• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۷-۰۴ - ۲۱:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حمیدرضا جلایی‌پور عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران:

نباید با عبور از خط قرمزها شوخی کرد

حمیدرضا جلایی‌پور درباره ماجرای پایان‌نامه جنجالی: « به خط قرمز «وحدت سرزمینی و ملی» در رخداد اخیر تهاجم نمادی شد.»

نباید با عبور از خط قرمزها  شوخی کرد

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره ماجرای پایان‌نامه جنجالی و همچنین بیانیه‌ جمعی از اساتید درباره آن، گفت: «یک دانشجو به هر دلیلی از خط قرمز رد شده است ولی قواعدی برای رسیدگی به این امور وجود دارد و این کار نباید باعث ضربه زدن و انتقام از دانشجو، استاد راهنما و مشاور شود. ضربه زدن به دانشجو و اساتید زیر پا گذاشتن آزادی آکادمیک است.»
او در ادامه افزود: «تا جایی که شنیده‌ام اساتید این پایان‌نامه مدافع حرکت و شعارهای دانشجو نبودند. زیرا دانشجو با آموزش دانشکده برای سال‌ها مشکل داشت، اتفاقاً اساتید راهنما دنبال حل مشکل دانشجو و آموزش بودند. ضمن این‌که اگر با رادیکالیسم بعضی دانشجویان هم مواجهه مدنی صورت بگیرد، مشکلات همین پایان‌نامه هم قابل حل است. خیلی از پایان‌نامه‌ها پس از داوری اصلاح و ترمیم می‌شود.»
جلایی‌پور با تاکید براینکه بیانیه 55 استاد این دانشکده را امضا کرده عنوان کرد: «من هم آن بیانیه ۵۵ استاد دانشکده علوم اجتماعی را امضا کردم.  اگرچه متن بیانیه پیشنهادی من کمی متفاوت بود، اما من از کلیت و مضمون آن دفاع می‌کنم. اما چون در کشور ما خط قرمز‌های مورد توافق همه، محدود است، یکی از آن خط قرمزها، همین «وحدت سرزمینی و ملی» ایرانی است.»
عضو هیات هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر رعایت خط قرمزها بیان کرد:  «در رخداد اخیر به این خط قرمز(وحدت سرزمینی و ملی ایرانی)، تهاجم نمادی شده است. لذا کار جمعی اساتید بجا بود. اگرچه در فضای مجازی منتقدان بحق ناراضی، به اساتید امضاکننده انتقاد می‌کنند، اما به نظر من با عبور از خط قرمزها نباید شوخی کرد. دوم اینکه، اعضاء هیأت علمی معمولاً مشکل‌شان آن است که پنج نفر با هم نمی‌توانند نامه‌ای را امضا کنند. اصلاً می‌گویند کار ما بیانیه دادن نیست ولی کار انجام شده در ابتدای دفاع از پایان‌نامه، چنان زشت بود که ۵۵ نفر بیانیه را امضا کردند. سوم اینکه، یک کار زشت توسط رسانه‌های خالص‌ساز انجام شد. این بیانیه چندین هدف داشت؛ یکی از اهداف آن مخالفت با تعلیق دو همکار دانشگاهی بود.»
او ادامه داد: «وضع جریان چپ بدتر از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان است. ما جریان چپ تمایزیافته نداریم. بیشتر «گرایشات چپ» داریم. در ایران گرایش «سوسیالسم انسانی» و گرایش «سوسیال‌دموکراتیک» در میان چپ‌ها ضعیف است. یک «چپ انتقادگرا» هم داریم که بیشتر جریان فرهنگی هستند تا سیاسی. گرایش چپ رادیکال و سرنگونی‌طلب در فضای مجازی بیشتر دیده می‌شود. چپ رادیکال هم از وضع موجود ناراضی هستند. ولی همین چپ‌های رادیکال هم دو نوع هستند؛ یکی، چپ رادیکال مضطر و جسور و یکی هم، چپ رادیکال تهران‌نشین که چپ مضطر را به جلو می‌اندازند.»
جلایی‌پور در اخر اظهار کرد: «همین الان هم این شایعه وجود دارد و گفته می‌شود پست‌ اینستا‌گرامی این جلسه دفاع به این علت وایرال شده است که بخواهند به مردم بگویند ببینید، ای مردم، دانشجویان منتقد ایرانی جدایی‌طلب‌اند. اما دروغ محض است.»

 

منبع: روزنامه هم‌میهن

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار