• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۱۲ - ۰۴:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برای اولین‌بار اسکیت روی یخ ایران در راه المپیک آسیایی؛

شهیدی: 90 درصد شانس حضور در المپیک را داریم

: اسکیت سرعت روی یخ به‌عنوان رشته‌ای محبوب در سطح جهانی سه سال می‌شود که وارد ایران شده است؛ هرچند دستگاه‌های یخ‌ساز پیش از انقلاب برای فراهم کردن چنین پیستی تهیه شده بود اما به‌دلیل قدیمی بودن دیگر قابل استفاده نیست. با این حال به‌همت برخی علاقه‌مندان به این رشته و البته کاوه صدقی، رئیس انجمن هاکی روی یخ فدراسیون اسکی ایران، پیست آیس راه‌اندازی شد. هدف این تیم اعزام به المپیک 2025 هاربین یا همان المپیک زمستانی است. برای اطلاع از روند کار این تیم تازه تاسیس با محمد شهیدی، رئیس انجمن اسکیت سرعت روی یخ گفت‌وگو کردیم.

شهیدی: 90 درصد شانس حضور در المپیک را داریم

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: اسکیت سرعت روی یخ به‌عنوان رشته‌ای محبوب در سطح جهانی سه سال می‌شود که وارد ایران شده است؛ هرچند دستگاه‌های یخ‌ساز پیش از انقلاب برای فراهم کردن چنین پیستی تهیه شده بود اما به‌دلیل قدیمی بودن دیگر قابل استفاده نیست. با این حال به‌همت برخی علاقه‌مندان به این رشته و البته کاوه صدقی، رئیس انجمن هاکی روی یخ فدراسیون اسکی ایران، پیست آیس راه‌اندازی شد. هدف این تیم اعزام به المپیک 2025 هاربین یا همان المپیک زمستانی است. برای اطلاع از روند کار این تیم تازه تاسیس با محمد شهیدی، رئیس انجمن اسکیت سرعت روی یخ گفت‌وگو کردیم.
وی به ما گفت: «شانس اعزام ما به المپیک زمستانی 90 درصد است، از این رو استعدادیابی می‌کنیم. هم اردوی داخلی تمرینی و هم برون‌مرزی برای آماده‌سازی بازیکنان در‌نظر گرفتیم و در اولین گام طی روزهای آینده راهی اردوی ترکیه می‌شویم. تیم ما از هفت خانم و شش آقا تشکیل شده و قرار است در چند مسابقه جهانی و آسیایی سطح دو شرکت کنیم. تجهیزات برای ما در ایران نه وجود داشت و نه تولید می‌شد و مجبور بودیم همه تجهیزات را وارد کنیم. از طرفی زمین آیس سه سال است که همزمان با کرونا راه‌اندازی شده و از این رو روند راه‌اندازی این تیم طولانی شد.»
شهیدی ادامه داد: «زمین ایران‌مال سایز زمین‌های المپیک است و نیاز ما را برطرف می‌کند. البته چون فقط یک زمین است محدودیت داریم. البته با شروع فصل سرما روی رودخانه‌هایی که قطر یخ به دو متر می‌رسد می‌توانیم تمرین کنیم. در دنیا استفاده از یخ‌های طبیعی با عمق دو متر مرسوم است. ما حتی شانس کسب مدال در المپیک آسیایی 2025 داریم. حسین منشیدی یکی از بازیکنانی است که تلاش زیادی از خود نشان می‌دهد و به‌عنوان یکی از شانس‌های کسب مدال اعزام خواهد شد.»
قطعا کسب مدال در این رشته تازه تاسیس می‌تواند بسیار امیدوار‌کننده باشد. از این رو با حسین منشیدی بازیکن تیم ملی اسکیت سرعت که مسئولان این رشته امید زیادی به کسب مدال او دارند نیز گفت‌وگو کردیم. وی به ما گفت: «با افتتاح پیست اسکیت ایران‌مال اولین نفری بودم که تمرین را شروع کردم و در ادامه با کمک آقایان شهیدی و صدقی رئیس انجمن هاکی روی یخ یک تیم تشکیل دادیم. حالا می‌خواهیم با اردوهای خارجی از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم. اعزام به المپیک آسیایی برای اولین‌بار از طرف کشور ماست، از این رو حمایت مسئولان و کمیته ملی المپیک را می‌طلبد. این رشته ارزش سرمایه‌گذاری دارد و می‌تواند مدال‌آور باشد. کشورهای عربی اسکیت روی یخ را استارت زدند و با حمایت از این تیم بدون توقع در‌حال متخصص‌سازی هستند تا از توانایی نیروهای داخلی خود استفاده کند.»
وی ادامه داد: «ما از اوایل انقلاب توانایی داشتیم که در رشته‌های یخی در المپیک حتی حاضر شویم. اما هیچ‌وقت شرایط فراهم نشده بود. حالا که شرایط فراهم شده نباید فرصت را از دست دهیم با استعدادهایی که در ایران می‌بینم می‌توانیم درخشش خوبی داشته باشیم و این امید خوبی است تا این رشته را به یک رشته المپیکی تبدیل کنیم. خیلی از کشورها از صنایع مختلف به‌عنوان اسپانسر این رشته استفاده می‌کنند و ما هم می‌توانیم با رایزنی‌های که مسئولان انجام می‌دهند از صنایع بومی خود حامی مالی بگیریم. این کار در دنیا مرسوم است و با توجه به اینکه قرار است در کشورهای مختلف اردو بزنیم این حمایت‌های مالی برای صنایع مربوطه نیز جواب می‌دهد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار