• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۱۹ - ۰۳:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۲
  • 0
  • 0
شمارش معکوس شروع چهارمین رویداد عصر امید آغاز شد؛

گردهمایی بزرگ اهالی هوش مصنوعی در واحد کرج

خرداد ماه سال گذشته یعنی درست زمانی که همه دانشگاه‌‌ها را رخوت گرفته بود و دغدغه دانشگاه‌ها به حضوری شدن یا عدم حضور دانشجویان و مسائل مالی، غذا، خوابگاه‌ها و... محدود بود، دانشگاه آزاد یک رویداد ملی برگزار کرد که مطابق با شعار سال بود و نام آن را «عصر امید» گذاشت.

گردهمایی بزرگ اهالی هوش مصنوعی در واحد کرج

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: خرداد ماه سال گذشته یعنی درست زمانی که همه دانشگاه‌‌ها را رخوت گرفته بود و دغدغه دانشگاه‌ها به حضوری شدن یا عدم حضور دانشجویان و مسائل مالی، غذا، خوابگاه‌ها و... محدود بود، دانشگاه آزاد یک رویداد ملی برگزار کرد که مطابق با شعار سال بود و نام آن را «عصر امید» گذاشت. تجربه موفق عصر امید در سطح ملی، مسئولان دانشگاه را به این فکر انداخت که عصر امید را به استان‌ها ببرند و رویدادهای تخصصی را با همین عنوان و با توجه به مزیت‌های هر استان در جهت احصای نیازهای صنایع و افزایش تعامل محققان و پژوهشگران و فناوران با صنعتگران برگزار کنند تا با سبک و سیاقی جدید ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکل بگیرد و این ارتباط فقط محدود به تفاهمنامه‌های روی کاغذ یا اتاق جلسات و همایش‌هایی از این دست نشود.

تاکنون سه رویداد عصر امید در در تهران، عسلویه و سیرجان برگزار شده است و دانشگاه آزاد استان البرز و واحد کرج نیز از 22 تا 25 مهرماه میزبان چهارمین رویداد ملی در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌شود. اما چرا چهارمین رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد به حوزه هوش مصنوعی اختصاص پیدا کرده است؟ سال 1400 بود که رهبر‌معظم‌انقلاب در بیانات خود در جمع نخبگان کشور خواستند که «ایران جزء ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد.» بنابراین مسئولان دانشگاه آزاد نیز با توجه به پتاسیل‌های برخی از واحدهای خود در حوزه هوش مصنوعی تصمیم گرفتند چهارمین رویداد عصر امید خود را به این حوزه اختصاص دهند.

دانشگاه آزاد استان البرز و واحد کرج مهم‌ترین استان دانشگاه آزاد در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است و پتاسیل‌های خوبی در این حوزه دارد. دانشکده هوش مصنوعی یکی از این پتاسیل‌ها است. دانشگاه آزاد استان البرز اولین دانشگاهی است که دانشکده هوش مصنوعی را تاسیس کرده و در حال حاضر با شش هزار دانشجو در ۲۴ رشته متنوع در این حوزه فعالیت دارد و امسال هم دو رشته بازی‌های رایانه‌ای و هوش مصنوعی و رباتیک در مقطع کارشناسی‌ارشد به این دانشکده افزوده شده است. دانشکده هوش مصنوعی واحد کرج در فضایی بالغ بر ۱۱ هزار مترمربع و در شش طبقه بنا شده است و دارای ۵۰ کلاس آموزشی است. هر دانشجو پس از ورود به این دانشکده آموزش‌های دانشگاهی و مهارتی را همزمان طی می‌کند، طوری که دانشجویان از همان سال اول ورود به دانشگاه توانایی وارد شدن به بازار کار را در قالب طرح پویش یا حضور در مدارس عالی مهارتی خواهند داشت.

دانشگاه آزاد استان البرز آزمایشگاه‌های متعددی را نیز در حوزه هوش مصنوعی دارد. یکی از این آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه هوش مصنوعی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات است. این آزمایشگاه دارای 15 دستگاه کامپیوتر تحت شبکه با نرم‌افزارهای مرتبط با هوش مصنوعی است. این آزمایشگاه توسط یک سرور تخصصی با قدرت پردازش مناسب پشتیبانی می‌شود. به جهت انجام پروژه‌های هوش مصنوعی با پردازش تصویر هم مناسب است. دومین آزمایشگاه عبارت است از هوش مصنوعی و رباتیک که یک آزمایشگاه پژوهشی است و بر مطالعه نظری-آزمایشگاهی و کاربردی سیستم‌های هوشمند تمرکز دارد. این آزمایشگاه با تمرکز اصلی بر هوش مصنوعی و رباتیک روی زیرشاخه‌های اصلی هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین، بینایی ماشین، رباتیک و تحلیل هوشمند داده استوار شده است. هدف اصلی در این آزمایشگاه پاسخگویی به نیازهای رباتیک صنعت در کشور است. آزمایشگاه ریز‌پردازنده و میکروکنترلی سومین آزمایشگاه در حوزه هوش مصنوعی است که در دانشگاه آزاد استان البرز وجود دارد و به‌طور عملی تکیه بر مفاهیم بنیادی در طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های مبتنی‌بر ریزپردازنده و میکروکنترلی دارد. علاوه‌بر آزمایشگاه‌های تخصصی فوق، تعداد پنج سایت تخصصی کامپیوتر نیز برای انجام تمام نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه هوش مصنوعی و علوم رباتیک مشغول به فعالیت است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۲

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار