کسب مدال در بازی‌های آسیایی برجسته‌تر کرد. کسب 2 مدال طلا، 4 نقره و یک برنز در هانگژو باعث شد تا ووشو نسبت به دوره گذشته نیز با کسب یک مدال برنز عملکرد بهتری داشته باشد و شرایط خوب خود را همچنان تداوم ببخشد. البته با وجود درخشش ووشوکاران مسئولان این فدراسیون نباید از کنار برخی ضعف‌ها نیز به‌راحتی عبور کنند. روند ملی‌پوشان تالو پسران در سال‌های گذشته باعث شده بود تا این بار خوشبینی بیشتری برای مدال‌آوری در تالو وجود داشته باشند، اما این مهم محقق نشد تا همچنان تک مدال برنز احسان پیغمبری در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو تنها مدال تالوی مردان در تاریخ بازی‌های آسیایی باشد.

کوراش
همان‌طور‌که در بالا اشاره شد، حضور کوراش در مجموعه فدراسیون ووشو باعث شده بود تا درخشش این فدراسیون بیشتر از گذشته نیز به‌چشم بیاید. کوراش در این دوره بازی‌های آسیایی نیز نه‌تنها روند خوب خود را حفظ کرد، بلکه نسبت به دوره گذشته نیز روند صعودی داشت. کوراش در دوره گذشته موفق به کسب یک مدال طلا، یک نقره و 2 برنز شده بود، اما در هانگژو ضمن حفظ تک‌مدال طلای خود، موفق به کسب 3 مدال نقره و یک برنز نیز شد. همچنین در این رشته برای نخستین‌بار بانوان ما موفق به کسب مدال شدند و دو مدال نقره و یک برنز کسب کردیم که نوید آینده‌ای روشن را در این بخش می‌دهد.

والیبال
بدون‌شک صحبت از موفقیت والیبال در بازی‌های آسیایی در روزهایی که این رشته با نتایج ضعیف در مسابقات کسب سهمیه المپیک، زیر شدیدترین انتقادات قرار دارد و با استعفای بهروز عطایی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، شاید چندان قابل پذیرش نباشد. اما نمی‌توانیم از این واقعیت نیز گذر کنیم که این رشته برای سومین دوره متوالی موفق به تکرار مدال طلای خود شد تا همچنان اقتدار خود را در این مسابقات ثابت نگه دارد. البته حضور ژاپن با تیم دوم خود در مسابقات شاید در کسب مدال طلای کشورمان بی‌تاثیر نباشد، اما نباید از این نکته گذشت که ملی‌پوشان کشورمان در دیدار فینال موفق به شکست چینی شدند که مدت‌ها برای مدال طلای این مسابقات برنامه‌ریزی کرده بود و از حمایت تماشاگران پرتعداد خود نیز بهره‌مند بود.

تنیس‌روی‌میز
تاریخ‌سازی تنیس‌روی‌میز در هانگژو قطعا یکی از اتفاقات بسیار ویژه ورزش کشورمان بود. جایی که تیم تنیس روی میز کشورمان در بخش تیمی با شکست ژاپن تیم شماره چهار رنکینگ جهان به دیدار نیمه‌نهایی صعود کرد و موفق به کسب مدال برنز مسابقات شد. درخشش برادران عالمیان و امیرحسین هدایی در دیدار مقابل ژاپن قطعا تا سال‌های سال از ذهن علاقه‌مندان ورزش و تنیس‌روی‌میز پاک نخواهد شد. تنیس‌روی‌میز در کنار مدال تیمی در بخش دوبل نیز موفق به کسب اولین مدال خود در تاریخ مسابقات آسیایی شد و برادران عالمیان در این بخش نیز نام خود را در تاریخ این رشته ثبت کردند. تنیس‌روی‌میز در‌حالی روند رو به رشد خود را در هانگژو ادامه داد که در دوره گذشته نیز در بخش انفرادی توسط نوشاد عالمیان موفق به کسب مدال برنز شده بود و این بار تعداد مدال‌های خود را افزایش داد. البته نوشاد عالمیان در بخش انفرادی نیز تنها یک گام تا تکرار مدال برنز خود فاصله داشت، اما درنهایت مغلوب هاریموتو نفر چهارم رنکینگ جهان از ژاپن شد.
ژیمناستیک
وضعیت فدراسیون ژیمناستیک در سالیان گذشته به‌گونه‌ای بود که حتی تا آخرین روزهای اعزام نیز مشکلاتی در اعزام برخی ملی‌پوشان وجود داشت. موضوعی که طبیعتا باعث شده بود هیچ انتظاری از این رشته مانند دوره‌های گذشته وجود نداشته باشد، اما مهدی الفتی ستاره‌ای بود که در ناامیدترین روزهای این رشته در هانگژو در پرش از خرک درخشید و با کسب مدال نقره پس از 80 سال در این رشته تاریخ‌سازی کرد. قطعا مدال الفتی از مدال‌هایی است که کمترین نقش را می‌توان برای متولیان این رشته قائل شد و مهم‌ترین تاثیر را باید در استعدادهای جوانان کشورمان جست‌وجو کرد. الفتی با کسب مدال در هانگژو نشان داد که در‌صورت سرمایه‌گذاری، مدال‌آوری در رشته‌های مادر و پر مدالی مانند ژیمناستیک نیز دور از دسترس نیست.

دوچرخه‌سواری
برای رشته دوچرخه‌سواری که در گذشته در بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال طلا می‌شد، اما روند نزولی سالیان اخیرش باعث فراموشی این اتفاقات شده بود؛ مدال‌آوری فرانک پرتوآذر اتفاق بسیار ویژه‌ای بود. پرتوآذر در شرایطی در هانگژو تاریخ‌ساز شد و نام خود را به‌عنوان اولین مدال‌آور زنان دوچرخه‌سواری در بازی‌های آسیایی ثبت کرد که در ماه‌های آخر قبل از اعزام مشکلاتی در تهیه دوچرخه داشت. با این وجود دختر توانمند ورزش کشورمان در ماده بسیار سخت کراس کانتری یک ساعت و 42 دقیقه با تمام وجود رکاب زد تا در پایان با سر بالا و غرور بسیار زیاد به نمایندگی از دختران ایران به مدال برنز دست پیدا کند.

شطرنج
بدون‌شک یکی دیگر از اتفاق بزرگ کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های آسیایی این دوره کسب مدال طلا در بخش شطرنج تیمی مسابقات بود که حس غرور بسیار زیادی را در علاقه‌مندان ورزش رقم زد. پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی، پویا ایدنی و بردیا دانشور در 9 دور رقابت جانانه با قدرت‌های شطرنج جهان و آسیا برای اولین‌بار موفق به کسب مدال طلا شدند تا نام خود را در تاریخ ورزش ایران ثبت کنند. شطرنج در شرایطی در هانگژو به مدال طلا رسید که این فدراسیون نیز با سرپرست اداره می‌شود و نباید نقش برنامه‌ریزی‌های فدراسیون را فراتر از استعدادهای درخشان این رشته در کسب این مدال دانست. شطرنج پیش از این در بازی‌های آسیایی 2006 دوحه در بخش مختلط تیمی به مدال برنز رسیده بود و این مدال طلا در‌صورت برنامه‌ریزی درست و استفاده از پتانسیل‌ها می‌تواند شروعی برای درخشش‌های آینده باشد.

سنگ‌نوردی
حضور ستاره‌ای مانند رضا علیپور در سنگ‌نوردی ایران باعث شده است تا در دو دوره اخیر این رشته با مدال طلا بازی‌های آسیایی را ترک کند. علیپور در هانگژو نیز مانند جاکارتا درخشان بود، اما اوجش درخشش در مرحله نیمه‌نهایی رقم خورد؛ جایی که ملی‌پوش کشورمان موفق به شکست رکورددار ماده سرعت سنگ‌نوردی جهان از اندونزی شد. سنگ‌نوردی در بخش سرعت تیمی نیز شانس کسب مدال داشت، اما یک اشتباه باعث شد تا در مرحله یک‌چهارم نهایی مغلوب سنگاپور شود و از دور مسابقات کنار رود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک