• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۹ - ۱۱:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

آینه‌ای برای بازنمایی انسان امروز

زمان گذشت و تکنولوژی به جایی رسید که انسان نه‌تنها در اعماق تاریک زمین و نقاطی خارج از جو کره‌ زمین، که حالا در فضایی به نام متاورس می‌تواند کارهایی را انجام بدهد، بدون آنکه نیازی به حضور فیزیکی داشته باشد. هر کدام این اتفاقات روزی حتی با تخیل کردن هم امکان‌پذیر نبود اما حالا تعداد زیادی از این اتفاقات در زندگی هر آدمی که در جوامع انسانی زندگی می‌کند، به بخش جدا نشدنی از او تبدیل شده است.

آینه‌ای برای بازنمایی انسان امروز

مریم فضائلی، خبرنگار:  آن زمان که ژول ورن رمان‌هایی می‌نوشت که تصور کردنش هم کار مشکلی به‌نظر می‌رسید، شاید انسان‌ فکرش را نمی‌کرد که روزی واقعا بتواند پایش را روی ماه بگذارد یا فرسنگ‌ها به زیر دریا برود و دنیای زیر آب را ببیند یا کسی بتواند دور دنیا را در کمتر از 80 روز بگردد. اما تخیل به کمک ژول ورن آمد و او را از نویسنده‌ای معمولی به پدر ژانر علمی_تخیلی مدرن تبدیل کرد. تخیل در کتاب‌های این نویسنده، باعث شد برای مخاطب، دنیایی تصویرسازی بشود که مطمئن بود امکان دستیابی و رسیدن به آن را ندارد. اما زمان گذشت و تکنولوژی به جایی رسید که انسان نه‌تنها در اعماق تاریک زمین و نقاطی خارج از جو کره‌ زمین، که حالا در فضایی به نام متاورس می‌تواند کارهایی را انجام بدهد، بدون آنکه نیازی به حضور فیزیکی داشته باشد. هر کدام این اتفاقات روزی حتی با تخیل کردن هم امکان‌پذیر نبود اما حالا تعداد زیادی از این اتفاقات در زندگی هر آدمی که در جوامع انسانی زندگی می‌کند، به بخش جدا نشدنی از او تبدیل شده است. مانند سفارش دادن غذا به صورت آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی، دیدن یک لایو در آن سر دنیا و... . حالا فکرش را بکن که اگر رشد تکنولوژی با سرعت زیادی همین مسیر را طی کند [که البته در حال طی کردنش است] تا کجا این مسیر ادامه دارد؟ تا جایی که وقتی عزیزمان را از دست دادیم، آن را در شکل و شمایل خودش و با استفاده از اطلاعاتی که از او داریم، بتوانیم شبیه‌سازی‌اش کنیم؟ یا امتیاز دادن به خدمات اجتماعی آنقدر پررنگ شود که مسائلی مانند خدمات پزشکی هم طبق امتیازهایی که افراد دارند، به آنها ارائه شود؟ یا فکرش را کنید هرکسی که در فضای مجازی مورد قضاوت قرار بگیرد، واقعا کشته شود و انتقام گرفتن از افراد به راحتی یک توییت زدن باشد. یا روزی بتوان از دریچه‌ چشم دیگران دنیا را دید و حتی آن را کنترل کرد و درنهایت خاطرات آدم‌ها روی یک تراشه‌، همیشه همراه‌شان باشد و دیگران هم امکان دیدن شخصی‌ترین خاطرات ما را داشته باشند. اینها صرفا سوالاتی است که واقعی شدن آنها بسیار دور از ذهن و واقعیت به‌نظر می‌رسد، اما شاید روزی امکان دستیابی به چنین اتفاقاتی به وجود بیاید، همان گونه که تا امروز بسیاری از اتفاقات که تصورش هم غیرممکن بود، به عادی‌ترین مسائل تبدیل شده. اینها را گفتم که بگویم، سریال آینه‌ سیاه را می‌توان مانند رمان‌های ژول ورن دانست؛ همان اندازه که بسیاری از اتفاقاتش بعید به نظر می‌رسد، اما قسمتی از آنها به‌گونه‌ای دیگر در زندگی عادی خودمان قابل دیدن است. برای مثال قسمتی که مربوط به امتیازدهی در شبکه‌های اجتماعی بود. اهمیت این امتیاز آنقدر زیاد شده بود که آدم‌ها برای خودشان زندگی نمی‌کردند و برای تایید دیگران هرکاری انجام می‌دادند! این وابستگی انسان به لایک و تایید دیگران موضوع عجیبی نیست و همین الان هم در زندگی خودمان و نزدیکان‌مان قابل دیدن است. 
این سریال که در قالب آنتولوژی ساخته شده و هر قسمت آن موضوعی مستقل و بدون پیوستگی دارد، درباره‌ واقعیت مجازی و رسانه‌های اجتماعی است. آینه‌ سیاه بعد تاریکی از فناوری را نشان می‌دهد که برای مخاطب شاید تلخی‌ای را به همراه بیاورد و ذهن را بسیار درگیر ‌کند. حتی شاید با دیدن یک قسمت مخاطب خسته شود و نخواهد که دیگر آن را ادامه بدهد اما خوبی این مدل سریال‌ها در این است که هر قسمت داستان، شخصیت و اتفاقات‌ متفاوتی را نشان می‌دهد و می‌توان روایت‌های مختلفی را دید. حتی اگر به‌عنوان مخاطب از قسمتی خوش‌تان نیامد می‌توانید امیدوار باشید که شاید از قسمت دیگری خوش‌تان بیاید. امروزه که تکنولوژی در ظاهر به کمک انسان آمده اما وابستگی به آن به مرور زمان بیشتر شده، تا جایی که لایک‌ها و کامنت‌ها می‌تواند برای ادامه‌ حیات یک آدم تعیین سرنوشت کند، سریالی با دغدغه‌های امروزی جامعه‌ انسانی که همراه با تخیل است، می‌تواند گزینه‌ مناسبی باشد که از تاثیر این گونه اختراعات بشر غافل نشویم و در بازی آنها گیر نکنیم. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟