• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۸ - ۱۳:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
درباره شبی که با حسن یزدانی خاک شدیم و گزارشگری که عاشق ایران است؛

عامل وطن؛ رفیق ملت و غمخوار قهرمان

همین ابتدا کمی مکث کنیم. تعداد گزارشگرانی که با تقلید از دیگران یا با تکیه بر کلمات خاص و اداهای رفتاری یا گفتاری در تلویزیون یا فضای مجازی بوده‌اند را بشماریم. آنها که حداکثر یکی دوسالی آمده‌اند و رفته‌اند و حالا به سختی می‌شود اسامی‌شان را به یاد آورد.

عامل وطن؛ رفیق ملت و غمخوار قهرمان

سیدمهدی موسوی‌تبار، دبیر فرهیختگان آنلاین: همین ابتدا کمی مکث کنیم. تعداد گزارشگرانی که با تقلید از دیگران یا با تکیه بر کلمات خاص و اداهای رفتاری یا گفتاری در تلویزیون یا فضای مجازی بوده‌اند را بشماریم. آنها که حداکثر یکی دوسالی آمده‌اند و رفته‌اند و حالا به سختی می‌شود اسامی‌شان را به یاد آورد. حالا بیاییم سراغ این روزها که بازار کشتی داغ است و یکی از عوامل این داغی برمی‌گردد به گزارش‌های هادی عامل. هادی عامل بیش از دو دهه می‌شود که تبدیل به یکی از چهره‌های حوزه گزارشگری رادیو و تلویزیون شده است. اجازه بدهید با هم مرور کنیم که کدام عبارت یا رفتار و گفتار هادی عامل، تقلید از فرد یا جمله خاصی است؟ چرا عامل با بقیه همکارانش متفاوت است؟ چرا حتی در احساسی‌ترین گزارش‌هایش هم باز از اندازه خودش بیرون نمی‌زند؟ جواب این سوالات را در ادامه خواهیم داد. اما اجازه بدهید برگردیم به گفت‌وگویی که سال 1400 و بعد از المپیک توکیو با او کردیم. او در آنجا یکی از رازهای موفقیتش را گفت: «من بعضی وقت‌ها اگر حین گزارش عمل جراحی‌ام کنند، متوجه نمی‌شوم چون غرق در کشتی می‌شوم. اتفاقا از دوستانی که در کنار من و در باکس ضبط صدا، هستند هم خواهش می‌کنم که با من نه صحبت کنید و نه از من سوال کنید، چون حین گزارش کشتی، انگار که من به یک دنیای دیگری می‌روم و از آنها می‌خواهم که من را از آن دنیا بیرون نیاورند.» می‌توان همین جملات را محور قرار داد و به تمام سوالات پیشین پاسخ داد. عامل عاشق کاری است که می‌کند. او گزارشگری را عاشقی می‌کند و حتما به همین دلیل است که در آن لحظات حواسش به این نیست تا چیزی بگوید که در فضای مجازی بپیچد. آنچه از دلش برمی‌آید را بر زبان می‌آورد. «خداقوت پهلوان، خسته نباشی دلاور» را در اذهان مردم ماندگار کرده بود که «نان پدر و شیر مادر حلالت» را رو کرد و امسال هم که رفت سراغ «خدانگهدار سالار». او خودش را زندگی می‌کند و سعی کرده که در گزارش‌هایش هم خودش باشد و البته که با تمام وجود هم باشد. عامل حتی وقتی در سریال پایتخت، بازی‌های نقی معمولی را گزارش می‌کرد تمام توانش را می‌گذاشت. طوری گزارش می‌کرد که انگار گزارشگر یکی از مهم‌ترین مسابقات کشتی جهان است. نکته جالب درباره عامل این است که به سختی می‌توان سبک گزارش او را تقلید کرد. سبک گزارشگری‌اش مشخصاتی دارد که بیشتر درونی است تا بیرونی. با اینکه انرژی و تحرکش در زمان گزارش، وجه بیرونی دارد اما آنچه باعث این جنب‌و‌جوش و خروش است، برآمده از یک درون عاشق و البته مسلط است. آیا صرفا عبارات یا جملاتی که عامل می‌گوید وایرال می‌شود یا نوع و سبک گزارش او هم خاص و دوست‌داشتنی است. کم دیده‌ایم که در گزارش‌هایش برود به سمت تسویه‌حساب فردی با فدراسیون یا ورزشکار. در وقت مناسب شاهد انتقاداتش هم بوده‌ایم اما می‌داند که چگونه یک گزارش 10 دقیقه‌ای را تبدیل به یک اثر تصویری یا صوتی جذاب کند. برای عامل، «ایران» یا دقیق‌تر، «کشتی ایران» مهم‌تر از هر فرد یا اتفاق دیگری است. به وقت پیروزی، حجم شادی مخاطبانش را افزایش می‌دهد و به هنگام شکست در مقام یک تراپیست ظاهر می‌شود. شاید در موقع شکست، جملاتش کلیشه‌ای به نظر برسد اما لحنش آنقدر صادقانه است که خشم یا اندوه مخاطب را کم می‌کند. هادی عامل با تکیه بر مثلث عشق، آگاهی و سادگی در تاریخ گزارش‌های صوتی و تصویری ایران ماندگار شده و هر جام یا مسابقات کشتی، این ماندگاری و محبوبیت را بیشتر می‌کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار