• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۰۸ - ۰۳:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی میانگین سنی لیست تیم‌ها با ترکیبی که در لیگ استفاده می‌کنند

سرخابی‌ها ناامیدکننده در جوان‌گرایی

رقابت‌های لیگ برتر در حالی آغاز شد که اغلب تیم‌ها در یارگیری با میانگین سنی بالای 25 سال فصل نقل‌و‌انتقالات ناامید‌کننده‌ای را رقم زدند. با اینکه قانون در فصل جدید موجب تقلیل بازیکنان سن بالا و تزریق بازیکنان جوان و سهمیه آنها شده بود، اما باز هم تیم‌ها علاقه‌مند بودند تا همچنان از بازیکنان سن بالا استفاده کنند و اتفاقا تنور نقل‌و‌انتقالات با همین به اصطلاح پیرمردها گرم بود.

سرخابی‌ها ناامیدکننده در جوان‌گرایی

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: رقابت‌های لیگ برتر در حالی آغاز شد که اغلب تیم‌ها در یارگیری با میانگین سنی بالای 25 سال فصل نقل‌و‌انتقالات ناامید‌کننده‌ای را رقم زدند. با اینکه قانون در فصل جدید موجب تقلیل بازیکنان سن بالا و تزریق بازیکنان جوان و سهمیه آنها شده بود، اما باز هم تیم‌ها علاقه‌مند بودند تا همچنان از بازیکنان سن بالا استفاده کنند و اتفاقا تنور نقل‌و‌انتقالات با همین به اصطلاح پیرمردها گرم بود. در ادامه همین فصل نقل‌و‌انتقالاتی البته بودند تیم‌هایی که تلاش کردند به اجبار قانون، برای تکمیل لیست خود دست به همکاری با جوان‌ها بزنند اما این همکاری وقتی معنی واقعی به خود می‌گیرد که در ترکیب اصلی و در زمین مسابقه نیز به این جوان‌ها میدان داده شود؛ چراکه در غیر این صورت به‌صرف نیمکت‌نشینی این جوان‌ها حضورشان در ترکیب فایده چندانی ندارد. بدون‌شک استفاده از جوان‌ها تاوان دارد ولی همین جوان‌ها گاهی چنان ما را شگفت‌زده می‌کنند که از نیمکت‌نشاندن‌شان افسوس خواهیم خورد. 
نمونه این اتفاق استفاده تیم سپاهان از محمد‌جواد حسین‌نژاد جوان است. این جوان 20‌ساله که به‌دلیل مصدومیت محمد کریمی فرصت بازی پیدا کرد، ثابت کرد چیزی کمتر از هم‌تیمی‌هایش ندارد و جالب‌تر اینکه حضور او به تنهایی در ترکیب سپاهان میانگین سنی این تیم را از 28 سال به 27 سال کاهش می‌هد و این نشان از یک تحول بزرگ در فوتبال ایران دارد. حرکتی که در اروپا شاهد آن هستیم و به جد مورد تایید اهالی فن است. بدون شک هستند جوان‌هایی نظیر این بازیکن که زیر سایه اسم و رسم‌دارها مجال عرض‌اندام پیدا نمی‌کنند و چه‌بسا حضورشان سرعت ارتقای فوتبال ایران را افزایش دهد. 
   یک مقایسه ساده
اگر به میانگین سنی تیم‌ها در قبل از شروع مسابقات دقت کنید کاملا واضح است که تیم‌ها نسبت به فصل قبل جوان شدند، اما با شروع مسابقات و در همین چند هفته‌ای که گذشت مشخص شد که میانگین سنی بازیکنان داخل زمین با آن چیزی که حاصل نقل‌و‌انتقالات تابستانی بود متفاوت است. این تفاوت مخصوصا در برخی تیم‌ها ناامید‌کننده و البته در برخی تیم‌ها تحسین‌برانگیز است. مثلا تیم فولاد پس از پایان فصل نقل‌و‌انتقالات با میانگین سنی 28 سال سن یکی از بدترین آمار را از خود به‌جا گذاشت و با شروع مسابقات این میانگین را افزایش داد و به‌طور متوسط تیمی را به میدان فرستاد که میانگین سنی‌اش نزدیک به 31 سال بود.  آمار تیم‌ها پس از نقل‌و‌انتقالات داغ تابستانی به ما نشان داد که پیکان با میانگین 24 سال سن همچنان مدافع عنوان جوان‌ترین تیم لیگ برتر است. اتفاقا پیکانی‌ها این رکورد را حفظ کرده و با میانگین سنی 25 سال هر‌چند یک سال افزایش در ترکیب اصلی داشتند اما همچنان صدرنشین جوان‌ترین ترکیب لیگ برتر هستند. ذوب‌آهن و استقلال عنوان دوم و سوم را قبل از شروع فصل در اختیار داشتند اما ترکیب سنی آنها به‌شدت تغییر کرد. در ترکیب ذوب‌آهن بازیکنانی با میانگین سنی 27 سال به میدان می‌روند و استقلال جایگاه خود را از 25 سال تا 28 سال تنزل داده است. آلومینیوم اراک و گل‌گهر سیرجان با میانگین سن حدود 25.5 امیدوار‌کننده شروع کردند اما حالا گل‌گهر هرچند در ترکیب اصلی تیمش حدود 27‌ساله است، اما آلومینیوم نزدیک‌به 28 سال میانگین سنی دارد که واقعا ناامید‌کننده است. 
تراکتور شاید یکی از بهترین تیم‌ها در این بین باشد، آنها که یارگیری خود را با میانگین سنی 26 پایان دادند حالا فقط با یک سال افزایش سن از ترکیب سنی با میانگین 27 استفاده می‌کند که نشان می‌دهد یارگیری‌های این تیم با آنچه در ترکیب می‌بینیم هماهنگی خوبی داشته و از سر اجبار و پر کردن لیست نیست. البته سپاهان که با میانگین 26‌ساله نقل‌و‌انتقالات را به پایان رساند حالا به لطف مصدومیت کریمی و توفیق اجباری حضور حسین‌نژاد عملا میانگین سنی این تیم را کاهش داد. آنها تا قبل این اتفاق با ترکیبی 28‌ساله بازی می‌کردند که با حضور حسین‌نژاد 0.5 سال کاهش داشتند. 
در لیستی که از میانگین سنی تیم‌ها پس از نقل‌و‌انتقالات تابستانی منتشر شد شمس‌آذر، پرسپولیس، نساجی و استقلال‌خوزستان تقریبا میانگین سنی 26 داشتند، اما در ترکیب آنها تیمی متفاوت می‌بینیم. ترکیب نساجی، شمس‌آذر و استقلال‌خوزستان به ترتیب با درصد‌های خیلی پایین حدودا 27‌ساله شدند و پرسپولیس در کمال تاسف 30‌ساله است. میانگین سنی این تیم تقریبا ناامید‌کننده است. در ‌حالی از پرسپولیس به‌عنوان نماد لیگ برتر و قهرمان دور قبل توقع می‌رفت با یارگیری بهتر شرایط تحول و جوان‌گرایی را ایجاد کند، اما به‌نظر می‌رسد حضور در لیگ قهرمانان و تقابل با غول‌های آسیا، این جرات را از آنها گرفت تا همچنان جوان‌هایی را که در لیست‌شان حضور دارند کنار گذاشته و به همان ترکیب مسن فصل قبل اکتفا کنند.  تکلیف سایر تیم‌ها نیز مشخص است آنها از ابتدا با تیمی مسن وارد رقابت‌ها شدند و ترکیبی که از خود به نمایش گذاشتند هم جوان نیست. ملوان، هوادار و مس با میانگین 27 و فولاد با 28 سال سن، پیش از شروع فصل قعرنشین این جدول بودند که حالا هم تغییر چندانی نکردند. آنها با افزایش میانگین سنی ترکیب اصلی تیم‌شان، از بازیکنان با میانگین سنی بیشتر استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید ملوان و مس با میانگین سنی حدود 29 و فولاد با میانگین سنی 30 و هوادار با 31 پیرترین ترکیب لیگ برتر را دارند.  در‌واقع مهم نیست در یارگیری‌ها چه رخ می‌دهد و در لیست اولیه تیم‌ها میانگین سنی چه عددی است. مهم آن است که در ترکیب اصلی از چه میانگین سنی‌ای استفاده می‌کنند و چقدر جسارت دارند. با این حال هنوز ابتدای لیگ است و جای امیدواری وجود دارد که با داغ شدن تنور لیگ، ریسک این مربیان و جسارت مدیران بیشتر شده و شاهد استفاده از جوانانی که از اعتماد به آنها هیچ وقت ضرر نکردیم، باشیم. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار