• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۱۹ - ۰۲:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بیانات رهبر انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح؛

هوشمندی عقلانیت انقلابی

فرمانده معظم کل قوا صبح روز گذشته در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، این نیروها را دژ امنیت، عزت، و هویت ملی خواندند و با اشاره به شکست «غیرقابل ترمیم» رژیم‌صهیونیستی در حماسه اخیر جوانان فلسطینی، تاکید کردند: «عامل ایجاد این طوفان ویرانگر، ظلم و جنایت و درنده‌خویی مداوم رژیم غاصب جعلی در حق ملت فلسطین بوده است و این رژیم نمی‌تواند با دروغگویی و مظلوم‌نمایی، چهره هیولایی و دیوسیرت خود را در حمله به غزه و قتل عام مردم آن پنهان کند و با یاوه‌گویی شجاعت جوانان فلسطینی و طراحی هوشمندانه آنان را برعهده غیرفلسطینی‌ها بگذارد.» 

هوشمندی عقلانیت انقلابی
فرمانده معظم کل قوا صبح روز گذشته در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، این نیروها را دژ امنیت، عزت، و هویت ملی خواندند و با اشاره به شکست «غیرقابل ترمیم» رژیم‌صهیونیستی در حماسه اخیر جوانان فلسطینی، تاکید کردند: «عامل ایجاد این طوفان ویرانگر، ظلم و جنایت و درنده‌خویی مداوم رژیم غاصب جعلی در حق ملت فلسطین بوده است و این رژیم نمی‌تواند با دروغگویی و مظلوم‌نمایی، چهره هیولایی و دیوسیرت خود را در حمله به غزه و قتل عام مردم آن پنهان کند و با یاوه‌گویی شجاعت جوانان فلسطینی و طراحی هوشمندانه آنان را برعهده غیرفلسطینی‌ها بگذارد.» مشروح بیانات ایشان را در ادامه از نظر می‌گذرانید.
به جوانان عزیز و نور چشمان ملت ایران که امروز روز جشن فارغ‌التحصیلی آنهاست، درود می‌فرستم و تبریک عرض می‌کنم و همچنین به جوانانی هم که امروز مراسم ورود آنها به دانشگاه‌های افسری کشور و روز سردوشی گرفتن آنهاست تبریک عرض می‌کنم. از گزارش‌هایی که برادران عزیز و فرماندهان محترم دادند تشکر می‌کنم، از سرود زیبایی که شما اجرا کردید هم تشکر می‌کنم.
اولین نکته‌ای که امروز به شما جوانان عزیز می‌خواهم بگویم این است که شما در نیروهای مسلح اشتغال یافتید و این را انتخاب کردید؛ این یکی از حیاتی‌ترین مشاغل در اداره‌ کشور و در مدیریت این سرزمین عزیز است، این افتخار بزرگی برای شما است. مشاغل نظامی ــ چه نیروهای گوناگون ارتش، چه نیروهای گوناگون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چه سازمان انتظامی کشور ــ از جمله‌ مشاغلی به حساب می‌آیند که در صدر فهرست مسئولیت‌های مهم کشور و وظایف ملی کشور قرار دارند؛ شما این مسئولیت‌ها را قبول کردید؛ شما این افتخار را با قبول حضور در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح، برای خودتان و برای خانواده‌هایتان ثبت کردید. نیروهای مسلح سپر فولادین امنیت ملی به شمار می‌روند ــ سپر فولادین امنیت ملی! ــ و امنیت ملی زیرساخت همه‌ نرم‌افزارهای مهمی است که در پیشرفت کشور نقش دارند. امنیت نباشد، هیچ چیزی نیست. اگر کشوری قدرت دفاع از امنیت خودش را نداشته باشد، چاره‌ای ندارد جز اینکه خودش را در ذیل این قدرت و آن قدرت تعریف کند؛ مجبور است به یکی خودش را وصل کند؛ یعنی چه؟ یعنی عزت ملی خودش را به گروگان بگذارد. اگر این کار را نکند، یعنی عزت ملی خودش را خرج نکند طبعا حرف سیاسی او هم در دنیا اعتباری ندارد؛ اگر پیشرفت اقتصادی‌ای هم داشته باشد، این پیشرفت اقتصادی اقتضای تداوم ندارد، تضمین تداوم ندارد. ببینید امنیت چقدر مهم است! و شما حافظ امنیتید؛ نیروهای مسلح دژ امنیت و عزت و هویت ملی هستند. امروز شما وارد چنین عرصه‌ای شده‌اید. بنابراین، به معنای واقعی کلمه، تبریک گفتن به شما جا دارد.
بحمدالله نیروهای مسلح ما امتحان خوبی هم دادند. یک روز نیروهای مسلح صرفا لباس و نشان و آرایش ظاهری هستند، اما نیروهای مسلح ما نه؛ در میدان، امتحان دادند و سرافراز بیرون آمدند، آزمون‌های مهمی را از سر گذراندند و سرافراز از آنها بیرون آمدند. مهم‌ترینش جنگ تحمیلی هشت‌ساله بود؛ بر کشور ما جنگ تحمیل کردند، آن هم آن جنگ به معنای واقعی کلمه «جهانی» آخرینش هم ــ البته تا امروز ــ مقابله با فتنه‌ داعش بود که آن هم خیلی مهم بود. در جنگ تحمیلی، نیروهای مسلح ما از وجب‌به‌وجب خاک کشورشان و از حاکمیت اسلام عزیزشان دفاع کردند، توطئه‌ دسته‌جمعی شرق و غرب آن روز را باطل کردند؛ نیروهای مسلح ما این کار را کردند. آن روز، شرق و غرب سیاسی و نظامی دنیا هر کدام یک‌جوری از صدام متجاوز حمایت می‌کردند؛ نیروهای مسلح ما توانستند از خاک کشور و از حاکمیت اسلام مقدس و عزیز دفاع کنند و از عهده آن بربیایند. در فتنه‌ داعش که نقشه‌ شرورانه‌ای از سوی آمریکا بود ــ داعش را آمریکایی‌ها درست کردند برای اینکه ثبات این منطقه را به هم بریزند، که البته هدف نهایی هم ایران اسلامی بود ــ باز هم نیروهای مسلح ما با همراهی نیروهای مسلح کشورهای هدف، توانستند بر این فتنه فائق بیایند، توانستند این نقشه را باطل کنند. اینها افتخار است، اینها مدال‌های زرین بر سینه‌ ستبر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است. عزیزان من! قدر خودتان را بدانید، قدر این ماموریت را بدانید، به گذشته‌ نیروهای مسلح ببالید و به آینده‌ای که در اختیار شماست و در قبضه‌ شما ست با همه‌ وجود بیندیشید و برای آن سرمایه‌گذاری کنید.
دانشگاه‌های نظامی کانون ارزشمند پرورش نیروی انسانی آگاه و شجاع و کارآمد است؛ آگاه، شجاع، کارآمد. این نیروی انسانی با این خصوصیات مهم در دانشگاه‌های نیروهای مسلح ما تربیت می‌شوند و پیش می‌روند. من به دانشگاه‌ها توصیه‌های زیادی کرده‌ام، امروز هم چند توصیه می‌کنم که بعضی‌اش تکرار همان قبلی‌هاست. اولا تقویت دانش و پژوهش؛ دانشگاه‌ها را از لحاظ دانش و پژوهش، هر چه می‌توانید غنی کنید. بعد، ارتقای روحیه و تدین و اخلاق؛ این هم توصیه‌ موکد بعدی من است. در گزارش‌ها بود که در این زمینه‌ها پیشرفت داشته‌اید؛ من می‌پذیرم، اما تاکید می‌کنم باید همچنان این راه ادامه پیدا کند. دانشجوی افسری ما در هر یک از سازمان‌های نیروهای مسلح باید روحیه و تدین و اخلاقش روزبه‌روز پیشرفت داشته باشد. توصیه‌ بعدی سامان دادن به محیط آموزش و اسکان دانشجویان است؛ مسئولان عزیز نیروهای مسلح به این توجه کنند. کارگاه‌ها، کلاس‌ها، مراکز اسکان دانشجویان، از لحاظ آمادگی‌های مربوط به زندگی، روزبه‌روز ان‌شاءالله پیشرفت داشته باشد. اهتمام به سطح سواد ورودی‌ها؛ گاهی اوقات گزارش می‌رسد که در بعضی از دانشگاه‌ها ورودی‌های دانشگاه‌ها دچار کمبودهای علمی و ذهنی هستند و سفارش‌های همیشگی دیگر. این [توصیه‌هایی بود] راجع‌به مسائل دانشگاه‌ها.
در این چند روز، یک قضیه‌ مهم سیاسی و نظامی دنیا را متوجه به خودش کرد و آن، حوادث بی‌سابقه‌ فلسطین عزیز است. ما نمی‌توانیم نسبت به این قضایا، نسبت به این حادثه‌ مهم، بی‌تفاوت باشیم و عبور کنیم. خوشبختانه مسئولان موضع‌گیری‌های درست و خوبی کردند. من چند نکته را در این زمینه می‌خواهم به شما عزیزان‌مان، به ملت ایران و به همه‌ برادران‌مان در کشورهای اسلامی عرض کنم.
نکته‌ اول همان چیزی است که در تحلیل‌های گوناگونی که این دو سه روزه شده وجود داشت ‌و آن، این است که در این قضیه‌ پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تاکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است.‌ من می‌گویم این زلزله‌ ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ های‌وهویی که می‌کند، با همه‌ حمایت‌هایی که امروز در دنیا از سوی غربی‌ها از او می‌شود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند. من عرض می‌کنم از شنبه‌ پانزدهم مهر، رژیم‌صهیونیستی [دیگر] رژیم‌صهیونیستی قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست.
نکته‌ دوم که به نظر من بسیار مهم است، این است که این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. شما با ملت فلسطین چه کردید؟ اقدام شجاعانه و در عین ‌حال فداکارانه‌ فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سال‌ها ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده بود؛ مقصر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است. در تاریخ اخیر دنیا ــ تا آنجایی که ما در این برهه‌ اخیر دنیا، [یعنی] در این صد سال اخیر یا بیشتر سراغ داریم ــ هیچ ملتی از ملت‌های اسلامی با دشمنی مثل دشمنی که فلسطینی‌ها امروز با آن مواجه هستند، مواجه نبوده. دشمنی با این شرارت، با این خباثت، با این بی‌رحمی، با این خونخواری، هرگز در مواجهه با ملت‌های اسلامی و کشورهای اسلامی نبوده. ملت‌ها در بسیاری از مواقع مظلوم واقع شده‌اند، اما دشمن آنها این قدر بی‌حیا، این قدر خبیث، این قدر بی‌رحم نبوده. هیچ ملتی از ملت‌های مسلمان، مثل ملت فلسطین، در فشار، در محاصره، در کمبود قرار نداشته و ندارد؛ نه امروز در دنیا سراغ داریم، نه در این برهه‌ای که حالا جلوی چشم ما است سراغ داریم. دولت‌های غربی، بخصوص آمریکا و انگلیس، از هیچ دولتی به اندازه‌ این دولت جعلی و ظالم و خونخوار حمایت نکردند و به آن کمک نکردند؛ اول انگلیسی‌ها، بعد آمریکایی‌ها، و در کنار آنها دولت‌های گوناگون ــ آن زمانی که در دنیا بلوک شرق وجود داشت، شوروی سابق و دیگران ــ همه به این رژیم ظالم کمک کردند. و رفتار این رژیم ظالم این‌جور بوده که به زن و مرد رحم نکرده، به کودک و کهن‌سال فلسطینی رحم نکرده، حرمت مسجدالاقصی را نگه نداشته، شهرک‌نشین‌ها را مثل سگ هار به جان فلسطینی‌ها انداخته، نمازگزاران را زیر پا لگدکوب کرده؛ خب، در مقابل این همه ظلم و جنایت، یک ملت چه‌ کار کند؟ یک ملت غیور، یک ملت کهن‌سال ــ ملت فلسطین، ملت امروز و دیروز نیست، یک ملت چندهزارساله است ــ در مقابل این همه ظلم چه واکنشی از خودش نشان بدهد؟ خب معلوم است که طوفان به‌پا می‌کند؛ فرصت پیدا کند، طوفان به‌پا می‌کند. ای ستمگران صهیونیست! مقصر خود شما هستید؛ عامل این طوفان خود شما هستید؛ خودتان بلا را به سر خودتان آوردید. یک ملت غیر از واکنش غیورانه و شجاعانه در مقابل این‌چنین دشمنی، هیچ راهی ندارد.
نکته‌ سوم: این دشمن خبیث و ظالم، حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلوم‌نمایی در پیش گرفته، دیگران هم کمکش می‌کنند؛ رسانه‌های دنیای استکبار کمکش می‌کنند، برای اینکه نشان بدهند این مظلوم است. البته این هم یک محاسبه‌ غلط است که حالا بعد خواهم گفت؛ این مظلوم‌نمایی، صددرصد خلاف واقع و دروغ است. چون مجاهدان فلسطینی توانستند خود را از محاصره‌ غزه بیرون بیاورند، خلاص کنند و برسند به مراکز نظامی و غیرنظامی صهیونیست‌ها، او مظلوم است؟ این رژیم غاصب هرچه هست، مظلوم نیست؛ ظالم هست، متجاوز هست، جاهل هست، یاوه‌گو هست، همه‌ اینها هست، اما مظلوم نیست؛ ظالم است. هیچ کس نمی‌تواند از این هیولای دیوسیرت چهره‌ یک مظلوم بسازد.
نکته‌ چهارم: این مظلوم‌نمایی را رژیم اشغالگر بهانه قرار داده است برای اینکه بتواند باز به ظلم مضاعف خودش ادامه بدهد. حمله به غزه، حمله به خانه‌های مردم، حمله به غیرنظامیان، قتل‌عام و کشتار دسته‌جمعی مردم غزه؛ این مظلوم‌نمایی دستاویزی است برای اینکه باز بتواند این جنایات را چند برابر کند؛ با مظلوم‌نمایی می‌خواهد این جنایات خودش را توجیه کند. عرض کردم، این هم یک محاسبه‌ غلط است. سران و تصمیم‌گیران رژیم غاصب و حمایت‌کنندگان‌شان بدانند که همین کار، بلای بزرگ‌تری بر سر آنها خواهد آورد؛ بدانند واکنش این ظلم‌ها سیلی سنگین‌تری بر رخسار زشت آنها است. عزم جوانان شجاع فلسطینی، عزم ازجان‌گذشتگان فلسطینی، با این جنایت‌ها استوارتر می‌شود؛ امروز این‌جور است. گذشت آن روزی که کسانی می‌آمدند بلکه بتوانند با زبان، با نشست‌وبرخاست با ظالم، برای خودشان در فلسطین یک موقعیتی ایجاد کنند؛ آن زمان دیگر گذشت. امروز فلسطینی‌ها بیدارند،جوان‌ها بیدارند، طراحان فلسطینی با مهارت کامل مشغول کارند. بنابراین، این محاسبه‌ دشمن هم غلط است که خیال می‌کند [باید] مظلوم‌نمایی کند تا بتواند حمله‌ جنایت‌کارانه‌ خودش را ادامه بدهد. البته دنیای اسلام در مقابل این جنایت‌ها نبایستی ساکت بمانند، بایستی عکس‌العمل نشان بدهند.
نکته‌ آخر: حامیان رژیم و بعضی از افراد خود رژیم غاصب، یاوه‌گویی‌هایی در این دو سه روز کرده‌اند و ادامه دارد، از جمله اینکه ایران اسلامی را پشت این حرکت معرفی می‌کنند؛ اشتباه می‌کنند. البته ما از فلسطین دفاع می‌کنیم، ما از مبارزات دفاع می‌کنیم، ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان شجاع فلسطینی را می‌بوسیم، ما به آنها افتخار می‌کنیم؛ این هست، اما آنهایی که می‌گویند «کار فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است» ملت فلسطین را نشناخته‌اند، ملت فلسطین را دست‌کم گرفته‌اند؛ اشتباه‌شان در همین است؛ اینجا هم محاسبه‌ غلط می‌کنند. البته همه‌ دنیای اسلام موظف است که از فلسطینی‌ها حمایت کند و باذن‌الله حمایت هم خواهد کرد، اما این کار، کار خود فلسطینی‌ها است؛ طراحان هوشمند، جوانان شجاع، فعالان ازجان‌گذشته توانسته‌اند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه ان‌شاءالله گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.
والسلام علیکم و رحمه ‌الله و برکاته
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار