• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۱۹ - ۰۳:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جادوی سکوها ملوان را متحول کرد؛

نسخه جدید تارتار؛ تهاجمی و پرهیجان

کمتر کسی در فوتبال پیدا می‌شود که از عملکرد و نتایج تیم ملوان شگفت‌زده نشده باشد. این تیم که دومین فصل حضور خود در لیگ برتر را سپری می‌کند، همواره به‌دلیل عملکرد ضعیف و مشکلات مالی از رسیدن به موفقیت دور بوده، اما حالا با تحولی شگرف، می‌توانیم ورژن جدیدی از تیم ملوان را ببینیم.

نسخه جدید تارتار؛ تهاجمی و پرهیجان

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: کمتر کسی در فوتبال پیدا می‌شود که از عملکرد و نتایج تیم ملوان شگفت‌زده نشده باشد. این تیم که دومین فصل حضور خود در لیگ برتر را سپری می‌کند، همواره به‌دلیل عملکرد ضعیف و مشکلات مالی از رسیدن به موفقیت دور بوده، اما حالا با تحولی شگرف، می‌توانیم ورژن جدیدی از تیم ملوان را ببینیم. البته که توقع نمی‌روند این تیم با بازیکنان معمولی، بودجه کم و تاخیری که در شروع تمرینات داشت، بتواند جایگاه فعلی خود را حفظ کند اما با آنچه از ملوان در این شش هفته از لیگ برتر دیدیم به احتمال زیاد به گزینه سقوط تبدیل نخواهد شد و اتفاقات سخت فصل قبل را تجربه نمی‌کند.
چه کسی فکرش را می‌کرد ملوان پس از ۶ هفته از رقابت‌های لیگ برتر در جایگاه ششم جدول رده‌بندی قرار بگیرد. عملکرد فوق‌العاده این تیم نه‌تنها در لیگ جاری مورد توجه قرار گرفته بلکه مقایسه آن با آنچه فصل گذشته بر تیم ملوان گذشت علاقه‌مندانش را شگفت‌زده می‌کند. شاگردان مهدی تارتار در‌حالی با ۱۰ امتیاز در رده ششم جدول رده‌بندی قرار دارند که تنها ۴ گل خوردند و ۹ گل به ثمر رساندند. ۳ برد، یک مساوی و ۲ باخت حاصل عملکرد آنها طی ۶ هفته‌ جاری است. این تیم در هفته اول مقابل ذوب‌آهن، هفته دوم برابر استقلال و در هفته سوم به مصاف فولاد رفت. آنها در ادامه با گل‌گهر سیرجان، پیکان تهران و نساجی بازی کردند و هفته آینده نیز رو‌ در‌ روی صنعت‌نفت قرار می‌گیرند. با نگاهی به قرعه تیم ملوان متوجه می‌شویم، رقابت‌هایی که پشت‌سر گذراند، بازی‌های راحتی نبوده و در همان شروع مقابل تیم‌های پرستاره‌ای مثل استقلال، گل‌گهر و فولاد قرار گرفته است؛ هرچند هنوز زمان زیادی تا اتمام لیگ برتر باقی‌مانده و جدول ممکن است بارها دستخوش تغییر شود، اما از آنجا که هیچ‌وقت ملوان را اینقدر منسجم، پرقدرت و قابل اعتماد ندیده بودیم شاید باید اعتراف کنیم فصلی که این تیم با مهدی تارتار می‌گذراند بهترین فصل فوتبالی آنهاست.
در روزهایی که مازیار زارع حاضر به قبول مربیگری ملوان نبود، پژمان نوری نمی‌خواست مسئولیت تیمی را که از آینده آن خبر نداشت بپذیرد و مربیان دیگری چون عبدالله ویسی و محمد ربیعی و چند نفر دیگه هم به‌دلیل مشکلات مالی حاضر به همکاری با آن نشدند، این مهدی تاتار بود که با وجود موانع بسیار درنهایت مسئولیت تیم ملوان را برعهده گرفت. در آن مقطع تارتار به‌دلیل برخی مشکلات مالی، بدهی به بازیکنان فصل گذشته و نبودن انسجام مدیریتی برای قبول این پست بسیار تحت فشار بود، اما درنهایت با وعده‌هایی که دنیامالی و سایر اعضای هیات‌مدیره به این مربی دادند و البته تسویه بخشی از بدهی‌های فصل گذشته، او سرمربی ملوان شد. با این حال هرگز کسی فکر نمی‌کرد از تیم تارتار، باتجربه‌ترین مربی لیگ برتر با آن اتوبوس‌های معروفش تیمی چنین هجومی ببینیم. به‌نظر می‌رسد نه‌تنها ملوان که سرمربی آنها نیز متحول شده است. تارتار تغییرات زیادی در بین بازیکنان تیمش ایجاد کرد و اتفاقا نتیجه این تغییر، عملکردی فراتر از چیزی بود که فکر می‌کردیم. او آخرین مربی لیگ برتری بود که تیمش را انتخاب کرد. از این رو تمرینات و یارگیری برای ملوان با تاخیر انجام شد. جالب اینکه این تاخیر تاثیری در عملکرد آنها نداشت؛ چراکه نسبت به فصل گذشته نه‌تنها بد عمل نکردند بلکه بسیار بهتر هم بودند. شاید تیم ملوان به‌واسطه مربی‌ای با تفکرات دفاعی ششمین خط دفاعی برتر لیگ را داشته باشد، اما جالب است بدانید که بر‌خلاف انتظار با ۹ گل زده، بعد از تیم سپاهان، دومین تیم هجومی لیگ برتر تا این لحظه است؛ هرچند آنها چهار گل از این ۹ گل را در بازی با فولاد به ثمر رساندند اما در دیگر بازی‌ها نیز نشان دادند میل به تهاجم و گلزنی بین بازیکنان آنها وجود دارد و همین حالا هم جایگاه دوم برترین گلزنان لیگ برتر را مسعود زائر‌کاظمینی و رضا جعفری هر کدام با سه گل به خود اختصاص دادند. این نشان می‌دهد مهدی تارتار که به مربی تدافعی و محتاط مشهور بود، تاکتیک هجومی را نیز به‌خوبی می‌شناسد و از آن استفاده می‌کند.

همان‌طور که گفتیم ملوان از شش بازی اخیر سه پیروزی کسب کرده که هر سه پیروزی در مسابقات خانگی به‌دست آمده است. این نشان می‌دهد تیم ملوان از امتیاز میزبانی به‌خوبی استفاده می‌کند و اگر بتواند این روند خود را حفظ کرده و تا پایان لیگ به همین شکل ادامه دهد جایگاهی تاریخی برای خود رقم خواهد زد.
عمده امتیاز میزبانی ملوان، هواداران پرشور این تیم هستند. هوادارانی که طی مدت ۵۴ سال اخیر همواره حامی تیم‌شان بوده و متعصبانه از آن حمایت کردند. فقط کافی است یک بار روی سکوهای ورزشگاه سیروس قایقران بندر انزلی در بین هواداران این تیم نشسته باشید. چنان شور و هیجانی را حس می‌کنید که باور کردنی نیست. هواداران ملوان همواره جزء برترین، اصیل‌ترین و پرشورترین هواداران ایرانی بودند و حالا با یک امتیاز بیشتر، بانوان انزلی‌چی نیز از آنها حمایت می‌کنند. زنان هوادار ملوان در‌حالی‌که محدودیتی برای تعداد حضورشان در ورزشگاه وجود نداشت بخشی از سکوها را به خود اختصاص دادند‌. جالب است که از ابتدای فصل تاکنون از علاقه آنها نسبت به تیم‌شان و میل‌شان به حضور در ورزشگاه کم نشده و همچنان با همان شور و اشتیاق سابق با همان تعداد زیاد از تیم‌شان حمایت می‌کنند. جالب اینکه هماهنگی خاصی بین هواداران زن و مرد حاضر در ورزشگاه سیروس قایقران وجود دارد و آقایان خیلی زود هواداران خانم را در جمع مشوقان پذیرفتند. تشویق‌های هماهنگ هدفمند و حمایت‌گونه بدون فحاشی و در فضایی کاملا خانوادگی چنان تاثیری در عملکرد تیم ملوان داشته است که حالا آنها از ۶ بازی گذشته ۱۰ امتیاز ارزشمند دارند عملکردی که در مقایسه با فصول گذشته اصلا قابل قیاس نیست.
اتحاد و فضای جذاب و جو دوست‌داشتنی که هواداران ملوان در ورزشگاه سن‌ سیروس از خود به نمایش گذاشتند، درنهایت نتیجه داد. بازی ملوان و نساجی اوج هیجان دربی شمالی‌ها بود. همین حمایت‌ها باعث شد تیم ملوان در دقیقه ۹۲ بازی یک گل ۳ امتیازی به ثمر برساند. شور و نشاط هواداران ملوان مسری است و تاثیر خود را روی بازیکنان و سرمربی تیم نیز گذاشته است. اگر عکس‌العمل‌های تارتار در بازی با نساجی را دیده باشید، خود گواه این ادعاست. در‌حالی‌که کمتر چنین رفتارهای هیجانی‌ای از تارتار دیده بودیم، اما به‌نظر می‌رسد او نیز خوی هواداران پرشور ملوان را به خود گرفته و حالا چهره دیگری از این مربی نسبت به فصول قبل می‌بینیم. تاتار پیش از این نیز مربی تیم‌های پر‌هوادار و پرشور بوده است اما به‌نظر می‌رسد او در این چند ماه خوی انزلی‌چی‌ها را گرفته و پس از موفقیت‌هایش با ملوان مثل یک بازیکن جوان هیجان‌زده می‌شود؛ این است قدرت سکو!

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار