• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۹ - ۱۲:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 1
قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور هیات‌های ممیزه:

حذف دانشگاه آزاد از سبد تولیدات علمی و عقب افتادن از رشد علمی

 سال‌ها پیش عبارت مرجعیت علمی توسط مقام‌معظم‌رهبری مطرح شد و از آن پس جامعه علمی کشور با محوریت این گفتمان مسیر خود را برای تحقق مرجعیت علمی ایران در جهان مشخص کرد. بدیهی است عملکرد بسترهای آموزش علم مانند دانشگاه‌ها در دستیابی به مرجعیت علمی بسیار تاثیرگذار است؛ به همین جهت هفدهمین جلسه از سلسله نشست‌های «دانشگاه‌، خانه گفت‌وگو» دوشنبه هفته گذشته در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به همین موضوع اختصاص پیدا کرد.

حذف دانشگاه آزاد از سبد تولیدات علمی و عقب افتادن از رشد علمی

فرهیختگان: سال‌ها پیش عبارت مرجعیت علمی توسط مقام‌معظم‌رهبری مطرح شد و از آن پس جامعه علمی کشور با محوریت این گفتمان مسیر خود را برای تحقق مرجعیت علمی ایران در جهان مشخص کرد. بدیهی است عملکرد بسترهای آموزش علم مانند دانشگاه‌ها در دستیابی به مرجعیت علمی بسیار تاثیرگذار است؛ به همین جهت هفدهمین جلسه از سلسله نشست‌های «دانشگاه‌، خانه گفت‌وگو» دوشنبه هفته گذشته در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به همین موضوع اختصاص پیدا کرد. در این جلسه بیژن رنجبر، قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور هیات‌ممیزه از نقش دانشگاه آزاد در تحقق مرجعیت علمی ایران سخن گفت. او معتقد است حضور دانشگاه آزاد در ارتقای رتبه علمی و جایگاه بین‌المللی ایران بسیار موثر بوده و اگر سهم این دانشگاه را از سبد تولید مستندات علمی، ارجاعات علمی و مقالات برتر کشور کم کنیم نمودار علمی کشور در این حوزه افت شدیدی خواهد داشت. بنابراین او می‌گوید باید به گام‌های اساسی دانشگاه آزاد در زمینه دستیابی به مرجعیت علمی و تنظیم سند تحول و تعالی توجه کرد. در این گزارش مشروح سخنان قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور هیات‌ممیزه را از نظر می‌گذرانید. 

 برای تحقق مرجعیت علمی باید فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای داشت
قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور هیات‌ممیزه در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه نشست‌های «دانشگاه، خانه گفت‌وگو» با حضور اساتید از جلسات ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: «می‌توان از نظرات شما عزیزان کمال استفاده را در جهت هدایت و اداره دانشگاه برد. در این جلسه درخصوص مرجعیت علمی و نقش این دانشگاه در این زمینه گفت‌وگو خواهیم داشت. حضرت علی(ع) فرمودند دانش قدرت است؛ هرکس آن را بیابد، با آن یورش برد و هرکه آن را از دست بدهد بر او یورش برند. بحث مرجعیت علمی برای اولین بار توسط مقام‌معظم‌رهبری مطرح شد. در این زمینه رفرنس‌های بین‌المللی نیز وجود دارد. مقام‌معظم‌رهبری در بیانات خود در دهه 80 هدف پژوهش را رسیدن به مرجعیت علمی، حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری و حل مسائل کنونی و آینده کشور دانستند.» 
او اضافه کرد: «از این نگرش ایشان به حرکت علمی در کشور سال‌ها سپری شده، ولی هنوز به عینیت کامل نرسیده است. ایشان سال‌های گذشته فرمودند که باید رتبه اول علمی منطقه را کسب کنیم که این اتفاق در سال 1392 محقق شد. پس از آن در سال 1394 به مسئولان هشدار کندی شتاب علمی کشور را اعلام کردند. درحال حاضر می‌بینیم که کشورهای همسایه نیز در این زمینه تلاش‌ بسیاری می‌کنند و ما در ایران باید رتبه نخست مرجعیت علمی منطقه را حفظ کنیم. البته که صرفا حفظ جایگاه در منطقه مهم نیست و باید در سطح بین‌الملل نیز رتبه علمی کشور را ارتقا داد.» 
رنجبر با بیان اینکه با توجه به نگاه مقام‌معظم‌رهبری، یک مدل چند‌سطحی از مرجعیت علمی را در اختیار داریم، اظهار کرد: «برای رسیدن به مرجعیت علمی و فناوری باید فاکتورهای الگوسازی جهانی، نو‌اندیشی علمی، داشتن نقشه راه جامع علمی، ایجاد شبکه نظارت، بسترسازی زبان فارسی به‌عنوان زیرساخت و مرجعیت نهادی را مورد توجه قرارداد. بنابراین می‌توان مدل مفهومی چند سطحی مرجعیت علمی را الگو قرار داد و حرکت کرد. برای تحقق مرجعیت علمی در کشور باید فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای داشت و با ایجاد تحول در فرهنگ سازمانی نهادهای علمی، گفتمانی را در فضای علمی کشور به وجود آورد. همچنین با توسعه فناوری، کارآفرینی و نوآوری، ارتقای جایگاه بین‌المللی و پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌‌آفرین در این جایگاه قرار گرفت.» 

برای خواندن متن کامل گزارش اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار