• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۰۵ - ۰۳:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه شاهد در پاسخ به «فرهیختگان»:

پژوهانه 600 میلیونی برای هر استادی که مشکل صنعت را حل کند

سال تحصیلی جدید چند روزی است آغاز شده و دانشگاه‌ها حالا میزبان جدیدالورودها شده‌اند. در همین راستا هر دانشگاهی تلاش دارد تا بتواند خود را در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی برای سال تحصیلی جدید آماده کند. در همین راستا احمد چلداوی، رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری خود که روز گذشته در مرکز تحقیقات دانشگاه برگزار شد، به تشریح وضعیت این دانشگاه و همچنین برنامه‌های آن در یک سال آینده پرداخت.

پژوهانه 600 میلیونی برای هر استادی که مشکل صنعت را حل کند

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: سال تحصیلی جدید چند روزی است آغاز شده و دانشگاه‌ها حالا میزبان جدیدالورودها شده‌اند. در همین راستا هر دانشگاهی تلاش دارد تا بتواند خود را در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی برای سال تحصیلی جدید آماده کند. در همین راستا احمد چلداوی، رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری خود که روز گذشته در مرکز تحقیقات دانشگاه برگزار شد، به تشریح وضعیت این دانشگاه و همچنین برنامه‌های آن در یک سال آینده پرداخت. 

او در ابتدا در پاسخ به سوال «فرهیختگان» مبنی‌بر راهکارهای این دانشگاه در راستای افزایش مهارت‌افزایی در دانشجویان و حرکت به سمت ارتباط با صنعت گفت: «ارتباط با صنعت جزء یکی از آیتم‌هایی است که برای آن امتیاز زیادی قائل هستیم و در پژوهانه اساتید هم آن را لحاظ می‌کنیم. ما یک پژوهانه فناورانه داریم که تا 600 میلیون تومان را شامل می‌شود و این مبلغ در میان دانشگاه‌های کشور اگر نگوییم بی‌نظیر، اما حتما کم‌نظیر است.» 

چلداوی در همین زمینه افزود: «یعنی استادی که بتواند با یک واحد صنعتی به نتیجه برسد و یک مشکل را از صنعت حل کنند مشروط به اینکه محصول تولیدی به درد صنعت خورده و باعث شود تا واحد صنعتی از رکود خارج شود، این پژوهانه به آن استاد تعلق می‌گیرد. این مبلغ یک حمایت بسیار خوب است. البته ما غیر از ارتباط با صنعت، ارتباط با جامعه را هم دنبال می‌کنیم. در همین راستا پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب‌های اجتماعی ارتباط خوبی با وزارت کشور دارد. در این پژوهشکده برخی آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و... را دنبال کرده و به حل مساله آن کمک می‌کنیم.» 

همچنین رئیس دانشگاه شاهد در این نشست با بیان اینکه ما قرار است بار برزمین‌مانده نظام آموزش عالی را بر دوش بکشیم، گفت: «یکی از موضوعات بحث اعتماد میان کارمندان است و ما نیز در همین راستا در وهله اول هشت میلیارد تومان مطالبات کارمندان را که شش ماه پرداخت نشده بود پرداخت کردیم. گام بعدی‌مان نیز بحث همسان‌سازی حقوق اساتید این دانشگاه با دیگر دانشگاه‌ها بود؛ متاسفانه حقوق استادان دانشگاه شاهد در قانون دیده نشده بود و برای حل این مشکل چهار جلسه به مجلس مراجعه کردم و بر همین اساس از سال ۱۴۰۱ همسان‌سازی حقوق استادان اجرایی شد.» 

او با بیان اینکه ما حرکت تحولی را آغاز کردیم و تحقق این مساله صرفا بحث مدیریتی نیست، بلکه همراهی همگان را می‌طلبید، ادامه داد: «در این مدت کارهای عمرانی جزئی مثل سرمایش و گرمایش دانشگاه انجام و سایت دانشگاه مجدد بازطراحی شده است، همچنین۱۵۰ کامپیوتر جدید به دانشگاه اضافه شد و در بخش پژوهشی ارقام و اعداد پژوهانه نسبت به سال ۱۴۰۱، پنج برابر افزایش یافت.»

وزارت علوم تنها مجوز جذب 30 استاد را به دانشگاه شاهد داده است 

رئیس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه در نظر داریم تا امسال زمین جدیدی را برای تاسیس دانشکده دندانپزشکی در تهران پیدا کنیم، افزود: «مهم‌ترین برنامه ما که بخش روابط بین‌الملل می‌شود با شعار جبهه مقاومت آغاز شد؛ در این حوزه مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت در دو بخش پزشکی بالینی و غیربالینی و بخش غیرپزشکی اخذ کردیم تا بتوانیم دانشجویان خارجی را در ۹ دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، طب ایرانی، هنر، علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و داروسازی پذیرش کنیم.» 

چلداوی تصریح کرد: «خوشبختانه دانشگاه شاهد برای اولین بار توسط وزارت علوم عراق و هند مورد تایید قرار گرفت و بر همین اساس مجوز ایجاد شعب بین‌الملل را برای راه‌اندازی شعبه‌ای در بغداد گرفته‌ایم و در طی مراحل قانونی آن هستیم. البته در حوزه بین‌المللی چند میز فکر ایجاد کردیم که یکی از آنها میز آمریکای‌لاتین است و از تمامی سفرای بعد از انقلاب در کشورهای مختلف آمریکای‌لاتین دعوت کردیم و طراحی نحوه ورود دانشگاه شاهد به آمریکای‌لاتین را به آنها سپردیم که به نتایج خوبی رسیده‌ایم تا شاهد جذب دانشجویان آمریکای‌لاتین در این دانشگاه و نیز حضور فیزیکی دانشگاه شاهد در کشورهای آمریکای‌لاتین باشیم.» او با بیان اینکه میز دوم، میز شبه قاره هند، پاکستان و بنگلادش خواهد بود و با توجه به عملکرد خوب این میز درحال حاضر ۲۵۰ دانشجوی هندی، پاکستانی، بنگلادشی، عراقی، لبنانی، سودانی جذب شده‌اند، گفت: «به این دانشجویان در ترم اول فقط فارسی آموزش داده می‌شود. البته برنامه ما جذب ۵۰۰ تا هزار نفر تا سال ۱۴۰۳خواهد بود. نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم، این است که بیشترین پذیرش ما در رشته‌های پزشکی، علوم فنی مهندسی، کشاورزی و برخی رشته‌های خاص علوم انسانی است.» رئیس دانشگاه شاهد بیان داشت: «هدف ما از پذیرش دانشجویان بین‌الملل به هیچ وجه اقتصادی نیست، بلکه تربیت انسان‌های شایسته، نخبه و ارزشی و ولایی است موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم، تعداد اساتید این دانشگاه است؛ چراکه ما 330 استاد داریم، البته وزارت علوم میزان جذب استاد را برای این دانشگاه ۳۰ نفر اعلام کرده، وزارت بهداشت هم همین‌گونه است اما افرادی که در فراخوان دانشگاه شرکت می‌کنند زیاد هستند.» چلداوی درباره اجباری بودن پوشش چادر برای پذیرش در این دانشگاه گفت: «اینکه گفته می‌شود پوشش چادر اجباری است این حرف غلط است. در مصاحبه ذکر می‌کنیم دختران چادری را می‌پذیریم بنابراین دختری را مجبور نمی‌کنیم چادر سر کند؛ چادر حجاب برتر است.» 

وی درباره تعداد دانشجویان نوورود این دانشگاه نیز گفت: «سال ۱۴۰۰، ۶۰۰ ورودی جدید داشتیم و در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۹۰۰ نفر رسید و امسال هم پیش‌بینی ما بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم حذف رشته‌های کم‌متقاضی است؛ در همین راستا دیگر پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌ها که احساس کردیم که در آینده با استقبال روبه‌رو نمی‌شوند را نخواهیم داشت.» رئیس دانشگاه شاهد بیان داشت: «تعداد دانشجویان این دانشگاه شش هزار نفر است که سه هزار دختر و سه هزار پسر هستند و همچنین هزار نفر آنها دانشجویان خانواده‌های ایثارگرند.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار