• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۰۶ - ۰۲:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تغییرات باشگاه خودروساز استارت خورد؛

خطیبی هم تمدید کرد هم اولتیماتوم گرفت؟

با تغییر وزیر صمت همواره تغییرات در باشگاه‌های صنعتی قابل پیش‌بینی است. این بار اما با تغییر وزیر صمت خیلی‌ها برای مدیرعاملی باشگاه لیگ‌برتری و بی‌حاشیه پیکان خود را آماده کرده بود و حتی یارکشی کرده و قبل از انتخاب خودشان، معاونان و دیگر مسئولان باشگاه را انتخاب کرده بودند تا دسته‌جمعی به این باشگاه کوچ کنند.

خطیبی هم تمدید کرد هم اولتیماتوم گرفت؟

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: با تغییر وزیر صمت همواره تغییرات در باشگاه‌های صنعتی قابل پیش‌بینی است. این بار اما با تغییر وزیر صمت خیلی‌ها برای مدیرعاملی باشگاه لیگ‌برتری و بی‌حاشیه پیکان خود را آماده کرده بود و حتی یارکشی کرده و قبل از انتخاب خودشان، معاونان و دیگر مسئولان باشگاه را انتخاب کرده بودند تا دسته‌جمعی به این باشگاه کوچ کنند. برخلاف تصورات اما وزیر، مدیرکارخانه ایران‌خودرو را تغییر نداد اما احمد مددی را جانشین عباسی، مدیرعامل قبلی این باشگاه کرد. با این تغییر، مددی که خود برنامه‌های زیادی برای خانه‌تکانی داشت از همان ابتدا دست خیلی‌ها را از باشگاه کوتاه کرد تا بی‌جهت جولان نداده و فراتر از وظایف‌شان حرکت نکنند. حضور ناگهانی احمد مددی در تمرینات سه‌شنبه‌شب پیکان حواشی به همراه داشت و بعد از آن خبرهایی مبنی‌بر تغییرات احتمالی به گوش‌مان رسید.

مهران‌پور اولین ورودی
مدیرعامل باشگاه پیکان که پیش از این هم فرصت همکاری با پیکانی‌ها را داشت از همان ابتدا همه عوامل باشگاه را زیر نظر گرفت. وی که به دلیل سابقه حضور در باشگاه پیکان، به‌خوبی از جو موجود در این باشگاه خبر داشت به‌مرور تلاش کرد برخی افرادی که در این باشگاه برای خود بروبیایی داشتند را محدود کند. ظاهرا محمدرضا مهران‌پور بازیکن سال‌های دور استقلال کاندیدای عنوان مدیر آکادمی باشگاه پیکان است. شنیدیم توافقات حاصل شده و وی به‌زودی به‌صورت رسمی معرفی می‌شود. به این ترتیب مهدی کمیجانی که هم مدیر آکادمی بود و هم به‌عنوان یکی از دستیاران رسول خطیبی فعالیت می‌کرد احتمالا از این جمع جدا خواهد شد. با این حال این تنها تغییر در کادر فنی تیم پیکان نیست. شنیده‌ها حاکی از آن است که یک دستیار دیگر از جمع کادر فنی رسول خطیبی برکنار می‌شود. به‌هر‌حال مدیرعامل جدید تمایل دارد افرادی با سلیقه خود در کادر فنی گنجانده و با آنها همکاری کند. ناگفته نماند افرادی که از این جمع جدا می‌شوند چندان مورد تعصب رسول خطیبی نیستند و او اصراری به ادامه همکاری با آنها ندارد. از این رو در مقابل پیشنهاد مددی مقاومتی نکرد و احتمالا تغییرات را می‌پذیرد. در شرایطی که او هنوز موفق نشده نتیجه بگیرد قاعدتا نمی‌تواند خیلی به حفظ اعضای کادر فنی خود هم اصرار کند. تجربه نشان داده است هر مدیری با ورود به هر مجموعه‌ای خانه‌تکانی‌هایی را انجام می‌دهد که حالا به نظر می‌رسد این قربانی‌ها اول کمیجانی بوده و احتمالا نفر بعدی هم آرش لب‌جویی خواهد بود.
آکادمی دستخوش تغییر
هرچند باشگاه پیکان هنوز به‌صورت رسمی تغییر مدیر آکادمی این باشگاه را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد این تغییرات قطعی است. شنیده‌ها از این باشگاه حاکی از آن است که به مدیر آکادمی این برکناری را اطلاع دادند و به‌زودی تغییراتی در آکادمی صورت خواهد گرفت. بدون شک تغییر مدیر آکادمی به همین انتخاب ساده خلاصه نمی‌شود. این‌طور که به نظر می‌رسد با آمدن مهران‌پور و اعلام رسمی حضورش در باشگاه پیکان به‌زودی تغییرات دیگری را در آکادمی باشگاه پیکان خواهیم دید.
شاید در ظاهر این جابه‌جایی ساده به نظر برسد اما واقعیت این است که باشگاه پیکان به‌عنوان یکی از آکادمی‌های فعال و مطرح کشور بسیار مورد توجه باشگاه‌های فوتبال است. از این رو تغییر در آن نیز به‌شدت مورد توجه قرار خواهد گرفت. البته این تغییرات اصلا کار راحتی نیست؛ چراکه تاکنون تیم‌های پیکان در رده‌های مختلف سنی نتایج بدی نگرفتند و همچنان جایگاه خود را به‌عنوان یک مدعی حفظ کرده‌اند از این رو اگر مدیرعامل جدید این باشگاه بخواهد تغییراتی بیش از تغییر مدیر آکادمی باشگاه اعمال کند قطعا واکنش‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

خطیبی می‌ماند؟
عملکرد ضعیف تیم پیکان در لیگ برتر با رسول خطیبی نشان داد این مربی هنوز نتوانسته است به ایده‌آل‌های خود نزدیک شود. تیم پیکان بعد از گذشت پنج هفته از رقابت‌های لیگ برتر هنوز موفق به کسب پیروزی نشده است.
این تیم که در رده سیزدهم جدول رده‌بندی قرار دارد از پنج بازی اخیر فقط سه امتیاز کسب کرده است و با تفاضل گل منفی فاصله چندانی با انتهای جدول نداشته و به‌شدت خطر را احساس می‌کند. خطیبی و شاگردانش اگر می‌خواهند به کار خود در این باشگاه ادامه دهند باید در هفته‌های پیش‌رو تغییرات اساسی ایجاد کنند.
جالب است که مددی در تازه‌ترین اظهارات خود از رسول خطیبی حمایت کرده و حتی قرارداد او را برای یک فصل تمدید کردند. تجربه نشان می‌دهد که اغلب مدیران به محض ورود از سرمربی حمایت می‌کنند اما هیچ‌گاه این حمایت به معنای ابقای آن مربی نیست. در فوتبال ما مخصوصا در باشگاه پیکان این اتفاق بارها و بارها افتاده و در فاصله کمتر از یک هفته مربی مورد حمایت، برکنار و جای خود را به فرد دیگری داده است. نمی‌توانیم خیلی نسبت به این حمایت مددی مطمئن باشیم. بدون شک او در مسیری قدم برمی‌دارد که به موفقیت باشگاه پیکان ختم شود چراکه موفقیت باشگاه پیکان به معنی موفقیت خود اوست. از این رو هرچند عکسی از تمدید این قرارداد منتشر نشده و فقط خبری کوتاه در سایت باشگاه درج شده اما اگر خطیبی نتیجه نگیرد و تیم را به سقوط نزدیک کند، حتی درصورت تمدید هم در سمت خود باقی نمی‌ماند و برکنار می‌شود.
عجیب است که در چنین شرایطی تمرینات باشگاه پیکان به شکل نامنظمی تعطیل شده است. در شرایطی که مسابقات تیم‌ها عقب افتاده و پیکان این فرصت را دارد با تمرینات فشرده ضعف‌هایش را برطرف کند اما این مربی طی روزهای اخیر دوبار تمرینات تیم را تعطیل کرده است. حتی‌ شنیدیم برخی بازیکنان تیم پیکان هم از شرایط موجود ابراز ناراحتی کرده و خواهان رسیدگی به شرایط تیم هستند. گویا یکی از دلایل حمایت مددی از رسول خطیبی آرام کردن بازیکنان است تا آنها بدانند باید در این شرایط از باشگاه تمکین کنند و فعلا این مربی ماندنی است.
از طرفی خطیبی شاید در ظاهر مورد حمایت مددی باشد و قراردادش تمدید شده باشد اما این‌طور که شنیدیم او محدودیتی برای اثبات توانایی‌های خود به مدیرعامل جدید دارد. گویا مددی از خطیبی حمایت کرده تا او مسئولیت تیمش را پذیرفته و آن را از وضعیت کنونی بیرون بکشد. در جلسات خصوصی که بین طرفین شکل گرفته شرایط تا این حد دوستانه نیست و اگراین مربی نتواند تیم را از انتهای جدول جدا کند نه حمایت کارساز است و نه حتی تمدید قرارداد.
اگر خطیبی نتواند طی سه چهار هفته آینده به پیروزی رسیده و امتیازات مورد نیاز را کسب کند شاید دیگر فرصتی برای همکاری نداشته و باید جای خود را به فرد دیگری بدهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار