• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۱۰ - ۰۱:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جشن حافظ با بستن حلقه برگزیده‌ها کارکرد سابق را ندارد؛

تو خود حجاب خودی!

 شنبه شب ۸ مهرماه بیست‌ودومین دوره جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر موسوم به جشن حافظ در هتلی واقع در بالای ‌شهر تهران برگزار شد. همان هتلی که ده روز پیش به‌خاطر حضور رونالدو محل اجتماع و جنجال‌های زیادی شد. این جشن که یادگار منتقد فقید سینما علی معلم است، بیشتر به واسطه دورهمی هنرمندان مشهور است و به‌طور معمول جوایزی هم که در آن رد و بدل شده محلی از مناقشه یا اعتراض هنرمندان نبوده ‌است اما این دوره از جشن حافظ به‌واسطه مدل رویکردی که در داوری‌ها در پیش گرفته، آنقدر بحث‌برانگیز بوده که ابهاماتی را درخصوص دلایل این جنس داوری به وجود آورده است. 

تو خود حجاب خودی!

فرهیختگان: شنبه شب ۸ مهرماه بیست‌ودومین دوره جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر موسوم به جشن حافظ در هتلی واقع در بالای ‌شهر تهران برگزار شد. همان هتلی که ده روز پیش به‌خاطر حضور رونالدو محل اجتماع و جنجال‌های زیادی شد. این جشن که یادگار منتقد فقید سینما علی معلم است، بیشتر به واسطه دورهمی هنرمندان مشهور است و به‌طور معمول جوایزی هم که در آن رد و بدل شده محلی از مناقشه یا اعتراض هنرمندان نبوده ‌است اما این دوره از جشن حافظ به‌واسطه مدل رویکردی که در داوری‌ها در پیش گرفته، آنقدر بحث‌برانگیز بوده که ابهاماتی را درخصوص دلایل این جنس داوری به وجود آورده است. 
اعلام نامزدها و جنس برگزیدگان این رویداد، نشانه‌های آشکاری از حذف برنامه‌های تلویزیونی داشت. اتفاقی که با رویه‌های پیشین این جشن همخوانی نداشت و در گذشته لیست برگزیده‌‌های حافظ خالی از چهره‌‌های تلویزیونی نبود. فارغ از اینکه چقدر این مدل برخورد برگزار‌کنندگان جشن حافظ حرفه‌‌ای بوده یا نه و اینکه مگر این جایزه چقدر بین اهالی سینما اعتبار دارد؛ می‌توانیم این جنس قضاوت‌های تقلیل یافته را در نمونه‌های مشابهی از رویدادهای هنری دیگر هم ردیابی کنیم. داوری‌هایی که از همان ابتدا چشمانش را روی بخش مهمی از واقعیت‌های هنر و فرهنگ کشور می‌بندد. واضح است که اگر جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی بی‌تفاوت به بخش مهمی از جریان‌های پیرامونی، قضاوت‌هایشان را در یک حلقه بسته محدود کند، رفته‌رفته از اعتبار خواهد افتاد. اینکه برگزار کنندگان چنین جشنی تصمیم می‌گیرند، اینگونه آشکارا شأنیت جشن خود را لکه‌دار کنند؛ شاید حاصل یک اشتباه راهبردی باشد که گمان کرده می‌تواند روی موج انتقاد و اعتراض به عملکرد تلویزیون، اعتباری به‌دست آورد و شاید هم ناشی از لجاجت و دهن‌کجی به مدیران تلویزیون باشد. در هر صورت نادیده گرفتن آن نمونه‌های موفقی که در تلویزیون ایران ساخته شده است، نادیده گرفتن هنر هنرمندانی است که در تمام لحظات سخت و چالش برانگیز تعامل با مدیران تلویزیون، تلاش کردند تا اوقات خوشی را برای مردم ایران رقم بزنند.

چهارشنبه پنجم مهرماه اسامی نامزدهای بخش تلویزیونی جشن حافظ اعلام شد و به شکل عجیبی در این بخش همه نامزدها به شبکه نمایش خانگی تعلق گرفته بود. مثلا در بخش بهترین چهره تلویزیونی نامزدهای این بخش، مجریان برنامه‌های «تی‌ان تی»، «جوکر»، «سینما ۲۵»، «مهمونی»، «ناتو»، «فوتبال ۳۶۰» و «صداتو» معرفی شدند. همه این برنامه‌ها و رئالیتی‌شوها در شبکه نمایش خانگی عرضه شده بود. نکته جالب ماجرا این است که در خبر روابط‌عمومی جشن حافظ اعلام شده بود که در این رقابت آثار تلویزیونی پخش‌شده در فاصله زمانی اسفندماه ۱۴۰۰ تا مردادماه ۱۴۰۲ مورد داوری قرار گرفتند اما اسامی رامبد جوان مجری «خندوانه» و احسان علیخانی به‌عنوان مجری «عصر جدید» از لیست چهره‌های تلویزیونی این جشن حذف شدند. «دورهمی» و اجرای مهران مدیری هم یکی دیگر از حذف‌شده‌های این فهرست بود. 

از میان بهترین فیلمنامه و کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی که از بخش‌های مهم نامزدها در بخش درام و کمدی است نیز همه آثار به مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی اختصاص پیدا کرده است و حتی یک مورد سریال تلویزیونی نیز برخلاف عنوان این دو بخش در فهرست آثار قرار نگرفته بود. بهترین بازیگران زن و مرد کمدی آثار از میان «آنتن»، «آفتاب‌پرست»، «نیسان آبی»، «نیوکمپ» و «راز بقا» انتخاب شدند و در این قسمت هم مهم‌ترین سریال‌های طنز تلویزیون مثل «زیر خاکی» و «نون. خ» نادیده گرفته شدند. 

در بخش بهترین بازیگر زن و مرد درام، بهترین فیلمنامه سریال تلویزیونی، بهترین کارگردان و بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال حتی یک مورد از سریال‌های تلویزیونی در فهرست کاندیداها قرار نگرفته بود. در بین نامزدهای بهترین سریال تلویزیونی هم به‌طور کامل، اسامی در اختیار سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود. 

البته شائبه بایکوت تلویزیون در جشن حافظ جای دیگری هم خودش را گل‌درشت نشان داد؛ اگر فرض را بر این بگذاریم که حواشی پیرامون شخص عادل فردوسی‌پور دلیل انتخاب و حضورش در جشن بود، باید فوتبال 120 که تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت در بین نامزدها قرار می‌گرفت اما فردوسی‌پور برای فوتبال 360 انتخاب شد که اندازه و اعتبارش به‌مراتب پایین‌تر از فوتبال 120 است. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار