• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۲۰ - ۰۳:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد استان مازندران:

770 دستیار آموزشی در واحد ‌ساری مشغول تدریس می‌شوند

عباس رضایی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد استان مازندران و واحد ساری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات فعالیت‌های این باشگاه سخن گفت.

770 دستیار آموزشی در واحد ‌ساری مشغول تدریس می‌شوند

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است با ایجاد باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان تلاش کرده تا در مسیر پرورش نخبگان و حمایت از پژوهشگران جوان گام‌های اساسی بردارد. بر همین اساس هر واحد دانشگاهی یک باشگاه پژوهشگران در دل خود دارد. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد ساری از جمله آنهاست که از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون موفق به کسب موفقیت‌های چشمگیری ازجمله؛ ۵ مدال طلا، ۱۰ نقره و پنج برنز از مسابقات جهانی اختراعات در کشور کره‌جنوبی، کرواسی، فرانسه، استرالیا، انگلیس، ترکیه، رومانی، سوئیس و آلمان و... کسب جایزه برتر جشنواره خوارزمی، چاپ بیش از ۲۰کتاب آموزشی، چاپ بیش از۲۰۰مقالهisi ، چاپ بیش از۵۰۰مقاله در مجلات داخلی وهمایش‌ها و کسب پنج رتبه برترین باشگاه کشور شده است. همچنین 30 اختراع ثبت‌شده از دیگر افتخارات اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ساری است. عباس رضایی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد استان مازندران و واحد ساری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات فعالیت‌های این باشگاه سخن گفت. او با بیان اینکه پرورش استعدادها و پیشبرد علم از طریق پژوهش‌های علمی و ترویج و توسعه علوم از اهداف اصلی باشگاه پژوهشگران نخبه و جوان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران است، گفت: «باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد سال ۱۳۷۷ با هدف شناسایی، جذب، پرورش، حمایت و اعتلای سطح علمی پژوهشگران خاص راه‌اندازی شد و اکنون نیز در ۱۳ واحد دانشگاهی مازندران دارای دفتر است.»

رضایی با تاکید بر اینکه در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ساری به دنبال آن هستیم تا هیچ استعداد بالقوه‌ای از تبدیل آن به بالفعل بازنماند، ادامه داد: «بنابراین در راستای سیاست‌های باشگاه، برنامه‌هایی را برای پیشرفت و توانمندسازی اعضا در دست اقدام داریم. وظیفه باشگاه پژوهشگران پرورش افرادی خلاق، خودجوش، با‌انگیزه و مسئولیت‌پذیر برای ساختن آینده کشور است، ارکان رسمی دانشگاه آزاد از خروجی‌های باشگاه پژوهشگران به‌عنوان سرمایه انسانی قابل‌اتکا برای ساختن کشور استفاده خواهند کرد و رویکرد باشگاه در تامین این هدف است.»

او بیان کرد: «ازجمله اهداف باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد این است که نه‌تنها نیروی متخصص تاثیر‌گذار در آینده کشور را تامین کند، بلکه الگوی موفقی برای توسعه روحیه تحقیق و پرسشگری، فعالیت‌های خلاقیت‌محور و خودجوش در راستای تحقق اهداف دانشگاه اسلامی کشور باشد. با توجه به سیستم جدید اجرایی در باشگاه رسیدن به این اهداف دور از دسترس نیست.» او در ادامه درخصوص مهم‌ترین فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد واحد ساری و استان مازندران، توضیح داد: «دنبال آن هستیم تا فضایی امن برای نخبگان و امکاناتی از قبیل سوئیت مجهز، امکانات ورزشی و رفاهی برای زندگی چندروزه فراهم کنیم تا نخبگان پروژه‌های تحقیقاتی خود را با آرامش انجام دهند. همچنین برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی و توان‌افزایی ویژه اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان را در دستورکارمان داریم.» رضایی با بیان اینکه 11 دوره در یک‌سال اخیر برگزار شده، درباره این برنامه‌ها توضیح داد: «روان‌درمانی مبتنی‌بر شواهد، اختلالات افسردگی، روش تحقیق کیفی، درآمدزایی ازطریق کسب‌وکار، مشاوره پیش از بارداری، اصول فیزیکی تصویربرداری و... . . از جمله این برنامه‌ها بوده است.»

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد همچنین با بیان اینکه برگزاری مسابقه طراحی الکترونیک ایران را خواهیم داشت، گفت: «طرح توجیهی آن در ستاد مرکزی درحال بررسی است. دو دوره مسابقه کتابخوانی برگزار شده است. مسابقات اسکیس هم در اردیبهشت برگزار شده در کل شش مسابقه علمی برگزار شده است. در مسابقات کتابخوانی دانشگاه مازندران نیز عضو باشگاه واحد ساری رتبه دوم را کسب کرده است.» رضایی عنوان کرد: «در راستای اجرایی‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد ؛ ذیل «بسته کاری فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای» و طی جلسات متعدد با نخبگان، متخصصان و کارشناسان در جهت حداکثر انطباق فکری و روشی با راهکنش‌ها، اقدامات کلان بسته کاری مرتبط، در اولین دوره «طرح ملی اعتلا»؛ تعالی معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای واحدهای دانشگاه آزاد استان را در جهت شبکه‌سازی اجتماعی، بصیرت‌افزایی انقلابی و توانمندسازی حرفه‌ای در راستای تحقق «سازمان جهاد تبیین»، اجرایی و با همکاری حوزه توانمند‌سازی انجام شد.»

او افزود: «بانک اطلاعاتی دانش‌آموختگان با همکاری حوزه فارغ‌التحصیلان ایجاد شد و دسترسی به این عزیزان میسر شد تا از وجود این عزیزان بعد از اتمام دوران تحصیل نیز استفاده شود و رها نشوند.» به گفته او تشکیل شبکه‌های علمی اجتماعی میان پژوهشگران جوان و نخبگان ایجاد شبکه پژوهشی و باشگاه پایش، توانمندسازی مهارتی و بورسیه تحصیلی از جمله ماموریت‌های جدید باشگاه است.

رضایی در این خصوص توضیح داد: «در این راستا مسابقات فناورانه و انجمن‌های علمی دانشجویی که اتصال دانشجویان با صنعت و جامعه و ارتباط آنها با مسائل فناورانه را برعهده دارند، مورد توجه قرار گرفته است. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد به دنبال ایجاد همدلی و هم‌افزایی بین شبکه بزرگ دانشگاهی است.» رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «با تمرکز بر اجرای برنامه سردار دل‌ها، تبیین برنامه‌ریزی مسابقات دانشجویی ملی و استانی، تبیین برنامه‌های باشگاه پایش و شبکه‌سازی پژوهشی و هماهنگی اجرای برنامه‌های دانش‌آموزی باشگاه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. این باشگاه یکی از حلقه‌های اصلی اتصال با جامعه را شکل می‌دهد و نقش رسالت اجتماعی را دنبال می‌کند.»

مشارکت خیرین در حمایت از دانشجویان مستعد

او ادامه داد: «اجرای طرح نذر دانش برای جلب مشارکت‌های خیرین در حمایت از دانشجویان مستعد نیز دنبال می‌شود که در این طرح، نخبگان و دانشجویان کتاب‌های خود را به کتابخانه دانشگاه اهدا می‌کنند تا دانشجویان دیگر هم از کتاب‌های آنان استفاده کنند. همچنین درخصوص توسعه همکاری کتابخانه‌های عمومی با مدیرکل کتابخانه‌ای عمومی استان مذاکراتی انجام شده تا بخش دانش‌آموزی باشگاه از این فرصت استفاده کرده و ضمن معرفی کتاب در راستای افزایش فرهنگ مطالعه فعالیت کنند.»

رضایی عنوان کرد: «درحوزه دانشجویی از نخبگان مجرب و مخترعان عنوان‌دار دعوت شده تا با جوانان دانشجویی که نیاز به دوره‌هایی در زمینه‌های مختلف دارند همکاری در قالب نذر دانش انجام پذیرد.» او در پایان درخصوص اجرای برنامه‌های حمایتی باشگاه از اعضا از جمله موضوع دستیار تخصصی در قالب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط گفت: «مقرر شده از مهرماه سال جاری از نخبگان دانشجوی واحد در امور مختلف دانشگاه در قالب دستیار استفاده شود که مهم‌ترین آن دستیار آموزشی است که ۴۸۰ نفر از دانشجویان دکتری واحد ساری و۲۸۰۰ نفر در استان متقاضی دستیاری آموزشی و تدریس در مقاطع کاردانی و کارشناسی شده‌اند و درکل۷۷۰ نفر از کل کشور درخواست تدریس در واحد ساری داشته‌اند که توسط مدیران محترم گروه جایابی شده‌اند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار