• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۱۰ - ۰۳:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حسین چرخابی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پرسپولیس نباید تحت تاثیر ستاره‌های الدحیل باشد

سرخپوشان در هفته اول در خانه مغلوب النصر شدند و چیزی که بیش از هر چیز هواداران این تیم را نگران کرده عملکرد ناامید‌کننده شاگردان یحیی در بازی با تیم عربستانی بود. به هر حال پرسپولیس اگر می‌خواهد از حیثیت خود در آسیا دفاع کرده و چهره یک مدعی را داشته باشد امشب باید از سد الدحیل عبور کند. حسین چرخابی، کارشناس اصفهانی فوتبال ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره دو بازی امشب نمایندگان کشورمان به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

پرسپولیس نباید تحت تاثیر ستاره‌های الدحیل باشد

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا در مرحله گروهی عصر امروز پیگیری خواهد شد و سپاهان و پرسپولیس، دو نماینده کشورمان دو جدال خیلی سخت را مقابل حریفان خود خواهند داشت. شاگردان مورایس که در بازی اول خود در عراق به تساوی رضایت دادند به استقبال تیمی آمده‌اند که در صدر جدول لیگ عربستان قرار دارد و البته بدون کریم بنزما بهترین بازیکن خود به اصفهان آمده است. در سوی دیگر هم پرسپولیس از روز جمعه به قطر رفته تا در یک فضای آرام و بی‌حاشیه البته با امکانات ایده‌آل خودش را برای بازی مقابل الدحیل آماده کند. هدایت تیم قطری برعهده هرنان کرسپو، مهاجم آرژانتینی سابق اینتر است و فصل پیش توانسته تا مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان صعود کند. سرخپوشان در هفته اول در خانه مغلوب النصر شدند و چیزی که بیش از هر چیز هواداران این تیم را نگران کرده عملکرد ناامید‌کننده شاگردان یحیی در بازی با تیم عربستانی بود. به هر حال پرسپولیس اگر می‌خواهد از حیثیت خود در آسیا دفاع کرده و چهره یک مدعی را داشته باشد امشب باید از سد الدحیل عبور کند. حسین چرخابی، کارشناس اصفهانی فوتبال ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره دو بازی امشب نمایندگان کشورمان به سوالات مطرح شده پاسخ داد.
وی در ابتدا با اشاره به بازی هفته اول سپاهان با تیم نیروی هوایی عراق، اظهار داشت: «حقیقتا فکر می‌کردم که سپاهان نمایش بهتری را در بازی با نیروی هوایی ارائه داده و سه امتیاز بازی را کسب کند اما این اتفاق رخ نداد تا کار برای این تیم در ادامه راه کمی سخت شود. در شرایط فعلی سپاهان چاره‌ای جز برتری مقابل الاتحاد ندارد و به‌نوعی محکوم به پیروزی در این بازی خانگی است در غیر این‌ صورت شرایطش برای صعود خیلی سخت خواهد شد. چه‌بسا اگر نیروی هوایی را برده بود تساوی با الاتحاد هم در اصفهان نمی‌توانست نتیجه بدی باشد. فکر کنم خود مورایس هم همین برنامه‌ریزی را کرده بود که متاسفانه طلایی‌پوشان دو امتیاز بد را در عراق از دست دادند.
وی با تاکید بر اینکه غیبت کریم بنزما در بازی با سپاهان را باید به فال نیک گرفت، افزود: «نباید فراموش کنیم که در شرایط فعلی حمدالله در ترکیب الاتحاد به‌مراتب خطرناک‌تر از بنزما است. از این جهت که او خیلی خوب در تیمش جا افتاده و شناخت زیادی هم از فوتبال آسیا دارد. او یکی از بهترین و خطرناک‌ترین مهاجمان لیگ قهرمانان است که مدافعان سپاهان برای مهارش روز سختی را پیش رو دارند. البته الاتحاد ستاره‌های شناخته شده دیگری ازجمله کانته را هم در اختیار دارند که در مواقع حساس تاثیرگذاری خود را در این تیم نشان داده‌اند. در لیگ عربستان جدال برای قهرمانی بین سه تیم الاتحاد، الهلال و النصر است که فعلا الاتحاد صدر‌نشین لیگ کشورش به‌حساب می‌آید.»
کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه عربستانی‌ها گام بلندی را از نظر ورزشی و اقتصادی در کشورشان برداشتند، یادآور شد: «شاید حرف‌هایی که من می‌زنم را برخی نپسندند و حتی شما هم ننویسی اما باید بپذیریم که سرعت پیشرفت در عربستان خیلی بالاست و فوتبال ما متاسفانه رو به عقب حرکت می‌کند. قطر میزبان جام‌جهانی شد و عربستان توانست با یک گام بلند اقتصادی و ورزشی ستاره‌های فوتبال دنیا را به لیگ حرفه‌ای آورده و الان کشورهای زیادی پخش بازی‌های لیگ این کشور را خریده‌اند. در‌حالی‌که ما درگیر زمین چمن ورزشگاه آزادی و سقف بودجه باشگاه‌ها هستیم. باعث تاسف است که در فوتبال هنوز مسیر درست را پیدا نکرده‌ایم و طبیعتا پیشرفتی هم نخواهیم داشت. هنوز نمی‌خواهیم قبول کنیم که فوتبال تبدیل به یک صنعت در دنیا شده است. کشوری مثل برزیل درآمدش از ترانسفر بازیکنانش به دنیا بیشتر از حتی فروش نفت ما و حتی عربستان است. چرا باید در فوتبال ما باشگاه‌ها در آستانه ورشکستگی باشند و تیم‌های بزرگ درآمدزایی نداشته باشند. باشگاه‌های خصوصی هم که می‌خواهند خرج کنند با قوانین مانع آنها می‌شوند. البته که مخالف اجرای قانون فرپلی مالی در لیگ‌مان نیستم اما معنی فرپلی این نیست که برای باشگاه‌ها سقف قرارداد بگذارند و بگویند بیشتر از این مبلغ نمی‌توانید بازیکن جذب کنید بلکه لیگ‌های معتبر دنیا شرایطی را برای باشگاه‌ها در نظر می‌گیرند که براساس درآمد حاصله سقف خرید تیم‌ها بالاتر می‌رود. درحالی‌که در فوتبال ما درآمدزایی خیلی کم است و حق‌پخش هم که بخش مهمی از آن است پرداخت نمی‌شود. در کل من نگران آینده فوتبال کشورمان هستم و تا همین الان از همسایه‌های خود خیلی عقب افتاده‌ایم.»
حسین چرخابی در ادامه درباره بازی حساس پرسپولیس و الدحیل نیز عنوان کرد: «متاسفانه پرسپولیس مقابل النصر ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شد و این تیم را هفته‌ها یا شاید ماه‌ها بود که اینچنین ندیده بودم. پرسپولیس در چند سال اخیر همواره از بهترین نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان بوده اما با بازی‌ای که مقابل النصر ارائه داد هوادارانش و ما را ناامید کرد. البته که کیفیت بد زمین چمن ورزشگاه آزادی نقش عمده‌ای در بد بازی کردن پرسپولیس داشت. متاسفم از اینکه می‌بینم در بازی‌های خانگی اینچنین از زمین خودمان ضربه می‌خوریم. مصدومیت مهدی ترابی و در ادامه وحید امیری به‌خاطر همین زمین بد بود که خدا را شکر آنها مصدومیت‌شان شدید نبود.»
کارشناس فوتبال کشورمان ضمن تمجید از یحیی گل‌محمدی خاطرنشان کرد: «پرسپولیس در بازی‌های زیادی در لیگ برتر، فوتبال نوین همراه با پاس‌های کوتاه و سرعتی مکرر را ارائه داده و برای رسیدن به دروازه حریف از کناره‌ها و عمق خیلی خوب حرکت می‌کند. من یحیی گل‌محمدی را خیلی دوست داشته و قبول دارم و اعتقاد دارم که تیم او می‌تواند در ادامه راه شکل بسیار بهتری پیدا کرده و از گروهش صعود کند. الدحیل یکی از دو تیم برتر قطر در چند سال اخیر بوده که آنها هم به‌تازگی کوتینیو برزیلی را به خدمت گرفته‌اند که در بازی اول موفق به زدن یک گل شد و حتی یک پنالتی هم گرفت تا نشان دهد چقدر بازیکن تاثیرگذاری است. در کل اعتقاد دارم که اگر پرسپولیس شبیه تیمی باشد که فصل پیش 10 بازی پیاپی خود را برد و در دو جام قهرمان شد، می‌تواند حتی الدحیل را در قطر شکست داده و خودی نشان دهد.»
چرخابی با بیان اینکه النصر در تهران اجازه هیچ کاری را به پرسپولیس نداد، گفت: «خط هافبک و حمله النصر فوق‌العاده عالی بودند و در طول 90 دقیقه بازی مقابل پرسپولیس بر توپ و میدان تسلط کامل داشتند. شاید پرسپولیس تحت تاثیر نام ستارگان این تیم قرار گرفت و از طرفی مصدومیت ترابی و اخراج سرلک کار سرخپوشان را خیلی سخت کرد. اما برای بازی امشب بازگشت ترابی و امیری بهترین خبر برای یحیی است. هر دو بازیکن در ترکیب پرسپولیس بسیار دونده و تاثیر‌گذار بازی می‌کنند و غیبت هر یک از آنها می‌تواند به این تیم ضربه بزند. امیدوارم مقابل الدحیل تیم پرسپولیس همان تیم همیشگی باشد و تحت تاثیر ستاره‌های حریف قرار نگیرد.»
چرخابی در خاتمه راجع‌به شکست تیم امید مقابل تیم هنگ‌کنگ و حذف از بازی‌های آسیایی هانگژو، یادآور شد: «راستش من همان زمانی که تیم امید از رقابت‌های مرحله اول مقدماتی المپیک حذف شد به‌طور قطع از این تیم ناامید شدم؛ چراکه اعتقاد دارم با این روش برنامه‌ریزی و تدارک برای مسابقات اگر راهی مراحل بالا شویم در حق فوتبال ظلم شده است. من یک مثال کوچک در مورد تیم‌های پایه و آکادمی برای شما بزنم. چطور می‌شود که لیگ امیدهای کشور را برگزار کنیم اما تیم‌های تهرانی در آن شرکت نداشته باشند. در‌حالی‌که پایتخت بیشترین تیم‌ها را در لیگ برتر دارد. این موردی که اشاره کردم یک بخش کوچکی از ایراداتی است که ما سال‌هاست در تیم‌های پایه داریم. در چنین شرایطی ما 50 سال است که در حسرت صعود به المپیک هستیم و امسال چند قدم عقب‌تر آمده و در مرحله اول مقدماتی حذف شدیم. خیلی جالب است که رضا عنایتی با برگزاری چند اردو و بازی دوستانه یک تیم را برای بازی‌های مقدماتی می‌برد و برای بازی‌های آسیایی یک تیم دیگر را اعزام می‌کند. این یعنی اینکه او تکلیفش با خودش مشخص نبوده و اگر بود برای بازی‌هایی آسیایی یک‌سری بازیکن را بدون تمرین و اردو به ترکیب اصلی تیمش اضافه نمی‌کرد. بازیکنی مثل ارسلان مطهری با تمام احترام چه کمکی به تیم امید کرد؟ واقعا ما یک کار تیمی و برنامه‌ریزی شده از تیم امید دیدیم یا منتظر بودیم بازیکنانی مثل مطهری گل بزنند و صعود کنیم. هنگ‌کنگ که تیمی درجه سه در آسیاست از لحاظ کار تیمی و انسجام تیمی واقعا خیلی بهتر از تیم ما بود. شک نکنید اگر این بازی را هم می‌بردیم در بازی بعد به ژاپن می‌باختیم. شک نکنید این ناکامی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و هیچ اتفاق خاصی هم رخ نمی‌دهد. ای‌کاش می‌رفتیم از ژاپنی‌ها الگوبرداری می‌کردیم که چطور به جایگاهی رسیده‌اند که 4 گل به آلمان می‌زنند. مطمئن باشید استعداد‌های فوتبال ما را نه ژاپن دارد و نه عربستان و قطر، بلکه در این زمینه باید خودمان را با برزیل مقایسه کنیم اما این استعداد‌ها کشف نمی‌شوند، چون تفکر و برنامه‌ریزی درستی پشت این مساله نیست.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار