• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۱۹ - ۰۳:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 1
شفافیت پیروز می‌شود؟

گام دوم اجرای قانون جدید؛ جریمه ۱۰ میلیاردی پرسپولیس

کمیته انضباطی دوشنبه‌شب رای خود را در مورد پرونده تخلفات باشگاه پرسپولیس در نقل و انتقالات در اختیار رسانه‌ها قرار داد و بعد از اعلام این رای هیچ یک از اعضای این کمیته و حسن‌زاده رئیس آن نیز حاضر به پاسخگویی در مورد این رای به رسانه‌ها نشدند.

گام دوم اجرای قانون جدید؛ جریمه ۱۰ میلیاردی پرسپولیس

فرهیختگان: کمیته انضباطی دوشنبه‌شب رای خود را در مورد پرونده تخلفات باشگاه پرسپولیس در نقل و انتقالات در اختیار رسانه‌ها قرار داد و بعد از اعلام این رای هیچ یک از اعضای این کمیته و حسن‌زاده رئیس آن نیز حاضر به پاسخگویی در مورد این رای به رسانه‌ها نشدند. در مقابل این رای هم ابتدا رضا درویش در برنامه فوتبال برتر و در ادامه باشگاه پرسپولیس در بیانیه‌ای اعلام کردند که نه‌تنها تخلفی نکرده‌اند، بلکه کمیته انضباطی چنین رایی را صادر کرده تا راهی برای بخشیدن جریمه‌های باشگاه سپاهان پیدا کند. مساله مهم اینجاست که کمیته انضباطی در رای صادر شده عنوان کرده که باشگاه پرسپولیس اجازه نداشته پرداخت مالیات گولسیانی را برعهده بگیرد اما مسئولان باشگاه مدعی هستند که پرداخت مالیات گولسیانی برعهده خودش بوده است. اگرچه انتظار می‌رود باشگاه پرسپولیس در این مورد اگر سندی دارد رو کند تا برای همه مشخص شود که کمیته انضباطی بر چه اساسی چنین رایی را صادر کرده است.
اما در این میان باشگاه به پرسپولیس به دو مساله تاکید دارد که البته در بیانیه این باشگاه به این دو موضوع پرداخته نشده و شاید هم براساس آن مدعی شده که مالیات گولسیانی را برعهده نگرفته است. یکی از مسئولان این باشگاه در این زمینه به «فرهیختگان» گفت: «در بند 8 آیین‌نامه آمده است «درج مبالغ ارزی در قراردادهای اتباع داخلی مطلقا ممنوع است. به‌علاوه پرداخت مالیات و کسورات قانونی به عهده مودی است و باشگاه‌ها مجاز به ضمانت یا برعهده گرفتن مالیات بازیکن یا کادر فنی با سایر عوامل نیستند.» در ابتدای این بند به اتباع داخلی تاکید شده است درحالی‌که گولسیانی بازیکن خارجی تیم به حساب می‌آید. درواقع اگر در آیین‌نامه بر این نکته تاکید شده که نفرات خارجی باشگاه‌ها باید خودشان مالیات قراردادشان را بپردازند باید در ابتدای این بند به همه عوامل باشگاه‌ها اشاره می‌شد نه اتباع داخلی. مورد دوم اینکه وقتی ما قراردادها را برای سازمان لیگ فرستادیم نه تذکری در مورد مالیات قرارداد گولسیانی به ما داده شد و نه آنها را برگشت دادند. درحالی‌که باشگاه‌هایی که قرارداد‌هایشان مشکل داشت عودت داده می‌شد و این اتفاق در مورد چند باشگاه ازجمله سپاهان رخ داد. این موضوع نشان می‌دهد یا خودشان به بند 8 استناد کرده‌اند که به مالیات قرارداد گولسیانی ایراد نگرفته‌اند یا اینکه نخواسته‌اند به این ایراد اشاره کنند تا بعدا بهانه‌ای برای جریمه پرسپولیس داشته باشند.» خیلی سعی کردیم در مورد این ابهامات با مسئولان کمیته انضباطی صحبت کنیم اما هیچ یک پاسخگوی تلفن خود نبودند.
از سوی دیگر همان‌طور که قبلا در «فرهیختگان» درباره حکم کسر امتیاز از سپاهان نوشته بودیم، حالا که قرار بر اجرای این دستورالعمل و رعایت بند به بند آن است، انتظار می‌رود که فدراسیون فوتبال بدون توجه به نام باشگاه‌ها با همه متخلفان احتمالی برخورد کرده و البته اگر در این میان حقی از تیمی نیز تضییع شده است به آن رسیدگی کند. اگرچه از زمان ابلاغ این دستورالعمل مشخص شده که ایرادهایی به برخی بندهای آن وارد است و نیاز به برخی بازنگری‌ها و شفافیت در تعدادی از مواد دارد و البته مساله مهم این است که کمیته انضباطی با همان شفافیتی که از تیم‌ها انتظار می‌رود در مورد دو رای صادره درباره سپاهان و پرسپولیس شفاف‌سازی کرده و ابهامات را برطرف کند اما درنهایت ادامه این مسیر می‌تواند به پیروزی شفافیت و از بین رفتن زد و بندها و روابط مالی پرابهام در فوتبال ما شود.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار