• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۸ - ۱۳:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

راز ماندگاری آقای دوپامین

مردم دوستش دارند. چرا؟ چرا ندارد! باید دوستش داشته باشند دیگر. خونگرم و خوش‌صداست، لحظه‌های مهمی از تاریخ کشتی ایران را برای مردمی گزارش کرده که عاشق و شیفته کشتی هستند. کلاس نمی‌گذارد. فن را بلد است. آموزش هم می‌دهد.

راز ماندگاری آقای دوپامین

هومن جعفری، خبرنگار: مردم دوستش دارند. چرا؟ چرا ندارد! باید دوستش داشته باشند دیگر. خونگرم و خوش‌صداست، لحظه‌های مهمی از تاریخ کشتی ایران را برای مردمی گزارش کرده که عاشق و شیفته کشتی هستند. کلاس نمی‌گذارد. فن را بلد است. آموزش هم می‌دهد. پای گزارش‌هایش که بنشینی یک غذای کامل گیرت آمده. هم حس وطن‌پرستی‌ات تحریک شده، هم اصطلاحات علمی و فنی درستی را شنیده و یاد گرفته‌ای و هم به ‌وجد آمده‌ای. این معجون کامل محبوبیت نمی‌آورد؟ بیایید با هم به نکاتی توجه کنیم که باعث شده هادی عامل، مقبول و محبوب بشود و بماند.

 همیشه هست ولی همیشه نیست!
گزارشگران ورزشی هرچه کم‌کارتر و گزیده‌کارتر باشند، شانس اینکه محبوب‌تر شده و اشتباهات کمتری مرتکب شوند را افزایش می‌دهند. هادی عامل را کمتر می‌شنویم. چرا؟ لیگ کشتی مثل لیگ فوتبال هفتگی نیست. کل لیگ کشتی در یکی دو ماه جمع می‌شود و تازه تلویزیون شاید همه مسابقات را نشان ندهد. کشتی‌ها کوتاه است و گزارشگر ناچار نیست مثل گزارشگرهای فوتبال به محتوایش آب ببندد. عامل کم گزارش می‌کند. لیگ انحصار او نیست. مسابقات ملی هم مگر چقدر هست؟ شما بگویید سالی دو تا سه اعزام فرامرزی یا میزبانی مهم آسیایی یا جهانی یا المپیک داشته باشیم. نتیجه اینکه هادی عامل تکراری نمی‌شود. همیشه برای گزارش‌های او شوق داریم. همیشه هم می‌شنویم اما اینطوری نیست که او برای ما تکراری و خسته‌کننده شده باشد. او با وجود پرکاری کم‌کار است!

   انحصارطلب نیست
هادی عامل انحصار‌طلب نیست. به گزارشگرهای دیگر کشتی آزاری نمی‌رساند. تیم رسانه‌ای ندارد که رقبا را برایش تخریب کنند. رقیبی ندارد. هر که کنارش باشد رفیق اوست. سرش به کشتی‌اش گرم است. می‌آید و کشتی‌اش را گزارش می‌کند و می‌رود.

   گریزان از حاشیه
دنبال حاشیه نیست. در تیزر معرفی شب‌های مافیا از او خبری نمی‌بینید. دنبال صحبت‌های جنجالی در برنامه‌های تلویزیونی نیست. علیه بقیه گارد نمی‌گیرد. فنی است اما انتقادات فنی‌اش تکراری نیست. مثل علیفر نیست با همان انتقاد همیشگی‌اش به دفاع خطی یا تتو کردن بازیکنان فوتبال که دیگر شکل کاریکاتور یا کاریکلماتور را پیدا کرده؛ روی مخ نمی‌رود. خیابانی هم نیست. هر دو صادقانه صحبت می‌کنند و حماسی گزارش می‌دهند اما دنیایشان فرق دارد. او مثل جواد خیابانی روی مخ مخاطب فن بارانداز نمی‌زند. تکیه کلام دارد. پیمان یوسفی هم تکیه کلام‌های عربی‌طور دارد. مثل همان «الحق و والانصاف» گفتنش! منتها عامل تکیه کلام‌هایش را خودش می‌سازد. همان «شیر مادر و نان پدر» یا همان «خسته نباشی پهلوان، خدا قوت دلاور»، وقتی این جمله‌ها را می‌گوید که اتفاق بزرگی رخ داده و مدالی گرفته‌ایم. حریف قدری را شکست داده‌ایم. تکیه کلام‌های او بوی مدال می‌دهند. وقتی می‌شنویم از قبل دوپامین مغزمان تحریک شده. تکیه کلام‌هایش به دل می‌نشیند چون در لحظه درستی بیان می‌شود.

   در رسانه‌ها پیدایش نمی‌کنید
اهل جنگ راه انداختن نیست. مثلا علیه مربیان و کشتی‌گیران دعوایی راه نمی‌اندازد که به رسانه‌ها هم کشیده شود. دنبال چیز خاصی نیست. دعوایی درست نمی‌کند که از تلویزیون به رسانه بکشد. علیه کسی مصاحبه نمی‌کند. مصاحبه‌ای اگر داشته باشد در مورد کشتی است و مردم. موضوع دیگری داخلش پیدا نمی‌کنید. مطلقا حواشی جایی در کار او ندارند. در این دوران سرشار از حواشی، آدمی که راست‌راست راه خودش را می‌رود و به چپ نمی‌پیچد، طبیعتا به دل بیشتر می‌نشیند. حساب کنید خیابانی بخواهد کشتی را گزارش کند یا علیفر! صادقانه باید گفت بیچاره می‌شویم. باید کشتی را با صدای بسته تماشا کنیم.
او راوی لحظه‌های مهمی است. مهم‌تر از آنکه به دیگران بسپاریم‌شان. غم‌ها و شادی‌های ما را روی تشک او باید روایت کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار