• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۰۹ - ۰۲:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مشکلات آب و هوایی و کمبود آب، صنعت کشاورزی را به‌سمت روش‌های فناورانه سوق می‌دهد؛

رشد 10 درصدی بازار مزرعه‌های عمودی تا سال 2030 + نمودار

در سال‌های اخیر، جهان شاهد افزایش قابل توجهی از علاقه به جست‌وجو در راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار برای غلبه بر چالش‌های کشاورزی سنتی بوده است. با توجه به اینکه جمعیت جهان تا سال 2050 به 9 میلیارد و 700 میلیون نفر خواهد رسید و الگوهای آب و هوایی نامنظم فزاینده‌ای که در‌حال رخ دادن است، فوریت استفاده از روش‌های تولید مواد غذایی مطمئن و کارآمد بسیار مهم است. در این میان استفاده از شیوه‌های جدید کشت، داشت و برداشت بهره‌وری محصولات را نیز برای کشاورزان افزایش داده است.

رشد 10 درصدی بازار مزرعه‌های عمودی تا سال 2030 + نمودار

ندا اظهری، مترجم: دنیا دیگر آن دنیای 20 سال پیش نیست. خیلی از چیزها عوض شده‌اند و جای خود را به فناوری‌های مدرن و امروزی داده‌اند. کشاورزی جزء حوزه‌هایی است که به‌ویژه با روی کار آمدن فناوری‌های نوظهور و هوشمند، دچار تحول شده و از این رو توانسته تا حد زیادی در مصرف انواع انرژی صرفه‌جویی کند. در سال‌های اخیر، جهان شاهد افزایش قابل توجهی از علاقه به جست‌وجو در راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار برای غلبه بر چالش‌های کشاورزی سنتی بوده است. با توجه به اینکه جمعیت جهان تا سال 2050 به 9 میلیارد و 700 میلیون نفر خواهد رسید و الگوهای آب و هوایی نامنظم فزاینده‌ای که در‌حال رخ دادن است، فوریت استفاده از روش‌های تولید مواد غذایی مطمئن و کارآمد بسیار مهم است. در این میان استفاده از شیوه‌های جدید کشت، داشت و برداشت بهره‌وری محصولات را نیز برای کشاورزان افزایش داده است.
مزارع عمودی به‌عنوان کشاورزی در فضای داخل از نمونه فناوری‌هایی بوده که چند سالی است برای تولید محصولاتی باکیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرند و در قالب راه‌حلی امیدوارکننده در‌نظر گرفته می‌شود که تنها در سال 2021، کشاورزی داخلی بیش از یک میلیارد دلار بودجه را به خود جذب کرده است که از مجموع بودجه تولید شده در سال‌های 2018 و 2019 پیشی گرفت. این رشد چشمگیر بودجه، پتانسیل این صنعت را برجسته می‌کند و انتظار می‌رود تا سال 2026 به ارزش جهانی 9 میلیارد و 700 میلیون دلاری افزایش یابد. مزارع عمودی، فناوری کشاورزی مدرنی است که در آن از فناوری کشاورزی کنترل شده به شیوه زیست‌محیطی برای استفاده حداکثری از تکنیک‌های کشاورزی در فضاهای داخلی استفاده شده و بسیاری آن را به‌عنوان «کشاورزی آینده» توصیف می‌کنند. این امر به‌ویژه با توجه به اینکه تا سال 2050 بخش عمده‌ای از جمعیت جهان به شهرها نقل مکان خواهند کرد، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در چنین فضایی و با جمعیتی که روزبه‌روز در حال گسترش است، تمایل به مصرف مواد غذایی محلی که هم طبیعی و هم ارگانیک باشند، رو به افزایش است.
به گزارش jumpstartmag، کشاورزی در فضاهای داخلی مانند کشاورزی عمودی یا کشاورزی با محیط کنترل شده شامل کشت محصولات در محیط‌های کنترل شده مانند لایه‌های انباشته در انبارها یا کانتینرهای حمل‌ونقل است. برخلاف کشاورزی سنتی در فضای باز، کشاورزی داخلی کنترل کاملی بر شرایط رشد فراهم کرده و در نتیجه بهره‌وری بالا همراه با کاهش قابل توجه استفاده از زمین و آب را به همراه دارد. این روش امکان می‌دهد تا در تمام طول سال سبزیجات برگ‌سبزی که به‌صورت محلی رشد می‌کنند، معمولا بدون آفت‌کش‌ها تولید شوند. در این نوع کشاورزی، از فناوری به‌عنوان عاملی بهینه‌ساز مانند دما، رطوبت، نور و مواد مغذی استفاده می‌شود. دقت به کار رفته در این روش کیفیت تولید مواد غذایی را بهبود می‌بخشد. علاوه‌ بر این ادغام سیستم‌های کنترلی، اتوماسیون و رباتیک بهره‌وری عملیات‌های کشاورزی در فضاهای داخلی را بهبود می‌بخشد.
کشاورزی عمودی شامل چهار جنبه کلیدی ازجمله آرایش فیزیکی، روشنایی، محیط رشد و پایداری است. در مرحله نخست محصولات در ساختارهای برج‌مانند رشد می‌کنند. در مرحله دوم برای ایجاد محیط روشنایی عالی، هر دو منبع نور طبیعی و مصنوعی ترکیب می‌شوند. سوم اینکه به‌جای خاک سنتی، در کشاورزی عمودی از محیط‌های رشد جایگزین مانند آئروپونیک، هیدروپونیک یا مواد غیرخاکی مانند خزه اسفاگنوم و پوسته نارگیل استفاده می‌شود. آئروپونیک یک روش کشت بدون خاک است که از ایجاد فضاهای مه یا غبارآلود برای رشد گیاهان استفاده می‌کند. در‌حالی‌که در سیستم کشاورزی هیدروپونیک، گیاهان جریان مداوم آب آبیاری غنی از مواد مغذی را به‌طور مستقیم از ریشه‌های خود دریافت می‌کنند. هر دو روش کنترل دقیقی بر مواد مغذی دارند و رشد بهینه و عملکرد بالاتری را در مقایسه با کشاورزی سنتی مبتنی‌بر خاک افزایش می‌دهد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین