گزارش ویژه «فرهیختگان»:
صنعت نمایش خانگی در بیش از یک دهه فعالیت، محصولات موفق و پرتماشاگری را روانه بازار کرده و همه‌ساله نیز آثار جذاب و چشمگیری برای عرضه به مخاطبان داشته که برخی مانند «شهرزاد»، «خاتون»، «یاغی» و «پوست شیر» موجی از استقبال مردمی را برانگیختند، اما بعضی دیگر نتوانستند به آن حد از موفقیت برسند و بیشتر نقش پر کردن سبد محصولات پلتفرم‌ها را برعهده گرفتند.
  • ۱۴۰۲-۰۷-۰۴ - ۰۴:۱۶
  • 10
گزارش ویژه «فرهیختگان»:
پلتفرم‌ها درجا زدند
پلتفرم‌ها درجا زدند

مصطفی قاسمیان، خبرنگار: صنعت نمایش خانگی در بیش از یک دهه فعالیت، محصولات موفق و پرتماشاگری را روانه بازار کرده و همه‌ساله نیز آثار جذاب و چشمگیری برای عرضه به مخاطبان داشته که برخی مانند «شهرزاد»، «خاتون»، «یاغی» و «پوست شیر» موجی از استقبال مردمی را برانگیختند، اما بعضی دیگر نتوانستند به آن حد از موفقیت برسند و بیشتر نقش پر کردن سبد محصولات پلتفرم‌ها را برعهده گرفتند. با این حال برخی سریال‌ها نیز به قدری پایین‌تر از حد انتظار، ضعیف و کم‌مخاطب از آب درآمدند که محصولاتی یکسره شکست‌خورده لقب گرفتند. اینها البته اقتضای طبیعی یک صنعت است؛ چراکه نمی‌توان انتظار داشت همه محصولات یک صنعت، موفق و جالب توجه باشند. در این میان اما به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۲ که حالا دیگر نیمی از آن گذشته، سال خوبی برای سریال‌های نمایش خانگی محسوب نمی‌شود و شمار مجموعه‌های شکست‌خورده و کم‌بیننده در آن بالاست؛ تا جایی که جز «حیثیت گمشده»، به سختی بتوان سریال غیرتلویزیونی بزرگسالانه‌ای یافت که در سال 1402 آغاز شده و مخاطب قابل توجهی جذب کرده باشد. جالب است که در جمع مجموعه‌های موفق امسال، 3 اثر «پوست شیر»، «رهایم کن» و «آکتور» از جمله سریال‌هایی‌اند که در سال 1401 آغاز شده و امتداد آنها به 1402 رسیده. در این پرونده با بررسی 18 مجموعه که حداقل 5 قسمت از آنها در سال 1402 منتشر شده، به بررسی کارنامه سریال‌های نمایش خانگی در نیمه نخست این سال پرداختیم و به همین دلیل، آثاری مانند «مترجم» و «جیران» که در همان روزهای اول سال به پایان رسیدند را کنار گذاشتیم.

متن این گزارش را می‌توانید در اینجا بخوانید.
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰