• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۳۰ - ۰۹:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

در امتداد یک تاریخ هزار و چهارصد ساله

بحث سینمای دفاع مقدس بحث اختصاصی و انحصاری سینمای ایران است. چرا؟ آیا در تمام دنیا سینمای جنگی نداریم؟ آیا در تمام دنیا سینمای جنگی حاوی و مدافع ارزش‌های اخلاقی نداریم؟

در امتداد یک تاریخ هزار و چهارصد ساله

هومن جعفری، خبرنگار: بحث سینمای دفاع مقدس بحث اختصاصی و انحصاری سینمای ایران است. چرا؟ آیا در تمام دنیا سینمای جنگی نداریم؟ آیا در تمام دنیا سینمای جنگی حاوی و مدافع ارزش‌های اخلاقی نداریم؟ قطعا پاسخ به این سوال مثبت است منتها قصه اینجاست که سینمای دفاع مقدس سینمای جنگی حاوی ارزش‌های شیعی و عاشورایی است و از این‌رو، در دنیا نمونه مشابه دیگری ندارد. کمتر پیش می‌آید که فیلم‌های جنگی ارزش‌های مذهبی را یدک بکشند مگر اینکه به گونه فیلم‌های تاریخی تعلق داشته باشند و مثل «پادشاهی بهشت» از ریدلی اسکات، روایتگر جنگ‌های صلیبی باشند. از این‌رو سینمای دفاع مقدس، سینمای بی‌بدیلی به حساب می‌آید چون جنگ هشت ساله خود را در امتداد یک عقبه هزار و چهارصد ساله تعریف می‌کند.

در تحلیل این نوع از سینما، گفته می‌شود که ژانری بومی و بی‌بدیل است و از خارج وارد نشده. حرف درستی هم هست. در سینمای کمدی یا اجتماعی یا حتی جنایی و ترسناک، با وجود بومی بودن عناصر باز هم می‌شود به این اشاره کرد که با ژانر بومی طرف نیستیم یا در بهترین حالت با ورژن یا نسخه بومی شده‌ای طرفیم که اصلش از خارج آمده. این شامل ژانر دفاع مقدس نمی‌شود چراکه اساسا ارزش‌ها و اصول تعریف شده در آن، خارج از معادلات و قواعد مشابه در سینمای جنگی کشورهای دیگر است و این ارزش‌ها را از دل فرهنگ خود استخراج کرده.

به عبارت دیگر، سینمای جنگی ایران، آنجا به سینمای دفاع مقدس تبدیل می‌شود که چیزی از ارزش‌های مذهب شیعه را ترویج کند. دستکم این چیزی است که من برداشت می‌کنم؛ سینمایی که می‌کوشد به نوعی، وقایع اسلامی را بازسازی کند. مهم‌ترینش کربلا! دلیل اینکه در بسیاری از فیلم‌های ما، رزمندگان تشنه‌اند، سراغ آب می‌روند اما لب به آن نمی‌زنند، به استقبال خطر می‌روند، در محاصره قرار می‌گیرند اما تسلیم نمی‌شوند، همین است. بازسازی واقعه کربلا و عاشورا، در یک بازه زمانی و مکانی جدید.

سینمای دفاع مقدس، یک وظیفه دیگر هم دارد. نمایش مظلومیت تاریخی شیعه و تزریق این ارزش به مخاطبان. تاریخ شیعه و نبردهایش و همچنین فراز و فرودهایش، با این کلمه عجین شده. از همین‌روست که در عمده فیلم‌های جنگی، این کلمه کلیدواژه روایت‌ها و حوادث است و صد البته که از تاریخ جنگ هم دور نیست. جنگ تحمیلی در شرایطی رخ داد که دولت و ارتش آماده نبودند. کشور در هرج و مرج بعد از انقلاب و ماجرای گروگانگیری و همچنین اختلافات داخلی سیاسی قرار داشت و حمله ارتش عراق، در غافلگیری محض انجام شد. اینکه می‌بینید در بسیاری از فیلم‌ها، نیروهای ایرانی، اسلحه یا آب ندارند، محاصره شده‌اند، در نبرد برابری با قوای دشمن قرار ندارند و در مقابل تجهیزات به‌روز ارتش عراق، سربازان ما باید با دست تقریبا خالی بجنگند، بخشی از روی واقعیات جنگ و بخش دیگر از روی همان مفهوم‌سازی شیعی صورت گرفته که تاریخی هزار و چهارصدساله دارد. به شخصه به ژانر بومی و غیربومی علاقه‌ای ندارم و برای من به‌عنوان یک تماشا‌کننده نیمه‌حرفه‌ای، تنها چیزی که اهمیت دارد کیفیت بالای چیزی است که مقابلم قرار دارد. از این منظر، صادقانه اعتراف می‌کنم که از تماشا کردن برخی از فیلم‌های جریان‌ساز و صاحب سبک این ژانر بومی، ابایی ندارم. یعنی با وجود آنکه به اندازه خودم و بسیار بیشتر از دهه‌های قبل، با دنیای سینمای بین‌المللی آشنا هستم و دایره انتخاب‌های من از مرزها و سبک‌ها و ژانرها فراتر رفته اما اگر فرصتی دست بدهد، از تماشا کردن مجدد خیلی از فیلم‌های دفاع مقدس استقبال می‌کنم. احتمالا شما هم با من در این زمینه هم نظر خواهید بود که با گذشت سی‌وچند سال از پایان جنگ، هنوز هم می‌شود بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در مورد جنگ را دوباره دید و لذت برد.

خبرهای روزنامه فرهیختگانبیشتر بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار